half dooie Abit BE6-II ?

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Sartsj
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-08 13:36
naja, tis een waslijst met problemen geworden zo ongeveer... ff een lijstje :(

- Op 133mhz busspeed allemaal errors en andere sjit, dus me p3 933 draait op 700mhz nu :r
- Sindskort een Asus V7700/T erin gestopt, en nu krijg ik af en toe vage BIOS ROM checksum errors bij et booten, vervolgens moet ik de pc helemaal uitzetten, en weer aan, en dan boot ie wel door...
- Toen ik vandaag bios maar ff opnieuw flashte om te kijke of dat misschien hielp, waren er 4/5 blokjes met write fails, maar wonderbaarlijk heb ik niet meer problemen dan dat ik al had...
- En het al bekende, in eerder geplaatste topic, probleem van de 200mb/sec geheugensnelheid die normaal op 400mb/sec of hoger draait...

Ik heb Abit inmiddels al gemaild, ik wacht nog op antwoord, maar ik wilde ook graag jullie meningen zien... Misschien dat jullie nog iets zinnigs in te brengen hebben :)

Verwijderd

Een BX is officieel gemaakt om op 66/100 MHz te functioneren, niet op 133 :Z :Z :Z :Z :Z :Z :Z :Z :Z

• Sartsj
Op dinsdag 31 juli 2001 01:07 schreef TweakGuy het volgende:
Een BX is officieel gemaakt om op 66/100 MHz te functioneren, niet op 133 :Z :Z :Z :Z :Z :Z :Z :Z :Z
dat wel ja, maar Abit heeft meerdere borden waarbij ie met 133mhz ondersteund wordt, waaronder de mijne... :9

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:00

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Op dinsdag 31 juli 2001 01:08 schreef ThaSarge het volgende:

[..]

dat wel ja, maar Abit heeft meerdere borden waarbij ie met 133mhz ondersteund wordt, waaronder de mijne... :9
Bordje draait hier al jaren op 133mhz fsb met een oa Viper II, Viper 770, Gf1DDR en nu een GF2GTS32mb. Idd ook wel eens prob's gahd, maar ik denk dat je bios chippie stuk is. Mem performance ligt idd rond de 390-410Mb/s. Meteen laten omruilen/fixen, dan zou ie het meteen moeten doen.

Succes!

Maakt reviews bij IOTDomotica.nl . Podcast bij Kophi: ook op YT.

• Sartsj
dat wordt dan denk ik toch RMA formulier invullen, en dan zo lang op pc van me ouders verder puteren :(

Verwijderd

Op dinsdag 31 juli 2001 01:01 schreef ThaSarge het volgende:
naja, tis een waslijst met problemen geworden zo ongeveer... ff een lijstje :(

- Op 133mhz busspeed allemaal errors en andere sjit, dus me p3 933 draait op 700mhz nu :r
- Sindskort een Asus V7700/T erin gestopt, en nu krijg ik af en toe vage BIOS ROM checksum errors bij et booten, vervolgens moet ik de pc helemaal uitzetten, en weer aan, en dan boot ie wel door...
- Toen ik vandaag bios maar ff opnieuw flashte om te kijke of dat misschien hielp, waren er 4/5 blokjes met write fails, maar wonderbaarlijk heb ik niet meer problemen dan dat ik al had...
- En het al bekende, in eerder geplaatste topic, probleem van de 200mb/sec geheugensnelheid die normaal op 400mb/sec of hoger draait...

Ik heb Abit inmiddels al gemaild, ik wacht nog op antwoord, maar ik wilde ook graag jullie meningen zien... Misschien dat jullie nog iets zinnigs in te brengen hebben :)
probeer eens in de bios een irq voor de video kaart te reserveren.
en heb je al force escd geprobeerd.
als er wat anders in de software zit te baggeren kun je nog even je computer aan het infuus hangen bij www.pcpitstop.com
leuke site kun je meteen zien of je moederbord daadwerkelijk stuk is of wat ik denk dat er wat zit te baggeren op de achtergrond.
voor de software update kun je cathup doen die vind je op zdnet.com.
hoop dat je er wat aan hebt .
succes
gerrit

• Sartsj
die pcpitstop geeft iig wel aan dat de videoperformance te laag is vergeleken met andere pc's met deze opstelling...
en ja, een irq reserveren voor videokaart zal weinig zin hebben, aangezien ie al een irq voor zichzelf heeft... kheb namelijk niks in PCI-1 slot zitten..

