Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• ExTaxi
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-11 22:55
Mijn pc die sinds 2012 perfect heeft gedraaid kreeg van de week in ene kuren. Zomaar gewoon netjes Windows afsluiten. Paar keer later een corrupte BIOS en er werd een backup BIOS teruggezet.

Dag daarna start de pc in ene niet meer op. Na het indrukken van de knop gaan de fans loeien (paar seconden, doet ie altijd) en daarna blijven de fans draaien (zowel cpu, als de kast als de voeding).

Maar de pc start niet door. Normaal hoor ik dan ook altijd een beep.

Heb de pc open gemaakt en een flinke lading stof er uitgehaald. Het leek even of de cpu fan kuren had, want die bleef een keer stilstaan.

Het betreft een oud systeem met de volgende zaken en wat dus al 7 jaar probleemloos draait. Het vreemde is trouwens dat de pc maar blijft proberen op te starten.....zonder dat ik iets doe.

Gigabyte GA-H77M-D3H.
128 GB Samsung SSD
Corsair CX430 voeding

Ik zou me kunnen bedenken dat de voeding het een keer begeeft, maar als de fans draaien en de pc gaat aan is dat voldoende om uit te sluiten dat het de voeding is?

Iemand die dit herkent en snapt wat het kan zijn?

• SactoriuS
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 29-11 11:20
Zou het kunnen zijn dat je cpu fan plug in de verkeerde plugin zit op het moederboard ?

Volgens mij kan dit soort gedrag daardoor verklaard worden. Fan krijgt wel power, moederboard ook, cpu wilt niet want die heeft volgens het moederboard geen fan aangesloten en dan blijft de pc uit. Dan zie je niet eens een bios scherm. Je heb vaak twee cpu fan plug, eentje is de juiste, de ander dus niet en die nog weleens voor verwarring veroorzaken. (Die is vaak voor een fancontroller dachtik)

En je hoort dan ook geen beep.

Vaak als de voeding het begeeft, begeeft idd alle power het en dan heb je een restart die je vaak ook echt wel hoort en merkt, ook in de fans.

[ Voor 19% gewijzigd door SactoriuS op 08-10-2019 23:15 ]

Verwijderd

Pc van 7 jaar oud, denk dat het zomaar van alles kan zijn.
Begin hier eens mee: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter
Is wat gedateerd maar het meeste is nog van toepassing.

• ExTaxi
Nee kan niks verkeerd aangesloten zijn. Ding doet het al 7 jaar. Maar op basis van het gedrag wat ik beschrijf kan het niet van alles zijn toch?

Het zelf proberen op te starten, het in ene beginnen met de pc af te sluiten, corrupte BIOS en backup die terug gezet werd.

Iemand zei nog een mogelijkheid dat de batterij van de bios leeg is, echter dan zouden er meer systeem piepjes te horen zijn

• ExTaxi
Voeding vervangen, maar dat is dus niet de oorzaak. Zelfde gedrag. fans draaien even maar gaan snel weer uit.