Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06:54

heuveltje

KoelkastFilosoof

Topicstarter
Hoi

In mijn huis hing altijd al een rookmelder op de overloop.
Afgelopen zomer is deze door de verhuurder vervangen voor een nieuwe "optische" rookmelder.
Heel mooi ding, synchroniseerd met die in de keuken, superveilig etc...

Echter dat ding gaat zon beetje elke ochtend af, als ik gedouched heb en daarna de deur opendoe.
Blijkbaar reageert die al op het beetje stoom dat er dan uit de deur komt (verder weg hangen is geen optie)

Navraag bij de woningbouw zegt dat ze daar niks aan kunnen doen.

Dus ik dat ding eraf gehaald.van iemand anders een goedkope gekregen en die opgehangen.
Maar dat ding gaat nog steeds af en toe af als ik uit de douche kom :(

Mijn oude deed dat niet, maar dat was geloof ik zon radioactief ding.
Blijkbaar is tegenwoordig verplicht om je rookmelder optisch te maken

Heb ik nu gewoon pech en als ik zon el cheapo van de action haal gaat dat dan wel werken ?
Of heeft er iemand anders nog suggesties over wat ik kan doen om 's ochtends niet uit mijn halfzombie stand gegooid word door een afschuwelijke piep

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjigEd
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07-06 16:51
Een Nest Protect geeft eerst een mondelinge waarschuwing voor het alarm afgaat.
Dan heb je nog tijd om het alarm tegen te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clavat
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 01:29
Heb je mechanische afzuiging op de douche? Deze op stand maximaal zetten,
En als er een raam is deze meer open zetten.
Dan is de meeste stoom al weg.

PSN: McMillan0984

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-06 19:50
SjigEd schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 11:21:
Je moet alleen gek genoeg zijn om 100 euro voor een rookmelder neer te leggen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

je moet een hittemelder ophangen daar.. die gaat af als de lucht bij plafond +/-65 graden is...

ik heb die in de de garage ( vaak rook door slijpen en andere dingen) en in de keuken (stoom)

Werkt prima, nog nooit een valse melding gehad.

euhmmmm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 00:02
Allereerst zorgen voor fatsoenlijke ventilatie in de badkamer. Symptoombestrijding lijkt me niet de juiste weg, je kunt beter het daadwerkelijke probleem aanpakken. Zoveel overmatig vocht in je badkamer, zal op termijn ook leiden tot schimmels en daarmee een zeer slechte luchtkwaliteit, dat kun je maar beter voor zijn.

Als de badkamer fatsoenlijk geventileerd is, ontsnapt er na het douchen niet echt een stoomwolk richting de overloop.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fazerfreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-02-2024
Sommige melders kunnen zowel rook als hitte detecteren. Dan kun je meestal met een dipswitch op het apparaat ook 1 van de functies uitzetten. (Zo ken ik ze tenminste). Dan kies je dus alleen voor hitte (op basis van temperatuur) en niet rook (op basis van optisch signaal).

Ik zou zoals hierboven ook aanraden om te zorgen voor fatsoenlijk afzuiging in de eerste plaats en hittemelder als het echt niet anders kan.

[ Voor 21% gewijzigd door fazerfreak op 09-10-2019 11:31 ]

Battle.net :: FazerFreak#2695

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjigEd
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07-06 16:51
com2,1ghz schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 11:24:
[...]

Je moet alleen gek genoeg zijn om 100 euro voor een rookmelder neer te leggen.
Waar je ook gek van wordt is als alle gekoppelde brandmelders afgaan en je weet niet waar de brand is.
Of dat midden in de nacht eentje om de 30s een piepje geeft omdat de batterij bijna leeg is.
Of dat in de keuken iets aanbrandt, je dat allang hebt opgelost en alsnog het alarm af gaat.

Daarom heb ik er 12 opgehangen, in het hele huis. Om juist NIET gek te worden!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-06 18:53
SjigEd schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 11:33:
[...]

Waar je ook gek van wordt is als alle gekoppelde brandmelders afgaan en je weet niet waar de brand is.
Of dat midden in de nacht eentje om de 30s een piepje geeft omdat de batterij bijna leeg is.
Of dat in de keuken iets aanbrandt, je dat allang hebt opgelost en alsnog het alarm af gaat.

