De 5700 (XT) Navi review gaf niet aan dat het om AMD gaat

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rainbow
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
reviews: 5700 (XT)-videokaarten - Welke Navi is de beste?

@willemdemoor Ik volg videokaarten niet op de voet, ik had dus geen idee over welke fabrikant het ging.

Mijn eerste gedacht was, goh een nieuwe speler (Navi) naast Nvidia en AMD? Tweede gedachte was, het begint met een N en zitten wel dezelfde letters in als Nvidia, dus zal wel Nvidia zijn.

Pas op pagina 4 waar de Far Cry 5 resultaten staan, staat er "AMD", maar dan ook alleen maar in de lijst met resultaten ("AMD Radeon RX 5700 XT").

Dit vind ik wel een beetje slordig, dat er maar zo vanuit gegaan wordt dat de lezer al op voorhand weet waar het over gaat.

Sowieso duikt deze review er zo vol in, en is er echt zeer weinig context. Staat niets over wat er nou nieuw is aan deze kaarten (of evt. een link naar een preview of iets).

Voor iemand die videokaarten niet echt volgt, is het wel echt een heel karige inleiding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TomsDiner
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18-07 23:44
Ik heb navi gegoogled, omdat ik de term niet kende. Ik snapte de link met het artikel dus niet. Helaas is googlen op navi onbegonnen werk. Pas toen ik er verderop in het artikel achterkwam dat het om GPU namen ging (ik dacht eerst hetzelfde als mijn voorganger: het zal wel een popi-jopie naam voor Nvidia zijn of zo).

Dus ik vond de naam ook al erg onduidelijk.... Zelfs na het lezen van een gedeelte van het artikel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemdemoor
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online

willemdemoor

Redacteur
Ik heb het een beetje verduidelijkt in de titel, maar de introductie van Navi is veelvuldig voorbij gekomen, bijvoorbeeld bij de launch review van Navi: reviews: Radeon RX 5700 en 5700XT - Serieuze concurrent in het middensegment
En we schrijven al sinds 2016 over Navi :)
nieuws: AMD brengt in 2017 Vega-gpu met hbm2 uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainbow
  • Niet online
willemdemoor schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 10:19:
Ik heb het een beetje verduidelijkt in de titel,
Dank je wel dat je iets met de feedback hebt gedaan, het is voor leken zoals mij veel duidelijker nu. Ik hoop wel dat deze feedback ook ietsje breder wordt opgepakt. Want dit is natuurlijk een incident, en de eerste/enige waar ik mij persoonlijk aan stoorde (en door in de war raakte). Maar er zullen vast ook wel andere reviews zijn die wat context missing in de inleiding, omdat de auteur wellicht in een bubbel zit van kennis en niet echt heel erg door heeft op dat moment dat lezer zich niet in die bubbel bevinden.
maar de introductie van Navi is veelvuldig voorbij gekomen, bijvoorbeeld bij de launch review van Navi: reviews: Radeon RX 5700 en 5700XT - Serieuze concurrent in het middensegment
En we schrijven al sinds 2016 over Navi :)
nieuws: AMD brengt in 2017 Vega-gpu met hbm2 uit
Heel mooi, maar je moet je ook realiseren dat ik niet elke dag alle artikelen en reviews op Tweakers lees. Ik kom er af en toe om wat dingetjes te lezen, en dan zijn er bepaalde zaken die mijn aandacht wel trekken, en ook genoeg waar ik dan niets mee doe. "Navi" als naam had ik totaal gemist (of wel eens gezien en allang weer vergeten).

Daarnaast zijn er natuurlijk elke dag nieuwe Tweakers, die niet in 2016 op de site actief waren, en/of niet zo terug in de tijd gaan om alle artikeltjes even te gaan lezen.

Je kan er, vind ik, niet vanuit gaan dat alle lezers van de review dat allemaal hebben meegekregen en dus die context hebben. In de basis zou de inleiding er voor moeten zijn om de context op te bouwen. Al is het dus maar een korte alinea waarin wordt verwezen naar vorige (p)reviews en artikelen ("in 2016 hoorden we al over Navi" en "voor de launch hebben we een uitgebreide review geschreven"). Paar zinnetjes met links, en het is al heel veel duidelijker. Dan weten onwetende lezers zoals ik ook waar ze evt. meer informatie kunnen vinden.
TomsDiner schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 22:19:
Ik heb navi gegoogled, omdat ik de term niet kende. Ik snapte de link met het artikel dus niet. Helaas is googlen op navi onbegonnen werk. Pas toen ik er verderop in het artikel achterkwam dat het om GPU namen ging (ik dacht eerst hetzelfde als mijn voorganger: het zal wel een popi-jopie naam voor Nvidia zijn of zo).

