[delphi] fullscreen graphics zooi maken :P

Pagina: 1
Acties:
  • 134 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Engineer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-05 00:03
Weet iemand hiero hoe je net als bridge builder van die fullscreen getekende zooi kan maken, bijv. zo'n lijntje dat je kan laten bewegen?

Lijkt mu namelijk wel koel om een spelleke mee te maken ofzow :)

Of moet dat weer met delphiX?

• Engineer
oepz... :)

Verwijderd

Verdiep je in DirectX, DirectDraw, Direct3D en OpenGL.

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
Ben je je chat proggie al zat dan? ;)

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• Engineer
Op dinsdag 31 juli 2001 01:21 schreef mbravenboer het volgende:
Ben je je chat proggie al zat dan? ;)
Ik doe alles tegelijk :Y)

zereneus:

Neuh, ik weet alleen nogsteeds niet hoe ik zo user-databeest kan maken, dus laat ik dat project maar ff achterwege en ga weer verder als ik iets gevonden heb/zinheb/een reply heb op mun andere topic heb :)

Verwijderd

Als je geen directx toestanden wil gebruiken en rechtstreeks tekent via api calls of canvas kan je gewoon een borderless form gebruiken en size zetten aan de grote van desktop kun je allemaal bij propirities, zet de achtergrondkleur op zwart en teken via canvas van form zo kun je het ook zijnde het wat andere (mebe slechtere ?) aanpak dan directdraw etc :)

• Engineer
Op dinsdag 31 juli 2001 03:25 schreef joyrider het volgende:
Als je geen directx toestanden wil gebruiken en rechtstreeks tekent via api calls of canvas kan je gewoon een borderless form gebruiken en size zetten aan de grote van desktop kun je allemaal bij propirities, zet de achtergrondkleur op zwart en teken via canvas van form zo kun je het ook zijnde het wat andere (mebe slechtere ?) aanpak dan directdraw etc :)
Ik heb al zitten kloten ja met canvas, lijntje getrokken met de mousepointer over een formpie :P

Maarum, hoe kun je zo'n lijn dan verplaatsen?
Anders heb ik er nog niks aan :)

• Engineer
Ow, ik dee net dit als beginnetje om een tekst te centreren, maar hij geef een error dat screen.width een extended var is en die 2 een integer(doh),
code:
1
Label1.Left := screen.width/2;

Weet iemand mischien hoe ik toch de helft van screen.width kan krijgen?

edit: Tis al gelukt :)

• Engineer
Op dinsdag 31 juli 2001 03:51 schreef hdd het volgende:
Maarum, hoe kun je zo'n lijn dan verplaatsen?

• Tim
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23-07 15:18

Tim

Het scherm leegmaken en dan opnieuw tekenen, dat gaat er niet uitzien, dus toch maar DirectX/OpenGL leren..

Maar iets zegt me dat je dan beter eerst je chat progje kan afmaken ;)

• dusty
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-02 00:06

dusty

Celebrate Life!

on request:
"je kan beter eerst je chat progje afmaken"

Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR

• Engineer
Mar waar kan ik een goeie nl talige turtual vinden over die delphiX zooi?

* Engineer ziet dat ie nogmaar 36 dagen van de trial-delphi over heeft :(

* Engineer weet ook dat daar een oplossing voor is :P

• jopiek
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 19:56

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

aanvullende tip: efg's delphi pages heeft veel info over grafische spullen en delphi...

Tip: gebruik geen OpenGL, ik heb dat voor school gedaan en je komt om in de tangussen en andere wiskunde b verwikkelingen...

Cogito Ergo Credo

• Engineer
Op dinsdag 31 juli 2001 11:44 schreef jopiek het volgende:
aanvullende tip: efg's delphi pages heeft veel info over grafische spullen en delphi...
link? :Y)
Tip: gebruik geen OpenGL, ik heb dat voor school gedaan en je komt om in de tangussen en andere wiskunde b verwikkelingen...
Ghehe, ik ben ook geen rekenwonder ;) tnx voor du tip :)

Verwijderd

Kan misschien een oude topic zijn maar zag net de reply's doordat er iemand van deze site naar men site gegaan is (referer).

Nu ik heb reeds een aantal (klein) spelletjes gemaakt via canvas & copyrect methode. Nu voor een 3d game zal dit veel te traag zijn, denk zelfs voor een soort super mario maar voor bord spelletjes waar er niet al te veel beweging aan te pas komt kun je heel simple canvas gebruiken om je grafisch te tekenen !

De manier waarop ik het doe is door een soort tile systeem, gewoon een 2 dimensionele array gebruiken die je spelboord voorstelt waar je aantal waardes insteld

bvb 8(x) maal 6(y) bord (array) voor 4 op een rij, en een index met waarde 0 is tekens niets, waarde 1 is teken blauw blokje, waarde 2 is teken rood blokje,

en dan heb je gewoon een functie tje dat die array doorloopt en op de juist plaats de images zet via copyrect of bitblt (api). niet zo moeilijk :)

btw is dit de normale manier hoe ze een bord spelletje zouden maken ? bedoel met 2 dimensionele arrays , want de vergelijkingen om een aantal voorwaarden te checken worden nogal irritant en ingewikkeld (veel if's) en vraag me af of dit de gewone gang van zaken is.

• Creepy
  • Laatst online: 21:27

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Goedzo creep.. je bent al wakker.. topic dat eigenlijk veeeeeel te oud is ;)

[ Voor 95% gewijzigd door Creepy op 04-04-2003 21:21 ]

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Pagina: 1