Ik heb besloten om uit Groningen te gaan verhuizen en na een week in de randstad te solliciteren heb ik al een aantal gesprekken deze week dus ik verwacht er ook spoedig werk te vinden. Nu zijn deze gesprekken in Utrecht,Amsterdam en Rotterdam maar in deze steden zelf wonen lijkt nogal prijzig te zijn en ik kan zo'n 900 incl aan huur per maand missen. Heeft iemand nog tips in welke aanliggende gemeente ik het beste woonruimte kan zoeken? De enige gemeente waar ik absoluut niet wil wonen is Almere. Ik zat zelf te denken aan Amersfoort
Verwijderd
Kijk ook even naar je reiskosten. Als je goedkoop woont en dan meer uitgeeft aan naar je werk gaan heb je nog steeds niets gewonnen.
Het is lovenswaardig om zo flexibel te zijn voor een werkgever. Maar ga niet helemaal aan jezelf voorbij. De belangrijkste vraag is: waar zou je willen wonen? Beschikbaarheid van werk en verwachte reistijd is daarin slechts 1 van vele factoren.
Ook belangrijk, ga je met auto of OV naar je werk? Wat is je maximale reistijd?
acceptabele reistijd , voldoende wooncomfort en nog wat geld overhouden ipv. alles uitgeven aan woonlasten.
om tot een optimum te komen moet je weten: waar exact kom je te werken (en blijf je daar ook werken na de proeftijd) en hoeveel houd je netto over per maand...
Dit kan je allemaal nog niet weten dus is mijn advies: blijf wonen waar je woont en neem de reistijd voor lief totdat je zekerheid hebt tav. werk en inkomen elders.
om tot een optimum te komen moet je weten: waar exact kom je te werken (en blijf je daar ook werken na de proeftijd) en hoeveel houd je netto over per maand...
Dit kan je allemaal nog niet weten dus is mijn advies: blijf wonen waar je woont en neem de reistijd voor lief totdat je zekerheid hebt tav. werk en inkomen elders.
d:)b
900 incl? Inclusief WAT?
GWL, Internet/TV, gemeentelijke belasting, zuiveringsheffing, verzekeringen (glas, inboedel) heb je allemaal nodig.
Als je budget maar 900 euro is (voor een zelfstandige woning) dan kom je zeker in de randstad niet ver... En erbuiten ook lastig. Huren net boven de 720 euro zijn overal zeldzaam...
En voor 720 euro of lager moet je jaren ingeschreven staan en niet te veel verdienen natuurlijk.
GWL, Internet/TV, gemeentelijke belasting, zuiveringsheffing, verzekeringen (glas, inboedel) heb je allemaal nodig.
Als je budget maar 900 euro is (voor een zelfstandige woning) dan kom je zeker in de randstad niet ver... En erbuiten ook lastig. Huren net boven de 720 euro zijn overal zeldzaam...
En voor 720 euro of lager moet je jaren ingeschreven staan en niet te veel verdienen natuurlijk.
Op zoek gaan naar een huisgenoot?
Amersfoort - Rotterdam dagelijks doen? Succes ermee, elke dag minimaal 3 uur reizen voor je werk gaat ook gauw vervelen.
Amersfoort - Rotterdam dagelijks doen? Succes ermee, elke dag minimaal 3 uur reizen voor je werk gaat ook gauw vervelen.
[ Voor 64% gewijzigd door CrazyOne op 08-10-2019 10:30 ]
Ik heb besloten om te blijven wonen in Groningen totdat ik een sociale huurwoning gevonden heb in de randstad. Het is totaal onmogelijk om er wat te vinden wat je 1. kunt betalen en 2. nog wat geld overhoudt om wat te sparen. En huisgenoot trauma's hoef ik niet weer te herbeleven.
Een sociale huurwoning vinden in de randstad is onbegonnen werk.twisterNL schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 10:36:
Ik heb besloten om te blijven wonen in Groningen totdat ik een sociale huurwoning gevonden heb in de randstad. Het is totaal onmogelijk om er wat te vinden wat je 1. kunt betalen en 2. nog wat geld overhoudt om wat te sparen. En huisgenoot trauma's hoef ik niet weer te herbeleven.
Hiervoor moet je jaren ingeschreven staan in een gemeente om iets te kunnen. Ook in kleinere gemeentes zijn wachtlijsten de normaalste zaak van de wereld.
Zelfs in kleinere gemeenten zijn geen huurhuizen te krijgen. Sociale huur is ondertussen 10 jaar inschrijftijd en vrije sector is ook zowat niet te vinden of niet te betalen.
