Webshop voegt nep review toe

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennenlikker
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 25-04 09:15
Lieve Adjes,

Laatst een minder prettige ervaring met een webshop gehad via de Pricewatch. Nu heb ik daarover een review toegevoegd alleen viel me de hoge score op van deze shop, iets wat ik me totaal niet kan voorstellen.

Later die dag kreeg ik een DM van een mede tweaker welke ook problemen heeft met deze webshop en mijn review had gelezen, hij wees mij erop dat er hoogst waarschijnlijk nep accounts worden gebruikt om de review score op te hogen.

Er zijn verdacht veel reviews van personen met een karma lager dan 100. Kunnen jullie hier iets aan doen? Misschien een idee om een minimum van 500 - 1000 karma in te stellen voordat je een review kan achter laten.

Niet dat ik er sneller mijn geld door terug krijg, maar dit is voor ons fijn om een betrouwbaar beeld te krijgen van webshops die gevonden kunnen worden via de Pricewatch.

Gaat om deze shop: https://tweakers.net/shop.../doublepoint/shopreviews/

Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stefanass
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:33
Aan de reviews te zien zijn deze positieve reviews fake; allemaal accounts die zijn aangemaakt op de dag van de review en geen activiteit verder.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:02
stefanass schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 13:35:
Aan de reviews te zien zijn deze positieve reviews fake; allemaal accounts die zijn aangemaakt op de dag van de review en geen activiteit verder.
Kan natuurlijk zijn dat de winkel aan klanten vraagt om een review te schrijven op Tweakers. Dan is die review schrijven het enige wat ze op Tweakers brengt...

Bij deze shopreviews staat wel een mooi "Newbie" symbool. Misschien zouden deze reviews minder moeten meewegen in de score berekening.

[ Voor 14% gewijzigd door Xander op 08-10-2019 13:46 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09:46
Als je door de neppe reviews heen scollt en de reviews die wel kloppen er uit weet te halen is meer de vraag wat deze shop in de PW doet...

Acties:
  • +9 Henk 'm!

Anoniem: 316512

Als je er eens goed doorheen bladert lijkt het allemaal wel erg overdreven positief (bijv. wie gaat dit nou onder verzending plaatsen: "Verzending
Ook bij het bestellen heb je de keuze tot verschillende betaal opties en verzendopties
.") Ik zie niet in waarom een consument die een bestelling plaatst daar nou nadrukkelijk wat over gaat vertellen.

De gebruikersnamen die gebruikt zijn lijken ook een soort patroon te volgen. Veel voor/achternaam, zelfde opbouw, allemaal geregistreerd op de datum dat ze een review plaatsen.

Het wekt inderdaad niet veel vertrouwen op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mooijekind
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:45

Mooijekind

Manager Product Content
@pennenlikker Deze shop is al een aantal maanden geen klant meer van ons. Er worden dus geen prijzen van deze shop getoond in de pricewatch. Bij regelmatige checks van onze kant bleek dat er inderdaad frauduleuze shopreviews werden geplaatst.

Wat betreft het mogen schrijven van een review maken we geen onderscheid tussen een nieuwe gebruiker van Tweakers of iemand die al langer actief is. Elke gebruiker mag bij ons een ervaring achterlaten als dit maar een valide ervaring is. Zoals al terecht door wordt aangegeven zijn er shops die hun klanten benaderen om een review te schrijven op Tweakers

Wel geven we een duiding bij een shopreview of deze door een nieuwe gebruiker (label: newbie) of door een meer ervaren gebruiker wordt geplaatst. Sommige gebruikers vinden dit handig om te bepalen wat de waarde is van een review voor ze .

Mochten we fake reviews tegenkomen dan worden deze door ons altijd verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:28
Misschien de duidelijke fake reviews die er nog staan ook even verwijderen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Mooijekind schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 13:53:
@pennenlikker Deze shop is al een aantal maanden geen klant meer van ons. Er worden dus geen prijzen van deze shop getoond in de pricewatch. Bij regelmatige checks van onze kant bleek dat er inderdaad frauduleuze shopreviews werden geplaatst.
https://tweakers.net/shopreview/9723/doublepoint/overzicht/

Op deze pagina lijkt het alsof de shop nog gewoon "actief" is al zijn er geen producten gekoppeld. Je ziet ook nog een aantal reviews.