Dus ik vond de naam ook al erg onduidelijk.... Zelfs na het lezen van een gedeelte van het artikel.
Ja goed punt. Ik had ook geprobeerd Navi op te zoeken op internet, maar toen kreeg ik vooral resultaten die niets met videokaarten te maken hadden inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• willemdemoor
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online

willemdemoor

Redacteur
Goed punt, je bent blijkbaar een van de gelukkige 10.000 :) https://xkcd.com/1053/
Da's soms heel makkelijk te vergeten, we zitten allemaal in onze eigen bubble, inclusief de google-resultaten :P
Idd kleine moeite om twee regels extra context te geven, ik (we) let(ten) er beter op (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

willemdemoor schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 16:42:
Goed punt, je bent blijkbaar een van de gelukkige 10.000 :) https://xkcd.com/1053/
Da's soms heel makkelijk te vergeten, we zitten allemaal in onze eigen bubble, inclusief de google-resultaten :P
Idd kleine moeite om twee regels extra context te geven, ik (we) let(ten) er beter op (y)
Anderzijds, het is ook niet bijzonder moeilijk om de woorden 'Navi' en 'gpu' in 1 zoekopdracht te gooien..

Ik vind dat het wel errug overdreven wordt hier...

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomsDiner
Wintervacht schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 16:44:
[...]

Anderzijds, het is ook niet bijzonder moeilijk om de woorden 'Navi' en 'gpu' in 1 zoekopdracht te gooien..
Ik wist niet dat het een naam van een GPU was...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redneckerz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06-08 23:46

Redneckerz

A place to be.

[...]

TomsDiner schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 22:25:
[...]

Ik wist niet dat het een naam van een GPU was...
Als je googlet op Radeon 5700XT weet je gelijk al dat het AMD betreft. Heck, zelfs Radeon zou je die conclusie geven. Deze laatste merknaam is al jaren in gebruik en sinds 2009 heet dit AMD (daarvoor ATI).

Het lijkt mij zeer sterk dat je na 10 jaar het niet is opgevallen dat Radeon GPU's van AMD zijn. Dan hoef je nog niet eens te weten of Navi een nieuwe speler op de GPU markt is - Radeon had je al voldoende antwoorden gegeven.

Editor @ DoomWiki - Voor al je weetjes over Doom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warpozio
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:19
Het is helemaal niet duidelijk
Ik dacht eerst (bij het diagonaal lezen) dat de navi op een GPS sloeg
Bij het openen zag ik dat het over GPU ging
Ik ben dan maar gestopt met lezen, maar ik heb in de intro nergens de link zien maken met AMD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Warpozio schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 16:09:
Het is helemaal niet duidelijk
Ik dacht eerst (bij het diagonaal lezen) dat de navi op een GPS sloeg
Bij het openen zag ik dat het over GPU ging
Ik ben dan maar gestopt met lezen, maar ik heb in de intro nergens de link zien maken met AMD
Dat had ik in het begin ook(voor dat het bekend was) hetzelfde geldt als je Matisse noemt in CPU land, dan weet ook 99% niet waar je het over hebt. Navi vermelding voegt dan ook weinig toe voor de meeste lezers.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainbow
  • Niet online
[...]

Ik begrijp dat sommige mensen het blijkbaar prima vinden om na het openen van een artikel eerst even te gaan zoeken op het internet waar het over gaat. Dat is mooi. Maar andere mensen vinden het prettig om de context van een artikel in de inleiding terug te vinden.
Redneckerz schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 12:17:
[...]

[...]

Heck, zelfs Radeon zou je die conclusie geven.
Voor de edit stond er ook geen Radeon in de inleiding/op de eerste pagina, enkel 5700 (XT) etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomsDiner
Redneckerz schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 12:17:
[...]

[...]

Als je googlet op Radeon 5700XT weet je gelijk al dat het AMD betreft. Heck, zelfs Radeon zou je die conclusie geven. Deze laatste merknaam is al jaren in gebruik en sinds 2009 heet dit AMD (daarvoor ATI).

