Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichPix
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 12-07-2022
Zoals vele anderen ben ik inmiddels ook gecharmeerd van de Ubiquiti Unifi netwerkcomponenten. Na het aansluiten van 2 AP's, wat zeer eenvoudig ging, heb ik nu ook een USG gekocht. Deze wil ik aansluiten op de XS4ALL Fritzbox 7581 maar er gaat iets fout. De USG is niet zichtbaar in mijn controller en ik krijg m ook niet zichtbaar waardoor ik de USG dus niet kan adopten. Bijna alle berichten over USG en adopting inmiddels gelezen maar ik kom er niet uit.
Ik lees dat de Fritzbox waarschijnlijk in Bridge modus gezet moet worden. Er is wel een link wat daarover gaat van een jaar geleden maar inmiddels zijn er wat Firmware updates geweest waardoor eea niet meer werkt zoals staat beschreven.
XS4ALL klantenservice gebeld maar zij ondersteunen dit niet en kunnen mij daardoor niet helpen.
De USG zit dmv een netwerkkabel op de WAN poort gekoppeld aan de LAN2 van mijn Fritzbox. Mijn Unifi AP is dmv een netwerkkabel gekoppeld aan LAN3 van mijn Fritzbox.
Ik heb van XS4ALL internet, televisie en telefonie en dat wil ik blijven gebruiken en het liefst allemaal via de USG als dat kan (VLAN4, 6 en 7?).
Heeft iemand hier een tip of advies waardoor ik de USG werkend kan krijgen?

Grtz Richard

Beste antwoord (via rens-br op 10-10-2019 08:59)

• RichPix
Tot diep in de nacht aan het puzzelen geweest (weet niet of ze dat op mijn werk zo leuk gaan vinden). DHCP op fritzbox uitgezet, .Mac aangesloten op LAN poort van de USG en ik heb m kunnen adopteren. Thanks all!!
Nu alleen nog even kijken Of ik mijn internet en WiFi (via de AP‘s) weer aan de praat krijg.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palo Alto
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
RichPix schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 17:20:
Dank je wel voor je reactie. Als ik de USG dan niet kan aansluiten op de FB. Hoe krijg ik m dan in mijn netwerk?
Je kunt de switchpoorten van de Fritzbox niet gebruiken.

Switch op LAN USG, en op die switch controller en AP’s

[ Voor 81% gewijzigd door Palo Alto op 09-10-2019 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichPix
Dank je wel voor je reactie. Als ik de USG dan niet kan aansluiten op de FB. Hoe krijg ik m dan in mijn netwerk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Palo Alto
  • Niet online
RichPix schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 17:20:
De USG als enige wel bedoel ik. Je kunt bijvoorbeeld dit schema gebruiken. Heb je nog een switch liggen?

ISP
|
1. FB
|
2. USG
|
3. Switch —- 4. AP’s
|
5. Controller

Apparaten aangesloten op 1 (FB) kunnen apparaten zoals 5 (Controller) niet zien. Apparaten aangesloten op 3 of 4 kunnen apparaten aangesloten op 1 (FB) meestal wel zien.

[ Voor 36% gewijzigd door Palo Alto op 09-10-2019 17:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:02

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Als je alles door de USG wilt laten doen heb je "full bridge" nodig op de 7581, maar dat is vrij ingewikkeld.

Je hebt ruwweg drie opties, van makkelijk naar moeilijk:

1. USG in de DMZ van de Fritz zetten:
Voordelen: supersimpel in te stellen aan Fritz en USG kant.
Nadeel: Fritz doet nog steeds VLANs, dus IPTV en VoIP moet direct op Fritzbox. Dubbele NAT op je internetverkeer.

2. USG de PPPoE connectie laten uitvoeren op de Fritzbox.
Voordeel: USG krijgt het externe IP adres op de WAN port, geen dubbele NAT dus.
Nadeel: Fritz doet nog steeds VLANs, dus IPTV en VoIP moeten direct op Fritzbox.

