Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1262376

Topicstarter
Hoi allemaal

Ik heb een Nikon D40 die nu inmiddels voor dood is verklaard :'( , aangezien ik geen held met fotograferen ben wilde ik nu graag een Nikon D3500 kopen.

Nu is mijn vraag:
Ik heb indertijd 2 lenzen voor de D40 gekocht de standaard 18-55 en een Tamron telelens (geloof 70-180 of zoiets)
Weet iemand of ik beide lenzen ook op een D3500 kan gebruiken of heeft die een afwijkende aansluiting tegenover de D40?

Bedankt voor alle hulp en informatie.

Beste antwoord (via Anoniem: 1262376 op 08-10-2019 20:11)

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:33
Anoniem: 1262376 schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 20:04:
Oei nu wordt het moeilijk, ik ben zo iemand van honden ver weg Tamron lens, honden dichtbij Nokia lens en dan alleen knopje drukken. Een fotograaf heeft mij tijdens het Elfia evenement wel verteld dat ik geen 2e hands moet kopen omdat die vaak al teveel foto´s op de teller hebben en dat dan snel goedkoop om springt naar duurkoop.
Jullie merken wel dat ik een echte leek ben.
Dat gaat om de camera, Wintervacht heeft het over lenzen.

De D3500 lijkt me een prima vervanging voor je D40, mits je tevreden was met je D40.

The devil is in the details.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
Gaat gewoon passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dank je wel, is dat bij alle Nikon´s uit de D serie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Dat niet per se, maar zowel de D40 als de D3500 zijn APS-C camera's uit dezelfde familie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Grote dank voor je hulp, nu kan ik naar een body gaan zoeken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-01 17:26

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Elke lens met F mount vanaf 1959 gaat passen.
Met een APS-C sensor hoef je je nergens druk om te maken, sommige lenzen zijn apecifiek voor dat sensorformaat gemaakt dus werken eigenlijk niet op een full frame camera, maar andersom altijd.

Als je voor goedkoop wat lenzen wil hebben om mee te experimenteren kun je zelfs een m42 naar f-mount adapter kopen en gebruik maken van m42 lenzen, waar er heel, heel erg veel van zijn.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Oei nu wordt het moeilijk, ik ben zo iemand van honden ver weg Tamron lens, honden dichtbij Nokia lens en dan alleen knopje drukken. Een fotograaf heeft mij tijdens het Elfia evenement wel verteld dat ik geen 2e hands moet kopen omdat die vaak al teveel foto´s op de teller hebben en dat dan snel goedkoop om springt naar duurkoop.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
Dat gaat om de camera, Wintervacht heeft het over lenzen.

De D3500 lijkt me een prima vervanging voor je D40, mits je tevreden was met je D40.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja de D40 was echt heel fijn zeker als die op snel fotograferen stond kreeg ik zonder iets te kunnen prachtige foto´s zoals bv mijn wolfhond op de renbaan.
Ik ga nu zoeken naar een betaalbare nieuwe body en kijk in de kleine lettertjes of daar APS-C in staat dan zou het goed moeten komen, Big hug and Thx :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Anoniem: 1262376 schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 19:50:
Dank je wel, is dat bij alle Nikon´s uit de D serie?
Wintervacht schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 19:59:
Elke lens met F mount vanaf 1959 gaat passen.
Met een APS-C sensor hoef je je nergens druk om te maken, sommige lenzen zijn apecifiek voor dat sensorformaat gemaakt dus werken eigenlijk niet op een full frame camera, maar andersom altijd.

Als je voor goedkoop wat lenzen wil hebben om mee te experimenteren kun je zelfs een m42 naar f-mount adapter kopen en gebruik maken van m42 lenzen, waar er heel, heel erg veel van zijn.
Let er dan alleen op dat je met een m42 lens en ook een lens die geen ingebouwde motor heeft (bij Nikon wel: AF-S, AF-I of *AF-P) geen autofocus en in ieder geval bij m42 ook lichtmeting hebt. Voor een beginner wellicht te hoog gegrepen...
Leesvoer: https://www.nikonimgsuppo..._NL&sfdcIFrameOrigin=null
Anoniem: 1262376 schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 20:11:
Ja de D40 was echt heel fijn zeker als die op snel fotograferen stond kreeg ik zonder iets te kunnen prachtige foto´s zoals bv mijn wolfhond op de renbaan.
Ik ga nu zoeken naar een betaalbare nieuwe body en kijk in de kleine lettertjes of daar APS-C in staat dan zou het goed moeten komen, Big hug and Thx :)
Je kunt beter kijken of er geen 'fullframe' bij staat 😉
Dat zijn namelijk de pro en pro-sumer camera's, daar betaal je voor dus dat staat er meestal wel bij 😏

[ Voor 21% gewijzigd door dragon2 op 08-10-2019 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
dragon2 schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 20:12:
[...]