Het lijkt mij zeer sterk dat je na 10 jaar het niet is opgevallen dat Radeon GPU's van AMD zijn. Dan hoef je nog niet eens te weten of Navi een nieuwe speler op de GPU markt is - Radeon had je al voldoende antwoorden gegeven.
Je vind het moeilijk als iemand iets niet snapt?

Wat heeft het er mee te maken dat als ik de term Navi niet kan plaatsen, dat ik (volgens jou kennelijk) niet zou weten dat Radeon GPU's van AMD zijn? Dat tweede wist ik, daar kan ik dat eerste toch niet uit herleiden?

Bovendien: waarom zou ik daar op (Radeon / AMD) googlen als ik wil weten wat Navi betekent?

Feit is dat kenners de oude titel wel zullen snappen, maar ik denk dat ik door gebrek aan context in de verkeerde hoek ging zoeken. Door de titel "Welke Navi is de beste" wordt bij mij de indruk gewekt dat:
  • We over de 5700 (XT) kaarten praten
  • Er moet iets zijn dat per 5700 (XT) kaart kan afwijken, want juist datgene wordt hier beoordeeld
  • Dat zal dus niet iets zijn dat standaard op alle 5700/5700 XT kaarten zit, want dan heeft vergelijken geen zin (hierdoor denk ik dus niet aan GPU's.)
Maar goed, misschien ben ik gewoon dom... }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redneckerz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06-08 23:46

Redneckerz

A place to be.

Rainbow schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 21:10:
[...]

Voor de edit stond er ook geen Radeon in de inleiding/op de eerste pagina, enkel 5700 (XT) etc.
In de eerste zin:
'' hebben we de prestaties van de Navi Radeon RX 5700- en 5700 XT-gpu's vergeleken''
Stond deze er voor de edit wel in? Aangezien het maar 1x voorkomt is dat plausibel.
TomsDiner schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 23:02:

Je vind het moeilijk als iemand iets niet snapt?
Nee, ik vind het moeilijk als men de connectie Radeon -> AMD niet kan maken of dat niet even googelt vooraf, tenzij het woord Radeon niet op de eerste pagina stond voor de edit en deze er pas na de edit is geplaatst. Gezien het maar een enkele keer voorkomt, is dat aannemelijk.
Wat heeft het er mee te maken dat als ik de term Navi niet kan plaatsen, dat ik (volgens jou kennelijk) niet zou weten dat Radeon GPU's van AMD zijn? Dat tweede wist ik, daar kan ik dat eerste toch niet uit herleiden?
Dat lees je verkeerd. Als je van Radeon weet en dit zo is genoemd en men begint over ''AMD Navi'', dan lijkt het mij niet aannemelijk dat je dan denkt dat Navi een geheel nieuw bedrijf is. Logischer is dan dat het iets met Radeon te maken heeft. Dan hoef je niet te weten dat Navi de chip is van die Radeon, wel kan je dan aannemen dat het iets met Radeon te maken heeft (En niet met een apart bedrijf dat Navi heet) :)
Bovendien: waarom zou ik daar op (Radeon / AMD) googlen als ik wil weten wat Navi betekent?
Als je Radeon 5700XT zou googelen kom je ''Navi'' ook weer tegen. Je kan dan logisch deduceren dat deze Navi onderdeel is van de Radeon kaart.
Door de titel "Welke Navi is de beste" wordt bij mij de indruk gewekt dat:
  • We over de 5700 (XT) kaarten praten
  • Er moet iets zijn dat per 5700 (XT) kaart kan afwijken, want juist datgene wordt hier beoordeeld
  • Dat zal dus niet iets zijn dat standaard op alle 5700/5700 XT kaarten zit, want dan heeft vergelijken geen zin (hierdoor denk ik dus niet aan GPU's.)
Daar heb je inderdaad gelijk in. Zo klinkt het net alsof Navi iets apart is wat het niet is. Ook neemt het aan dat iedereen wel weet wat Navi betekent. Gezien de huidige verschuiving van Tweakers naar een meer mainstream publiek vind ik die aanname dan ook foutief.
Maar goed, misschien ben ik gewoon dom... }:O
Is best wel slim om te zeggen, eigenlijk. _/-\o_ (Geen belediging)

[ Voor 0% gewijzigd door Redneckerz op 11-10-2019 12:02 . Reden: Beter schrijven. ]

Editor @ DoomWiki - Voor al je weetjes over Doom.

Pagina: 1