Asus ROG GL552v gaat vaak niet aan

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goedenavond,

Ik ben al op vele forums geweest deze paar dagen, maar ik kom geen steek verder met mijn probleem. Mijn laptop ging af en toe niet aan en dat probleem verergert zich steeds meer. Ik heb al meerdere dingen geprobeerd en ben bang dat het aan mijn moederbord ligt, maar wie weet heeft iemand de gouden tip.

Ik heb een ASUS Rog GL552v uit 2015 en heb recent geen aanpassingen gedaan aan software en hardware.

Het begon al een maand of 6 geleden dat ik merkte dat mijn laptop slecht reageerde op de aan/uit knop. Ik moest vaak meerdere keren drukken voordat de laptop aan ging. Eerst moest ik nog 5 keer drukken op de aan/uit knop, 2 maanden later al 20 keer, tegenwoordig moet ik geluk hebben dat hij aangaat.

Wat heb ik geprobeerd:
- Accu eruit, geen netspanning, aan/uit knop langere tijd ingedrukt houden (restspanning dus weghalen) en geprobeerd op netspanning de laptop weer aan te doen.
- Dit zelfde tafereel alleen dan met accu geprobeerd op te starten.
- Gekeken naar instellingen (als de laptop met geluk aanging), vooral energie instellingen en aan/uit knop gedrag.
-Bios batterij vervangen door een nieuwe.

Al deze handelingen gaven niet het gewenste resultaat. Mijn laptop blijft maar met geluk aan gaan, ook al ben ik soms al minuten lang op die aan/uit knop aan het drukken.

Als ik mijn laptop spanningsloos maak, hem opschroef en de bios batterij eruit haal (maakt niet uit of ik de batterij na een tijdje weer erin zit of eruit laat), dan kan ik mijn laptop wel aanzetten met de aan/uit knop. Als ik mijn laptop dan weer uitschakel kan ik de laptop wederom niet meer opstarten. Tenzij ik dus weer aan de bios batterij ga zitten.

Ik ben verder niet bepaald technisch onderlegd in de computerwereld en hoop dat ik geholpen kan worden. Ik denk nog steeds dat mijn moederbord bedankt is, maar wil de hoop nog niet opgeven.

Ik hoor het graag..

Groeten Jordi

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-09 17:54

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Houd je shift toets eens ingedrukt als je op shutdown/afsluiten drukt. Dan doet Windows 10 (neem aan dat je dat draait) een echte shutdown ipv sleep (hybrid hibernation). Je taskmanager geeft dan ook een kloppende uptime weer.
Misschien start hij hij daarna wel beter op.

[ Voor 4% gewijzigd door ajhaverkamp op 08-10-2019 20:35 ]

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 00:52
Naar de software hoef je niet te kijken, want daar ligt het niet aan. Instellingen van Windows hebben geen enkele invloed wanneer jij de aan/uit-knop indrukt (wanneer het systeem volledig is uitgeschakeld). Is je aan/uit-knop niet defect?

In het verleden waren er ook weleens problemen met de schakelaar die registreerde of je scherm gesloten is, waardoor je de laptop niet kon aanzetten.

[ Voor 31% gewijzigd door NotSoSteady op 08-10-2019 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Hoop dat je de bios batterij hebt vervangen voor een kwaliteit exemplaar en niet eentje van de markt/action/gebruikt exemplaar wantanders kan dat ook de oorzaak zijn 😉

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.t.H.
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 06-04 03:19
Beste Jordi,

Ik heb een Asus rog gl552vw-CN353T sinds jan. 2017 met exact dit probleem. Zelfde zoekroutine doorlopen.
Uiteindelijk heb ik mijn toetsenbord vervangen. Dit leek de oplossing, meer een toevalstreffer; maar het probleem is keihard terug.

Oorzaak?
Een sporadische keer werkte de laptop spontaan wel met de aan/uit-toets. Dagen aan de lader, met en zonder accu, geen verschil, ook niet het verwisselen van de RAM-modules. Geen fout in de SSD of 1TB HDD (extern getest op een ander laptop.
Uiteindelijk de laptop wel 5 maanden niet meer gevoed of gebruikt. Gisteren, accu leeg en verwijderd, na het lostrekken van de HDD startte de laptop wel op (leek op een start vanuit hybernate, voeding- en power-led brandden). Heb de aan-/uittoets gedrukt toen Ik kon in de Bios. Datum stond op 19 jan 2019. Toetsenbordverlichting werkte. SSD en DVD-speler zichtbaar alsmede RAM (2x 8GB). De tijd heb ik hersteld en opgeslagen.(! De cpu en ram-modules worden zo'n 45 graden schat ik) Apparaat wil niet booten. Wel kwam ik weer (met F2) in de bios. Herstelopties geprobeerd..... alles, inclusief terug naar fabrieksinstelling... niets leidde tot een goed zelfstandig booten. HDD wordt herkent, draait, DVD-speler opent en draait.

Daarna ook de accu geplaatst, lijkt te laden. Na ca. 2,5 uur knippert de led voor accuspanning rustig rood.
Netvoeding verwijderd en apparaat uitgeschakeld met de aan-/uit-toets. Herstarten lukt niet meer.
Voeding teruggeplaatst en dan gaat de acculaadcylus weer beginnen (accu is toch al vol?). Starten lukt niet meer.

Ik ben bang dat er op het moederbord een slechte, lekkende (sluiting veroorzakende) smd-condensator in de 20V-voeding zit, of dat er een slechte MOS-fet is, die als schakelaar voor die voeding dient. Wordt een hele klus. Een servicemanual is online te vinden... Er zijn meerdere gebruikers op het web te vinden met dit symptoom/probleem, geen oplossingen. Wel jammer, 1100 euro weg: net na de garantieperiode steeds. 8)7

Ik zag dat je geen reactie voor oplossing hebt bij jou aanvraag. Wat is bij jou de status inmiddels?
Acties ondernomen? Heb je de laptop nog?

John ten Have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.t.H.
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 06-04 03:19
Inmiddels alweer wat verder.. Geen tijd meer aan de Asus gespendeerd helaas tot nog toe.

Gebruik momenteel een 2e-handse laptop HP. met i5 processor

Kijk eens naar een reparatiemanual:
https://www.manualslib.com/manual/2489252/Asus-Gl552vw.html
Misschien een aanrader om verder te zoeken.

De handleiding die je kan gebruiken:
https://www.manualslib.com/manual/1021810/Asus-Gl552j.html

Een moederbord i7: (hele, lange link kopiëren!)
https://nl.aliexpress.com...duct&gatewayAdapt=glo2nld
en
https://nl.aliexpress.com...2%21rec%21NL%211906045456

Of, heb jij mogelijk een oplossing Jordi?

Onderdelen als bijv een scherm over nu?

Groet,
John

[ Voor 23% gewijzigd door J.t.H. op 16-07-2023 16:10 ]

Pagina: 1