Computer start niet door na uitzetten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag:
Wanneer ik normaal op een dag de pc aan zet start de pc vrolijk op. Als ik de pc net uitgezet heb en vervolgens de pc weer wil aanzetten gaan alle leds/koelers aan maar bijft het beeld zwart. Krijg ook geen bios te zien. Als ik de aan uit schakelaar van de voeding dan uit zet en de stekker eruit haal is het 9 van de 10 keer dat hij vervolgens gewoon netjes gaat opstarten.
Is dit een voedingsprobleem? Moederbord?

Normaliter zou je verwachten dat als de pc lang uit is geweest hij op zwart zou blijven maar bij mij is het precies andersom.

Bedankt voor jullie hulp!

Edit: Ik ga vammiddag een andere voeding proberen, zit nu op mijn werk.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2019 11:39 ]

Beste antwoord (via Verwijderd op 10-10-2019 09:18)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
FX 6300 staat niet op de supportlijst van het moederbord dus ja, garantie dat het goed werkt is er niet. Moederbord heeft ook een crappy stroomvoorziening voor die cpu.
Voeding kan aan zijn einde zijn want een heel beste is het niet. Aangezien de verwachte betrouwbare levensduur een jaar of 6 is zal die daar wel overheen zijn.
Andere voeding proberen is een 1e. Lost dat niets op dan is het moederbord mijn volgende verdachte.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Nu online
Welk moederbord en voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het is al een wat ouder systeem.

Moederbord: Asrock N68-VS3 FX
Voeding: Corsair CX 430watt
Cpu: AMD Fx6300
Videokaart: MSI GeForce GTX 1050 TI GAMING X 4G
Geheugen: 2x 4gb Corsair modules

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Nu online
FX 6300 staat niet op de supportlijst van het moederbord dus ja, garantie dat het goed werkt is er niet. Moederbord heeft ook een crappy stroomvoorziening voor die cpu.
Voeding kan aan zijn einde zijn want een heel beste is het niet. Aangezien de verwachte betrouwbare levensduur een jaar of 6 is zal die daar wel overheen zijn.
Andere voeding proberen is een 1e. Lost dat niets op dan is het moederbord mijn volgende verdachte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Verwijderd schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 11:26:
Mijn vraag:
Wanneer ik normaal op een dag de pc aan zet start de pc vrolijk op. Als ik de pc net uitgezet heb en vervolgens de pc weer wil aanzetten gaan alle leds/koelers aan maar bijft het beeld zwart. Krijg ook geen bios te zien. Als ik de aan uit schakelaar van de voeding dan uit zet en de stekker eruit haal is het 9 van de 10 keer dat hij vervolgens gewoon netjes gaat opstarten.
Is dit een voedingsprobleem? Moederbord?
Aan je hardware te zien kan het vanalles zijn, dit beestje is echt toe aan een vervanger :p
Maar nog een vraag die ik heb: hoe zet je de pc uit? Dit klinkt misschien stom maar de power knop kan bijvoorbeeld hibernation of sleep aanroepen en je moederbord is dermate krakkemikkig geworden dat de wake from s4 (of s-whatevs) functie niet meer lekker werkt.
Als hij in slaapstand gaat kan ik me het goed voorstellen dat het zo werkt, een pc gaat nl na een tijd wel echt uit als hij in slaap valt, waarna hij goed op zou starten. Als jij hem dan zelf 'uit' zet (in slaapstand dus) en je start hem gelijk weer op blijft de BIOS hangen.

Check in je windows instellingen eens of alle functies als hibernation, hybrid sleep, fast boot (BIOS) uit staan.
Normaliter zou je verwachten dat als de pc lang uit is geweest hij op zwart zou blijven maar bij mij is het precies andersom.
Eeeeeh wat? Als ik mijn pc aan zet verwacht ik dat hij helemaal niet op zwart blijft staan.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:45
Als ik jouw verhaal zo lees, staat de PSU op het punt om het te begeven. Probeer een andere PSU, voordat het meer schade toebrengt aan andere componenten. Zet de PC dus zo min mogelijk aan met de huidige PSU! Ik ben door schade en schande wijs geworden.

Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Iedereen bedankt voor de top reacties _/-\o_ _/-\o_

Ik heb gisteren een andere voeding geprobeerd en het probleem was inderdaad verholpen.

Vanavond toch maar een andere bestellen hihi.

Wat raden jullie aan met oog ook op de toekomst? Minimaal 650 watt of zo?

https://www.megekko.nl/pr...ll-Modular-PSU-PC-voeding

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15:01
Watt zegt helemaal niets. Het is zonde om een sterke voeding erin te zetten als je dit toch niet gebruikt. Je moet een voeding kopen die past bij je systeem. De 1050TI is absoluut geen energievreter dus je hebt geen 650 watt nodig.

Gemiddeld gezien hebben de meeste computers echt niet meer nodig dan 450-550watt

[ Voor 9% gewijzigd door Renzzie op 10-10-2019 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik ben ook van plan om einde van het jaar een nieuw moederbord/CPU en geheugen te bestellen. Daarom dacht ik om dus nu voor een sterkere voeding te kiezen.

Het zou gaan om een Ryzen 3600/MSI Tomahawk en 16gb geheugen. De 1050TI wil ik gaan hergebruiken.

Zou 450/550 dan afdoende zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:27
Verwijderd schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 08:57:
Nou ik ben ook van plan om einde van het jaar een nieuw moederbord/CPU en geheugen te bestellen. Daarom dacht ik om dus nu voor een sterkere voeding te kiezen.

Het zou gaan om een Ryzen 3600/MSI Tomahawk en 16gb geheugen. De 1050TI wil ik gaan hergebruiken.

Zoek zelf even het verbruik van de te gebruiken componenten op. Tel dat bij elkaar op en je hebt een antwoord op je vraag.

Vaak gebruiken de componenten ook nog minder dan het max vermogen.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15:01
Verwijderd schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 08:57:

Je GPU verbruikt gemiddeld gezien het meeste power.
Zoals ik al zei gebruikt de 1050TI echter zeer weinig: https://www.geforce.com/h...tx-1050-ti/specifications
De 3600 gebruikt ook niet veel power: reviews: Ryzen 5 3600 en 3600X - Nieuwe Ryzens op budget

Dus een 450/550 is meer dan zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Renzzie schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 09:07:
[...]

Je GPU verbruikt gemiddeld gezien het meeste power.
Zoals ik al zei gebruikt de 1050TI echter zeer weinig: https://www.geforce.com/h...tx-1050-ti/specifications
De 3600 gebruikt ook niet veel power: reviews: Ryzen 5 3600 en 3600X - Nieuwe Ryzens op budget

Dus een 450/550 is meer dan zat.
Top dan ga ik op zoek naar een goede 450/500! :) :)
Pagina: 1