[...]

Let er dan alleen op dat je met een m42 lens en ook een lens die geen ingebouwde motor heeft (bij Nikon wel: AF-S, AF-I of *AF-P) geen autofocus en in ieder geval bij m42 ook lichtmeting hebt. Voor een beginner wellicht te hoog gegrepen...
Leesvoer: https://www.nikonimgsuppo..._NL&sfdcIFrameOrigin=null

[...]

Je kunt beter kijken of er geen 'fullframe' bij staat 😉
Dat zijn namelijk de pro en pro-sumer camera's, daar betaal je voor dus dat staat er meestal wel bij 😏
Dank voor de link.
Als ik de eerste zin lees staat er ¨De volgende digitale SLR-camera's hebben geen ingebouwde autofocusmotor in de camerabody:
D5600, D5500, D5300, D5200, D5100, D5000, D3400, D3500, D3300, D3200, D3100, D3000, D60, D40X en D40.¨

Met andere woorden zou ik dan beter van deze camera´s afblijven door mijn beperkte kennis mbt fotograferen omdat ik dan dus doorlopend zelf aan de lens zou moeten draaien.
Dan krijg ik namelijk geen enkele foto voor elkaar, mijn honden zijn alles behalve geduldige types en ik wens mij dus een camera hoofdzakelijk om weer van hun mooie foto´s te kunnen maken tijdens actie-momenten.

Of lees ik dit verkeerd en is dit alleen als het koppelstuk voor de afwijkende lenzen wordt gebruikt welke Wintervacht noemde?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Dat gaat alleen op als je lens ook geen focus motor heeft. Dan zul je inderdaad met de hand scherp moeten stellen. Maar grote kans dat de lenzen die je al hebt gewoon een motorje voor de autofocus ingebouwd hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
De lenzen die je nu hebt gaan op een nieuwe camera precies hetzelfde werken. Dus als jij de D3500 interessant vindt, ga ervoor, en maak je niet teveel druk over de rest ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dank voor de redding, die bomen kwamen het bos al uit gestormd ^^

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Anoniem: 1262376 schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 20:22:
[...]

Dank voor de link.
Als ik de eerste zin lees staat er ¨De volgende digitale SLR-camera's hebben geen ingebouwde autofocusmotor in de camerabody:
D5600, D5500, D5300, D5200, D5100, D5000, D3400, D3500, D3300, D3200, D3100, D3000, D60, D40X en D40.¨

Met andere woorden zou ik dan beter van deze camera´s afblijven door mijn beperkte kennis mbt fotograferen omdat ik dan dus doorlopend zelf aan de lens zou moeten draaien.
Dan krijg ik namelijk geen enkele foto voor elkaar, mijn honden zijn alles behalve geduldige types en ik wens mij dus een camera hoofdzakelijk om weer van hun mooie foto´s te kunnen maken tijdens actie-momenten.

Of lees ik dit verkeerd en is dit alleen als het koppelstuk voor de afwijkende lenzen wordt gebruikt welke Wintervacht noemde?
Dit was als antwoord op wintervacht inderdaad.

'Zomaar' 2e hands goedkope lenzen of lenzen via een M42 adapter kunnen wel, maar dan wel soms dus zonder best handige functionaliteit.
Dus voordat je een andere lens koopt check dit altijd even, als je een Nikon instap camera hebt.