Iemand die de shop vindt en op tweakers kijkt naar reviews krijgt dus de impressie dat dit een betrouwbare zaak is, al vind ik dat een zaak die reviews faked per definitie niet betrouwbaar is.

Is het geen idee om op zo'n overzichtspagina te zetten dat een shop níet meer actief is en zeker in gevallen zoals deze wat de reden daarvan is?

@pennenlikker misschien kun jij je review even aanvullen met het feit dat deze shop fake reviews plaatst, om toekomstige slachtoffers te waarschuwen. (Ik heb geen zaken met ze gedaan en mag dus geen review plaatsen)

[ Voor 10% gewijzigd door ImNotnoa op 08-10-2019 14:04 ]

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooijekind

Mooijekind

Manager Product Content
De shop is dus nog steeds actief alleen niet meer op Tweakers.
Niet actief betekent voor ons dus simpelweg dat er geen prijzen meer worden getoond in de pricewatch van deze shop.
Je zal dus vanaf Tweakers niet kunnen doorklikken naar deze site.

Redenen vermelden we nooit. We gebruiken het uitzetten van een shop als laatste middel en we hopen dat een webshop daar van leert en zijn leven betert. Het is dan natuurlijk niet bevorderlijk als wij dan een tekst plaatsen met de reden. Een shop hoeft namelijk niet per definitie slecht te zijn als hij een fake review plaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Mooijekind schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 14:11:
Een shop hoeft namelijk niet per definitie slecht te zijn als hij een fake review plaatst.
Mwa dat heb je niet nodig als je positief en netjes met je klanten omgaat toch?
Ik kan me niet voorstellen dat obviously fake reviews gewenst zijn op tweakers.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:16

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Mooijekind schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 14:11:
De shop is dus nog steeds actief alleen niet meer op Tweakers.
Niet actief betekent voor ons dus simpelweg dat er geen prijzen meer worden getoond in de pricewatch van deze shop.
Je zal dus vanaf Tweakers niet kunnen doorklikken naar deze site.

Redenen vermelden we nooit. We gebruiken het uitzetten van een shop als laatste middel en we hopen dat een webshop daar van leert en zijn leven betert. Het is dan natuurlijk niet bevorderlijk als wij dan een tekst plaatsen met de reden. Een shop hoeft namelijk niet per definitie slecht te zijn als hij een fake review plaatst.
Maar lijkt mij wel dat als er fraude gepleegd lijkt te worden dat er dan wel een aanmerking bij komt?

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 01-05 10:54
Overduidelijk dat deze shop fraude pleegt, maar waarom is hij dan nog wel zichtbaar op TW?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mooijekind

Mooijekind

Manager Product Content
Dat klopt, reviews waarvan wij zeker weten dat ze fake zijn worden verwijderd.
Ik bedoelde dit meer als nieuwe beginnende shops die geen reviews hebben zijn wel eens geneigd om dan maar zelf een review te schrijven om dan iig 4 of 5 sterren te krijgen bij de beoordeling.
Deze worden door ons aangesproken dat dit natuurlijk niet de bedoeling is en de review wordt verwijderd.
Zo een shop is dus niet meteen slecht alleen een beetje onhandig :-)

Om valse reviews te herkennen maken we gebruik van een aantal checks. Helaas is nieuwe gebruiker en positief geen criteria om een review te verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Niet online
Mooijekind schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 14:19:

Deze worden door ons aangesproken dat dit natuurlijk niet de bedoeling is en de review wordt verwijderd.
Zo een shop is dus niet meteen slecht alleen een beetje onhandig :-)
Maar wat ik hieruit begrijp is dat de shop is aangesproken én daarna moedwillig het nog eens heeft gedaan of ?

Try SCE to Aux

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurtPoindexter
  • Registratie: Februari 2017
  • Niet online
Imnoa schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 14:23:
[...]

Maar wat ik hieruit begrijp is dat de shop is aangesproken én daarna moedwillig het nog eens heeft gedaan of ?
Nee dat maak je er volgens mij zelf van.

Wat @Mooijekind probeert te zeggen is dat-ie niet voornemens is om hier veel aan te doen. Niks ten nadele van hem maar "it is what it is" lijkt het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mooijekind

Mooijekind

Manager Product Content
Imnoa schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 14:23:
[...]
Ehh, nee . Dit is gewoon een voorbeeld wat we wel eens mee hebben gemaakt bij een shop.
Dus 1 x een eigen review geplaatst, waarschuwing, en daarna nooit meer gedaan.