Alles wat je opnoemt zal mij nooit overhalen om 1200 euro uit geven aan brandmelders :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troetelbeer
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10-04 08:06
[...]

Dan ben je nog gekker dan ik dacht...1200 euro... :P

Believe. Imagine. Create.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troetelbeer
@heuveltje Lijkt het je niet verstandig om beter de bron aan te pakken, zoals @Ivow85 al aangeeft?

Een badkamer moet je zeer goed ventileren en als je dat dus doet, krijg je ook geen stoom meer die naar de rookmelder kan ontsnappen...Probleem opgelost en ook nog eens op de juiste manier ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-06 10:36
Clavat schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 11:22:
Heb je mechanische afzuiging op de douche? Deze op stand maximaal zetten,
En als er een raam is deze meer open zetten.
Dan is de meeste stoom al weg.
Als je mechanische ventilatie hebt, geen raam openzetten en ook de deur dicht laten. Dat spul is er op gericht om dan het efficientst de ruimte droog te krijgen door droge lucht onder de deur door aan te zuigen, de hele badkamer door en door het ventiel bovenin weer weg.

Als je de mechanische ventilatie op vol vermogen zet en je hebt ook een raam en/of deur openstaan is die waarschijnlijk weinig effectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Topicstarter
Troetelbeer schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 11:40:
@heuveltje Lijkt het je niet verstandig om beter de bron aan te pakken, zoals @Ivow85 al aangeeft?

Een badkamer moet je zeer goed ventileren en als je dat dus doet, krijg je ook geen stoom meer die naar de rookmelder kan ontsnappen...Probleem opgelost en ook nog eens op de juiste manier ;)
Er is geen "bron" probleem.
Zoveel stoom is er al niet om te beginnen ,er staat gewoon altijd een klapraampje open. en heeft sindskort zelfs afzuiging. Maar mijn badkamer is maar iets van 1m50 bij 1m. en ik douche gewoon graag lang en heet :P

Dus na 10 min oid is echt wel alles weer afgekoeld en stoomvrij.
Echter ik wil niet 10 min wachten na het douchen voordat ik de deur opendoe
Dat is een prijzig ding. Wil niet zeggen dat ik dat niet overheb voor wat veiligheid als dit de oplossing is..
Maar hoop op iets goedkopers.
(Misschien niet het meteen logisch in dit forum, maar ik heb geen (behoefte aan) domotica automatisering op dit moment)
En eigenlijk wil ik ook niks te hoeven cancellen of afzetten. Kun je ook simpelweg instellen dat ie gewoon 1 minuut wacht, dan nog eens kijkt, en niet zeurt als er dan geen rook meer is ?
cactusman schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 11:26:
je moet een hittemelder ophangen daar.. die gaat af als de lucht bij plafond +/-65 graden is...

ik heb die in de de garage ( vaak rook door slijpen en andere dingen) en in de keuken (stoom)

klinkt goed. denk dat dat het wel eens kan worden.
Wel ben ik bang dat tegen de tijd dat die boven afgaat, er beneden al behoorlijk wat in de hens staat.
Eens kijken of die er ook zijn die te koppelen zijn met de bestaande beneden.
[...]

Ik denk dat jouw huis iets groter is dan het mijne als je er 12 nodig hebt :P
Ik heb er maar 2. dus dat zal wel meevallen :)

[ Voor 32% gewijzigd door heuveltje op 09-10-2019 11:59 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-06 14:58
Enige oplossing, Minder lang en heet douchen..

Nieuw Bouw. Badkamer 3X2, inc mechanische afzuiging boven de douche. Als ik heet genoeg en lang genoeg douche gaat gewoon brand alarm op de overloop af.

Maarja, dan is het zicht in de badkamer ook max 2 meter :+

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22-05 23:28
heuveltje schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 11:18:
Blijkbaar reageert die al op het beetje stoom dat er dan uit de deur komt (verder weg hangen is geen optie)
Verder weg hangen is juist bij uitstek de optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik heb ook Nest Protect in mijn huis (3 leek me wel genoeg :p) en die is nog nooit afgegaan terwijl die bij mij ook voor de badkamerdeur aan het plafond hangt.