Verwijderd

Op dinsdag 31 juli 2001 14:57 schreef ThaSarge het volgende:
die pcpitstop geeft iig wel aan dat de videoperformance te laag is vergeleken met andere pc's met deze opstelling...
en ja, een irq reserveren voor videokaart zal weinig zin hebben, aangezien ie al een irq voor zichzelf heeft... kheb namelijk niks in PCI-1 slot zitten..
probeer maar is bij wel gelukt wat je wet hoe dat werkt met die pci poorten op een bx bord je moet je boek er bij houden en als je bij mij kijkt ik heb nl een simple riva kaart
kun je zien dat na force escd een vaste irq heeft

• Copycat
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-07 00:36

Copycat

Stamgast @ HGGCT

Op dinsdag 31 juli 2001 01:08 schreef ThaSarge het volgende:

[..]

Dus niet.Lees je manual maar eens goed dan zie je dat er geen garantie op een 133Mhz fsb wordt gegeven!

P4 2,53 512MB PC3200, GF4 Ti4200

• JeroenNietDoen
  • Laatst online: 21:41
maar er zijn zat lui waar 133mhz geheugen dus wel werkt. in de bios updates hebben ze hier ook telkens aan gesleuteld en dat maakt dus je manual overbodig.

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 10:48

tazzman

a real boardmonkey

Ik weet niet hoe dat op een BE6-2 zit maar op mijn KT7 is geheugen op 133Mhz = FSB (100Mhz) + PCI (33Mhz). Da's wat anders dan een 133Mhz FSB natuurlijk.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• Wierdo_NL
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-08 19:03
Een BX chipset werkt gewoon niet lekker op 133MHz, een maat van me heeft er ook gezeur mee gehad.

En gauw een ander bordje in gezet.

There is a fine line between hobby and mentaldisorder

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:33
ThaSarge, als jouw bord op 100MHz draait heb je dan ook van die belabberde waardes/scores? Ik kan me idd nog een topic herinneren van jou over slechte ram performance. Als het met 100MHz ook 'droevig' is plus al die overige foutmeldingen, dan denk ik idd dat jouw bord niet meer helemaal lekker is. Heb je dit probleem vanaf day-one, of is het mettertijd gekomen? Heb je ook weer een oudere BIOS geprobeerd? Is de spanning wel goed (b.v. 3.3~3.5V voor ram), wordt alles niet te heet?

Dat 'ie probleemloos op 133 zal gaan draaien kan niemand je garanderen, maar met een echte 133FSB cpu, PC133 ram, een GeForce2 en een PCI devider op 1/4 (dus 33MHz) heb je zo een beetje wel alle 'fail' factoren uit geband en blijft eigenlijk alleen het bord en wellicht de voeding over als dwarsligger.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Copycat

Copycat

Stamgast @ HGGCT

Op dinsdag 31 juli 2001 18:01 schreef Kaap het volgende:
maar er zijn zat lui waar 133mhz geheugen dus wel werkt. in de bios updates hebben ze hier ook telkens aan gesleuteld en dat maakt dus je manual overbodig.
<quote uit de BE6-II Users Manual>
Appendix F BX 133 Overclocking Guide

Notice:All suggestions are only for reference,ABIT doesn't guarantee any hardware configuration beyond its specification.
</quote uit de BE6-II Users Manual>

Nu weet ik wel dat het makkelijk mogelijk moet zijn.Mijn 733 deed het ook altijd prima en heeft zelf een hele tijd op 825(fsb=150) gelopen.
Dus to the point:
-Errors,brak geheugen misschien
-Bios checksum errors,deze had ik ook als ik te ver overklokte.Begon bij een fsb=158,dus zou ik zeggen ruimte zat.
-Write fails bij bios flash,had ik de laatste keer ook last van.Dus dacht ik nog een keer eroverheen.F?#k vastloper :( .moet nog ff naar Okafoon ofzoiets in Grunn.
-Memory performance kan ik helaas niets over zeggen hier heb ik zelf nooit last van gehad.

• Sartsj
nou, et heeft eerst allemaal perfect gewerkt op 133mhz, maar die langzame geheugensnelheid is denk ik al wat langer, en die errors enzo gebeuren uitsluitend als et ding op 133mhz draait, en dat ligt niet aan et geheugen, maar volgensmij is gewoon door de tijd heen de bios rom een beetje naar de klote gegaan, waardoor er elke keer meer problemen de kop op steken, maar ik wacht nog op antwoord van abit, ff afwachten hoe zij erover denken...

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Haal je pc eens leeg zodat je alleen mobo, proc, geheugen, agp kaartje en een hdtje hebt.

Test nu je systeem eens goed... stel het bios goed in etc... werkt t nog niet probeer t dan eens met ander geheugen.. t lijkt namelijk een geheugen probleem.

Succes
ps mijn abit be6-II werkt ook perfect op 133 met een p3 667. Deze bordjes zijn gewoon gemaakt voor 133 mhz anders zaten er niet van die speciale agp en pci divuders zodat die netjes op 66 en 33 mhz lopen bij een 133 mhz bus.