In het geval van Doublepoint , ja , gewaarschuwd en toch doorgegaan.

En als we duidelijk kunnen maken dat reviews fake zijn worden deze verwijderd.

[ Voor 7% gewijzigd door Mooijekind op 08-10-2019 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 01-05 10:54
Mooijekind schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 14:26:
[...]

Ehh, nee . Dit is gewoon een voorbeeld wat we wel eens mee hebben gemaakt bij een shop.

Maar hoe komt het dat DP dan nog wel een shop-pagina heeft? Met een ranking erbij die dus van geen kanten klopt?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:29
Mooijekind schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 14:19:
Om valse reviews te herkennen maken we gebruik van een aantal checks. Helaas is nieuwe gebruiker en positief geen criteria om een review te verwijderd.
Zou het dan bijvoorbeeld een alarmbel kunnen zijn wanneer er veel verschil is tussen 'de gemiddelde score gegeven door newbie-leden' en 'de gemiddelde score gegeven door leden met minimaal X karma' ? Als dat sterk uiteen loopt (en er voldoende reviews zijn om dat te kunnen beoordelen) is dat op z'n minst interessant. Als er vijftien doorwinterde Tweakers gemiddeld 1,5 ster uitdelen en vier nieuwe leden allemaal 4 à 5 sterren weggeven dan zou ik nattigheid voelen.

offtopic:
En die alarmbel hoeft niet persé richting de eindgebruikers, maar is misschien als admins wel zinvol ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Carpento op 08-10-2019 14:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Niet online
Mooijekind schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 14:26:
[...]

Ik snap dat het onmogelijk is om alle fake reviews te onderscheppen, een score van 50% zal al knap zijn imo. Ik snap ook dat jullie je best doen om zo veel mogelijk fake reviews wel te onderscheppen, en als de baas tegen zijn medewerkers zegt "jongens laat allemaal even een goeie review achter vanaf jullie huisadres" dat jullie nooit aan de mailadressen, ip adressen, user agents en noem het maar op 100% zeker kunnen zien dat het fake reviews betreft.

Maar als een bedrijf dus in de fout gaat én na een waarschuwing doorgaat met fake reviews is het imo niet voldoende om de shop alleen uit de pricewatch te halen. Zeker als er nu nog steeds op zijn minst verdacht te noemen reviews worden achtergelaten.

Tweakers heeft een (meer dan terecht) betrouwbaar imago, ik kan niet begrijpen dat jullie zo'n bedrijf dan nog (willen) faciliteren met de mogelijkheid om (al dan niet) reviews te plaatsen

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennenlikker

Wat betreft het mogen schrijven van een review maken we geen onderscheid tussen een nieuwe gebruiker van Tweakers of iemand die al langer actief is. Elke gebruiker mag bij ons een ervaring achterlaten als dit maar een valide ervaring is. Zoals al terecht door wordt aangegeven zijn er shops die hun klanten benaderen om een review te schrijven op Tweakers

Wel geven we een duiding bij een shopreview of deze door een nieuwe gebruiker (label: newbie) of door een meer ervaren gebruiker wordt geplaatst. Sommige gebruikers vinden dit handig om te bepalen wat de waarde is van een review voor ze .

Mochten we fake reviews tegenkomen dan worden deze door ons altijd verwijderd.
Dit onderscheid zou naar mijn mening best gemaakt mogen worden, de community van Tweakers is groot en divers genoeg om ook zonder nieuwe accounts een goed beeld te geven van een webshop. Dit lijkt me in ieder geval een beter methode als die nu wordt gebruikt.

Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Het punt is natuurlijk dat als je ze ook uit de shopreview haalt, je daarmee ook onmogelijk maakt voor tweakers om hun echte ervaringen met deze shop te delen. Wat is er slechter, een mogelijk vertekend beeld, of helemaal geen beeld?

@Mooijekind in het verleden hebben we wel eens waarschuwingen op Shopreview pagina's geplaatst in de trant van "Tweakers kan de betrouwbaarheid van de reviews bij deze winkel niet garanderen". Zou dat hier ook niet iets zijn om te doen?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Niet online
Orion84 schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 14:38:
Het punt is natuurlijk dat als je ze ook uit de shopreview haalt, je daarmee ook onmogelijk maakt voor tweakers om hun echte ervaringen met deze shop te delen. Wat is er slechter, een mogelijk vertekend beeld, of helemaal geen beeld?

