[mem] wat moet ik kopen?

Pagina: 1
Acties:
  • 122 views sinds 30-01-2008

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:12

Pelle

🚴‍♂️

Topicstarter
Net heb ik al even in de Faq zitten lezen, maar ik blijf best een hardware-leek in vergelijking met wat hier allemaal rondloopt, dus vandaar dat ik hier even op jullie expertise kom vertrouwen :)

Ik heb een Gateway-PC (Athlon 1Ghz). M'n mobo is -volgens mij- ook van Gateway. Nu wil ik er 256mb bij prikken (ik heb er al 256), omdat het zo ranzig goedkoop is nu.
Ik weet dat je allerlei verschillende geheugensnelheden hebt; 66, 100 en 133. Dan heb ik ook ooit eens een klepel horen luiden over bus-snelheid.
Als ik de faq goed snap, dan draait je geheugen vaak op dezelfde bussnelheid (toch :?).

Nu haal ik dit uit SiSoft Sandra Pro:
Mainboard information
System memory controller
BANK0 - DIMM1: DIMM Synchronous SDRAM 256MB/64 @ 100
Okee, dat lijkt me PC100 geheugen. Maar, verderop:
System chipset
Front Side Bus Speed: 2x 100MHz (200Mhz data rate)
Ok, hartstikke leuk, dit is dus een bus-snelheid van 2x100MHz, maar als ik het goed begrijp is SDRAM Single Data Rate.
Weer even verder:
Logical / chipset Memory Banks
Memory Bus Speed - 133Mhz
Huh? nu opeens weer 133?
Eens even verder kijken dan maar:
Memory modules
Memory Module 1 - Hyundai Elextronics [enDanEenHeleHoopCijfertjes] 256MB 16x(16Mx8) SDRAM PC133U-33-542 (CL3 upto 133Mhz) (CL2 upto 100Mhz)
Whaaa.. ik snap het nu echt niet meer... wat moet ik nu gaan kopen? Kan ik volstaan met PC133 SDRAM? Zo ja, vereist dat nog iets aan instellingen op mijn mobo?
Ik ben altijd heel voorzichtig met dit soort dingen; het resultaat van m'n eerste zelfbouw-pc was een opgeblazen voeding (voltageprobleempje >:) ) en dus ben ik altijd benieuwd naar meningen van mensen die er meer vanaf weten als ik ;)
Thnks!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Het is niet zo moeilijk, en ik dacht dat het in de FAQ toch ook wel redelijk uitgelegd werd ;) Anyway.. Je hebt een Athlon, en die Athlon heeft een DDR systeem voor de FSB. Je FSB is 100MHz, maar dat komt neer op effectief 200MHz.

Het geheugen draait echter in jouw geval op FSB+PCI=100+33=133MHz. Dus om een lang verhaal kort te maken kun jij gewoon PC133 geheugen kopen. Voor rond de 125 gulden heb je een goed merk dat ook op CAS2 kan draaien.

Maar dat CAS2 heeft opzich weinig zin als je niet al je geheugen vernieuwt, want je oude geheugen haalt maar CAS3 op 133MHz zoals je ziet. Gewoon een redelijk merk PC133 kopen en voor 100 gulden ben je klaar :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Je kan gewoon PC133 ram kopen, want dit draaid ook op 100mhz. Ik heb nu zelf ook 2 plakken PC133 op 100mhz lopen.

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:12

Pelle

🚴‍♂️

Topicstarter
Okee, PC133 it will be. Ik neem aan dat mijn mobo intelligent genoeg is om te snappen dat het 133Mhz-memory is, of moet ik 'm dat ook nog op de een of andere manier in m'n bios gaan vertellen?

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Om een eindeloze topic met allerlei merken te voorkomen zet ik 'm op slot, want deze topics komen de laatste tijd bijna dagelijks langs. Als je goeie merken wilt weten:

[search=welk geheugen]
[search=goed geheugen]
[search=welk merk geheugen]

Succes :)

PS. Je oude geheugen draait ook al op 133MHz, dus je hoeft niks in je computer te wijzigen. Gewoon er in zetten en klaar.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Dit topic is gesloten.