Hangt er echt vanaf waar je komt te werken. Kom je in Utrecht terecht dan kan je kijken naar het Leidsche Rijn gedeelte, Nieuwegein of een van de dorpen om Utrecht heen zoals Bunnik, Houten, Den Dolder of Zeist die allen een goede verbinding richting Utrecht hebben.
Echter kom je in Rotterdam te werken dan kan dat weer lastiger worden, vanuit Leidsche Rijn moet je bijvoorbeeld altijd een vervelende overstap nemen om met het OV in Rotterdam te komen. Zelfde met de andere plekken, altijd die overstap op Utrecht Centraal. Dan wil je dus eigenlijk om Rotterdam heen gaan wonen in plekken als Barendrecht, Hendrik Ido Ambacht, Capelle,...
Maar kom je in Amsterdam dan moet je echt eerder kijken naar Amstelveen, Nieuw West, Almere,.... je geeft zelf aan niet in Almere te willen wonen maar waar is dat op gebaseerd? Almere heeft een negatieve reputatie maar is voor iemand die in Amsterdam werkt een van de weinige plekken waar je nog betaalbaar kan wonen met een goede verbinding. Daarnaast woon ik liever in Almere dan een van de vele dorpen rondom Utrecht of Rotterdam.
Komt er nog bij dat sociale huur geen optie zal zijn, dat wordt dus particuliere huur of koop.
Echter kom je in Rotterdam te werken dan kan dat weer lastiger worden, vanuit Leidsche Rijn moet je bijvoorbeeld altijd een vervelende overstap nemen om met het OV in Rotterdam te komen. Zelfde met de andere plekken, altijd die overstap op Utrecht Centraal. Dan wil je dus eigenlijk om Rotterdam heen gaan wonen in plekken als Barendrecht, Hendrik Ido Ambacht, Capelle,...
Maar kom je in Amsterdam dan moet je echt eerder kijken naar Amstelveen, Nieuw West, Almere,.... je geeft zelf aan niet in Almere te willen wonen maar waar is dat op gebaseerd? Almere heeft een negatieve reputatie maar is voor iemand die in Amsterdam werkt een van de weinige plekken waar je nog betaalbaar kan wonen met een goede verbinding. Daarnaast woon ik liever in Almere dan een van de vele dorpen rondom Utrecht of Rotterdam.
Komt er nog bij dat sociale huur geen optie zal zijn, dat wordt dus particuliere huur of koop.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
SuccestwisterNL schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 10:36:
Dan kan je in ieder geval wel zo'n 10~15 jaar sparen voor je een sociale huurwoning kan huren. Als je 15 jaar moet wachten, zou het zo maar eens kunnen zijn dat je iets meer verdient dan nu, misschien wel een relatie hebt, en een gezamelijk inkomen heb waardoor je niet eens een sociale huurwoning kan huren.twisterNL schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 10:36:
M'n burvrouw vertelde laatste dat ze 13 jaar ingeschreven stond om een 3 kamer appartement kon huren voor haar en d'r zoon.
Als je je inschrijft op je 18de, kan je pas op je 31 ste op je zelf.
Sociaal huren in de randstad is een drama
Ey!! Macarena \o/
Ik wilde heel hard roepen "buiten de randstad" 
Ik zou kijken naar Alphen ad Rijn, Bodegraven of daar in de buurt, dat ligt eigenlijk in het midden van Amsterdam, Rotterdam en Utrecht. Bovendien is er een station en grotere wegen (N11)
Voordeel is ook dat je meerdere wegen van/naar deze steden hebt (Utrecht wat minder) altijd handig bij calamiteiten (wegafsluitingen ed) op de snelste route.
Hou er wel rekening mee dat veel andere mensen dat ook doen en het in de spits eigenlijk al-tijd druk is.
Ik zou kijken naar Alphen ad Rijn, Bodegraven of daar in de buurt, dat ligt eigenlijk in het midden van Amsterdam, Rotterdam en Utrecht. Bovendien is er een station en grotere wegen (N11)
Voordeel is ook dat je meerdere wegen van/naar deze steden hebt (Utrecht wat minder) altijd handig bij calamiteiten (wegafsluitingen ed) op de snelste route.
Hou er wel rekening mee dat veel andere mensen dat ook doen en het in de spits eigenlijk al-tijd druk is.