Ik zou als ik jou was wel bij dat lijstje met instapcameras blijven denk ik. Dus de D3000 en D5000 series.
De wat meer gevorderde modellen hebben namelijk mmeer knopjes op de body zitten (dat vind ik zelf onmisbaar trouwens) en naarmate de camera meer bedoeld is voor gevorderden wordt er van de fotograaf verwacht dat hij/zij zelf steeds meer weet en instelt.
Zeker camera's in de 'honderd'serie zeg maar, D300 enzo.
D7000 serie zit dan weer tussen de instap serie en de 100 serie, dat zou nog wel kunnen als je daar een goede 2e hands van kan vinden bijvoorbeeld, best leuke camera's. En dan kun je wel met allerlei 'marktplaatslenzen' aan de gang :Y
Om maar wat te noemen, Kamera Express heeft een aantal 2e hands D7000 body's te koop voor een leuk prijsje

Aan de andere kant, goede lenzen zijn belangrijker dan de body. Dus bv je tamron vervangen voor een nikon 70-300 VR zou ook een overweging zijn (mits je nu niet helemaal blij bent met je tamron).
Een fotograaf heeft mij tijdens het Elfia evenement wel verteld dat ik geen 2e hands moet kopen omdat die vaak al teveel foto´s op de teller hebben en dat dan snel goedkoop om springt naar duurkoop.
Hah dat is echt onzin. Ik was een professioneel fotograaf, ik schoot rustig 500 foto's op een dag. Ook met 2e hands camera's. Nog NOOIT een sluiter kaduuk gehad. Mijn (2e hands en flink ge/misbruikte) D700 staat nu op iets meer dan 104k clicks.

Als je bij kameraexpress koopt bijvoorbeeld staat het aantal clicks erbij. Een D7000 bijvoorbeeld is 'gemaakt' voor 150.000 clicks. De eerste die ik aanklik bij KE heeft 32k clicks.
En hoeveel heeft je camera er nu..? Dit kun je checken met diverse tooltjes, of online bv hier: https://www.camerashuttercount.com/
Een D40 is 'goed' tot 50k clicks. Zelfs dat halen de meeste mensen niet totdat ze een andere camera kopen...

[ Voor 16% gewijzigd door dragon2 op 08-10-2019 21:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
dragon2 schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 20:57:
[...]

Om maar wat te noemen, Kamera Express heeft een aantal 2e hands D7000 body's te koop voor een leuk prijsje
Leuk prijsje voor Kamera Express. Ze hebben er flink aantal staan. Kunnen beter de prijzen wat dichter bij de ebay-marktprijs van rond de 200€ leggen. Ruimt het magazijn een beetje op. Iets duurder dan particulier vanwege garantieverplichting is redelijk, maar 280€ is gewoon teveel. (staan D750's voor 1000€, die kon je onlangs nieuw voor dat geld krijgen, zelfs bij de duitse Kamera Express vestigingen!)

De D40 van @Anoniem: 1262376 heeft geen AF-motor, dus zijn lenzen werken op alle DX kamera's, ook de D3xxx en D5xxx.
Wellicht is een leuke 2e hands D5xxx een optie. Het draai en kantelbare scherm is misschien interessant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:19

bobcom

Dedicated dabbler

Oef, wat een verwarring! Vraagt iemand of'ie een D3500 kan kopen als opvolger van zijn D40 en of de lenzen die hij op die D40 gebruikte daar ook op werken en dan krijgt'ie van alles over zich heen! Van M42-lenzen(die je alleen met een speciale adapter op een Nikon kan gebruiken omdat ze anders niet op oneindig scherp te stellen zijn) tot D750's die nieuw €1000 mogen kosten en zo.

Terwijl het antwoord toch gewoon "ja" is (zoals @Hahn al zei).

En het antwoord op de vraag of hij die lenzen ook kan zetten op elke andere nieuwe (of gebruikte) Nikon die hij wil kopen is eveneens "ja". Alleen als er ergens "full frame" op de camera staat krijgt hij zwarte randen om de foto's met zijn 18-55 lens.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik wil jullie allemaal hartelijk bedanken voor jullie interessante en snelle hulp.

Voor mij weet ik nu dat mijn lenzen geen weggegooid geld waren, wat mij al gelukkig stemt en ik heb geleerd dat voor een beginner en blondje zoals ik ook de 5000 serie nog te doen zou zijn maar dat ik van wat daarboven komt beter af kan blijven om niet gefrustreerd te raken.

Daarnaast komt dan nog als ik ooit eens van beginner naar medium zou gaan ik met een koppelstuk ook met andere lenzen kan experimenteren op een Nikon camera.

Hartelijk bedankt voor alles allemaal O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20:23
Ik zou de D3500 altijd met kitlensje 18-55 kopen, kost bijna niets extra (10 euro :) ) en heb je een lens die intussen verberterd is.
Pagina: 1