Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Godlikev
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21-09 23:09
@unezra @GreNade
Nu zit ik met een kwestie bij onze firma, een groothandel met 8 werknemers, waar ik vanaf mijn jeugd al de ICT doe. Je kent het wel, Tweaker pur sang, interesses uitgebouwd(dat kan ik ook wel!) en zodoende regel ik de ICT, 10 desktops, waarvan 1 workstation en onze ERP database(8GB) "King software" draait en nog een enkele ander simpele service. Verder heb ik geen systeembeheer gestudeerd, maar Finance aan de UvT, dus ik heb de kennis en ervaring met windows server simpelweg niet.

Onze backup info:
Backup werkt via acronis true image voor iedere desktop die op een NAS elke dag backups maakt. Waarvan die elke nacht ook nog een backup maakt naar een externe RAID 1 , waarvan we 1 schijf elke week door wisselen (die leggen we thuis neer). Ook maakt die elke nacht ook nog een backup van onze Kingserver database (naar de Cloud(MEGA).

Na een paar jaar geleden nog netwerk issues etc te hebben gehad, loop het nu als een zonnetje, af een toe een klein detail, maar buitensporig weinig onderhoud of problemen. Niets aan de hand dus.
Nu zit ik met het punt dat de server een i7-4770K systeem nu alweer 6 jaar oud is en ik deze voor de zekerheid/snelheid/toekomstbestendigheid wil gaan upgraden.
De afweging die ik alleen moet gaan maken, daarvoor vraag ik van jullie advies of ik wel of niet naar een Windows server omgeving moet of niet.
Natuurlijk spelen de kosten een rol, maar daar gaat het ons niet per se om, het is vooral de flexibiliteit en de mogelijkheden simpele aanpassingen door te voeren in het huidige systeem, wat ik bang ben kwijt te raken door aan een Windows server te beginnen.
Met een externe partij zou ik dit volledig kwijt raken en dit wil ik dan zolang het handig/verstandig is voorkomen.
Dus wat zouden jullie aanraden?

Desktop-workstation
+volledige controle
+flexibiliteit(snel aanpassingen kunnen maken
-Minder betrouwbare hardware
-Software minder goed/snel voor services/meerdere connecties

Windows-server
+ betrouwbaarheid
+ gebouwd voor meerdere connecties etc
- flexibiliteit/afhankelijheid externe kennis etc
- kosten/licenties

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:25

RvV

Dus eigenlijk gaat het om: 1 workstation en onze ERP database(8GB) "King software" draait en nog een enkele ander simpele service

Die andere simpele services kennen wij niet. En wat betreft het ERP pakket zou ik kijken bij de requirements van je leverancier of daar een server OS zoals 2012/2016/2019 voor nodig is.

Wat betreft betrouwbaarheid hoeft een modern workstation van HP/Dell etc. niet onder te doen voor een "echte" server.

-dat laatste is het ook een beetje afhankelijk van de impact bij een outage. Is het erg dat de applicatie een dag onbereikbaar is als je voeding toch een keer is afgefikt? Dan zou een server met dual PSU wel weer handig zijn. En misschien is een 4 uurs service contract wel een goede oplossing?

[ Voor 25% gewijzigd door RvV op 09-10-2019 11:30 ]

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Godlikev
RvV schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 11:25:
Dus eigenlijk gaat het om: 1 workstation en onze ERP database(8GB) "King software" draait en nog een enkele ander simpele service

Die andere simpele services kennen wij niet. En wat betreft het ERP pakket zou ik kijken bij de requirements van je leverancier of daar een server OS zoals 2012/2016/2019 voor nodig is.
Gaat om een webservice voor DPD-pakketten, een service die verzendbestanden exporteert uit King. Heel lichte dingen. Meer dan deze services is het niet.
Onze ERP leverancier ondersteunt alles vanaf windows 7 en server 2012 en doet geen concrete adviezen over wat beter is.
een 32-/64-bits Windows-applicatie en zal goed kunnen draaien op computers die goed werken onder Windows XP, Windows 2003, Windows Vista, Windows 7, Windows 8, Windows Server 2008 (R2) en Windows Server 2012, ook als dit 64bits-systemen zijn.
Wat betreft betrouwbaarheid hoeft een modern workstation van HP/Dell etc. niet onder te doen voor een "echte" server.

-dat laatste is het ook een beetje afhankelijk van de impact bij een outage. Is het erg dat de applicatie een dag onbereikbaar is als je voeding toch een keer is afgefikt? Dan zou een server met dual PSU wel weer handig zijn. En misschien is een 4 uurs service contract wel een goede oplossing?
zegmaar 1 uur outage is het maximum, dat zou vervelend zijn maar niet heel erg. Voedingen etc heb ik natuurlijk ook liggen dus als die of een moederbord zou knappen, zou het binnen een uur wel gerepareerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:49
Bij kleine bedrijven is het altijd schipperen met budgetten en zoeken naar praktische oplossingen.