@Mooijekind in het verleden hebben we wel eens waarschuwingen op Shopreview pagina's geplaatst in de trant van "Tweakers kan de betrouwbaarheid van de reviews bij deze winkel niet garanderen". Zou dat hier ook niet iets zijn om te doen?
Je mag alleen een review plaatsen als je een transactie hebt gehad met het bedrijf, aangezien ze niet meer met producten in de pricewatch staan is de kans klein dat iemand ze vindt in de pricewatch, bestelt en vervolgens een review plaatst.. Als het bedrijf voor elke echte review een stuk of 10 fake reviews plaatst blijft de score natuurlijk op 4 sterren gemiddeld steken.

Een Letop! op de shoppagina zou al een hele verbetering zijn denk ik

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooijekind

Mooijekind

Manager Product Content
@Orion84 Goed pount, en daar hebben we het intern ook even over gehad . Maar voor nu willen we dat alleen doen als we weer zien dat ze de fout in gaan. Maar dat moeten we dan dus wel kunnen aantonen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

Mooijekind schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 14:42:
@Orion84 Goed pount, en daar hebben we het intern ook even over gehad . Maar voor nu willen we dat alleen doen als we weer zien dat ze de fout in gaan. Maar dat moeten we dan dus wel kunnen aantonen.
Makes sense, je wilt natuurlijk ook geen rechtszaak wegens smaad aan je broek krijgen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Carpento
Mooijekind schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 14:42:
Inhakend op mijn opmerking hierboven kun je natuurlijk ook een geautomatiseerde melding neerzetten in de zin van 'Reviews van nieuwe gebruikers bij deze webshop wijken statistisch gezien af van het gemiddelde. Klik hier om alleen reviews te zien van gebruikers die wat langer op Tweakers actief zijn'

Ofzo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortum
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 15:26

Mortum

Moderator Discord

Prutser!

Orion84 schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 14:44:
[...]

Makes sense, je wilt natuurlijk ook geen rechtszaak wegens smaad aan je broek krijgen.
@Mooijekind Wat is er met het ouderwetse: Selecteer en delete?

Geen smaad, maar ook geen valse reclame ;)

Meer 𝕄𝔼𝕌𝕂, Meer beter! Foto-, Laser- en Livestreamnerd Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudeq
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-06-2023
Is er iemand al ooit naar de showroom van Doublepoint geweest? er wordt soms in een review van een showroom gesproken, maar (bij mijn weten) is er geen showroom? Ik vind er alvast geen informatie over
Het is 3 uur rijden voor mij, zo nieuwsgierig ben ik nu ook niet

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mooijekind

Mooijekind

Manager Product Content
@Carpento Klinkt ook als een nette manier. Ik zal hem hier intern ook meenemen.
Wil niet zeggen dat er meteen wat mee wordt gedaan maar het is een goede suggestie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

Mortum schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 14:47:
[...]

@Mooijekind Wat is er met het ouderwetse: Selecteer en delete?

Geen smaad, maar ook geen valse reclame ;)
Dat is wat ik eerder al zei: je kan ze dus compleet van de site mikken, incl. de shopreviews. Maar dan verdwijnen dus ook alle negatieve reviews en de mogelijkheid om nieuwe reviews te plaatsen. Je kan moeilijk alleen alle positieve reviews gaan wegmikken, dan ben je net zo goed een verkeerd beeld aan het wekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortum

Mortum

Moderator Discord

Prutser!

Mjah ik doelde ook meer op compleet de shop wegdonderen, liever geen reclame dan valse reclame :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Weer vriendelijk geholpen door ze. Mijn vorige set is helaas defect gegaan en uit coulance is er een extra korting gegeven voor een nieuwe versterker. Communicatie was duidelijk.
Volgens mij ook onderdeel van hun 'nepreview-policy'. Alleen niet echt heel handig hoe ze het opschrijven... Er bestaat zoiets als een te verwachten levensduur. Door aan te geven dat ze korting geven in plaats van het artikel kosteloos te repareren/vervangen/restitutie te geven, krijg ik geen vertrouwd gevoel. Ik weet nu bijna zeker dat ze niks gaan doen voor mij buiten de fabrieksgarantie.

