Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l_braam
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 16-11-2022
Hallo heren,

Ik start dit topic, omdat ik graag wil weten of ik in de goede richting zit te denken.

Ik wil graag beginnen met het opzetten van mijn slimme huis. Dit doe ik vooral, omdat ik nieuwsgierig ben naar de mogelijkheden.
Belangrijke voorwaarden zijn;
- de huidige manier van werken (schakelaars en dergelijke) moet in tact blijven.
- het mag niet teveel geld kosten.
- Ik moet het een en ander kunnen tweaken en leren.
- Het systeem moet uitbreidbaar zijn.

Nu wil ik beginnen met eerst heel simpel de lampen en de stopcontacten te schakelen.
Ik denk dat wanneer ik dit doe met onderstaande producten ik voldoe aan mijn voorwaarden.

Schakelaar : Shelly 1
Hub: Raspberry PI 3+

Ik wil deze producten laten praten met behulp van Home assistant, Musquitto Mqtt en Tasmota.

Zouden jullie je ervaringen kunnen delen en mij advies kunnen geven op mijn gedachten.
De belangrijkste vraag is begin ik zo met een degelijk, uitbreidbaar en onderhoudbaar systeem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronker
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-04 16:57
l_braam schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 14:12:
Hallo heren,

Ik start dit topic, omdat ik graag wil weten of ik in de goede richting zit te denken.

Ik wil graag beginnen met het opzetten van mijn slimme huis. Dit doe ik vooral, omdat ik nieuwsgierig ben naar de mogelijkheden.
Belangrijke voorwaarden zijn;
- de huidige manier van werken (schakelaars en dergelijke) moet in tact blijven.
- het mag niet teveel geld kosten.
- Ik moet het een en ander kunnen tweaken en leren.
- Het systeem moet uitbreidbaar zijn.

Nu wil ik beginnen met eerst heel simpel de lampen en de stopcontacten te schakelen.
Ik denk dat wanneer ik dit doe met onderstaande producten ik voldoe aan mijn voorwaarden.

Schakelaar : Shelly 1
Hub: Raspberry PI 3+

Ik wil deze producten laten praten met behulp van Home assistant, Musquitto Mqtt en Tasmota.

Zouden jullie je ervaringen kunnen delen en mij advies kunnen geven op mijn gedachten.
De belangrijkste vraag is begin ik zo met een degelijk, uitbreidbaar en onderhoudbaar systeem?
Home Assistant kan mooi op je Rpi 3+ draaien. Ik heb zelf 2x Shelly1 draaien en werkt perfect met Mqtt. Dit zal je wel moeten configureren door de Mqtt addon te installeren.

Houdt er wel rekening mee dat een Shelly1 een neutraaldraad moet hebben. Als je deze nog niet hebt wordt het of zelf trekken of laten trekken. Dat laatste kost een hoop geld.

Wat je eventueel ook kan doen is een iets duurdere optie pakken en het volgende aanschaffen:
- Rpi 3+ (minimaal 32 GB opslag kaart)
- KlikAanKlikUit hub ICS 2000
- Klikaanklikuit minischakelaars

Of zoals ik het heb:
- VM HA
- Xiaomi gateway
- Xiaomi Sensors
- Xiaomi Yeelight

- Gateway is te vervangen door een Conbee 2 stick waardoor je ook Hue en Ikea lampen op kan programeren.

Echter brengt dit wel met zich mee dat de wandschakelaars de lamp uitzetten en het licht niet meer op beweging werkt.

[ Voor 3% gewijzigd door Ronker op 09-10-2019 14:38 ]

☻/ Please consider the environment before printing anything
/▌
/ \ <-- This is Bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 57381

.

[ Voor 114% gewijzigd door Anoniem: 57381 op 01-11-2023 01:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l_braam
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 16-11-2022
Ronker schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 14:36:
[...]

Home Assistant kan mooi op je Rpi 3+ draaien. Ik heb zelf 2x Shelly1 draaien en werkt perfect met Mqtt. Dit zal je wel moeten configureren door de Mqtt addon te installeren.

Houdt er wel rekening mee dat een Shelly1 een neutraaldraad moet hebben. Als je deze nog niet hebt wordt het of zelf trekken of laten trekken. Dat laatste kost een hoop geld.

Wat je eventueel ook kan doen is een iets duurdere optie pakken en het volgende aanschaffen:
- Rpi 3+ (minimaal 32 GB opslag kaart)
- KlikAanKlikUit hub ICS 2000
- Klikaanklikuit minischakelaars

Of zoals ik het heb:
- VM HA
- Xiaomi gateway
- Xiaomi Sensors
- Xiaomi Yeelight

- Gateway is te vervangen door een Conbee 2 stick waardoor je ook Hue en Ikea lampen op kan programeren.

Echter brengt dit wel met zich mee dat de wandschakelaars de lamp uitzetten en het licht niet meer op beweging werkt.
Bedankt voor je info! Ik ga toch eerst met homeassistent icm met mqtt aan de slag.

Ik ben persoonlijk geen fan van KlikAanKlikUit. Ik hou wel van een kleine uitdaging om iets werkend te krijgen en volledig naar wens.

Ditzelfde geld voor Xiaomi, tevens vind ik hierbij de uitbreidbaarheid en flexibiliteit niet volledig. Eigenlijk wil ik later nog elk mogelijk bedenkbare component kunnen toevoegen.
Anoniem: 57381 schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 14:36:
Als het niet te veel mag kosten dan heb je 2 opties:
- Vraag en Aanbod hier op Tweakers bekijken naar leuke uitbreidingen voor je systeem
- Ali.... maar dat levert soms wel wat gekloot op door brakke chinese software. Voor sommige van die producten is alternatieve firmware gemaakt zodat het beter/makkelijker in HA op te nemen is. Ik heb diverse erg goedkope producten uit China prima werkend gekregen maar sommige liggen ook ongebruikt in een doos....