• Sartsj
Op dinsdag 31 juli 2001 22:28 schreef jhead22 het volgende:
Haal je pc eens leeg zodat je alleen mobo, proc, geheugen, agp kaartje en een hdtje hebt.

Test nu je systeem eens goed... stel het bios goed in etc... werkt t nog niet probeer t dan eens met ander geheugen.. t lijkt namelijk een geheugen probleem.

Succes
ps mijn abit be6-II werkt ook perfect op 133 met een p3 667. Deze bordjes zijn gewoon gemaakt voor 133 mhz anders zaten er niet van die speciale agp en pci divuders zodat die netjes op 66 en 33 mhz lopen bij een 133 mhz bus.
nou, et bord zelf was niet gemaakt voor 133mhz, en de chipset al helemaal niet volgens de specs van intel, maar abit heeft die fsb er zelf ingebracht, omdat die chipset op 133mhz ook gewoon goed presteerde, et wordt door abit gewoon officieel ondersteund ook volgensmij...

en dat et bij mij een geheugenprobleem is heb ik ook een tijd gedacht, maar ik heb er ook andere mem in gehad, daarmee pcies etzelfde... op et moment wijst alles nog naar de bios... maar ik zal morgen nog es wat verder testen...

• ALone
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-06-2023
Als in je BIOS de instelling voor je PCI op 1\4, je AGP op 2\3, je geheugen op CAS 3 en je CPU Core Voltage op 1,85? staat, kun je volgens mij niet veel meer doen dan alle niet noodzakelijke kaarten eruit halen en het dan nog eens testen. Als dit geen resultaat geeft...jammer, terug naar een lagere FSB dan?

• _mARCO_
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-08 16:46

_mARCO_

Hier staat niks

Probeer het eens door de Vio (de spanning op het mobo zelf) te verhogen. Hierdoor krijgen de chipset en het geheugen wat meer sap, en dat zou wel eens stabiliteitsproblemen kunnen verhelpen.

Wat voor voeding heb je eigenlijk? Ik kan me voorstellen dat een standaard 200 Watt voedinkje niet echt optimaal is voor zo'n systeem.

sigloos

• Copycat

Copycat

Stamgast @ HGGCT

Heb je de "in que order depth" al eens teruggebracht van 8 naar 1 dit hielp bij mij ook tegen die vage errors.

<edit>Je PC wordt hier trouwens wel langzamer door.</edit>

Verwijderd

Op woensdag 01 augustus 2001 12:34 schreef _mARCO_ het volgende:
Probeer het eens door de Vio (de spanning op het mobo zelf) te verhogen. Hierdoor krijgen de chipset en het geheugen wat meer sap, en dat zou wel eens stabiliteitsproblemen kunnen verhelpen.

Wat voor voeding heb je eigenlijk? Ik kan me voorstellen dat een standaard 200 Watt voedinkje niet echt optimaal is voor zo'n systeem.
Mee eens, ik heb het mobootje nu 1,5 jaar ongeveer en nooit problemen gehad. Altijd met HOTROD gedraait.

• Sartsj
kheb er eerst een 250watt voeding bij gehad, en die werkte ook nog altijd goed, en ik heb nu al een tijd een 300watt voeding, dus moet zeker wel genoeg zijn dacht ik zo...

en over die in order queue depth, die staat bij 933mhz proc zowiezo al op 1...
van die Vio spanning heb ik nog niet geprobeerd maar dat zal ik zo wel even doen, ik hou jullie op de hoogte :)

kheb trouwens nog steeds geen meeltje trug van technical@abit.nl, duurt dat altijd zo lang?

• Sartsj
i/o voltage ophogen naar 3.60 heeft dus geen effect op de snelheid op de snelheid van mn mem, die baggerd nog lekker aan op 170mb/sec ofsow :( :r

stabiliteit is nog weinig over te zeggen, hij is nog redelijk stabiel op 933 met 133mhz bus, maar kan goed zijn dat ie over een uurtje met dikke blue screen komt...
WinXP/Win2k duurt et toch ff voordat ie onstabiel wordt...
Win98se gaf ie veel sneller errors...

edit:

naja, hij heeft dus zojuist een lekkere blue screen gegeven, heeft dus niet bepaald gewerkt, maar dat verwachtte ik al... :'(

• Beaves
  • Laatst online: 27-08 15:08

Beaves

Usque ad Finem

Een BX chipset werkt gewoon niet lekker op 133MHz, een maat van me heeft er ook gezeur mee gehad.
En gauw een ander bordje in gezet.
Ga fietsen als je niet weet waar je over praat, een BX kan perfect draaien op bussnelheden tot over de 150MHz en dan ga jij vertellen dat de BX dat niet kan? Ik geloof je meteen :)

Veel vrienden van mij en ikzelf ook draaien al heel lang de 440BX en die draaien bij ons allebei op minimaal 124 en op maximaal 156MHz.