Verder beste investering ooit die 300 euro. Die cheap ass dingen geven altijd gezeik: gaan af (als ze gekoppeld zijn al helemaal, maar waar is het probleem :? :X), batterijen leeg midden in de nacht inderdaad. Koppeling ineens verbroken.. etc etc.

Alle drie zitten ze hier gewoon aan de 230. Nooit meer lege batterijen d:)b En altijd duidelijkheid als er wat aan de hand is. Zelfs als je niet thuis bent.

Zeker de 100 euro waard als je geen nieuwsbericht wilt worden. Want die cheapo dingen schakel je op den duur uit omdat je er gewoon gek van wordt.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Topicstarter
TWyk schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 12:12:
[...]

Verder weg hangen is juist bij uitstek de optie.
Wel een optie :?
Tuurlijk, ik zou een stuk huis eraan kunnen bouwen, alleen om de rookmelder in te hangen.
Maar ik heb toch het idee dat de woningbouw daar mogelijk een probleem mee heeft :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:48
Denk dat @TWyk meer bedoelt verder weg in de overloop hangen mits je overloop groot genoeg is...

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22-05 23:28
heuveltje schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 12:28:
[...]
Wel een optie :?
Tuurlijk, ik zou een stuk huis eraan kunnen bouwen, alleen om de rookmelder in te hangen.
Maar ik heb toch het idee dat de woningbouw daar mogelijk een probleem mee heeft :(
Het lijkt me zinvol om te kijken of je de rookmelder kunt verplaatsen achter de draairichting van je badkamerdeur of niet in het midden van je plafond maar pal bij de tegenoverliggende muur van je badkamerdeur of verder richting een de vluchtroute (buitendeur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cricque
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05-06 16:13
Ja maar niet altijd, meestal geeft deze eerst een waarschuwing. Maar soms is het gewoon meteen alarm

De nest is misschien iets overgevoelig voor bepaalde dingen

vanwaar heb ik al de melding gekregen
- vapen in mjin bureau
- popcorn maken
- koffiekoen afbakken
- airfryer (friet bakken)

vanwaar heb ik direct alarm gezien
- popcorn maken
- koffiekoen afbakken

Tevens als ik de keuken en de grillpan heb opstaan, de oven en dan nog een aifryer dan kan het ook wel al eens prijs zijn. Voor de rest is dit een zeer goed systeem.

@com2,1ghz
En als je dit koopt rond cybermonday/black friday dan kan je wel eens deal scoren. Ik had er 3 voor 250 dacht ik vorig jaar. Ja dat is nog altijd veel geld, maar het werk wel (soms iets te goed)

@Glashelder
Mijn idee ook, deze werken en een pak minder gezeik dan met de vorige cheapo rookmelders die de vorige eigenaar had laten hagen

Heb trouwens in mijn vorig huis (nieuwbouw) ooit eens aan het zoeken geweest naar een geluid op zondagavond ... Ik werd er gek van ... Tot ik op youtube ergens een filmpje zag (zo ver was het al gekomen dat ik op youtube geluiden aan het vergelijke was) van iemand die zijn rookmelder hetzelfde geluid maakte ... De batterij was gewoon leeg ... Ik 3-4u aan het zoeken ... Je wilt gaan slapen, maar hoort telkens iets, en tegen dat je beneden bent is het gedaan ... Nee nooit meer
Ik heb wel de versie met batterijen, omdat in het plafond (volledige gewapende welfsels) het onmogeljik is om daar nog stroom te voorzien. Tenzij we een vals plafond gaan maken ofzo, maar dat is nog niet aan de order

[ Voor 29% gewijzigd door cricque op 09-10-2019 12:57 ]

pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-06 20:07
cactusman schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 11:26:

Dat is te laat. De rookmelder is er juist voor om te informeren als je nog kan vluchten.
Als het plafond 65 graden is gaat dat niet meer.

Ook vertragen heeft weinig zin. Want je hebt vanaf de melding gemiddeld maar 3 minuten om weg te komen.

Verplaatsen is de enige optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

jeroen3 schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 12:58:
[...]

Dat is te laat. De rookmelder is er juist voor om te informeren als je nog kan vluchten.
Als het plafond 65 graden is gaat dat niet meer.

Ook vertragen heeft weinig zin. Want je hebt vanaf de melding gemiddeld maar 3 minuten om weg te komen.

