Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Linux VM Server TR 1920X of i9 9900k?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• NLBlackEagle
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 08-07 01:49
Hallo mede forum-leden,

Het twijfelgedeelte:

Er is inmiddels al een tijd verstreken sinds de eerste generatie Threadrippers bij AMD de deur uit gingen en de CPU markt aan het schudden bracht. Sindsdien heb ik een aantal artikelen en behoorlijk wat reviews gelezen over de Threadripper series wat mij er toe bracht de Threadripper in mijn wenslijst te zetten voor mijn thuisserver.

Nu ik het systeem wil kopen ben ik weer gaan kijken naar de mogelijkheden en heb ik verontrustende dingen gelezen zoals dat de TR serie binnenkort wordt afgekapt. Waarom dit slecht is kunnen we allemaal wel raden geloof ik. Op dat moment kwam de i9 9900k mij in het oog, ja het is duurder.. heel wat duurder. Maar ik ben geen 250,- kwijt aan een TR4 bord waarmee ik bij wijze de oceaan over kan varen. 250,- waarvan ik een bord met de 1151 socket kan kopen voor 100,- en 150,- overhou welke ik kan steken in een betere CPU. De i9 9900k dus.

Wat ik ermee wil doen:

Daarmee strekt het "twijfelgedeelte" sterk richting de i9 want deze is veel beter.. Of is dit wel zo want als we alles op een lijstje zetten wil ik het volgende doen op de thuisserver:
  • Linux core syteem
  • 3x gameserver vm's:
windows VM 1x 7d2d gameserver - linux VM 3x minecraft server - windows 7x ARK Survival Evolved server.
  • 1x vm voor backupserver en andere kleine toepassingen.
Ik heb de impressie gekregen dat multithreading een belangrijk stukje technologie is wanneer het aankomt op vm's en dit zal ook de eerste keer zijn dat ik alles ga inrichten op vm's. Dus ik vraag bij deze aan jullie waar jullie voor zouden kiezen?

De Systemen

Ik heb de 2 systemen in mijn inventaris gezet. De absolute maximumprijs van deze systemen is eigenlijk 800,- maar mocht de i9 nu echt, echt beter zijn wil ik wel één maandje wachten tot ik mij 900,- kan veroorloven.

inventaris: Ryzen TR 1920x

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

Alle reacties

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

16 threads voor 500+ euro of 24 threads voor nog niet de helft...
Hoe is dit überhaupt een overweging?

Je wil veel VMs draaien dus heb je baat bij veel cores en threads.
Ook heb je baat bij veel geheugen, zeker als je 7 ark servers wil draaien, dus ik neem aan dat je 64/128 gb ram wilt.
Tr4 is gebouwd voor veel geheugen, quad channel setups en 24/7 draaien, een 9900k is leuk om op te scheppen tegen... Idk mensen met een 9700k?
Met die i9 heb je gewoon een veel te dure desktop, threadripper is gemaakt voor semi-server workloads.

Voor het zelfde geld van een i9 heb je een tr4 cpu èn mobo.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

• NLBlackEagle
Hoi @Wintervacht Bedankt voor het advies!

De overweging zat meer in het 150,- prijsverschil van het moederbord en gezien de TR plaats gaat maken voor een cpu met een andere socket en nog meer cores ( zoals het gerucht gaat ) ben ik bang dat de TR enorm gaat dalen op de lange duur in vergelijking met de i9.

Dit betekent dat ik in verhouding wellicht meer krijg voor de i9 dan voor de TR. Dit rechtvaardigd dan weer die 100,- extra. Want uiteindelijk is de i9 niet de helft duurder maar 100,- duurder.

Jouw mening heeft mij echter meer doen strekken naar de TR.

Nogmaals bedankt voor je antwoord!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:02
Een 9900K op een B360 bordje lijkt mij ook geen goed idee. Daar is een fatsoenlijk Z390 bord van >€150,- voor nodig als je niet wilt dat de boel gaat throttelen.
En welke voeding had je bij deze setups in gedachten?

