Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• Ricktachtig
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 21-11 13:11
Ik zoek een?
Audio oplossing voor de nieuwe woning. Deze week verhuizen we naar een nieuwe woning met aardig wat meer ruimte. Dit betekend dat de computer inclusief studio monitor speakers gaat verhuizen naar een aparte kamer.

Wat is je budget?
Voor echt hoge kwaliteit audio val ik toch vaak terug op de studio monitoren of mijn koptelefoon. Maar zijn wel op zoek naar redelijke kwaliteit. Het budget is ongeveer 500 euro.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Nu hebben we in de woonkamer geen oplossing meer om muziek te luisteren. We hebben een tv (Sony KD-55XE9305) en zijn op zoek naar een setup waarmee we de audio kwaliteit van het kijken naar films en series een upgrade kunnen geven en om muziek te luisteren. We luisteren voornamelijk digitaal (Spotify / mp3).

Wat heb je zelf al gevonden?
Denon D-M41DAB set : https://www.whathifi.com/denon/d-m41dab/review
Dali Zensor 1 AX : https://www.whathifi.com/dali/zensor-1-ax/review
Dali Zensor 1 of Dali Spektor 2 passieve speakers + een losse receiver : https://www.whathifi.com/dali/spektor-2/review

Dit zijn allemaal verschillende soorten oplossingen (passieve & actieve speakers of een kant en klaar set).

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik vraag mij af wat een betere keuze is in deze oplossingen. Kunnen ze allemaal even makkelijk aangesloten worden op een tv? Welke speakers klinken beter? Wat zou een goede receiver zijn mocht ik voor de passieve speakers gaan?

Alle reacties

• Freshouttheoven
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 20:08
Whathifi is geen betrouwbare review website.

Er zit haast geen verschil in kwaliteit qua receivers bij de bekende merken, je kan dan betere op functionaliteit en uiterlijk selecteren.

Wanneer je niet teveel eisen hebt op het gebied van functionaliteit is een 2.0 setje van Edifier qua prij/ kwaliteit onklopbaar en zit ruim binnen jouw budget pricewatch: Edifier R2000DB heeft bluetooth, fysieke knoppen om de bass en trebbel te regelen en je kan het zowel optisch als analoog aansluiten.

• Jorgen
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 01:20
@Ricktachtig Waar moet je receiver aan voldoen? Zet dat allereerst eens op een rijtje voor jezelf. Ik lees nu namelijk alleen maar Spotify en mp3 afspelen. Dat is een prima begin, maar zegt nog niets over de rest van de eisen die je hebt.
  1. Aantal nu benodigde HDMI-aansluitingen; minimaal + 1, waarbij het gaat om HDMI 2.x (2.0a, 2.0b of 2.1) met HDCP 2.2 → zo ben je voorbereid op de aanschaf van een nieuw apparaat en zorg je er meteen ook voor dat alle huidige standaards worden ondersteund.
  2. Aantal nu benodigde speakerkanalen én hoger. Dus niet alleen 5.1, maar ook 7.1, etc. (7.1 kan namelijk ook prima 5.1 afspelen; 5.1.4 ook prima stereo) en wat voor geluidsfilters: Dolby Digital, DTS HDMA, en Atmos bijv.
  3. Aantal overige aansluitingen zoals RCA (tulp) en optisch. Kijk dus goed naar de apparaten die er op aangesloten dienen te worden.
  4. Belangrijke opties die er voor jou op moeten zitten: 4k, FM, Spotify, HDR, draadloze speakers, DAB+, etc
  5. Extra opties die leuk zijn, maar niet noodzakelijk
  6. Vanzelfsprekend de prijs.
Op 1 t/m 4 vergelijk je in de Pricewatch. Als je dan enkele geschikte modellen hebt gevonden, kijk je naar punt 5. Wat zijn de extra's die elk apparaat biedt. Wat spreekt je het meeste aan?
En als laatste natuurlijk 6. Zijn 2 apparaten gelijk qua vervulling van je wensen? Koop dan gewoon degene die het beste aansluit bij je portemonnee. Weet je het dan nog niet? Kies dan degene die het beste in je interieur past ;)

• Vettigedennis
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 23:39
Ik zou de Zensor 1ax kopen. Kun je naderhand ook nog een sub op aansluiten.