Zoek je toevallig nog Elektrische Gordijnrails? Ik heb nog wat over... staat bij V & A (hier)

Verder zou ik zeggen: gewoon beginnen met de Pi en dan steeds een ding toevoegen.
Ik start eerst simpel met het schakelen van de lampen. Hierna ga ik verder kijken. Bedankt voor de tip, maar nu nog even geen intresse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 855217

Hallo,

Ik zit nogal met het volgende.. weet niet waar ik moet beginnen met zoeken ondertussen.
Wie kan me adviseren??

Hartelijk dank.

Er hangt centraal een 'krachtige' modem, werkt niet met signaalverstekers.
Wanneer wifi/internet via Wi-Fi wegvalt.. werken vanaf modem 1.. bekabelde pc wel nog.. (internet valt dus niet weg volgens mij). De wifi verspreidende modem is gekoppeld via Wi-Fi aan de modem 1 (van internetleverancier).. en neemt naam enz. Over.
Bij modem 1, heb ik middels in te loggen op de modem de wifi definitief uitgezet.. neem ik aan.

Ik heb Chinese lampen die ik ook 'afgekoppeld' heb om uit te sluiten dat ze 't probleem vormen. ... de smart wifi functie van mijn NETGEAR NIGHTHAWK 7000?? Uitgeschakeld.. maar word alleen maar slechter. Apparaten die ver van de router bevinden uitgeschakeld.. voorheen met modem van provider (experiabox) vormde vooral het overgaan van modem naar extender  op bovenetage een probleem.. 
Ik heb iets van bijna 50 Wi-Fi apparaten.. namelijk.. +/_ 20 Chinese lampen..  2 Google nest hub's .. 7 google mini .. 8 dlink aan en uit switches.. nog 2 smartphone's één  a twee tablet's. Twee baby cam's.. en nog 3 andere camera's ... overigens wanneer ik via mijn smartphone camera's installeer.. en de telefoon met wifi van zo'n camera verbind.. kan ik er vanuit gaan dat mijn wifi in huis sowieso eruit knalt voor onbepaalde tijd ... .. ow en niet te vergeten 3 chromecasts.. daar doet ook.. de eene keer 1 of 2 of alle 3 het van.. en soms helemaal niks.. wie o wie kan me vertellen waar ik het beste kan zoeken naar het probleem.. of dat het gewoon jammer is dat Google's nieuwe router.. met beacens ofzoiets niet naar Nederland komt voorlopig.. of zou ik dan nog steeds hetzelfde probleem ervaren??.
Word nogal tureluurs ervan ondertussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jackzonztyl
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14-04 14:46
Dit zal misschien niet de antwoord zijn de de meeste tweakers hier zouden geven maar wat ik zou doen is modem op bridge mode zetten en twee Asus AC68U in meshmode plaatsen (bekabeld aan elkaar) en 1 van de AC68U instellen als baas in de netwerk.

Of je zou kijken naar de mesh router roundup test van Hardware.info en een setje van 2/3 kunnen aanschaffen en alles via deze mesh routers laten lopen (eigen modem op bridge).
Anoniem: 855217 schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 22:10:
Hallo,

Ik zit nogal met het volgende.. weet niet waar ik moet beginnen met zoeken ondertussen.
Wie kan me adviseren??

Hartelijk dank.

Er hangt centraal een 'krachtige' modem, werkt niet met signaalverstekers.
Wanneer wifi/internet via Wi-Fi wegvalt.. werken vanaf modem 1.. bekabelde pc wel nog.. (internet valt dus niet weg volgens mij). De wifi verspreidende modem is gekoppeld via Wi-Fi aan de modem 1 (van internetleverancier).. en neemt naam enz. Over.
Bij modem 1, heb ik middels in te loggen op de modem de wifi definitief uitgezet.. neem ik aan.

Ik heb Chinese lampen die ik ook 'afgekoppeld' heb om uit te sluiten dat ze 't probleem vormen. ... de smart wifi functie van mijn NETGEAR NIGHTHAWK 7000?? Uitgeschakeld.. maar word alleen maar slechter. Apparaten die ver van de router bevinden uitgeschakeld.. voorheen met modem van provider (experiabox) vormde vooral het overgaan van modem naar extender  op bovenetage een probleem.. 
Ik heb iets van bijna 50 Wi-Fi apparaten.. namelijk.. +/_ 20 Chinese lampen..  2 Google nest hub's .. 7 google mini .. 8 dlink aan en uit switches.. nog 2 smartphone's één  a twee tablet's. Twee baby cam's.. en nog 3 andere camera's ... overigens wanneer ik via mijn smartphone camera's installeer.. en de telefoon met wifi van zo'n camera verbind.. kan ik er vanuit gaan dat mijn wifi in huis sowieso eruit knalt voor onbepaalde tijd ... .. ow en niet te vergeten 3 chromecasts.. daar doet ook.. de eene keer 1 of 2 of alle 3 het van.. en soms helemaal niks.. wie o wie kan me vertellen waar ik het beste kan zoeken naar het probleem.. of dat het gewoon jammer is dat Google's nieuwe router.. met beacens ofzoiets niet naar Nederland komt voorlopig.. of zou ik dan nog steeds hetzelfde probleem ervaren??.
Word nogal tureluurs ervan ondertussen.
Pagina: 1