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

NLBlackEagle schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 21:48:
Hoi @Wintervacht Bedankt voor het advies!

De overweging zat meer in het 150,- prijsverschil van het moederbord en gezien de TR plaats gaat maken voor een cpu met een andere socket en nog meer cores ( zoals het gerucht gaat ) ben ik bang dat de TR enorm gaat dalen op de lange duur in vergelijking met de i9.

Dit betekent dat ik in verhouding wellicht meer krijg voor de i9 dan voor de TR. Dit rechtvaardigd dan weer die 100,- extra. Want uiteindelijk is de i9 niet de helft duurder maar 100,- duurder.

Jouw mening heeft mij echter meer doen strekken naar de TR.

Nogmaals bedankt voor je antwoord!
Ik begrijp de neiging naar intel, maar bedenk eens goed wat je precies nodig gaat hebben voor je workload.
Een snelle i9 is leuk, vooral snel ook, maar trekt die quad channel ram? Heb je genoeg sata poorten op het mobo?

Een server configureren is wel even wat anders dan een desktop. Ik begrijp dat je 11 game servers wil draaien in VMs, een backupserver en nog een vm of wat dan ook vooe overige taken.

Wil je iedere VM een enkele fysieke core toewijzen heb je aan de i9 al te weinig. Elke VM met gameserver wil toch minimaal 4gb ram tot zijn beashikking hebben en meer is altijd beter, dus je begroot al 40gb ram voor alleen de VMs, simpelste stap is dan 64gb, of 4x16 gb sticks, kan je i9 en mobo dat aan?

Ga je je data en vms opslaan op harde achijven? Dan is het slim om een raid configuratie te maken zodat je betere schijfsnelheden en redundantie voor handen hebt

Dit zijn allemaal dingen om rekening mee te houden en ik kan je vertellen dat een systeem met voldoende lees snelheid en ram beter presteert dan een bloedsnelle cpu die genekt wordt door een enkele hdd en ram dat in eeg kleine porties verdeeld moet worden onder 12 vms.

Je hebt een redelijk ambitieus project omhanden hier, je zou ook voor een xeon kunnen gaan maar dan ben je nog veel meer kwijt.

Btw de reden dat ik hdd zeg en geen ssd is om een paar redenen: ssds zijn nog steeds duur vergeleken bij hdds en je wil best wat opslag neem ik aan en de levensduur van ssds gaat veel sneller achteruit hoe meer je er naar weg schrijft. Een live gameserver is praktisch non stop data naar disks aan het schrijven.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

• NLBlackEagle
@Uszka

Ik heb hier even naar gezocht maar kon maar weinig vinden dus heb ik een moederbord van 100,- willekeurig uitgepikt. De vraag of de chipset wel volstaat voor de nogal extreme CPU viel bij mij ook. In plaats van 900,- wordt het dus 950,- ( minimaal ) Een flink prijskaartje voor een CPU welke zich eigenlijk meer richt op gaming dan op servers. De voeding is geloof ik 700 watt met een 8 pin cpu connector. Ik heb gekeken op compabiliteit maar dit is al een tijdje terug.

Gezien het prijskaartje al snel zal oplopen tot 1000,- ipv 800,- denk ik dan toch dat ik voor de TR ga, ik vind het alleen zo ontzettend zonde van het geld om een bord van 250,- waarvan ik de helft van de functies niet eens gebruik zoals het gigantische aantal lanes zonder überhaupt een GPU te gebruiken. Mits er een bord van 150,- +- was zonder die functies was het een totale nobrainer geweest voor de TR te gaan.

