240 fps op een 60hz monitor

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sytrusze
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23-04 14:20
Hallo allemaal,

ik speel af en toe Fornite op mn Macbook Pro uit 2019. Het scherm heeft een 60hz refresh rate, maar mijn Fortnite FPS instellings staat ingesteld op 240. Ingame schommelt de FPS tussen 150-200fps.

Dit is normaliter toch niet mogelijk op een 60hz scherm? Of is het zo dat mijn FPS de 60 aantikt en niet verder gaat maar wel aangeeft dat mijn Macbook 150-200fps aan zou kunnen? De game settings op 240fps zetten is dus overkill?

ps. is het zo dat een hogere FPS setting meer lag geeft of ten koste gaat van de performance?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-09 07:31

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Je krijgt van die strepen in je scherm. Ene scherm wat beter te zien dan de ander.

Het gaat niet ten koste van je performance. Wil je de strepen niet dan moet je vsync gebruiken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ErikRedbeard
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 25-09 12:53

ErikRedbeard

Cookiecutter 5.0

Het scherm vervest 60 keer per seconde.
De pc stuurt 150-200 plaatjes per seconde naar de monitor.
Je monitor vervest van boven naar onder in rijtjes.

Meer fps dan je monitor vervest zorgt ervoor dat je monitor tijdens het verversen al van plaatje wisselt.
Dan krijg je dus het bekende tearing, waarbij het lijkt alsof er een streep door je beeld loopt.

Je fps verlagen tot 60 wil niet zeggen dat tearing bijv weg gaat. Je zou dan erg veel geluk moeten hebben dat alles synchroon loopt.
En een fps buiten 60 hoeft niet altijd toonbare tearing te geven.

Je zou vsync kunnen gebruiken, maar dat voegt input lag toe.

En ja hogere fps op een lagere hz scherm kan inderdaad de input lag verlagen.

[ Voor 4% gewijzigd door ErikRedbeard op 09-10-2019 02:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sytrusze
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23-04 14:20
Duidelijk, bedankt heren!