3fase aardlekschakelaar vraagje

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• mailer001
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-11-2024
Hoi,

Ik heb even wat zekerheid nodig. Ik ga morgen een 3 fase aardlekschakelaar op mijn 3 fase hoofdschakelaar aansluiten en nu had ik hier net een gesprek over met iemand. Die geeft aan dat het niet uitmaakt of je de aansluiting vanuit de hoofdschakelaar boven of onder aan de aardlek plaatst.

Ik ben het hier niet mee eens maar wil het wel graag zeker weten. Het gaat bij mij om een Chint:

https://www.elektramat.nl...aar-type-b-63a-4pol-30ma/

Op de aardlek staat duidelijk een tekening met boven de cijfers 1,3,5 en onder 2,4,6. Mij is ooit verteld om de testknop goed te laten werken de 1,3, 5 (zitten boven aan) de invoer is en de 2,4,6 uitgaand en ook zo moet worden aangesloten?

Had al op Google gezocht maar niets gevonden die dit bevestigt 8)7

Alle reacties

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Maakt inderdaad niet uit.

Als je hem bijvoorbeeld onderaan op een kamrail zet met afgaande groepen moet je wel boven voeden.

Testknop werkt in beide gevallen. Alleen in het ene geval loopt er geen teststroom als hij al uitgeschakeld is, in het andere geval wel.

[ Voor 35% gewijzigd door kabeltjekabel op 08-10-2019 22:59 ]

• mailer001
Thx voor je snelle antwoord!

Waarom staan dan die cijfers boven en onder?

• kabeltjekabel
Die moeten ergens staan :+

• mailer001
Haha hebben ze dan nog wel een functie? Als het niet uitmaakt waar de voeding binnenkomt kun je ze toch ook weglaten?

• kabeltjekabel
Positie van de nul is niet vrij te kiezen en voor het schema is het ook handig als het wel genummerd is. Zal vast ook wel verplicht zijn ofzo.

Ding telt alles van de drie fasen op en vergelijkt met wat er in de nul loopt. Dat verschil moet dan (nagenoeg) nul zijn.

[ Voor 31% gewijzigd door kabeltjekabel op 08-10-2019 23:07 ]

• Geurt-kun
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08-2025

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

Maakt zeer waarschijnlijk niet uit.
Wil je het zeker weten, druk dan het testknopje in. Als de ALS verkeerd is aangesloten blijft hij in en dat is niet de bedoeling van het testen.

2k op west bij Pv Output

• mailer001
Thx voor de antwoorden. We gaan het zo zien. Als de tester niet werkt draai ik de boel om.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:03
Als deze ingeschakeld is, is er rechtstreekse verbinding tussen contact boven en onder, dus de testknop zal perfect werken.
De nummering is zo om schema's duidelijk te kunnen maken, als je honderden kabels moet leggen in grote kasten, en er later onderhoud op moet gebeuren; dan wil je geen verwarring (en ook daar is het eens boven, dan eens onder dat de voeding aankomt).
Een klein kastje thuis blijft overzichtelijk, en kan je gemakkelijk zelf kiezen wat het handigst uitkomt

[ Voor 7% gewijzigd door naftebakje op 09-10-2019 10:08 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1