Maar een Raid (mirrorset) breken om een disk mee te nemen als backup komt niet voor op de lijst van best-practices zeg maar. Je gaat de schijven enorm veel meer belasten door A) transport en B) elke week de volledige disk repliceren naar de mirror.
Mits je internetverbinding voldoende is, zou je kunnen kijken naar online replicatie op je NAS. Synology repliceert namelijk prima naar bijvoorbeeld stackstorage.

Even snel gekeken bij King Software, specifiek serverOS staat nergens als requirement, dus in een simpele MKB opstelling biedt het ook niet echt voordelen. In de kern zijn alle windows versies meer en meer gelijk, alleen een schil maakt het tot een specifiek Server of client OS. Dus windows 10 lijkt me prima in jou geval.

King software bied ook al wat diensten in de cloud aan. Je kan kijken of jou producten er ook al bij zitten. Dan heb je er helemaal geen omkijken naar.

Maar dus kort en OT, nee, je hebt niet persé het server OS nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Met 10 clients begin je langzamerhand wel de orde van grootte te krijgen waar Windows Server nuttig kan zijn om bijvoorbeeld Active Directory op te zetten. Maar als het nu goed werkt en als het bedrijf niet veel groei verwacht, dan is dat niet zo interessant, en dan zou ik het zo laten en die software gewoon op degelijke hardware zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Godlikev
downtime schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 12:01:
Met 10 clients begin je langzamerhand wel de orde van grootte te krijgen waar Windows Server nuttig kan zijn om bijvoorbeeld Active Directory op te zetten. Maar als het nu goed werkt en als het bedrijf niet veel groei verwacht, dan is dat niet zo interessant, en dan zou ik het zo laten en die software gewoon op degelijke hardware zetten.
Hiermee sla je de spijker op zijn kop, dat denk ik in principe ook, alleen zijn er misschien andere redenen waarvan men zegt dat een windows server zeker wel de extra moeite waard is.
Hoewel we wel gemiddeld met 15% per jaar groeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-09 20:48
Wat ik zou doen, is een workstation pc nemen met bijv 32GB aan geheugen en SSD en gewone HDD, hierop Hyper-V zetten en daarop je Guest Windows. En dan met een NAS met iscsi koppelen voor je data.

PSN: plexforce (ps4)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViperXL
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-02 00:34
Je kan een Dell T340 met Windows Server Essentials 2016 erop neerzetten, daarop draai je Acronis voor backup naar je NAS en heb je heel veel management, opslag, services en betrouwbaarheid gedekt. Ik zeg 2016 en niet 2019 omdat in de laatste de client backup niet meer aanwezig is.
Windows Server Essentials is ervoor gemaakt om eenvoudig beheer te doen, er zitten een aantal wizard in een dashboard gebouwd zodat je niet extreem veel kennis nodig hebt.

Zorg ook dat je 2 externe hardeschijven hebt van 2TB (JetStore) en dat alle windows client machines een Windows 10 Pro licentie hebben.

Is dit allemaal teveel dan gewoon doorgaan met huidige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je al eens naar Microsoft Teams gekeken? Samen met Azure AD ben je er misschien al. Ik mis wel even de e-mail integratie in je verhaal. Gebruik je wellicht al Office 365? Dan kun je meteen aan de slag met MS Teams, mits je de juiste licentie hebt.

Met een E3 licentie zou je dan meteen oneindig retentie kunnen instellen. Met bijv. een BP licentie is dat wat minder.

Dan is het denk ik vooral nog een kwestie van uitzoeken wat je met de database gaan doen. Misschien is er nog een alternatief pakket te vinden i.p.v. King, mocht integratie met Teams niet werken.

Wat veel kleine bedrijven fijn vinden is dat ze het beheer met MS Teams volledig zelf kunnen doen.

Ik vraag mij trouwens af of je wel een dienst als MEGA moet gebruiken voor 'offsite back-up', aangezien dit meer een filesharing dienst is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Godlikev
Wat ik zou doen, is een workstation pc nemen met bijv 32GB aan geheugen en SSD en gewone HDD, hierop Hyper-V zetten en daarop je Guest Windows. En dan met een NAS met iscsi koppelen voor je data.
Dat is ongeveer hoe we het nu doen, een workstation met 32GB en een samsung pro SSD, waarvan elke middag en nacht een volledige systeemkopie naar de NAS wordt gemaakt naar onze synology NAS (2x8TB), die elke nacht met hyper backup naar een Raidon GR3660-B3 (2x 8TB) kopieert, waarvan we dus elke week 1 schijf wisselen om data te behouden bij een eventuele brand/blikseminslag.

