Warmtepomp + vloerverwarming met eigen circulatiepomp?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paut
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 05-05 19:33
Een vloerverwarmingssysteem dat warmte uit een warmtepomp ontvangt (of een andere lagetemperatuurbron), heeft gewoonlijk een 'open verdeler' (zonder eigen pomp). Nu willen wij in ons huis met vloerverwarming en een gasgestookte cv-ketel overstappen op een warmtepomp, maar we hebben vrij lange verwarmingslussen (zelfs één van 100 meter).

Kan de circulatiepomp in de warmtepomp (split unit) dat wel aan?

Is het mogelijk een warmtepomp te combineren met een vloerverwarmingscircuit dat zijn eigen circulatiepomp heeft? Hoe regel je dat?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:58
De circulatiepomp in de WP kan dat aan. Zelf heb ik 10 groepen met in totaal 880 meter. Drie groepen zijn boven de 110 meter. De circulatiepomp van de WP heeft geen problemen om de gewenste flow (1000 l/hr) te halen. Wel ruime diameter buis gebruikt bij de aansluiting van de WP op de verdeler.

Ik heb bij de installatie van de WP ook in een nieuwe verdeler zonder pomp geïnvesteerd.
Als je pomp op de verdeler wilt behouden, zul je waarschijnlijk een buffervat moeten gebruiken om de flow van de WP en die van de VV te ontkoppelen.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paut
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 05-05 19:33
@jaari Dank voor je reactie. We hebben geen reden om de circulatiepomp van de vloerverwarming te houden als dat niet werkelijk nodig is. Een pomploze (open) verdeler is zeker een optie, zeker omdat we er dan eentje met debietmeters/inregelafsluiters kunnen kiezen om de stroming en daarmee de warmteafgifte in de ongelijke lussen beter op elkaar te af te stemmen.

Toevoeging: we hebben overigens 6 lussen, waarvan 1 van ongeveer 100 meter en 5 met een onbekende maar vermoedelijk veel geringere lengte.

[ Voor 15% gewijzigd door Paut op 08-10-2019 15:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peter_tec
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 28-03-2021
Bij een warmtepomp wil je liever niet mengen. Immers als je 35 ºC in de vloer wil hebben zou je bij een verdeler met pomp minimaal met bijvoorbeeld 40 ºC moeten aankomen. Het rendement van de warmtepomp wordt bepaald door het verschil van de brontemperatuur en de doeltemperatuur. Hoe kleiner dat verschil hoe gunstiger het rendement van de warmtepomp. Als we 35 ºC in de vloerwillen dan willen we eigenlijk ook dat de warmtepomp maar 35 ºC hoeft te maken in plaats van 40ºC. Immers dat geeft een beter rendement, dus een zuiniger stook gedrag. Vandaar dat we pomploze vloerverwamingsverdelers willen bij een warmtepomp. We willen dus niet mengen maar gewoon leveren wat nodig is, zo efficiënt mogelijk.
https://warmtepomp-tips.nl Groet Peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 23:03

ErikVers

e-Duurzaam

jaari schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 15:35:
De circulatiepomp in de WP kan dat aan. Zelf heb ik 10 groepen met in totaal 880 meter. Drie groepen zijn boven de 110 meter. De circulatiepomp van de WP heeft geen problemen om de gewenste flow (1000 l/hr) te halen. Wel ruime diameter buis gebruikt bij de aansluiting van de WP op de verdeler.

Ik heb bij de installatie van de WP ook in een nieuwe verdeler zonder pomp geïnvesteerd.
Als je pomp op de verdeler wilt behouden, zul je waarschijnlijk een buffervat moeten gebruiken om de flow van de WP en die van de VV te ontkoppelen.
Ik zit over te denken om waar de pomp zit met hoofdleiding de vloer in te gaan en dan dus de oude invoer warm en de input pomp af te doppen. Zou niet zo weten waarom je dan een andere verdeler moet hebben?

En dat ik het niet weet kan ook komen omdat ik het nog moet leren 😋

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:58
@ErikVers
ik kan je verhaal niet helemaal goed volgen, maar het is mogelijk om bestaande verdelers om te bouwen. En dan ook de pomp te verwijderen. Maar niet alle verdelers lenen zich daartoe; je moet een beetje weten wat je doet :)

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 23:03

ErikVers

e-Duurzaam

jaari schreef op donderdag 30 april 2020 @ 21:52:
@ErikVers
ik kan je verhaal niet helemaal goed volgen, maar het is mogelijk om bestaande verdelers om te bouwen. En dan ook de pomp te verwijderen. Maar niet alle verdelers lenen zich daartoe; je moet een beetje weten wat je doet :)
Ik kwam ondertussen een goedkope, nieuwe open verdeler tegen met temp en debiet meter erop. Dus mijn oude met pomp hoef ik niet om te gaan bouwen nu, gewoon de slangen los draaien en de nieuwe er tussen. En de ketel op max 35 instellen niet te vergeten 😋

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svenson
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 22:15
Ik heb een daikin warmtepomp en twee open verdelers (pomploze) van 7 en 2 groepen. Nu zit die van 7groepen direct op de WP (via 28mm buis ) en die van de twee groepen erg ver (25-30m) van de wp (via 22mm aanvoerbuis)
Ik zou eigenlijk meer flow willen over deze vergelegen verdeler door een extra circulatiepomp aan te sluiten maar de warmtepomp valt in storing als hij een flow zou detecteren van de circulatiepomp en zelf niet rondpompt. Is dit wel mogelijk als ik deze circulatiepomp in parallel zet op de toevoerleiding naar die ver gelegen verdeler? (dus een bypass maak met deze pomp er naast)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 19-06 19:59

Jan2023

KISS

@Svenson

IK denk dat er nog minder water naar de verder op gelegen verdeler gaat als je er voor een pomp in een bypass plaatst.

Kan je de pomp in de daikin niet harder laten werken?
Of de lussen in de eerste verdeler wat knijpen zodat er meer voor de laatste verdeler over blijft.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svenson
Ik dacht dat om meer debiet te krijgen het beste is om een circulatiepomp in parallel te zetten? (Beter dan in serie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svenson
Heb de delta t verlaagd waardoor het debiet vd daikin veel groter wordt wat lijkt te helpen!
Pagina: 1