Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnh300
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 27-07 16:01
Beste mensen,

Ik heb een 250watt rms 4ohm subwoofer (deze is passief) En 5 sataliet speakertjes van ongeveer 20/25 watt 8ohm. Mijn versterker heeft een uitgang voor een 8 ohm subwoofer (2x 4ohm) dus mijn subwoofer kan ik hier niet goed op aansluiten. Daarbij komt dat mijn versterker maar max 80 watt naar een sub kan sturen. En ik heb gehoord dat een kleine versterker voor een sterkere speaker funest is. Ik zoek dus een andere versterker. Weten jullie of er versterkers zijn die 4ohm speakers en 8ohm speakers kunnen aansturen, en is dit ideaal. En kan een mindere versterker slecht zijn voor een sterkere speaker?

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaRaDoX4
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 26-09 13:29

PaRaDoX4

Beverage Dissemination Officer

dnh300 schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 12:38:
Beste mensen,

Ik heb een 250watt rms 4ohm subwoofer (deze is passief) En 5 sataliet speakertjes van ongeveer 20/25 watt 8ohm. Mijn versterker heeft een uitgang voor een 8 ohm subwoofer (2x 4ohm) dus mijn subwoofer kan ik hier niet goed op aansluiten. Daarbij komt dat mijn versterker maar max 80 watt naar een sub kan sturen. En ik heb gehoord dat een kleine versterker voor een sterkere speaker funest is. Ik zoek dus een andere versterker. Weten jullie of er versterkers zijn die 4ohm speakers en 8ohm speakers kunnen aansturen, en is dit ideaal. En kan een mindere versterker slecht zijn voor een sterkere speaker?

Alvast bedankt!
okay 1 voor 1

Je kan prima een 4 ohms sub aan een versterker hangen die gedimensioneerd is voor een 8ohms. Wellicht moet je alleen even met het geluidsniveau spelen.

Wat bedoel je precies met 2x 4ohm? je hebt een links en rechts sub uitgang op je versterker? of wil je zeggen dat 4 de helft van 8 is? :p
In het eerste geval is er toch geen probleem? gewoon alleen links of rechts aansluiten.
over welke versterker en sub hebben we t überhaupt ?

En een lichtere versterker is absoluut niet slecht voor een zwaardere speaker. dan weet je in ieder geval zeker dat je m niet kan opblazen. Het vermogen op een speaker wilt zeggen hoeveel deze max kan verwerken (volgens fabrikant, ik denk het soms beter te weten :p ). andersom kan wellicht wel "slecht" zijn voor je versterker.
Als je continu je versterker op 90% hebt staan draaien kan deze wel wat sneller slijten. Denk aan warmte ontwikkelingen of spanningspieken etc.
Als ik mijn versterker boven de 70% moet laten draaien voor fatsoenlijk geluid ga ik kijken naar wat zwaarders....

wellicht wat leesvoer voor je

[ Voor 7% gewijzigd door PaRaDoX4 op 08-10-2019 13:00 ]

Your mission is not to accept the mission. Do you accept? | Steam: -SlipperyPickle- | Stadia: SlipperyPickle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnh300
Negeer dit bericht

[ Voor 96% gewijzigd door dnh300 op 08-10-2019 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnh300
PaRaDoX4 schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 12:53:
[...]

okay 1 voor 1

Je kan prima een 4 ohms sub aan een versterker hangen die gedimensioneerd is voor een 8ohms. Wellicht moet je alleen even met het geluidsniveau spelen.

Wat bedoel je precies met 2x 4ohm? je hebt een links en rechts sub uitgang op je versterker? of wil je zeggen dat 4 de helft van 8 is? :p
In het eerste geval is er toch geen probleem? gewoon alleen links of rechts aansluiten.
over welke versterker en sub hebben we t überhaupt ?

