Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mprto
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 14-05-2024
Dag iedereen,

Er is een kleine hoeveelheid water in mijn Macbook Air gelopen. Na meteen uitzetten en enkele dagen drogen eens getest en hij start op (geluid) en geeft een heel donkere schermweergave. De backlight werkt dus niet. Ook zie ik niet het gewone inlogscherm, maar de vraag om een taal te kiezen.

Ik heb het spel eens opengehaald en er is weinig zichtbare schade/corrosie te zien. Hier en daar wat schoongemaakt, maar zelfde resultaat. Ik zag wel dat er een pinnetje weg lijkt te zijn in de displayconnector. Kan dit het zijn? Wat zijn jullie theorieën?

https://imgur.com/a/Cb1VA1Q

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04:28

SuBBaSS

-has Ryzen

Dat pinnetje lijkt er (ingezoomd) toch nog wel te zitten? Hij lijkt op de foto vooral donkerder (geen corrosie zei je?) maar het is niet heel duidelijk te zien verder.
Zou ook wel een heel vreemd gevolg van waterschade zijn natuurlijk...
En dan heb ik het nog niet eens over dat installatiescherm dat je nu te zien krijgt ipv. je inlogscherm. Dat duidt op het opstarten van de (internet) recovery modus.

Voorts is het voor zulke foto's wel handig om ze op zo hoog mogelijke resolutie te maken.
Bij inzoomen zijn er nl. wel wat dingen die niet duidelijk te zien zijn. Zo lijkt het bijv. ook alsof er 2 weerstanden een 'brug' hebben waar dat niet logisch zou zijn.

Op basis van wat we nu zien:
- Vocht heeft het circuit voor de backlight aangetast.

Op basis van wat je zegt:
- Vocht heeft ook de (verbinding naar-) de harde schijf aangetast. Dan nog niet logisch, maar dat scherm 'taal selecteren' duidt toch op problemen met de harde schijf.

Al met al zijn dit soort dingen alleen met zekerheid te zeggen door het nameteen mbv een multi-meter en duidelijke(-re) foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mprto
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 14-05-2024
Merci voor je antwoord! Update: het probleem met de harde schijf is van de baan! Hij is inderdaad in recovery opgestart, maar na het doorlopen van deze stappen functioneert de schijf weer. Alle bestanden zijn er, de programma's openen zich zoals ze waren.

Dus het is enkel nog het backlight probleem. Het pinnetje is er inderdaad nog, maar fel donkerder, niet verder schoon te maken. Over welke brug spreek je precies? Ik heb opnieuw foto's genomen, sorry voor de slechte kwaliteit..
https://imgur.com/a/fvUvQYV

Kan je hierop aanduiden wat je bedoelt? Foto's van andere onderdelen die nuttig lijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04:28

SuBBaSS

-has Ryzen

mprto schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 18:17:
Merci voor je antwoord! Update: het probleem met de harde schijf is van de baan! Hij is inderdaad in recovery opgestart, maar na het doorlopen van deze stappen functioneert de schijf weer. Alle bestanden zijn er, de programma's openen zich zoals ze waren.

Dus het is enkel nog het backlight probleem. Het pinnetje is er inderdaad nog, maar fel donkerder, niet verder schoon te maken. Over welke brug spreek je precies? Ik heb opnieuw foto's genomen, sorry voor de slechte kwaliteit..
https://imgur.com/a/fvUvQYV

Kan je hierop aanduiden wat je bedoelt? Foto's van andere onderdelen die nuttig lijken?
Fijn dat de HDD in orde lijkt.

Je ziet op je eerste foto een verticale rij weerstandjes waarbij er halverwege 2 een kwartslag gedraaid zijn. Daarop lijkt er een verbinding tussen de 2 te zien te zijn.
Op je tweede foto is die echter weg (maar zit op de dikkere weerstand er direct onder. :+).
Ik gok dan ook dat ik een haar zie ipv. een (soldeer-)brug. :P

Vreemd dan die verkleuring op die pin. Dan zou de vochtschade wel heel precies hebben plaatsgevonden (lijkt me sterk).

Tweede foto is wat duidelijker maar alsnog moeilijk om zo op afstand te kunnen beoordelen. Kan bijv. niet zien of er soldeerverbindingen aangetast zijn.
Maar goed, 'board repair guru's' als Louis Rossmann gebruiken hier dan ook niet voor niets een microscoop voor evenals goed meetmateriaal).

Hier heb je de meester zelf aan het werk met een soortgelijk probleem:

Voor concretere hulp is sowieso het juiste model-/typenummer nodig trouwens.

[ Voor 8% gewijzigd door SuBBaSS op 09-10-2019 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

Heb je ook een foto van de andere kant van het Logic board? Daar zit de backlight driver namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-09 22:22
Domme controle vraag: je hebt wel geprobeerd de helderheid van je beeldscherm via het toetsenbord omhoog te zetten ?
Pagina: 1