Vraag

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-10 19:08
Ik zoek een?
Compacte smartphone waar we nog een jaartje of 3 mee vooruit kunnen. Tegenwoordig wordt 5.7" inch al als compact bestempeld. Bepaalde modellen (bijv. de Galaxy modellen) halen de grootte van het scherm uit het feit dat ze langer worden. Verder zijn de bezels natuurlijk veel kleiner dan toen wij nog jong waren. Maar globaal zoeken we iets wat vergelijkbaar is met een 4"/4.5" toestel van enkele jaren terug.

We zoeken smartphones die gewoon in je broekzak passen. Ik heb iele pootjes, dus dat gaat wat gemakkelijker, mijn vriendin heeft wat strakkere broeken, dus het moet geen koelkast worden. Ze is een vlotter type, dus niet zo'n modepopje die de hele dag zo'n hutkoffer onder de arm heeft hangen. Ik snap dat de jeugdigere mensen met de telefoon in de hand vergroeid zijn, wij gebruiken de telefoon echter niet de hele dag.

Zij vond destijds de S4 Mini een fijn toestel, deze accu is echter op (wel verwisselbaar), geen Android updates meer, sloom etc.

De Sony Xperia ZX2 compact heeft ze nu en is gewoon echt veel groter en vooral dikker. Een onding, afgezien van de belabberde betrouwbaarheid.

We beperken ons qua OS op Android (lichte voorkeur) of iOS.

Wat is je budget?
max. 400 euro.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Bellen, whatsapp, bankieren, internetten, app voor bijv. BlueSound, dan houdt het ongeveer een heel eind op.

Wat heb je zelf al gevonden?
Volgens mij is de iPhone SE nog de enige compacte smartphone die nog nieuw verkrijgbaar is, al is het model redelijk oud inmiddels (2016?).

Er zijn nog wat alternatieven zoals de iLight 7S en de uniherz jelly pro, maar dat is toch te klein, antieke Android versies, trage processors etc.

Welke vragen heb je hier nog over?
Die mediatek processoren heb ik zelf slechte ervaringen mee (rete traag). Ik weet niet of daar nog series zijn waar wel mee te werken is, maar liever een snapdragon in de hogere serie of iets anders wat snel is (Samsung en Huawei maken zelf chips geloof ik, Apple ook)?

Alle reacties

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10-11 21:36
Tja, lastig.

Jullie moeten ergens concessies doen, aangezien de 'budget' telefoons qua afmeting veel te groot voor jullie wensen zijn en het budget net te laag is om in de buurt van jullie wensen te komen.

Wanneer je er nog een aantal jaar mee voorruit wilt kun je betere de iPhone SE links laten liggen aangezien deze naar alle waarschijnlijkheid volgend jaar geen software update meer krijgt. Dit hoeft niet per se direct een bottleneck te zijn, echter is de hardware wel al redelijk verouderd.

Een Samsung S10e of iPhone 8 zijn op dit moment de handzamere telefoons op de markt waar je nog een aantal jaar goed meer vooruit kunt, qua afmetingen scheelt het niet veel met de Sony Xperia ZX2 Compact, maar beiden toestellen zijn wel een stuk dunner.

pricewatch: Apple iPhone 8 64GB Zwart

pricewatch: Samsung Galaxy S10e Zwart

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online

Marc H

- - Is wakker - -

bepaal eerst eens de maat (breedte en hoogte) in millimeters wat voor jou de grens is, ga daar dan op zoeken. Dat werkt veel beter als op schermdiagonaal, omdat er veel factoren zijn die daar invloed op hebben.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

• PageFault
Dank voor jullie antwoorden.

Zelfs in het hogere segment is er niks compacts volgens mij.

Wanneer ik in de price watch maten invul wat groter dan de S4 mini (in alle drie de dimensies), dan krijg ik enkel antieke iPhones, 2 oude Sony's en niet smartphones in mijn overzicht:

categorie: Smartphones

Als ik via google zoek op 4" smartphones uit China, dan heb je veel van die cheap ass telefoons rond de 30/40 dollar met een mediatek chip. We zoeken niet per se het dubbeltje op de eerste rang, maar gewoon een compact toestel. Dat lijkt tegenwoordig een onmogelijke missie merk ik al.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-11 10:50

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Daar heb je je conclusie al: Wat je wilt is er niet. Welke concessie wil je dan doen om toch een telefoon te verkrijgen?
(De pricewatch is echt wel vrij compleet)

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09:23
Als je het hier niet gaat vinden.. dan is het antwoord op je vraag.. 'Nee'

Tip is ook om alleen de hoogte in te voeren:
https://www.gsmarena.com/...ghtMax=130&sFormFactors=1
Als een telefoon er qua breedte net een mm naast zit.. dan mis je deze al in de resultaten en dat is natuurlijk onzinnig en zonde.