En een lichtere versterker is absoluut niet slecht voor een zwaardere speaker. dan weet je in ieder geval zeker dat je m niet kan opblazen. Het vermogen op een speaker wilt zeggen hoeveel deze max kan verwerken (volgens fabrikant, ik denk het soms beter te weten :p ). andersom kan wellicht wel "slecht" zijn voor je versterker.
Als je continu je versterker op 90% hebt staan draaien kan deze wel wat sneller slijten. Denk aan warmte ontwikkelingen of spanningspieken etc.
Als ik mijn versterker boven de 70% moet laten draaien voor fatsoenlijk geluid ga ik kijken naar wat zwaarders....

wellicht wat leesvoer voor je
Bedankt voor je reactie! Er zit inderdaad een links en rechts uitgang op mijn versterker voor een subwoofer. Zodra ik deze beide aan de sub aansluit schiet mijn versterker. In safe mode. Als ik alleen links/rechts aansluit niet. Alleen ik las op internet dat je met een 20watt versterker sneller bijv 200 watt speakers opblaast dan dat je een gelijke of zelfs sterkere versterker hebt. Omdat het geluid gaat vervormen. Dus volgens jou kan ik gewoon mijn versterker blijven gebruiken als ik het geluid niet mega hard wil. (Het geluid hoeft namelijk ook niet kei hard).

Mijn versterker: harman kardon festival 40
Subwoofer: JBL GT4-15inch
Sataliet speakertjes: jbl scs 75 serie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaRaDoX4

PaRaDoX4

dnh300 schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 13:31:
[...]

Bedankt voor je reactie! Er zit inderdaad een links en rechts uitgang op mijn versterker voor een subwoofer. Zodra ik deze beide aan de sub aansluit schiet mijn versterker. In safe mode. Als ik alleen links/rechts aansluit niet. Alleen ik las op internet dat je met een 20watt versterker sneller bijv 200 watt speakers opblaast dan dat je een gelijke of zelfs sterkere versterker hebt. Omdat het geluid gaat vervormen. Dus volgens jou kan ik gewoon mijn versterker blijven gebruiken als ik het geluid niet mega hard wil. (Het geluid hoeft namelijk ook niet kei hard).

Mijn versterker: harman kardon festival 40
Subwoofer: JBL GT4-15inch
Sataliet speakertjes: jbl scs 75 serie.
Ah dat is een Auto sub, verklaart een hoop. moet niks uitmaken in dit verhaal.

Dat vervormen is inderdaad erg schadelijk voor een speaker.

Een speaker werkt op inductie, als er gelijkstroom door een speaker spoel gaat is dit geen inductie meer maar keiharde ohmse weerstand met warmte ontwikkeling als gevolg (en doorbranden na een tijdje). Dit gebeurd dus wanneer je versterker tegen zijn maximale vermogen zit. De pieken van het "geluid" worden afgevlakt omdat de versterker het niet meer kan produceren.
wederom leesvoer

Heb het zo jip en janneke mogelijk uit proberen te leggen.
in principe moet je onthouden. ik moet niet mijn versterker naar 100% duwen (voor lange tijd).
Produceert je versterker te weinig volume dan wordt het tijd voor een nieuwe.

ps. gebruik dan ook de wijzig knop, dubbelposten wordt niet gewaardeerd ;)

[ Voor 34% gewijzigd door PaRaDoX4 op 08-10-2019 13:36 ]

Your mission is not to accept the mission. Do you accept? | Steam: -SlipperyPickle- | Stadia: SlipperyPickle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnh300
PaRaDoX4 schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 13:34:
[...]

Ah dat is een Auto sub, verklaart een hoop. moet niks uitmaken in dit verhaal.

Dat vervormen is inderdaad erg schadelijk voor een speaker.

