Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choogen
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

choogen

Has anyone seen my stapler?

Topicstarter
Sinds een recente Windows 10 1903 update (KB4524147) krijg ik bij het opstarten van mijn PC steeds
meerdere pop-ups met de vraag of een bepaalde app/.exe-bestand wijzigingen mag aanbrengen aan mijn hard drive. Het gaat om achtereenvolgens deze drie apps/.exe-bestanden:

A-Volute_3D_Sound_Experts

SS2svc64.exe

SS2svc32.exe

Alle drie deze bestanden hebben te maken met de Asus audio-software (Sonic Studio II ) die geleverd werd bij mijn moederbord (Asus ROG Z170 Maximus VIII Gene). Tot nu toe heb ik geen toestemming gegeven voor de voorgestelde wijzigingen aan mijn harddrive. Mijn audio-software werkt op zich ook nog prima, al verschijnt er sinds de Windows update wel ongevraagd een Sonic Studio II Wizard telkens wanneer ik SS II open. Bovendien krijg ik dezelfde vier popup verzoeken dan nogmaals voor mijn neus. Het is dus geen acuut probleem, maar die pop-ups irriteren me wel.

Via de Asus website voor dit moederbord is geen nieuwe driver update voor audio software meer uitgekomen sinds medio 2017. Ik zit dus op versie 6.0.1.8158 van Realtek HD Audio en voor Sonic Studio op versie: 2.2.36 Een losse installatie van alleen Sonic Studio is trouwens niet mogelijk, zit (meen ik) ingebakken bij de Realtek driver.

Op het Asus forum loopt er een discussie over dit probleem, maar dan m.b.t. Sonic Studio versie III (i.p.v. mijn versie II), o.a. hier: https://rog.asus.com/foru...517211-OS-Build-18362-387 In een andere draad geeft een moderator een uitgebreide instructies hoe één en ander mogelijk kan worden opgelost, maar dat is allemaal nogal veel werk en bovendien van toepassing op een latere versie van SS (en voor een andere Intel chipset dan ik heb): https://rog.asus.com/foru...RS-Realtek-HD-Audio-(UAD)

En soortgelijke problemen schijnen overigens te spelen bij Dell's Alienware Sound Center: https://www.dell.com/comm...-UAC-warning/td-p/6154229

Na deze lange introductie nu dan mijn vragen:

1) Valt te verwachten dat ASUS of Microsoft dit probleem in de toekomst nog gaat oplossen?
2) Mogelijk kan ik die pop-ups op één of andere manier wel uitschakelen, maar is dat qua veiligheid verstandig? En kan dat dan individueel of moet ik dan categorisch alle pop-ups maar uitschakelen?
3) Is het af te raden om toch toestemming te geven aan genoemde apps/.exe bestanden om wijzigingen aan mijn harddrive aan te brengen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

choogen schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 15:09:
...
1) Valt te verwachten dat ASUS of Microsoft dit probleem in de toekomst nog gaat oplossen?
Microsoft gaat 't niet oplossen; Asus misschien
2) Mogelijk kan ik die pop-ups op één of andere manier wel uitschakelen, maar is dat qua veiligheid verstandig? En kan dat dan individueel of moet ik dan categorisch alle pop-ups maar uitschakelen?
Die pop-ups kun je niet uitschakelen; je moet de oorzaak wegnemen
3) Is het af te raden om toch toestemming te geven aan genoemde apps/.exe bestanden om wijzigingen aan mijn harddrive aan te brengen?
Je kunt veilig proberen om toestemming te geven; het probleem wordt veroorzaakt omdat de programma's met admin-privileges op willen starten. Misschien is dat éénmalig

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choogen
  • Niet online

choogen

Topicstarter
Hier nog even een update. Eerder schreef ik dat er voor Sonic Studio II geen driver instructie (incl. download links) beschikbaar was in de draad waar de moderator naar verwees als oplossing. Echter, die draad had betrekking op zogenaamde UAD drivers (Universal Audio Drivers), terwijl mijn huidige Realtek audio drivers HDA (High Definition Audio) heten en daarvoor bestaat weer een ander draad waarin wel download links naar drivers voor Sonic Studio II/Realtek zitten: https://rog.asus.com/foru...RS-Realtek-HD-Audio-(HDA) Kennelijk bestaat er verschil tussen deze twee types audio drivers, dat was me niet bekend.