Kan natuurlijk ook een oude verrotte subwoofer geweest zijn. Maar een bedrijf met een beetje verstand van marketing zal wel 5x herhalen hoe goed ze wel niet zijn, omdat ze korting geven, omdat de oude verrotte subwoofer die allang over zijn te verwachten levensduur is kapot is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennenlikker
Snap nog steeds niet goed de reden waarom er geen minimum aan karma wordt gesteld. Snap dat je dan veel reviews mist maar sites waar je snel je reviews kwijt kan die zijn er al genoeg.

Sites waarop écht betrouwbare reviews staan die zijn er maar nauwelijks, waarom zou je daar er niet één van willen worden?
Maakt het karakter van de site misschien iets gesloten maar geeft naar mijn inziens toch het beste resultaat, en motiveert meer mensen om lid te worden van deze mooie site :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mortum

Mortum

Moderator Discord

Prutser!

Wat mij wel opvalt is dat de reviews bijna allemaal wel echt keurig SEO geschreven zijn.

Kan er misschien niet een onzichtbare timer op de submit pagina komen. (dat je de tijd die nodig was om de review te posten ziet als mod)

Dan vis je het copy-paste werk er zo uit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudeq
Mortum schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 15:16:
Wat mij wel opvalt is dat de reviews bijna allemaal wel echt keurig SEO geschreven zijn.

Kan er misschien niet een onzichtbare timer op de submit pagina komen. (dat je de tijd die nodig was om de review te posten ziet als mod)

Dan vis je het copy-paste werk er zo uit :P
Wat als je een review wil plaatsen op meerdere sites, en je kopieert die :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

pennenlikker schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 15:14:
... motiveert meer mensen om lid te worden van deze mooie site :-)
Hoe dan? Het werpt juist een drempel op om lid te worden. Ik denk dat het eerder resulteert in een "dan niet", dan in een "oh, laat ik eerst eens een week fanatiek op het forum gaan posten zodat ik alsnog een review in kan vullen".

En daarmee is het dus best wel gebruikersonvriendelijk om zo'n drempel op te werpen.

Als je er al iets mee zou moeten willen doen, dan zou ik dat eerder zoeken in een naar karma gewogen berekening van de gemiddelde score.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortum

Mortum

Moderator Discord

Prutser!

Rudeq schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 15:17:
[...]

Wat als je een review wil plaatsen op meerdere sites, en je kopieert die :9
Dan ben je heel makkelijk te herkennen als reviewspammer :P

Kijk.. het sluit niets uit.. maar er wordt op die manier wel een extra hint gegeven naar de admins of er iets niet in de haak is.

[ Voor 20% gewijzigd door Mortum op 08-10-2019 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudeq
Mortum schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 15:18:
[...]

Dan ben je heel makkelijk te herkennen als reviewspammer :P

Kijk.. het sluit niets uit.. maar er wordt op die manier wel een extra hint gegeven naar de admins of er iets niet in de haak is.
Het sluit niets uit, alle beetjes helpen inderdaad. Het zou toch een mooie wereld zijn mochten de webshops gewoon een goede service aanbieden ipv hun reputatie proberen op te krikken via allerhande trucjes |:(
Al moet je soms een slechte review ook met een korreltje zout nemen, slechte ervaringen worden nu eenmaal sneller geventilleerd uit frustratie :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mortum

Mortum

Moderator Discord

Prutser!

Wat misschien wel een oplossing is voor review dumpers (die 90 karma accounts)

Dat wanneer de review de enige actie is een maand lang, de review automatisch komt te vervallen.

Nieuwe leden die een review willen schrijven kunnen dat, en zullen wanneer het gemak van de site ze aan spraken gelijk door naar de FP om mee te ouwehoeren.

Of nog gezelliger het forum.

Maar als ze een account aan maken, binnen 2 min. een review dumpen en daarna nooit meer inloggen.
Dan heb je een 2e red-flag te pakken waarop je het "onraad" kan vinden.
Of misschien wel een automatisch filter kan toepassen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Niet online
Mortum schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 15:31:
Wat misschien wel een oplossing is voor review dumpers (die 90 karma accounts)

Dat wanneer de review de enige actie is een maand lang, de review automatisch komt te vervallen.