Verplaatsen is de enige optie.
waarom verkopen ze die dingen dan? tis overigens 58 graden..

https://securitywebshop.c...der-of-rookmelder-kiezen/

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troetelbeer
Wat dacht je van commercie?

Zelfde als CO en rookmelder in één. Nooit kopen, want een CO melder moet je lager hangen dan een rookmelder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandrake466
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 31-05 10:20
Voordat je gaat douchen even een plastic hoesje over de melder.

Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whitedrag152
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05-06 12:54
Mandrake466 schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 16:18:
Voordat je gaat douchen even een plastic hoesje over de melder.
Hopelijk heeft TS dan niet een hoog plafond, elke keer trapje pakken en plastic hoesje er omheen doen lijkt me niet ideaal. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fuwor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-06 20:18
heuveltje schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 11:53:
[...]

Er is geen "bron" probleem.
Zoveel stoom is er al niet om te beginnen ,er staat gewoon altijd een klapraampje open. en heeft sindskort zelfs afzuiging. Maar mijn badkamer is maar iets van 1m50 bij 1m. en ik douche gewoon graag lang en heet :P
Vooral met het koudere weer je klapraam dicht en ventilatie op max. Dat klapraam dicht scheelt een hele hoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Troetelbeer schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 16:04:
[...]

Zelfde als CO en rookmelder in één. Nooit kopen, want een CO melder moet je lager hangen dan een rookmelder.
Schijnt zo te zijn dat CO zich wel beperkt mengt door ventilatie en dat een gecombineerde detector dus gewoon CO zal meten.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:27

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Troetelbeer schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 16:04:
[...]

Ben je nu niet in de war met CO2?

https://www.brandweer.nl/...laatsingsadvies-co-melder

Gecombineerde rook en CO melder kan dus prima, voor gebruik in ruimtes waar een CO bron (verbrandingstoestel) staat. Daar moet ie namelijk gewoon aan het plafond.

[ Voor 29% gewijzigd door Orion84 op 09-10-2019 17:37 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troetelbeer
Orion84 schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 17:33:
[...]

Ben je nu niet in de war met CO2?

https://www.brandweer.nl/...laatsingsadvies-co-melder

Gecombineerde rook en CO melder kan dus prima, voor gebruik in ruimtes waar een CO bron (verbrandingstoestel) staat. Daar moet ie namelijk gewoon aan het plafond.
Ah ja, kan. Weer wat geleerd :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

heuveltje schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 11:18:
Hoi

In mijn huis hing altijd al een rookmelder op de overloop.
Afgelopen zomer is deze door de verhuurder vervangen voor een nieuwe "optische" rookmelder.
Heel mooi ding, synchroniseerd met die in de keuken, superveilig etc...

Echter dat ding gaat zon beetje elke ochtend af, als ik gedouched heb en daarna de deur opendoe.

Navraag bij de woningbouw zegt dat ze daar niks aan kunnen doen.

Dus ik dat ding eraf gehaald.van iemand anders een goedkope gekregen en die opgehangen.
Maar dat ding gaat nog steeds af en toe af als ik uit de douche kom :(

Mijn oude deed dat niet, maar dat was geloof ik zon radioactief ding.
Blijkbaar is tegenwoordig verplicht om je rookmelder optisch te maken

Heb ik nu gewoon pech en als ik zon el cheapo van de action haal gaat dat dan wel werken ?
Of heeft er iemand anders nog suggesties over wat ik kan doen om 's ochtends niet uit mijn halfzombie stand gegooid word door een afschuwelijke piep
Heb je geen centraal beluchtingssysteem ?
(raampje open en deur zolang het echt dampt dichthouden. of niet zo heet/lang douchen)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
In professionele brandmeld installaties past men (in gewone gebouwen) 2 types 'melders' toe: optische en thermische (hitte') melders, de optische zijn de standaard type melder.
De thermische melders worden o.a. keukens toegepast, die moet jij ook toepassen.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mandrake466
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 31-05 10:20
whitedrag152 schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 16:31:
[...]

Hopelijk heeft TS dan niet een hoog plafond, elke keer trapje pakken en plastic hoesje er omheen doen lijkt me niet ideaal. ;)
Daar is een makkelijke oplossing voor: 1 keer per week douchen.

Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent

Pagina: 1