Nieuwe Monitor voor fotobewerking

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:37
Op het moment gebruik ik 2 oude HP LP2475w monitoren, welke ik destijds heb gekocht vanwege kleurweergave na kalibratie. Ik kalibreer de schermen met enige regelmaat met een X-Rite i1 display pro.

Er zijn echter twee dingen die me tegen beginnen te staan; het energieverbruik (samen goed voor zo'n 120w) en het subtiele kleurverschil tussen beide schermen, wat ook na kalibratie niet verdwijnt.

Over het algemeen streef ik er naar dat de kleuren zo natuurgetrouw mogelijk worden weergegeven. Ik druk zelf geen foto's af, maar wil de mooiste nog wel eens door een fotolab laten afdrukken. Het is allemaal hobbymatig.

Nu heb ik links en rechts wat opgezocht en kom al snel bij de BenQ SW2700PT uit. Een betaalbaar 10-bit scherm met goede reviews.

Ik zie dan echter ook schermen staan die aan een HDR-standaard voldoen, wat volgens mij ook een grotere kleurruimte betekent. Een voorbeeld is de BenQ SW270c die ook meteen weer wat moderner/nieuwer is.

Aan de andere kant twijfel ik ook weer of 27" wel een goede stap voorwaards is. In principe kan ik de andere schermen nog houden en voor triple display setup gaan, maar uiteindelijk wil ik het bij 1 of 2 schermen houden, desnoods de andere schermen enkel gebruiken wanneer nodig. Een stap groter zit ik meteen op 32" 4k met een aanzienlijk groter aantal pixels/inch en waarschijnlijk minder goede prijs/kwaliteit verhouding.

Ik zit dus eigenlijk met een paar algemene vragen, die het best beantwoord kunnen worden door ervaringen uit het werkveld. Als ik weet waar ik op moet letten, kan ik een stuk gerichter aan mijn shortlist beginnen.
Qua budget zie ik €1000,- als absoluut plafond en €650,- als richtprijs.

Wat zijn jullie ideeën hierover?

Alle reacties

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
https://www.rtings.com/monitor/reviews/lg/32ud99-w en de kleinere broer https://www.rtings.com/monitor/reviews/lg/27uk650-w

Ikzelf zou voor een 4k 32" monitor gaan daar ga je jaren plezier van hebben. Geeft je denk ik veel meer waarde dan een 2560x1440 27" of zelfs een 4k op 27".

https://tweakers.net/pric...re/1150201;694053;466505/

Verwijderd

Ik heb zelf dit scherm: pricewatch: Dell UltraSharp UP2516D Zilver, Zwart
Ik bewerk semiprofessioneel foto's en dit IPS scherm heeft een bizar goede kleurweergave en ondersteunt ook Adobe RGB en sRGB met 10bit kleurdiepte.

• LA-384
@bierschuit Nou klinkt rtings.com niet als een site die zeer uitvoerig monitors test en vergelijkt (de review zelf ziet er wel uitvoerig uit), maar bedankt voor de suggestie.

Ik ben zelf terughoudend met 4k, ook op 32" hoe ervaar je de menu's van Windows en andere programma's? De dpi is een stuk hoger dan wat ik nu heb (138 tov 94), geeft dat geen problemen door kleine tekst in menu's of slecht schalende menu's?

@Verwijderd Ik zie dat daar ook een 27" broer van is, ik ga er meer over lezen, bedankt voor je suggestie.

• MattiB
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 30-01 12:41
Ik stond zelf voor dezelfde keuze vorig jaar en zat ook te twijfelen tussen de Benq en Dell modellen.

Uiteindelijk een goede black Friday deal tegengekomen en de Benq SW270 gekocht. 4k is echt lekker met bewerken omdat je gelijk ziet of de foto scherp is, zonder zoomen oid. Het schalen van Lightroom en Photoshop werkt perfect. Sommige apps zoals Nik collection schalen niet en dat is wat onhandig, maar heb er mee leren leven :)

Zelf vind ik 27" meer dan voldoende, soms zelfs wat groot. Ligt er natuurlijk aan hoever je van het scherm zit.

De Sw2700pt schijnt erg veel bang for buck te zijn en veel mensen zijn er ook tevreden mee.

• LA-384
@MattiB Je bedoelt denk ik de SW271? Dat is de enige die vorig jaar ook al te koop was en een 4k resolutie heeft.

Gebruik je zelf ook een kalibratietool zoals de x-rite?

M'n werkafstand is doorgaans zo'n 80cm. Ik zal eens met karton testen wat het verschil is tussen 27 en 32 inch.

[ Voor 24% gewijzigd door LA-384 op 10-10-2019 19:28 ]

• MattiB
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 30-01 12:41
Sorry ik bedoelde idd de SW271. De 270C is meer de opvolger van de Sw2700pt?

Het beeld is van zichzelf al redelijk goed gekalibreerd, maar moet zeker nog een keer een kalibratietool kopen. Verder is het beeld prachtig en de build quality top.

Als je voor 32" gaat is de SW320 erg mooi maar wel aan de prijs

• LA-384
@MattiB Ik ben me nu wat meer aan het verdiepen in de specs. Ik lees wisselende statements over het nut van 10bit. Over het algemeen lijkt het een meerwaarde te hebben, naarmate de kleurruimte waarin gewerkt wordt toeneemt, maar her en der wordt beweert dat de gemiddelde gfx kaart, Windows en ook Lightroom niet met 10bit kan werken. De mannen van hwi tv beweren dan weer dat alle moderne (vanaf 2 jaar geleden) gfx kaarten 10 bit uit kunnen sturen.

Heb jij je daar toevallig meer in verdiept? En zou je het evt een keer willen controleren? Je kunt in Lightroom bij instellingen ergens een vinkje zetten dat rendering door de gpu gedaan wordt, op diezelfde locatie staat dacht ik ook een knopje genaamd systeeminfo. Dan krijg je oa te zien hoeveel bit per kleur weergegeven wordt.

Wat ik er zelf namelijk van begrepen heb, is dat de gemiddelde gfx kaart enkel 10 bit kan uitsturen in directx. Lightroom werkt niet met directx. Als de gemiddelde gfx kaart er idd niet mee overweg kan, vervalt de meerwaarde van 10bit, tenzij ik dan ook de gfx kaart vervang voor een AMD Radeon Pro of Nvidia Quadro.

[ Voor 8% gewijzigd door LA-384 op 20-10-2019 21:20 ]

Pagina: 1