Biedt het dan nog extra voordelen deze in een hyper-v omgeving te draaien?
Heb je al eens naar Microsoft Teams gekeken? Samen met Azure AD ben je er misschien al. Ik mis wel even de e-mail integratie in je verhaal. Gebruik je wellicht al Office 365? Dan kun je meteen aan de slag met MS Teams, mits je de juiste licentie hebt.
Ja we gebruiken inderdaad één gezamenlijke office 365 mail account met daarin gedeelde mappen met mail aliassen.
Dan is het denk ik vooral nog een kwestie van uitzoeken wat je met de database gaan doen. Misschien is er nog een alternatief pakket te vinden i.p.v. King, mocht integratie met Teams niet werken.
Een alternatief pakket is een dermate grote verandering dat het totaal niet in verhouding staat met deze kleine afweging, zeker omdat we heel tevreden zijn met dit pakket, dus dat is geen overweging.
Voor de rest zal ik eens kijken wat microsoft teams ons uberhaupt kan bieden, klinkt verder iets als een soort Slack
Ik vraag mij trouwens af of je wel een dienst als MEGA moet gebruiken voor 'offsite back-up', aangezien dit meer een filesharing dienst is.
Is ook puur voor onze database, deze wordt elke nacht geupload als extra backup, los van de offsite backup HDD en de NAS acronis backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Godlikev schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 15:34:
[...]

Dat is ongeveer hoe we het nu doen, een workstation met 32GB en een samsung pro SSD, waarvan elke middag en nacht een volledige systeemkopie naar de NAS wordt gemaakt naar onze synology NAS (2x8TB), die elke nacht met hyper backup naar een Raidon GR3660-B3 (2x 8TB) kopieert, waarvan we dus elke week 1 schijf wisselen om data te behouden bij een eventuele brand/blikseminslag.

Biedt het dan nog extra voordelen deze in een hyper-v omgeving te draaien?

[...]

Ja we gebruiken inderdaad één gezamenlijke office 365 mail account met daarin gedeelde mappen met mail aliassen.

[...]

Een alternatief pakket is een dermate grote verandering dat het totaal niet in verhouding staat met deze kleine afweging, zeker omdat we heel tevreden zijn met dit pakket, dus dat is geen overweging.
Voor de rest zal ik eens kijken wat microsoft teams ons uberhaupt kan bieden, klinkt verder iets als een soort Slack

[...]

Is ook puur voor onze database, deze wordt elke nacht geupload als extra backup, los van de offsite backup HDD en de NAS acronis backup
Als je slechts 1 licentie voor Office gebruikt en die voor 8 man wordt ingezet kan je mijn voorstel m.b.t Teams wel vergeten. Dat gaat niks worden.

Heel je verhaal kort doorgenomen vraag ik mij hardop af in hoeverre het nu al verstandig is dat jij de ICT regelt, maar ik begrijp dat een externe partij dus sowieso geen optie is?

Dan is wellicht het PCtje gewoon betere optie. Wat ik mij afvraag is waarom je blijkbaar vaak 'snel' iets moet kunnen aanpassen, en waarom er dan toch een min of meer houtje touwtje oplossing is gekozen. Is dat wel echt zo handig? Wat gebeurt er bijvoorbeeld als de PC nu kapot zou gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Godlikev
Heel je verhaal kort doorgenomen vraag ik mij hardop af in hoeverre het nu al verstandig is dat jij de ICT regelt, maar ik begrijp dat een externe partij dus sowieso geen optie is?
Een externe partij is natuurlijk een optie, maar daarvan moeten de voordelen opwegen tegen de nadelen. Ik ben er altijd en kan direct reageren als er iets aan de hand is, met een andere partij ben je daarvan afhankelijk, hoewel ik ook goed contact heb met een lokale ICT'er met wie ik af en toe spar en ook altijd te bellen is voor eventuele hulp.
Wat gebeurt er bijvoorbeeld als de PC nu kapot zou gaan.
Dan laad ik de acronis image op een andere PC met dezelfde hardware die nu als client dient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 12:55
Godlikev schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 15:34:

Ik hoop dat ik je niet correct begrijp, maar de wijze waarop ik dit lees zou betekenen dat je zacht gezegd niet geheel correct bezig bent.

Ieder medewerker moet binnen Office 365 een geldige licentie hebben.

Privé rommelen met licenties is nog enigszins tot daar aan toe, zakelijk moet je dat echter echt niet willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Godlikev
We hebben officiële office 2019 proffesional plus licenties, die allemaal ingelogd zijn op één office 365 exchange server, zoals het hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 12:55
Godlikev schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 16:12:
We hebben officiële office 2019 proffesional plus licenties, die allemaal ingelogd zijn op één office 365 exchange server, zoals het hoort.
Dat is echter niet zoals het hoort, iedere medewerker die een mailbox in Office 365 kan benaderen moet een Office 365 licentie met mailbox hebben.

Je mag niet 1 office 365 mailbox licentie afnemen en daar bijv. 8 man mee later verbinden :)

Als je dus 8 medewerkers hebt die allemaal vanuit dezelfde gedeelde mailbox werken moet je 8 office 365 licenties met mailbox hebben.

Verder zou ik in een situatie als deze kijken naar een Essentials server denk ik, zet een HP of Dell (of iets in die strekking) server neer, gooi daar Hyper-V op met Essentials in een VM en je hebt een mooie basis. VM's zijn bij een calamiteit ook altijd zeer snel weer netjes te restoren. Is in de regel ook prima zelf te beheren, niet lastiger dan de huidige situatie verwacht ik.

[ Voor 4% gewijzigd door Dennism op 09-10-2019 16:21 ]

Pagina: 1