[ Voor 38% gewijzigd door SniperGuy op 08-10-2019 10:54 ]
Ja klopt. Loting is voor mij de enige mogelijkheid om daar aan een woning te komen. Elke keer samen met 400-2000 anderen. Je hoeft maar 1x geluk te hebben.CKSotos schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 10:41:
[...]
Een sociale huurwoning vinden in de randstad is onbegonnen werk.
Hiervoor moet je jaren ingeschreven staan in een gemeente om iets te kunnen. Ook in kleinere gemeentes zijn wachtlijsten de normaalste zaak van de wereld.
Verwijderd
Er zijn bijvoorbeeld in Rotterdam wel opties, maar het is inderdaad veel geluk hebben. Er zijn wel bepaalde organisaties waar het pure loting is, of gaat op tijd van inschrijving (even een edit: ik bedoel hiermee op 20:00 komen alle woningen online en als jij als eerste reageert ben je de eerste kandidaat). Maar dat doe je inderdaad met zoveel anderen, dat het wel gewoon een gok is.
Daarnaast zijn er vaak ook wel particuliere verhuurorganisaties die soms woningen hebben die in je budget zouden passen, mijn ervaring is dat je daarmee sneller aan een woning komt, maar zeker niet super snel.
Ik ben persoonlijk zo'n 7 maanden bezig geweest om iets te vinden waarmee ik iets onder jouw budget zit (en ik had al 8 jaar aan inschrijftijd bij één van de organisaties, maar daarmee ben je soms alsnog gewoon nummer 100 of 200)
Daarnaast zijn er vaak ook wel particuliere verhuurorganisaties die soms woningen hebben die in je budget zouden passen, mijn ervaring is dat je daarmee sneller aan een woning komt, maar zeker niet super snel.
Ik ben persoonlijk zo'n 7 maanden bezig geweest om iets te vinden waarmee ik iets onder jouw budget zit (en ik had al 8 jaar aan inschrijftijd bij één van de organisaties, maar daarmee ben je soms alsnog gewoon nummer 100 of 200)
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2019 11:04 ]
Ligt aan waar je werk komt. Als het Sloterdijk is kun je zaanstad-purmerend-hoorn ook nog overwegen.
Maargoed, eigenlijk kunnen we niets zinnigs zeggen, behalve dat in al de genoemde plaatsen zowel huren als kopen crap is. Er staan in Hoorn nog geen dozijn huizen tot 200k te koop en huur tot 900 euro is non existent. En dan is Hoorn bepaald geen metropool.
Maargoed, eigenlijk kunnen we niets zinnigs zeggen, behalve dat in al de genoemde plaatsen zowel huren als kopen crap is. Er staan in Hoorn nog geen dozijn huizen tot 200k te koop en huur tot 900 euro is non existent. En dan is Hoorn bepaald geen metropool.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Al eens overwogen om in Groningen te blijven wonen en daar werk te vinden?
Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren
Zoek een fijne huisgenoot en ga daarmee samenwonen. Voor €1800 p.m. heb je zelfs in Amsterdam nog paleisjes en als je net uit een andere stad komt is een huisgenoot geen verkeerde manier om niet direct in een sociaal gat te vallen.
Als je er eenmaal zit kun je altijd nog verder kijken naar een eigen appartement. Voor 900-1000 p.m. kun je in elke stad wel wat huren, maar dan moet je een beetje een netwerk hebben en er op tijd bij zijn. Op afstand vind je die woningen niet.
Als je er eenmaal zit kun je altijd nog verder kijken naar een eigen appartement. Voor 900-1000 p.m. kun je in elke stad wel wat huren, maar dan moet je een beetje een netwerk hebben en er op tijd bij zijn. Op afstand vind je die woningen niet.
Ik heb zelf ruim tien jaar terug in een vergelijkbare situatie gezeten (ook komend vanuit Groningen en werk gevonden in Utrecht). Ik heb toen heel rap wat gevonden in Soest. De sociale huurwoningen daar gingen op basis van loting in plaats van inschrijfduur en ik had de mazzel dat ik al bij de eerste keer reageren op woningen bij 1 daarvan op nummer 1 was geloot (zelfs in het goede deel van Soest, niet aan de Smitsweg gelukkig
). Ik weet niet of het toewijzingssysteem tegenwoordig nog steeds op basis van loting is.
