Verbeteringen voor MATLAB R2019b software-update

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorikc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:16
downloads: Matlab R2019b
@Qwerty-273

Goed om te zien dat MATLAB R2019b getoond wordt bij software-updates. Disclaimer: ik werkte vroeger bij MathWorks en keek dus even erg kritisch naar de info die ik hier zie staan.

MathWorks zelf schrijft MATLAB altijd alleen met hoofdletters. Ik weet niet helemaal zeker of dit door Tweakers gevolgd wil worden, maar het is wel zo consistent met de copy/paste van de Release Notes. Ik zie Matlab ipv MATLAB op twee plaatsen: in de titel en in de alinea boven de release notes.

Enkele andere verbeteringen:
De link "deze pagina", verwijst naar een nu niet meer bestaande pagina, kan de link geüpdatet worden naar:
https://www.mathworks.com/products/matlab.html

Besturingssystemen toont dat Windows 8 ook ondersteund wordt, maar dat is niet meer het geval, de huidige besturingssystemen die ondersteund worden voor R2019b kun je hier vinden:
https://www.mathworks.com...-system-requirements.html

Probleem met die pagina is dat die 2x per jaar geüpdatet wordt voor de dan weer nieuwste versie. Hier is een pagina met links naar de system requirements voor alle releases en die pagina zelf wordt natuurlijk ook steeds bijgewerkt. Wellicht een betere link om in de updates voor tweakers te gebruiken om die reden:
https://www.mathworks.com...ts/previous-releases.html

Ten slotte, MATLAB is geen shareware. Het is een commercieel pakket met verschillende licentietypes, bijvb.: Home, Student, Academic, Commercial.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:02

Qwerty-273

Meukposter

Voor de hoofdletters is er een regel dat deze gewoon klein worden. Dat wordt in alle artikelen wel gedaan, wanneer de naam uit alleen hoofdletters bestaat.

Link is aangepast. Windows 8 verwijderd uit het lijstje met besturingssystemen.

De reden voor de aanduiding Shareware is dat Matlab uit te proberen is voor 30 dagen. Dat is nog steeds de definitie van shareware :) Twee andere opties die we hebben is "Freeware/Betaald" of alleen "Betaald" . Juist dat het uit kan proberen voor x dagen maakt dat die beide opties ook niet goed passen.
En nee we hebben geen licentie type "trialware" dat eigenlijk een subset van shareware is.

Denk je dat de optie "Betaald" beter past?

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorikc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:16
Bedankt voor de snelle edits.

Ik snap je keuze voor Shareware, maar ik zie dat toch een beetje anders. Wellicht zie ik Shareware een beetje te beperkt ;).

Van Wikipedia:
“ Shareware is een vorm van software die zonder of met weinig restricties verspreid mag worden, maar waarvoor bij herhaald gebruik wel een vastgelegd bedrag betaald moet worden. ”

Hoewel je inderdaad een 30 dagen trial kunt aanvragen, is dit volgens mij altijd een persoonlijke trial (of tenminste alleen door het bedrijf te gebruiken aan wie de trial gegeven is).
De software kun je alleen downloaden als je een trial of andere geldige licentie tot je beschikking hebt in je online account. En die mag je wel aan collega’s geven zodat zij die kunnen installeren met hun licentie, maar volgens mij mag de software verder niet verspreid worden.

Hoewel je wel zelf een trial kunt aanvragen online, en er dus geen mailtje of telefoontje naar een Account Manager hoeft, vind ik het niet echt vergelijkbaar met Shareware, waarbij het delen van de installer/het programma aangemoedigd wordt en de functionaliteit typisch beperkt/aangepast wordt als je niet gaat betalen.