3. Fritz in full bridge
Voordeel: USG kan dan alles doen, volledige controle.
Nadelen: Ingewikkeld, je moet alles doen van stap 2 plus VLAN configuratie, eventueel extra static IPs/routes om nog bij de Fritzbox interface te kunnen via je lokale netwerk.

Gelet op je openings post en vragen tot nu toe zou ik je optie 3 afraden tenzij je het graag wilt leren.

Ik ben voor optie 3 gegaan (heb geen IPTV en VoIP), eerst met een Ubiquiti Edgerouter 4 en nu met een router op basis van OpenWRT. Puur omdat het kan, voor mij zou optie 2 net zo goed werken.

[ Voor 8% gewijzigd door Kanarie op 09-10-2019 17:30 ]

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichPix
Oké. Ga ik proberen. Moet ik dan in de FB nog wat veranderen? Of is t gewoon aansluiten en dan zou t moeten werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palo Alto
  • Niet online
Kanarie schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 17:28:
Als je alles door de USG wilt laten doen heb je "full bridge" nodig op de 7581, maar dat is vrij ingewikkeld.
Bridge hoeft dus ook niet. DMZ ook niet. Optie 1 is verder meest logische eerste stap. VLAN in netwerk voor USG totaal irrelevant.

[ Voor 118% gewijzigd door Palo Alto op 09-10-2019 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichPix
Bedankt beide voor de reacties. Ik ga weer verder puzzelen met mijn thuisnetwerkje 😊

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Palo Alto
  • Niet online
RichPix schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 17:35:
Bedankt beide voor de reacties. Ik ga weer verder puzzelen met mijn thuisnetwerkje 😊
Bridge dus laten zitten, dat leidt alleen maar tot onnodig risico op per ongeluk apparatuur aansluiten op internet (wil je niet) en functieverlies. DMZ instellingen om vergelijkbare reden ook op default laten. Werkt het niet, dan horen we het wel..

Laat je weten of het werkt? Ook als het niet werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Palo Alto schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 17:31:
[...]

Bridge hoeft dus ook niet. DMZ ook niet. Optie 1 is verder meest logische eerste stap. VLAN in netwerk voor USG totaal irrelevant.
Dan heb je dubbele NAT en kapotte uPnP. De USG fungeert dan als overbodige router die alles doorstuurt naar de Fritz 7581. Of mis ik wat?

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palo Alto
  • Niet online
Kanarie schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 17:49:
[...]
Dan heb je dubbele NAT en kapotte uPnP. De USG fungeert dan als overbodige router die alles doorstuurt naar de Fritz 7581. Of mis ik wat?
Je mist zeker wat, omdat je een router in bridge hebt laten zetten :)

Eventuele poort problematiek moet je eerst ervaren en niet bij voorbaat vanuit gaan. Zeker als je een functie als VoIP zou laten vallen zonder noodzaak. Werkt iets niet, dan weer verder kijken. Niet andersom.

De switchpoorten op de Fritz kun je z.n. nog gebruiken voor “quick-n-dirty” IoT isolatie. Hoewel die theoretisch nog wel verkeer van USG zouden kunnen onderscheppen, zijn ze eenvoudig geïsoleerd van USG verkeer door NAT en firewall USG. Uiteraard is een eigen IoT VLAN+firewall beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichPix
Als ik jullie goed begrijp adviseren jullie dus om de fritzbox in bridge mode te zetten, daarna de usg met vast IP-adres en een switch eraan te koppelen en de usg de internetverbinding, vlans (oa 6 internet, 4 IPTV en 7 voip) ed laten afhandelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palo Alto
  • Niet online
RichPix schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 18:15:
Als ik jullie goed begrijp adviseren jullie dus om de fritzbox in bridge mode te zetten, daarna de usg met vast IP-adres en een switch eraan te koppelen en de usg de internetverbinding, vlans (oa 6 internet, 4 IPTV en 7 voip) ed laten afhandelen?
Nee, NIET in bridge. Gewoon alles laten en USG aankoppelen. Zie mijn schema.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

RichPix schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 18:15:
Nee, geen bridge, ik adviseer je om PPPoE passthrough te gebruiken van de Fritz. Op die manier kan de USG echt zelf het internetverkeer afhandelen (krijgt het externe IP), heb je geen dubbele NAT en wel werkende uPnP. Routing van het internetverkeer wordt dan gedaan door je USG.
De Fritz blijft VoIP doen. Of TV dan via Fritz of USG loopt weet ik niet, geen ervaring met routed IPTV van xs4all.