Ik was zelf ook altijd van de kleine telefoons ( dit is tot nog toe mijn favoriet) maar ondertussen zit ik toch ook aan een Samsung S9. Het went uiteindelijk vanzelf.. had er in het begin ook echt moeite mee.. mja wat moet je dan? Je kan moeilijk met die ouwe meuk blijven lopen.

[ Voor 75% gewijzigd door DonJunior op 08-10-2019 14:49 ]

*sowieso

• PageFault
Dank voor de antwoorden, het antwoord neigt inderdaad heel erg naar nee. Ik snap dat er voldoende animo is voor koelkasten en ik snap ook dat daar de meeste keuze in is. Ik had gehoopt dat er nog 1 of 2 fabrikanten nog een compact model in het portfolio heeft zitten, maar dat is dus niet zo.

De Phone Finder is heel erg handig, als ik de maten flink oprek, kom ik 24 toestellen tegen, waarvan het meeste prut qua performance van merken waar ik nog nooit van gehoord heb. De enige acceptabele lijkt de iPhone 8 te zijn.

We willen inderdaad niet bij de ouwe meuk blijven, vanwege de gelimiteerde support van het OS. Op een gegeven moment zijn apps niet meer compatibel met een antiek OS en terecht ook, zeker security wise.

• Fraaank
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-08 20:32
Wat dacht je van de Samsung Galaxy A40?

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:40
Je zult ergens water bij de wijn moeten doen of creatief worden, en zou nog kunnen kijken naar bijvoorbeeld een Nokia dumbphone met KaiOS, die kan ook Whatsapp aan, maar niet internetbankieren. Combineer dat met een smartwatch en je kunt al weer wat meer doen (zoals mobiel betalen met een Apple Watch of met een Garmin).

• PageFault
swhnld schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 13:59:
Je zult ergens water bij de wijn moeten doen of creatief worden, en zou nog kunnen kijken naar bijvoorbeeld een Nokia dumbphone met KaiOS, die kan ook Whatsapp aan, maar niet internetbankieren. Combineer dat met een smartwatch en je kunt al weer wat meer doen (zoals mobiel betalen met een Apple Watch of met een Garmin).
Ja die had ik gezien. Dat is misschien ook nog een optie. Ik had stiekem gehoopt dat er gewoon nog wat 4-4.5"' Chinese smartphones waren van merken die je alleen bij AliExpress in de etalage ziet.

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-11 07:57
Buiten de doos gedacht: pricewatch: emporia TOUCHsmart Zilver, Zwart

Iets boven budget: pricewatch: Google Pixel 2 64GB Blauw

[ Voor 31% gewijzigd door Bob-B190 op 11-10-2019 14:47 ]

Memento mori

• Lorelei_7
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20-01-2021
Ik hou ook van compacte smartphones, maar het wordt steeds lastiger om die te vinden. Uiteindelijk is elke nieuwe smartphone die ik heb gekocht toch weer groter dan de vorige. Ik heb nu een Pixel 3a. En ik ben daar verder heel tevreden over. Hij is nog enigszins smal en ligt daardoor wel lekker in de hand. Het was een van de kleinste smartphones die ik kon vinden. Maar echt klein kan ik ze allemaal niet meer noemen.

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Fraaank schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 22:01:
Wat dacht je van de Samsung Galaxy A40?
Die is érg leuk.
product: Samsung Galaxy A40

Super plat en relatief klein.
(We hadden als standaard zakelijke smartphone de A6, de A40 is somewhat de opvolger er van en ik ben echt verbaasd hoe veel telefoon je krijgt voor net iets boven de €200.)

EDIT:
Ik zie dat de Pricewatch op formaat te sorteren is.

Dan is, van de Android 9 telefoons dit de korste en smalste:
pricewatch: Sony Xperia XZ2 Compact dual sim Zwart

En dit de hele lijst gesorteerd op lengte:
categorie: Smartphones

[ Voor 38% gewijzigd door unezra op 13-10-2019 18:12 ]

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• Huff002
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-11 18:33
Mijn favoriete smartphone was ook de S4 mini.
Ik heb er 3 accu's mee versleten en hem nog tot het laatst up to date gehouden met LineageOS omdat ik echt geen groter toestel wou.
Nadat het scherm was stukgegaan toch afscheid genomen en nu heb ik een Nokia 6.1.

Na 2 dagen was ik al zo gewend aan de grote dat ik mij nu afvraag hoe ik het zo lang met mijn mini volgehouden heb.

Bepaal voor jezelf een maximum hoogte en dikte, dit is belangrijker dan de schermdiagonaal.
Pagina: 1