Heb je daar een bron voor?
Daarnaast presteren gesoldeerde (STIM) processors beter in warmte doorgifte aan de heatspreader dan door pasta (TIM) geprepareerde processors. Dus bij de 9900k is de STIM niet de bottleneck!
Heb je mijn link uberhaupt doorgelezen? Daar toont men aan dat Intel het solderen zodanig heeft weten te verprutsen dat deze nauwelijks beter presteert dan een CPU met koelpasta. Er zijn mensen die de 9900k alsnog delidden, ondanks de STIM, om alsnog een graad of 10 a 15 van de maximale temperaturen af te kunnen schrapen.
Waarom denk je dat vele processors gesoldeerd zijn en AMD heeft zelfs alle (voor zover ik weet) processors gesoldeerd. Het is een duurder proces waar Intel eerst op heeft bezuinigd, waar ze dat niet hadden moeten doen.
Prima dat ze de boel solderen, maar dan moeten ze het wel goed doen. En dat heeft Intel dus gewoon alsnog niet gedaan.
IHS's horen niet convex te zijn maar vlak. Dat er convex IHS's zijn betekent niet dat daar koelers voor gemaakt worden omdat het uitgangspunt vlak is.
Ook omdat het proces niet gemaakt is om convexe modellen te produceren is er geen eenheid in hoeveelheid convex vorm. De één is vlak, de ander is convex, nog een andere is minder convex. Dat is dus een onbetrouwbaar uitkomen waar niemand wat mee kan.
Hetgeen betekent dat mensen zelf hunIHS gaan lappen/sanden om hem vlak te krijgen en zelfs koelblokken. Is dit nou allemaal zo moeilijk?
Wat is je punt hiermee? Ik ben als geen ander vertrouwt met lappen. Tevens is mij duidelijk dat zowel CPU's als koelers nooit concaaf zijn en meer dan eens convex. Met name asetek koelers zijn berucht op dat gebied. Je wil alles het liefste vlak hebben. Asetek koelers zijn dat sowieso niet dus voor mij vallen die per definitie af.
Dit is ook mijn laatste post m.b.t. deze discussie. Hij begint ernstig offtopic te raken.
Rover88 schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 10:40:
[...]
Ik heb nog een Scythe Mugen 5 PCGH Edition liggen, volgens mij doet die qua prestaties het niet veel minder dan een Dark Rock Pro 4. Zou deze geschikt zijn voor een 9900k, ook als ik in de toekomst ga overklokken?
De
ontlopen elkaar niet veel. Die is ruim voldoende, ook voor overclocken.
[
Voor 14% gewijzigd door
Blaat op 09-10-2019 12:07
]
Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.