Palo Alto adviseert je om het nog simpeler te houden en de USG WAN port simpelweg aan te sluiten op een Fritz LAN port. Trade-off is dat je dan dubbele NAT hebt en je je af kunt vragen waarom je uberhaupt een USG hebt.

[ Voor 3% gewijzigd door Kanarie op 09-10-2019 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichPix
Zodra ik de USG op de fritzbox aansluit en aan de USG mijn AP hang ben ik alle verbindingen kwijt. Internet werkt niet en mijn WiFi is niet zichtbaar. Zodra ik alles weer terugzet heb ik weer internet en WiFi terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

RichPix schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 18:40:
Zodra ik de USG op de fritzbox aansluit en aan de USG mijn AP hang ben ik alle verbindingen kwijt. Internet werkt niet en mijn WiFi is niet zichtbaar. Zodra ik alles weer terugzet heb ik weer internet en WiFi terug
Heb je het schema van Palo Alto gevolgd? De quick start guide van de USG doorlopen? Fritz LAN naar USG WAN, USG LAN naar switch naar APs?

Heb je er voor gezorgd dat de Fritzbox IP adressen uitdeelt in een andere range dan wat de USG uitdeelt over de LAN poort? (Fritz zou standaard 192.168.178.xxx moeten zijn, USG als het goed is standaard 192.168.1.xxx)

Weet je zeker dat je WiFi verdwijnt? Een geconfigureerd Ubiquiti AP blijft ook zonder netwerkverbinding gewoon uitzenden normaal gesproken.

[ Voor 16% gewijzigd door Kanarie op 09-10-2019 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichPix
Wat de USG uitdeelt kan ik niet zien want ik krijg deze niet geadopteerd of zichtbaar 😔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Wat voor controller heb je en hoe zijn de USG en de controller met elkaar verbonden?

Heb je deze stappen gevolgd? https://help.ubnt.com/hc/...nto-an-Existing-Network#4

[ Voor 126% gewijzigd door Kanarie op 09-10-2019 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichPix
Ik gebruik de software controller voor Mac. Verbinding maken met de USG is niet mogelijk. Ook niet na het toewijzen van een vast IP in de FB. Een IP-adres toewijzen in de FB aan de USG uit hetzelfde subnet als de AP (volgens de controller) slikt de FB niet.
Ik hou t voor vandaag ff voor gezien want ik heb er hoofdpijn van gekregen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kanarie

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Is je Mac verbonden met de LAN port van de USG? Heeft je Mac een IP in de range 192.168.1.xxx? Zo niet, DHCP verversen of statisch IP instellen (bijv. 192.168.1.123) op de Mac.
Dan kun je de USG adopten en configureren.

Je thuisnetwerk gaat draaien in de IP range 192.168.1.xxx. De USG deelt 192.168.1.xxx adressen uit aan je lokale netwerk via z'n LAN port en gebruikt 192.168.1.1 voor zichzelf. De APs krijgen ook van de USG adressen in de 192.168.1.xxx range.

De FB deelt een 192.168.178.xxx IP uit aan de WAN port van de USG. De USG wordt het enige apparaat dat een IP krijgt van de FB.