@Wintervacht Zoals in mijn reactie aan Uszka al valt uit te lezen heb ik niet echt een voorkeur voor intel vs AMD. Het is vrij lastig uit te leggen maar ik heb altijd een voorkeur gehad voor intel en ben daardoor de waarde gaan inzien van AMD. Een wellicht stomme vergelijking is windows vs apple. Je kan uren doorgaan over de voordelen van de ene vs de andere maar aan het eind van de dag hebben beiden systemen zo zijn voordelen en nadelen.

Nu dat uit de weg is, sata poorten verschillen per mobo en gezien het grote aanbod zal er vast wel een tussen zitten welke aan de wensen voldoet. Echter zoals al duidelijk is geworden hangt hier wel een dikke meerprijs van 200,- aan.

Dan betreft de VM's die 3 minecraft servers kunnen makkelijk draaien op 1 core, 7d2d weet ik zelf nog niet en de ark servers zullen de het restant oftewel delen in een enkele vm of ieder een core toegewezen krijgen indien ik de TR neem. Nu ik er zo over chat klinkt de TR mij ook inderdaad beter in de oren. De i9 en moederbord kunnen maximaal 128GB draaien. De planning is eerst 32gb waarna ik wanneer nodig zal uitbreiden tot 64gb.

Tot slot, ik heb al een voeding, 2 hdd's ( waarvan een WD Red 5TB ) een SSD waar momenteel windows en enkele programmas op staan en de corsair crystel 570x staan ( Deze kasten koelen echt onwijs goed )

Ik ben blij dat ik het forum ben opgedoken om dit te vragen, mijn "gut" feeling verteld mij voor de TR te gaan maar ik wil absoluut 100% zeker zijn van mijn keus want als ik de spulletjes eenmaal heb gekocht kan ik niet meer terug.

Heeft het trouwens zin linux (core systeem) op een m2 slots te installeren of ben ik echt beter af met alleen HDD's? Dat scheelt namelijk weer 50,- voor de m2

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-11 14:00

M2M

medicijnman

Als je dan toch investeert in een mainboard, geheugen en processor met spierballen, dan ga je daar natuurlijk geen spinnende platenspeler gebruiken als opslaglocatie toch? Zeker niet als een terabyte M.2 NVME SSD tegenwoordig net iets meer dan 100 euro kost...

Desnoods zet je er een batterij A400's in. Toch aansluitingen genoeg en zo heeft elke VM zijn eigen fysieke storagedisk. Ook geen gezeur meer over gedeelde IO.

Voor cold storage / backuplocatie zijn die spinnende schijven prima.

[ Voor 14% gewijzigd door M2M op 09-10-2019 01:14 ]

-_-

• NLBlackEagle
@M2M Klopt ja maar als het gaat om bulk schrijven van data is een SSD een minder goed idee aangezien ik anders elk jaar een nieuwe ssd kan halen en ssd's van 4TB zijn nou niet bepaald goedkoop.

Wat ik mij hier afvraag is of een SSD wel echt nodig is gezien deze handig is voor het opstarten van programma's en het opslaan van vooruitgang. Betreft programma's, bulk van wat er gaat draaien wordt één keer opgestart en zal vanaf dat moment blijven draaien. En het schrijven van vooruitgang gebeurt op de HDD gezien het hier om grote hoeveelheid data gaat.

Betreft cold storage, HDD's gaan op den duur kapot al liggen ze onaangesloten stof te vangen in een kluis. Voor cold storage worden meestal tapedrives gebruikt.

Waar ik meer op doelde is of er een nut aan een SSD is voor het core systeem, linux en achtergrondprocessen. Ik zelf denk echter niet dat dit het geval is

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Als je dat soort spul gaat draaien kan je je ook nog serieus gaan afvragen of zelfbouw nog zin heeft. Kosten qua stroom, airco, backup etc niet vergeten en ook herstel/vervanging defecte onderdelen enz. Het is al heel snel goedkoper on gewoon cloud instances af te nemen... vooral als je je eigen tijd gaat meetellen (onderhoud moet gebeuren en kost tijd).