• Ricktachtig
Jorgen schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 01:04:
@Ricktachtig Waar moet je receiver aan voldoen? Zet dat allereerst eens op een rijtje voor jezelf. Ik lees nu namelijk alleen maar Spotify en mp3 afspelen. Dat is een prima begin, maar zegt nog niets over de rest van de eisen die je hebt.
[...]
Wat ik qua poorten nodig heb is voor mij niet helemaal duidelijk omdat er meerdere oplossingen tot een koppeling zijn lijkt mij. Maar ik kan wel een voorzet doen:

TV - HDMI in (audio / video)
Nintendo Switch - HDMI in (audio / video)
Spotify - Bluetooth?
MP3 - Bluetooth?

Ik heb geen behoefte om meer dan 2 speakers aan te sluiten, en er liggen ook niet meer devices in de planning om aan te gaan sluiten.
Wanneer je niet teveel eisen hebt op het gebied van functionaliteit is een 2.0 setje van Edifier qua prij/ kwaliteit onklopbaar en zit ruim binnen jouw budget pricewatch: Edifier R2000DB heeft bluetooth, fysieke knoppen om de bass en trebbel te regelen en je kan het zowel optisch als analoog aansluiten.
Ik ga dit merk eens bekijken. Ik ging er van uit deze speakers meer geschikt waren voor aan de computer en minder voor een hele woonkamer. Maar ik zie dat er aardig wat verschillende versies zijn.

• Jorgen
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 01:20
2x hdmi dus inderdaad. Daarmee kom je (ook voor gewoon stereo) dus uit op een receiver. Voordeel: je hebt ook lip sync om audio en video gelijk te houden.

Andere optie, de actieve speakers, zullen denk ik niet over Spotify beschikken, maar mogelijk vind je een stel dat via Bluetooth aangestuurd kan worden.

• Ricktachtig
Jorgen schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 09:58:
2x hdmi dus inderdaad. Daarmee kom je (ook voor gewoon stereo) dus uit op een receiver. Voordeel: je hebt ook lip sync om audio en video gelijk te houden.

Andere optie, de actieve speakers, zullen denk ik niet over Spotify beschikken, maar mogelijk vind je een stel dat via Bluetooth aangestuurd kan worden.
Bedankt voor het antwoord. Ik ga zoals het nu lijkt voor deze Denon: pricewatch: Denon AVR-X1500H

Met name de Spotify integratie en voldoende HDMI aansluitingen vind ik interessant.

• CodeIT
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 18-11 20:23

CodeIT

Code IT

Ricktachtig schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 14:10:
[...]

Bedankt voor het antwoord. Ik ga zoals het nu lijkt voor deze Denon: pricewatch: Denon AVR-X1500H

Met name de Spotify integratie en voldoende HDMI aansluitingen vind ik interessant.
Daar ben ik zelf ook naar aan het kijken. Ik wil er ook maar 2 speakers aan hangen ipv 6 of 8, maar ik kan niet zo 1,2 zien of dat wordt ondersteund. Sommige sites zeggen van niet. In de handleiding staat dat aan zone 2 een stereo paar verbonden kan worden, maar ik weet niet of het ook bedoelt is voor de primaire speakers.

• Ricktachtig
CodeIT schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 14:45:
[...]

Daar ben ik zelf ook naar aan het kijken. Ik wil er ook maar 2 speakers aan hangen ipv 6 of 8, maar ik kan niet zo 1,2 zien of dat wordt ondersteund. Sommige sites zeggen van niet. In de handleiding staat dat aan zone 2 een stereo paar verbonden kan worden, maar ik weet niet of het ook bedoelt is voor de primaire speakers.
Is dat bij deze specifieke receiver het geval? Heb zoiets nog niet gelezen over andere av receivers.

• CodeIT
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 18-11 20:23

CodeIT

Code IT

Ricktachtig schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 21:01:
[...]

Is dat bij deze specifieke receiver het geval? Heb zoiets nog niet gelezen over andere av receivers.
Ik kan het je later deze week vertellen. Heb deze net besteld. Het stereo speaker paar kan sowieso op zone 2 worden aangesloten. Ik ga het wel eerst op de primaire zone proberen. Je kunt in de wizard aangeven welke speakers er zijn aangesloten.

• FeaR
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 23:38

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

Een Surround Receiver kan je gewoon instellen op 2.0 gebruik. Of elke vorm die er nog tussen zit; 2.1, 3.0, 3.1, 4.0, et cetera. Kwestie van de receiver goed instellen en aangeven welke speakers je aan hebt gesloten. Ga hoe dan ook niet met Zone 2 aan de slag in de Main Zone. Zone 2 kent beperkingen die je niet wilt (neem het niet doorgeven van alle inputs) en vanwaar naar Zone 2 kijken als de receiver gewoon kan wat je wilt.