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

Verwijderd

Niet helemaal goed geflashed?? Nou dan is er duidelijk al iets fout met het moederbord, bedoelende de BIOS. En dan zal die, als die nog wel opstart, best onstabiel kunnen zijn. Het kan ook heel goed dat je processor de 133bus gewoon niet goed aankan, en probeer eens een PCI videokaart en geen AGP (PCI wordt inderdaad door 1/4 gedeeld op deze bordtjes bij FSB133 maar AGP loopt te hoog). Kijk anders of het moederbord met totaal andere hardware wel goed draait, en plaats een goede BIOS op het bord. Anders mag je best het bordtje aan mij geven, zal je zeer dankbaar zijn zelfs al is die deels defect.

• Sartsj
Op donderdag 02 augustus 2001 01:12 schreef OCManiac het volgende:
Niet helemaal goed geflashed?? Nou dan is er duidelijk al iets fout met het moederbord, bedoelende de BIOS. En dan zal die, als die nog wel opstart, best onstabiel kunnen zijn. Het kan ook heel goed dat je processor de 133bus gewoon niet goed aankan, en probeer eens een PCI videokaart en geen AGP (PCI wordt inderdaad door 1/4 gedeeld op deze bordtjes bij FSB133 maar AGP loopt te hoog). Kijk anders of het moederbord met totaal andere hardware wel goed draait, en plaats een goede BIOS op het bord. Anders mag je best het bordtje aan mij geven, zal je zeer dankbaar zijn zelfs al is die deels defect.
mjah, eerste keer dat ie bij bios flash errors geeft, was ook de eerste keer sinds al et gezeik dat ik bios flashde...
enne, over die proc, tis wel een 133mhz proc, maar kan em nie bepaald ergens anders uittesten... en kheb er verder al een hoop andere hardware in gehad... hielp allemaal niet... :(

denk dat et toch een nieuw mobo zoeken wordt als abit er geen garantie meer op wil geven vanwege die 133mhz bus... :'(

Verwijderd

<flauw>

• Mister_X
  • Laatst online: 23-08 19:49
zegt genoeg toch, brak bios punt uit. dat de problemen niet groter geworden zijn is logisch, aangezien die blokjes daarvoor ook al brak waren,

hoe heb je je bios geflasht ??? vanuit windows in een dos box?

• Sartsj
Op donderdag 02 augustus 2001 11:19 schreef Mister_X het volgende:

[..]

zegt genoeg toch, brak bios punt uit. dat de problemen niet groter geworden zijn is logisch, aangezien die blokjes daarvoor ook al brak waren,

hoe heb je je bios geflasht ??? vanuit windows in een dos box?
met floppy naar dos geboot ofcoz...

Verwijderd

misschien stom maar heb jumper een al gedaan om de bios te schonen en dan de update mischien helpt dat
gerrit

• Martinus_E
  • Niet online

Martinus_E

Suck on my Boomstick...

"Clear CMOS" heet dat.

Never get in a discussion with an idiot, he will bring you down to his level, and beat you with experience.

Verwijderd

Problemen na de flash. Het klink of je BIOS chip defect/deels defect is geraakt :-( Vervangen is hier zo de enigste oplossing.

Je processor ondersteund 133FSB, je moederbord weet ik kan dat ook (moet je PCI wel op 1/4 instellen) maar helaas je AGP wordt wel overklokt (dacht 88MHz i.p.v. 66MHz). Tja de AGP bus zit in de BX xipset, en die is maar voor max. 100MHz. Je videokaart kan het aan of niet.

Als je je moederbord wil weggooien, zonde van het bord. Hier draai ik een server op een BE6 die na ernstige kortsluiting defect was. Bordtje heb ik gekregen en deze heb ik vervolgens gerepareerd dus defecte borden altijd welkom. e-mail adres is ocmaniac@hotmail.com voor meer info.

• Sartsj
nou... als je ff goed leest, die problemen waren er al voor de flash, maar door die flash ben ik er dus achter gekomen dat er daadwerkelijk errors in de bios rom zitten... maargoed, dat doet er weinig toe, want kapot is kapot... nu maar hopen dat Abit me een nieuwe wil geven :)

• Martinus_E
  • Niet online

Martinus_E

Suck on my Boomstick...

Heb er hier 1 over voor een BE6-2.

Never get in a discussion with an idiot, he will bring you down to his level, and beat you with experience.

• Sartsj
Op vrijdag 03 augustus 2001 14:47 schreef Martinus_E het volgende:
Heb er hier 1 over voor een BE6-2.
een bios rom? zoja, welke revisie? 1.1 of 1.2/2.0 ?
Pagina: 1