Een speaker werkt op inductie, als er gelijkstroom door een speaker spoel gaat is dit geen inductie meer maar keiharde ohmse weerstand met warmte ontwikkeling als gevolg (en doorbranden na een tijdje. Dit gebeurd dus wanneer je versterker tegen zijn maximale vermogen zit. De pieken van het "geluid" worden afgevlakt omdat de versterker het niet meer kan produceren.
wederom leesvoer

Heb het zo jip en janneke mogelijk uit proberen te leggen.
in principe moet je onthouden. ik moet niet mijn versterker naar 100% duwen (voor lange tijd).
Produceert je versterker te weinig volume dan wordt het tijd voor een nieuwe.

ps. gebruik dan ook de wijzig knop, dubbelposten wordt niet gewaardeerd ;)
Dus zolang ik met het volume niet tegen de max van mijn versterker zit, zijn mijn sub en versterker veilig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Paar dingetjes: Ik neem aan dat je de Festival 40 hebt want een 49 kan ik niet vinden en als dat het geval is: die is niet geschikt voor een passieve sub.
Wat jij links en rechts noemt zijn 2 aparte poorten. Eentje is input, de andere output.
Subwoofer outputs zijn meestal mono, want je hebt maar 1 speaker. De poort die in het vakje '6Ch Direct In' ligt, is zoals de naam vermoed een input, geen output.
De poort ernaast is gelabeld 'Subwoofer output'. Dit is echter mono i.p.v. stereo, wat doet vermoeden dat het om een pre-out gaat. Dus een mono-tulp stekker om naar een actieve sub te gaan.

Het gaat hier dan om de voorversterker.
De eindtrap geeft ook alleen speaker terminals voor front stereo, rear stereo en een center speaker.
De subwoofer dient dus actief te zijn en aangesloten te worden op de mono sub-out op de voorversterker.

Mocht er iets niet kloppen aan mijn aanname hoor ik het graag, al deze informatie is gebaseerd op een enkele foto van de achterkant.

Nu ik het zo bekijk; hoe heb je die sub überhaupt aangesloten gekregen?

[ Voor 3% gewijzigd door Wintervacht op 08-10-2019 13:45 ]

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaRaDoX4

PaRaDoX4

Wintervacht schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 13:44:
Paar dingetjes: Ik neem aan dat je de Festival 40 hebt want een 49 kan ik niet vinden en als dat het geval is: die is niet geschikt voor een passieve sub.
Wat jij links en rechts noemt zijn 2 aparte poorten. Eentje is input, de andere output.
Subwoofer outputs zijn meestal mono, want je hebt maar 1 speaker. De poort die in het vakje '6Ch Direct In' ligt, is zoals de naam vermoed een input, geen output.
De poort ernaast is gelabeld 'Subwoofer output'. Dit is echter mono i.p.v. stereo, wat doet vermoeden dat het om een pre-out gaat. Dus een mono-tulp stekker om naar een actieve sub te gaan.

De eindtrap geeft ook alleen speaker terminals voor front stereo, rear stereo en een center speaker.
De subwoofer dient dus actief te zijn en aangesloten te worden op de mono sub-out op de voorversterker.

Mocht er iets niet kloppen aan mijn aanname hoor ik het graag, al deze informatie is gebaseerd op een enkele foto van de achterkant.

Ik heb nog geen fatsoenlijke beschrijving van die versterker kunnen vinden. Maar je verhaal kan heel goed kloppen. Verklaart ook een sub out van "maar" 80 watt
dnh300 schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 13:38:
[...]

Dus zolang ik met het volume niet tegen de max van mijn versterker zit, zijn mijn sub en versterker veilig?
Mits alles juist is aangesloten en er geen defect in je versterker zit wel ja.

Denk dat je beter af bent met home cinema actieve sub dan wat je nu hebt. Dat ding wat jij hebt klinkt vrijwel nooit goed in je woonkamer maar prima in je auto. (Dingetje met akoestiek)

[ Voor 9% gewijzigd door PaRaDoX4 op 08-10-2019 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-10 16:35
Een autosub is gemaakt om in een kofferbak te liggen en niet in een woonkamer. Een autosub heeft de kofferbak nodig om voldoende gain te genereren. Is in een woonkamer niet te doen.