Ik heb overigens het hele proces met verwijdering van de oude drivers, cleanup van de registry en installatie van de nieuwe drivers nog niet doorlopen. Ik hoop dat er een makkelijkere oplossing bestaat (of nog komt?).

@Brahiewahiewa bedankt voor je reactie. Is het ook mogelijk om die administrator privileges weer in te trekken wanneer zou blijken dat toestemming geven de popups niet oplost (of ik om een andere reden toch weer van die toestemming af wil)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

choogen schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 17:28:
...
@Brahiewahiewa bedankt voor je reactie. Is het ook mogelijk om die administrator privileges weer in te trekken wanneer zou blijken dat toestemming geven de popups niet oplost (of ik om een andere reden toch weer van die toestemming af wil)?
Je geeft die toestemming maar voor één sessie. Als het process daarna wordt afgesloten zal het bij de volgende keer opstarten weer om toestemming moeten vragen en krijg je dus weer een pop-up.
Het kan dus zo zijn dat je, na één keer toestemming hebt gegeven, de programma's er de volgende keer niet meer om vragen omdat de noodzaak voor administrative access verdwenen is

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choogen
  • Niet online

choogen

Topicstarter
Nog een update: ik heb de gok maar genomen om toestemming te geven. Als eerste gaf ik toestemming aan A-Volute_3D_Sound_Experts. Vervolgens verschenen de andere drie popups (de .exe bestanden) niet meer!

Na een heropstart bleek helaas dat het geen éénmalige toestemming is geweest, want de popup voor A-Volute_3D_Sound_Experts verscheen opnieuw. Dus nog geen echte oplossing, maar wel minder pop-ups dan eerst. Alle audio doet het nog steeds goed.

Via een link in de popup kan ik trouwens de exacte locatie vinden van A-Volute_3D_Sound_Experts:

Program location: "C:\Program Files\ASUSTeKcomputer.Inc\SS2\UserInterface\SS2UILauncher.exe" /noUI

Vooral dat laatste stukje (noUI) intrigeert me. Zoiets schijnt een parameter of argument te heten.

In deze draad heeft iemand met behulp van zulke argumenten en met Task Scheduler het probleem van de popups opgelost. Hij gebruikt ook noUI als argument voor A-Volute_3D_Sound_Experts :
https://www.tenforums.com...t1736084.html#post1736084

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zap_pa
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
Ik heb hetzelfde euvel met SS2svc32.exe en SS2svc64.exe (Sonic Studio 3 enAsus ROG Strix B450-F Gaming) na de de Win-10-1903 KB4517389 update.

Is enkel even vervelend met opstarten. Meerdere mensen hebben hier last van na de laatste Windows update.

https://rog.asus.com/foru...517211-OS-Build-18362-387

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kreeg ook steeds de pop-ups ss3svc32.exe, ss3svc64.exe bij het opstarten van me pc na een windows update. Maar
ik heb via taakbeheer en dan bij opstarten Sonic Suite 3 uitgeschakeld en daarna verschenen de pop-ups niet meer bij het opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choogen
  • Niet online

choogen

Topicstarter
Update met betrekking tot dit topic:

Asus heeft een week geleden alsnog een nieuwe audiodriver uitgebracht voor in ieder geval Sonic Studio II op mijn moederbord ( Z170 Maximus VIII Gene):
https://www.asus.com/nl/M...I-GENE/HelpDesk_Download/

Realtek Audio Driver
Fixed SonicSuite II error message (UAC Message) when running after Windows Update (build1903 update hotfix)

Heb het zelf nog niet getest, maar dit zou het toch moeten oplossen.

[ Voor 8% gewijzigd door choogen op 11-03-2020 18:52 ]

Pagina: 1