PSN-ID: FeaR1986 || Xbox Live Gamertag: FeaR1986

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Ricktachtig
FeaR schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 21:33:
Een Surround Receiver kan je gewoon instellen op 2.0 gebruik. Of elke vorm die er nog tussen zit; 2.1, 3.0, 3.1, 4.0, et cetera. Kwestie van de receiver goed instellen en aangeven welke speakers je aan hebt gesloten. Ga hoe dan ook niet met Zone 2 aan de slag in de Main Zone. Zone 2 kent beperkingen die je niet wilt (neem het niet doorgeven van alle inputs) en vanwaar naar Zone 2 kijken als de receiver gewoon kan wat je wilt.
Bedankt voor het antwoord. Hoe zit dit met de lage tonen? Ik lees op sommige plekken dat een receiver deze altijd "reserveert" voor de subwoofer. Is dit dan ook zo wanneer ik alleen 2 bookshelf speakers aansluit op een receiver? Of stuurt de receiver deze lage tonen door wanneer je deze instelt als stereo setup?

• FeaR
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 23:38

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

Ricktachtig schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 14:38:
[...]
Bedankt voor het antwoord. Hoe zit dit met de lage tonen? Ik lees op sommige plekken dat een receiver deze altijd "reserveert" voor de subwoofer. Is dit dan ook zo wanneer ik alleen 2 bookshelf speakers aansluit op een receiver? Of stuurt de receiver deze lage tonen door wanneer je deze instelt als stereo setup?
De subwoofer doet veelal het LFE-kanaal (de .1 in de track) en alles onder de ingestelde crossover. Als je dat ziet als reserveren klopt dat. Echter doet de receiver dat alleen als je aangeeft een subwoofer te hebben. Als jij aangeeft geen subwoofer te hebben zullen de speakers op "LARGE" springen (dit heeft dus niets met de fysieke grootte van de speaker te maken) en zal ook de optie om een crossover in te stellen verdwijnen (er is immers geen subwoofer om lage tonen naar toe te sturen dus geen baat bij een crossover). Het gehele bereik wordt dan naar de speakers die aan zijn gesloten gestuurd. Of het handig is is een tweede aangezien je, afhankelijk van de speakers en het gebruik, een deel van het bereik gaat missen.

Maar samenvattend, het antwoord op de vraag "Kan ik (slechts) twee speakers op een 7.2.4 receiver aansluiten en de receiver puur voor stereo gebruiken?" is "ja".

FeaR wijzigde deze reactie 15-10-2019 15:21 (21%)

PSN-ID: FeaR1986 || Xbox Live Gamertag: FeaR1986

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Ricktachtig
FeaR schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 15:06:
[...]

De subwoofer doet veelal het LFE-kanaal (de .1 in de track) en alles onder de ingestelde crossover. Als je dat ziet als reserveren klopt dat. Echter doet de receiver dat alleen als je aangeeft een subwoofer te hebben. Als jij aangeeft geen subwoofer te hebben zullen de speakers op "LARGE" springen (dit heeft dus niets met de fysieke grootte van de speaker te maken) en zal ook de optie om een crossover in te stellen verdwijnen (er is immers geen subwoofer om lage tonen naar toe te sturen dus geen baat bij een crossover). Het gehele bereik wordt dan naar de speakers die aan zijn gesloten gestuurd. Of het handig is is een tweede aangezien je, afhankelijk van de speakers en het gebruik, een deel van het bereik gaat missen.

Maar samenvattend, het antwoord op de vraag "Kan ik (slechts) twee speakers op een 7.2.4 receiver aansluiten en de receiver puur voor stereo gebruiken?" is "ja".
Goed om te horen. Bedankt voor de gedetailleerde informatie

De keuze lijkt te gaan vallen op 1 van de volgende 3. Ik kan ze allemaal voor rond de 300 euro kopen. Ik zie tijdens het vergelijken geen wereldschokkende verschillen welke voor mijn situatie op dit moment van toepassing zijn. Zijn er bepaalde zaken waardoor de 1 er wat jullie betreft bovenuit springt? Qua uiterlijk spreekt mij de Marantz het meeste aan. Deze ziet er wat compacter uit.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Versterkers en receiversDenon AVR-X1500H€ 279,-€ 279,-
1Versterkers en receiversMarantz NR1509 Zilver€ 319,-€ 319,-
1Versterkers en receiversYamaha MusicCast RX-V483 Zwart€ 326,-€ 326,-

• Ricktachtig
Het is de Marantz geworden. 277 bij de Media Markt. Bedankt voor alle advies.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True