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:31
Ik zou zeggen, kijk eens naar een 3700x.
Die is multicore al sneller dan die Intel.

Per core is een Zen 2 (=3e gen) heel wat sneller dan Zen 1 (gen 1).
Verschil 3700x tov 1920 is 45%.

https://www.cpubenchmark....i9-9900K/3062vs3485vs3334

Wil je helemaal los, dan kun je nog voor een 3900x gaan.

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12:32

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

White Feather schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 02:29:
Ik zou zeggen, kijk eens naar een 3700x.
Die is multicore al sneller dan die Intel.

Per core is een Zen 2 (=3e gen) heel wat sneller dan Zen 1 (gen 1).
Verschil 3700x tov 1920 is 45%.

https://www.cpubenchmark....i9-9900K/3062vs3485vs3334

Wil je helemaal los, dan kun je nog voor een 3900x gaan.
goed advies. een ryzen 9 of threadripper zou een goede cpu zijn voor TS en zeker niet overpriced.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:02
NLBlackEagle schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 23:29:

Ik heb hier even naar gezocht maar kon maar weinig vinden dus heb ik een moederbord van 100,- willekeurig uitgepikt. De vraag of de chipset wel volstaat voor de nogal extreme CPU viel bij mij ook.
De chipset is niet het probleem, dat is de stroomvoorziening van B360 borden. Die is niet berekend op een cpu die er tijdens piekbelasting tot 150w uit kan trekken.
De voeding is geloof ik 700 watt met een 8 pin cpu connector. Ik heb gekeken op compabiliteit maar dit is al een tijdje terug.
De ene 700w is de andere 700w niet en ook een barslechte 700w MS-Tech heeft een 8-pins cpu connector. Misschien wil je de moeite doen om het merk en type voeding te vermelden.

• NLBlackEagle
@johnkeates Ik heb één servertje draaien in Frankrijk van het bedrijf online.net Ik heb de energiekosten berekend en het komt er op neer dat zelfs met mijn huidige PSU welke eigenlijk teveel van het goede is ik er flink wat centjes op bespaar.

Bovendien leer ik veel van dit soort projecten. Zo begon ik met een managed server welke werkelijk waar 30,- per maand kostte en heb ik nu, zoals ik al zei een dedicated server draaien met daarop een mailserver en een stuk of 4 websites welke ik allen van de grond af aan heb gebouwd. Het is min of meer een hobby dus het onderhoudt en ontwikkelingen kosten tijd maar ik vind het een leuk tijds verdrijf.

@White Feather Top advies! De i9 is nu werkelijk waar helemaal van de kaart. Ik zit dan echter nog wel te twijfelen tussen de 4 cpu's. Zo heeft de 2700x Wraith een hele mooie prijs/performance verhouding. Boven de 64GB denk ik zelf niet te gaan al hou ik liever de optie open en de TDP is wat minder maar zit nog altijd ver onder de 1920x.

Voordeel van de 1920x is dat deze weer goed draait op VM's ( geloof ik, ben nog relatief nieuw op dat gebied ).

De AMD Ryzen 9 3900x is de creme de la creme, 12 cores, TDP een stuk beter dan de 1920x terwijl deze ook nog eens sneller draait maar dat ook tegen een flinke meerprijs.

Leuk is een 3900x zeker en ja, het past binnen net binnen het budget maar dan is alles ook echt gelijk op met 32GB aan ram waar ik later wel weer op kan uitbreiden. Zoals het er voor staat denk ik dat ik mezelf niet gek moet gaan maken en voor de 3700x gaan.

@Uszka Het gaat om de volgende PSU: pricewatch: Cooler Master GM G750M Indien ik de 3700x neem kan ik ook voor een andere PSU gaan en 64GB ram ipv de 3900x. Dit lijkt mij wel een goed idee aangezien het hele systeem dan ook een stuk efficiënter draait.

Bedankt voor alle antwoorden!!!
Pagina: 1