Nieuwe leden die een review willen schrijven kunnen dat, en zullen wanneer het gemak van de site ze aan spraken gelijk door naar de FP om mee te ouwehoeren.

Of nog gezelliger het forum.

Maar als ze een account aan maken, binnen 2 min. een review dumpen en daarna nooit meer inloggen.
Dan heb je een 2e red-flag te pakken waarop je het "onraad" kan vinden.
Of misschien wel een automatisch filter kan toepassen.
Ik zou gewoon geen technische oplossing verzinnen voor het beperken van reviews maar gewoon het huidige opsporen doorzetten en hier op handelen, al dan niet met een waarschuwing of verwijderen van de complete shop

Ik heb wel shops gehad die me vroegen een review op tweakers achter te laten, je moet nieuwe gebruikers daar niet in beperken denk ik

[ Voor 6% gewijzigd door ImNotnoa op 08-10-2019 15:34 ]

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennenlikker
Orion84 schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 15:18:
[...]

Hoe dan? Het werpt juist een drempel op om lid te worden. Ik denk dat het eerder resulteert in een "dan niet", dan in een "oh, laat ik eerst eens een week fanatiek op het forum gaan posten zodat ik alsnog een review in kan vullen".

En daarmee is het dus best wel gebruikersonvriendelijk om zo'n drempel op te werpen.

Als je er al iets mee zou moeten willen doen, dan zou ik dat eerder zoeken in een naar karma gewogen berekening van de gemiddelde score.
Als ik persoonlijk dat zou krijgen dan zou ik denken, ow dus alles reviews die in de pricewatch staat zijn geplaatst door echte mensen met echte ervaringen want het is niet te doen voor spammers om dit te repliceren. Nu neem je die scores vaak met een korreltje zout.

Nergens heb je een echte barrière als het gaat om reviews plaatsen dat is aan de ene kant goed, aan de andere kant weet je ook dat scores veel te makkelijk beïnvloedbaar zijn. Hierin afwijken van de norm juich ik juist toe imho.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carpento
Ik denk dat je wél elk lid moet toestaan om reviews achter te laten. Door die te blokkeren mis je juist de aanknopingspunten die je nodig hebt om fraude te doorzien.

Fraude doorzien zou je dan kunnen doen door slim te kijken naar afwijkende patronen of scores. Ik denk dat je daarmee echt waardevol inzicht kunt krijgen. Als blijkt dat het bij één shop heel slecht gaat (op basis van actieve users) maar de nieuwbakken users blijven maar komen met lovende reviews dan rammelt er serieus iets.

Het is controversieel natuurlijk maar ik zou het wel cool vinden om te kunnen selecteren wiens reviews ik zie (gewoon een slidertje met hoeveelheid karma bijvoorbeeld, of registratieduur, actief bestede tijd op Tweakers, whatever).

Saboterende shops profiteren van het algemene principe dat elke review één review is, betrouwbaar of niet. Hang met zo'n selectietool meer waarde aan een review van een actieve member en je vangt twee vliegen in één klap:
• Saboteren is niet meer lonend
• Saboteren valt duidelijk op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:40
Als je wat googled op deze firma begint het toch aardig te stinken. Klachtenkompas staat vol met klachten over deze winkel. Al hoewel ze wel een telefoon nummer lijken te hebben is dit een 020 nummer terwijl ze zelf in Lisse zitten. Onder het hoofdconcern verschuilen meerdere webwinkels met dito klachten en positieve reviews.

Tweakers zou er goed aan doen om dit te onderzoeken en naar mijn idee de hele firma hier verwijderen.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1031525

CurtPoindexter schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 14:25:
[...]
Wat @Mooijekind probeert te zeggen is dat-ie niet voornemens is om hier veel aan te doen. Niks ten nadele van hem maar "it is what it is" lijkt het.
Zoals het altijd gaat op tweakers dus eigenlijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-04 01:46
Wat je kan doen is een Karma drempel opwerpen voor Reviews die gebruikers 'uit eigen beweging' schrijven.

