Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PC maakt een bende van de HDD

Pagina: 1
Acties:

• robj28
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-11 01:29
Om een of andere reden word de data heel raar weg geschreven naar mijn HDD.

Heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen ?

Alles wat op de schijf staat is ok, maar alles wat er bij geschreven word lijkt over de hele schijf verdeeld te worden.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/N3RL0SM/Naamloos.png

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:12
Zoek eens op google op defragementatie:

Wikipedia: Defragmentatie

En in windows op: stations defragementeren.

[ Voor 15% gewijzigd door Lumics op 08-10-2019 19:42 ]

• Erik O
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-06 21:27
Ik zie een regelmaat. Aangezien het om een hdd gaat kan het niet zo zijn dat die sectoren dichter bij elkaar liggen dan de sporen waarin ze zitten? Zoiets zal de reden zijn. Dan kan hij vast sneller wegschrijven. Misschien bij opschonen dat hij dan weer netjes alles achter elkaar zet, maar dat hoeft niet perse sneller te zin.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

robj28 schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 19:39:

Heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen ?
Waarom zou je dat op willen lossen? Waarom is het een probleem? Is je performance ingestort? Is de disk sneller vol? Of heb je gewoon last van OCD en voelt het verkeerd?

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:04
Dat doet de het bestandssysteem expres. Wanneer het dat niet doet, en je verwijdert bestanden, dan heb je een heleboel kleine stukjes leeg. Als je daar een bestand neer wil zetten moet het bestand gefragmenteerd worden. En dat is heel traag.
Om dat te voorkomen zet hij het op een plekje verderop wat vrij is. Dan is het bestand nog heel.
Gemiddeld werk je niet met hele grote bestanden, en het effect van fragmentatie op grote bestanden is niet zo groot. Dus dit is geen probleem.

Af en toe draait windows defragmentatie, maar dat is tegenwoordig meer “vrije ruimte consolideren”. Bestandsfragmenten zoals vroeger, waar bestanden altijd op de eerste de beste lege plek werden gedumpt, was veel erger.

• robj28
downtime schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 19:46:
[...]

Waarom zou je dat op willen lossen? Waarom is het een probleem? Is je performance ingestort? Is de disk sneller vol? Of heb je gewoon last van OCD en voelt het verkeerd?
Zo dra er grotere bestanden na de schijf worden geschreven word het een zooitje, aangezien die dan wel normaal weg worden geschreven dus tussen al die blokken en raken die bestanden gefragmenteerd.

• robj28
Lumics schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 19:42:
Zoek eens op google op defragementatie:

Wikipedia: Defragmentatie

En in windows op: stations defragementeren.
Screenshot is van uit een defragmentatie programma... probleem is alleen na elke keer data schijven staat de data weer op deze manier verspreid over de HDD

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:23

Compizfox

Bait for wenchmarks

Hier is niets mis mee. Je file system (welke gebruik je?) doet dit opzettelijk.

Ik hoop ook dat het geen al te grote schok is, maar sinds de introductie van LBA hebben de "logical blocks" die je in software ziet niet per se een directe relatie met de fysieke locatie op de platter.

Defragmentatie is met het overgrote deel van hedendaagse file systems niet nodig.

[ Voor 12% gewijzigd door Compizfox op 08-10-2019 20:36 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• robj28
Erik O schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 19:42:
Ik zie een regelmaat. Aangezien het om een hdd gaat kan het niet zo zijn dat die sectoren dichter bij elkaar liggen dan de sporen waarin ze zitten? Zoiets zal de reden zijn. Dan kan hij vast sneller wegschrijven. Misschien bij opschonen dat hij dan weer netjes alles achter elkaar zet, maar dat hoeft niet perse sneller te zin.
Ik ken dit schrijf patroon op de schijf wel van WD Purple schijven daar is het om te zorgen dat de schijf gelijkmatig slijt (PWL). Echter is dit een WD Black en zou die deze functie niet horen te hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door robj28 op 08-10-2019 20:39 ]

• TomsDiner
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18-07 23:44
robj28 schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 20:35:
[...]

Ik ken dit schrijf patroon op de schijf wel van WD Purple schijven daar is het om te zorgen dat de schijf gelijkmatig slijt (PWL). Echter is dit een WD Black en zou die deze functie niet horen te hebben.
Lees het eerst gepostte antwoord eens (de link) van mcsluis.

Dit gebeurt altijd, en het hoort.

Het heeft niets te doen met gelijkmatig slijten....

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@robj28 Anno 2019 hoef je je echt geen zorgen meer te maken over defragmentatie! Ten eerste doet Windows dat zelf (als je er tenminste met je handjes afblijft ;)) en ten tweede is de winst niet heel groot meer door de snelheid.

Enneh... Heb je een ("ouderwetse") harddisk met draaiende platters of heb je een SSD? Want een SSD moet je juist niet defragmenteren. Dat schakelt Windows zelf ook uit voor SSD's!! Edit: Ok, WD Black. Zie dan mijn eerste paragraaf. :P

[ Voor 6% gewijzigd door Room42 op 08-10-2019 22:29 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• robj28
TomsDiner schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 22:24:
[...]

Lees het eerst gepostte antwoord eens (de link) van mcsluis.

Dit gebeurt altijd, en het hoort.

Het heeft niets te doen met gelijkmatig slijten....
Preemptive Wear Leveling (PWL).
The drive arm frequently sweeps across the disk to reduce uneven wear on the drive surface common to audio video streaming applications.

Al dus WD zelf.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Maar WD heeft niet zoveel te vertellen over het filesysteem, die deze handigheidjes dus zelf al toepast.

Maar dit is helemaal geen probleem. Dus welke problemen ondervindt je?

• robj28
Oke ik ga er van uit dat dit normaal is.
Al is het mij nooit eerder op gevallen in combinatie met het NTFS filesysteem.

Echter ben ik wat meer op deze schijf gaan letten (misschien iets te veel) omdat ik een zelfde schijf had die recent defect is geraakt.

Maar jullie zeggen allemaal dat het in orde is dus ik vertrouw er op dat het gewoon goed gaat :)
En in het ergste geval als deze schijf toch uitvalt heb ik een back-up.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
robj28 schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 23:27:
Echter ben ik wat meer op deze schijf gaan letten (misschien iets te veel) omdat ik een zelfde schijf had die recent defect is geraakt.

En in het ergste geval als deze schijf toch uitvalt heb ik een back-up.
Dan is er weinig aan de hand. Zorg er wel voor dat je backup geregeld bijgewerkt wordt, anders heb je de meest recente bestanden alsnog niet terug.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-11 01:54
Is normaal.
Enigste wat je kunt doen,
een aparte data partitie maken, waar dus defragmentatie geen zin heeft door steeds wisselende files,
en je windows partitie eenmalig defragmenteren, deze zullen niet zo snel defragmenteren.

of naar linux gaan en ext4 gebruiken, daar is geen defragmenteren!(en ja dit zal wel aanwezig zijn).

• robj28
Nou ook deze WD Black schijf heeft het nu begeven... dus blijkbaar was er toch iets mis mee.

Voor mij geen WD digital meer, dit is de 3e WD schijf die stuk is binnen een korte tijd :(

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

robj28 schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 10:56:
Nou ook deze WD Black schijf heeft het nu begeven... dus blijkbaar was er toch iets mis mee.
Dat de schijf faalt heeft echt 0 verband met het screenshot dat je hierboven post, maar is waarschijnlijk gewoon toeval.
Pagina: 1