[ Voor 31% gewijzigd door Kanarie op 09-10-2019 19:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Hang eerst de USG eens aan je computer/laptop. Op deze manier kun je in ieder geval wat instellingen maken op de USG voordat je die in je netwerk hangt. Wel even de computer een vast IP-adres geven die in de range van de USG valt (die heeft af fabriek een standaard range). Wanneer je de USG ingesteld hebt zet je de computer/laptop weer op DHCP zodat die een IP krijgt van je USG.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• RichPix
Tot diep in de nacht aan het puzzelen geweest (weet niet of ze dat op mijn werk zo leuk gaan vinden). DHCP op fritzbox uitgezet, .Mac aangesloten op LAN poort van de USG en ik heb m kunnen adopteren. Thanks all!!
Nu alleen nog even kijken Of ik mijn internet en WiFi (via de AP‘s) weer aan de praat krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichPix
En daar ben ik weer. Na veel gedoe is alles hier teruggezet naar fabrieksinstellingen en kon ik weer opnieuw beginnen. Dus opnieuw een LAN-kabel tussen mijn Mac en de USG. In de FB de USG met een vast IP-adres en als Exposed host opgeslagen. Vervolgens in de USG een Static IP aangemaakt. USG geeft aan dat hij verbonden is met internet. Kon daarna via een SSH-client de firmware upgraden en de Gateway adopteren. Als ik nu echter mijn LAN kabel uit de USG trek (omdat ik aan die poort een switch wil koppelen dan is de verbinding verbroken (heartbeat missed). Steek ik daarna de kabel van mijn Mac weer in de USG dan is alles weer oke. Wat doe ik nu verkeerd?

Niet meer nodig. Ik moet leren geduld te hebben! Het duurt even voor de Unifi zijn verbindingen heeft :+

[ Voor 7% gewijzigd door RichPix op 10-10-2019 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 120539

Is je probleem inmiddels opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichPix
Ja en nee. Ik heb de alle apparatuur momenteel up and running maar het lukt mij niet om een PPPoE verbinding op te zetten en mijn IPTV over de switches te broadcasten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01:29
Een schopje, want ik loop hier tegen hetzelfde probleem bij iemand. Deze persoon heeft een FritzBox 7590 (KPN glasvezel). We hebben op de FritzBox PPPoE passthrough aangezet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ilhlwMR9wKXlWJLf6wBP4g457Fc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZVS47fFqlSVlDRtJLvH7ajMa.png?f=fotoalbum_large

Daarna in de instellingen van de Unifi-controller de connection type van het WAN netwerk op PPPoE gezet ipv DHCP. De gebruikersnaam en wachtwoord velden heb ik hier leeg gelaten. Maar daarna... helemaal niets, de USG heeft geen internet-verbinding.

Ik gók dat ik de gebruikersnaam en wachtwoord moet invullen, maar ik heb geen idee wat dat zou moeten zijn. Ik kom online (ook op GoT) van alles tegen (user: mac-adres-fritzbox@internet, password: ppp bijvoorbeeld) maar ik heb geen idee of dat klopt.

Pak ik dit überhaupt goed aan? Of mis ik iets?

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pval
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 30-04 10:17
Voor de volgende die hiernaar zoekt:

Fritz!Box 7581 in bridge met UDM PRO:

Fritz DSL configuratie :
DSL:
  • Internet service provider : other internet service provider
  • Connect via : Connection to a DSL line
  • Account Information : No
  • Use VLAN for internet access : VLAN-ID 6
  • Connected network devices are also allowed to establish their own internet connections
Netwerk:
  • Fritz Box een IP in de range van je switch geven
  • alle services dhcp, wifi, etc uitgeschakeld; de FritzBox heeft geen internet meer.
UDM PRO :
Fritz op WAN1 (port 9) aangesloten (intern eth8)
WAN1:
  • geen VLAN
  • PPPoE met fake@freedom.nl / 1234
  • ssh naar de UDM PRO:
  • verander MTU van ppp0 en eth8
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
sed -i 's/ 1492/ 1500/g' /etc/ppp/peers/ppp0
ip link set dev eth8 mtu 1512
ip link set dev eth8.835 mtu 1508
ifconfig eth8 down
sleep 2
ifconfig eth8 up
sleep 2
killall pppd
sleep 10
ip link set dev ppp0 mtu 1500

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oFJsvtSzfYzzO5rv0CDe2sCc2qw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZAo2z9ikhkcDb444qtrq7ZUt.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kreeg de UDM PRO niet aan de gang met PPPoE op VLAN 6, dus VLAN op de Fritz ingesteld.
MTU mogelijk niet persistent, totdat Ubiquiti PPPoE RFC4638 implementeert.
Pagina: 1