Een vaak-voorkomend argument is dat Tweakers graag gebruikers de mogelijkheid wil geven om een review te kunnen schrijven, bijvoorbeeld omdat de winkel in kwestie dat vraagt aan de gebruikers (al dan niet in ruil voor (kans op) een leuke prijs). Het zou me niets verbazen als een (groot?) deel van de reviews die geclassificeerd staan als 'uit eigen beweging' eigenlijk helemaal niet uit eigen beweging waren (of nouja, hopelijk zat er niemand met een mes op je keel toen je het schreef, maar het zou goed kunnen dat de review geschreven is omdat de winkel daar om vroeg), maar zeker weten doe ik dat niet.

Hoe vang je dan de gebruikers op die nog níet (of pas net) op Tweakers geregistreerd staan en toch een review willen schrijven, bijvoorbeeld omdat de winkel dat vraagt? Je geeft de winkel een link die ze kunnen uitdelen aan hun klanten/kopers. Met die link kan een klant ofwel registreren op Tweakers of inloggen op zijn account. Die link verwijst dan direct door naar de pagina om een shopreview te schrijven voor díe shop, waarbij 'Motivatie' fixed staat op 'Op verzoek van de winkel' of iets dergelijks.

1. Ben je al langer bekend en actief op Tweakers en wil je uit eigen beweging een review schrijven? Check!
2. Wil je je registreren met als hoofdreden om uit eigen beweging een review te schrijven voor een winkel? Dan zul je eerst of wat Karma op moeten bouwen, of langer dan x dagen/weken/maanden geregistreerd moeten zijn
3. Wil je een review schrijven omdat de winkel dat graag wilt? Gebruik de link die de winkel je verschaft.

Op die manier zal het gros van de Tweakers gewoon hun reviews kunnen schrijven, en is het voor de gebruikers die speciaal naar Tweakers komen om een shopreview te schrijven omdat de winkel dat graag wilt ook gewoon mogelijk om dat te doen (met daarbij dus de aantekening dat duidelijk te zien is dat de review is geschreven 'op verzoek van' de winkel zelf).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:50

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Ik schop dit topic nog even naar het juiste subforum. :)

Lieve Adjes > Pricewatch

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 310408

Is het dan niet HOOG tijd deze shop geheel te verwijderen want nu staat ie nog met een fraaie score te pronken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• selena81
  • Registratie: Oktober 2017
  • Niet online
(overleden)
Orion84 schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 15:18:
[...]

Lijkt mij zowiezo het beste om via een glijdende schaal te oordelen ipv alleen maar harde ja/nee beslissingen aangaande neppers.
Want vaak zal het zijn dat een bepaalde review wel verdacht is, maar dat je niet echt met zekerheid kunt zeggen dat het nep is en verwijdert moet worden. En het lijkt me zeker voor kleinere winkeltjes niet erg handig als alleen de hele actieve Tweakers mogen reviewen.

Dus dan vind ik het bijv beter om een correctie voor karma toe te passen dan om alleen reviews toe te staan van mensen met x aantal karma.
En vind ik het beter om verdachte reviews te verbergen (bijv naar beneden te schuiven) dan om ze altijd compleet te verwijderen.

Alles bij elkaar genomen heeft Tweakers volgens mij best een goede reputatie: een beetje 'nerds onder elkaar' zeg maar. Maar de laatste jaren merk ik dat de doelgroep zich verbreedt (voor zover ik het begrijp is dat ook gewenst vanuit de directie): dat er toch wat ander publiek langskomt als je eens een oude laptop verkoopt. Als de reviews breder gelezen worden, en als betrouwbaar worden gezien, dan trekt dat logischerwijs ook fraudeurs aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

Ach, dat frauderen is al van jaar en dag. Daar hadden we toen ik tien jaar geleden nog Frontpage Admin was en me dus actief met dit gebeuren bemoeide net zo goed last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-02 06:22
Schrok wel even nadat ik deze post zag. Net nieuwe speakers besteld. Ben vandaag langs hun nieuwe pand gereden in Voorhout (was toch in de buurt). Ziet er netjes uit. Ben rondgeleid door een van de medewerkers. Ze hebben een showroom en luisterkamer. Ik was al bang dat ik mn spullen bij een niet bestaand bedrijf had besteld. Heb wel aangegeven dat ze wat moeten doen met die opvallende positieve reviews van newbies. Wekte geen vertrouwen bij mij. Ben blij dat ik ze even bezocht heb. Denk dat het allemaal wel goed komt.

[ Voor 7% gewijzigd door Mickman op 16-10-2019 23:03 ]

Pagina: 1