@Wintervacht, die festival 40 lijkt idd alleen maar pre-outs te hebben. Daar kun je geen passieve speakers/subwoofer op aansluiten (correct me if i'm wrong)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/w8TeOFMDyL2Qc3zUBAvFe3Id/thumb.jpg

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Hulleman schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 14:01:
Een autosub is gemaakt om in een kofferbak te liggen en niet in een woonkamer. Een autosub heeft de kofferbak nodig om voldoende gain te genereren. Is in een woonkamer niet te doen.

@Wintervacht, die festival 40 lijkt idd alleen maar pre-outs te hebben. Daar kun je geen passieve speakers/subwoofer op aansluiten (correct me if i'm wrong)
[Afbeelding]
Wat je nu hebt is een foto van de voorversterker, waar een groot deel op gebaseerd is inderdaad :p
Het is onderdeel van een tower setup met de eindtrap als losse eindversterker die er onder hoort, waar dus alleen uitgangen zijn voor fronts, rears en een center, maar geen sub.
PaRaDoX4 schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 13:58:
[...]

Ik heb nog geen fatsoenlijke beschrijving van die versterker kunnen vinden. Maar je verhaal kan heel goed kloppen. Verklaart ook een sub out van "maar" 80 watt

[...]

Mits alles juist is aangesloten en er geen defect in je versterker zit wel ja.

Denk dat je beter af bent met home cinema actieve sub dan wat je nu hebt. Dat ding wat jij hebt klinkt vrijwel nooit goed in je woonkamer maar prima in je auto. (Dingetje met akoestiek)
Vriend van me heeft een Fusion sub in de woonkamer, met een paar reflexpoorten. Komt nondeju een bak herrie uit :9 maar het is niet te vergelijken met een hifi subwoofer nee.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaRaDoX4

PaRaDoX4

Wintervacht schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 14:06:
[...]

Wat je nu hebt is een foto van de voorversterker, waar een groot deel op gebaseerd is inderdaad :p
Het is onderdeel van een tower setup met de eindtrap als losse eindversterker die er onder hoort, waar dus alleen uitgangen zijn voor fronts, rears en een center, maar geen sub.

[...]

Vriend van me heeft een Fusion sub in de woonkamer, met een paar reflexpoorten. Komt nondeju een bak herrie uit :9 maar het is niet te vergelijken met een hifi subwoofer nee.
dat is ookal wat ik dacht. Heb de handleiding kunnen vinden van een festival 60 en 80 en ook die twee "zware" uitvoeringen zijn voor het aan sluiten van een powered sub. Actief dus.

En het zijn inderdaad tower systemen.

bak herrie geloof ik meteen :+ wel hulde aan zijn buren als die niet elke 5 minuten aan de deur staan om te vragen of die oorlogsherrie uitmag _/-\o_

[ Voor 8% gewijzigd door PaRaDoX4 op 08-10-2019 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnh300
Wintervacht schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 13:44:

je hebt de voorversterker gevonden hier een link naar de eindversterker,

https://www.google.com/se...969#imgrc=7v6VEGWuvhKhUM:

de subwoofer is eigenlijk aangesloten op een niet geschikte poort.

bedankt voor je reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09:11

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@dnh300 aansluitend op bovenstaande info:

1) Let niet op Watt en Ohm. In principe werkt alles op alles. (Met uitzondering van exotische apparaten of aan-elkaar-geknoopte Frankenstein-oplossingen)

2) Sluit voor je eigen gemak alleen dingen op elkaar aan die daadwerkelijk voor elkaar bedoeld zijn. Dus geen autospullen of huiskameraudio. Dat voorkomt teleurstellingen en problemen.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Pagina: 1