Overigens is de randstad mij nooit goed bevallen, het was puur noodzaak op dat moment omdat ik daar vanuit een starterspositie makkelijk werk kon vinden. Na anderhalf jaar vond ik alsnog een goede baan in Groningen en ben ik meteen weer terug verhuisd
Overigens is de randstad mij nooit goed bevallen, het was puur noodzaak op dat moment omdat ik daar vanuit een starterspositie makkelijk werk kon vinden. Na anderhalf jaar vond ik alsnog een goede baan in Groningen en ben ik meteen weer terug verhuisd
Catch a smile out there!
Als ervaringsdeskundige kan ik vertellen dat dit bullshit is.Ernemmer schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 11:07:
Ga ergens wonen waar je je thuis voelt, werk is er bijna overal wel te vinden.
In de IT en de zorg lukt het je nog wel, maar verder zijn hoogwaardige banen in Groningen als starter nauwelijks te vinden.
Als je dichtbij het treinstation in Utrecht kunt werken dan kun je heel veel plekken vinden om te wonen met een aceptabele reistijd. Ede, Veenendaal en Culemborg hebben bijvoobeeld beide een intercity treinstation waarmee je met zon 15-25 minuten op Utrecht bent.
7400 Wp op het dak
Geen idee of er iets voor je bij zit, maar er zijn toch ruim 5k vacatures in Groningen eo.twisterNL schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 11:29:
[...]
Als ervaringsdeskundige kan ik vertellen dat dit bullshit is.
In de IT en de zorg lukt het je nog wel, maar verder zijn hoogwaardige banen in Groningen als starter nauwelijks te vinden.
https://www.indeed.nl/jobs?q=&l=Groningen+%28stad%29
Met een hoogwaardige baan komt een hoogwaardig salaris. En dan is sociale huur dus uitgeslotentwisterNL schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 11:29:
[...]
En aangezien TS uitgaat van in aanmerking komen voor sociale huur zal die geen hoogwaardige baan zoeken verwacht ik....
Met een beetje goed zoekwerk kom je in Rotterdam ook echt wel een eind met 900€. Ik heb het idee dat iedereen hier verwacht de perfecte woning te krijgen midden in het centrum. Je zult misschien ten opzichte van je huidige woning een aantal concessies moeten doen (locatie, buurt, oppervlakte, inrichting), maar zijn zeker voldoende opties. Helemaal als je Rotterdam Zuid mee pakt in je zoekopdrachten.
Ik heb zelf drie jaar geleden binnen een paar weken een woning gevonden via ikwilhuren.nu die voor mij op een prima locatie zat. 15-20 minuten fietsen naar het centrum, noordkant van de maas en direct aan de toegangswegen zodat ik niet heel Rotterdam hoefde door te crossen op weg naar werk. Dit scheelde mij dagelijks 2 keer 20 minuten reistijd ten opzichte van wonen in het Centrum.
Een beetje moeite doen (nabellen, netwerk informeren, facebook etc.) loont.
Ik heb zelf drie jaar geleden binnen een paar weken een woning gevonden via ikwilhuren.nu die voor mij op een prima locatie zat. 15-20 minuten fietsen naar het centrum, noordkant van de maas en direct aan de toegangswegen zodat ik niet heel Rotterdam hoefde door te crossen op weg naar werk. Dit scheelde mij dagelijks 2 keer 20 minuten reistijd ten opzichte van wonen in het Centrum.
Een beetje moeite doen (nabellen, netwerk informeren, facebook etc.) loont.
[ Voor 20% gewijzigd door AequitasII op 08-10-2019 11:47 ]
Daar zijn mouwen aan te passen hoor. Ik ben destijds bij mijn werkgever aangenomen voor 1 dag in de week. Nadat ik eenmaal was verhuisd naar mijn sociale huurwoning, was mijn contract vrij snel uitgebreid naar 5 dagen in de weekWaah schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 11:33:
[...]
Met een hoogwaardige baan komt een hoogwaardig salaris. En dan is sociale huur dus uitgesloten![]()
En aangezien TS uitgaat van in aanmerking komen voor sociale huur zal die geen hoogwaardige baan zoeken verwacht ik....
Catch a smile out there!
Filter je op fulltime dan zit je nog maar op 2000, doe je dan nog HBO/WO als filter zit je nog maar op 600 vacatures.Ernemmer schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 11:32:
[...]
Geen idee of er iets voor je bij zit, maar er zijn toch ruim 5k vacatures in Groningen eo.
https://www.indeed.nl/jobs?q=&l=Groningen+%28stad%29
En dan is het spectrum vacatures van Ambulant medewerker tot Ikea sales manager tot aan Moleculair Analist, wat elk weer een heel andere skillset is.
Ja er zijn vacatures in Groningen, maar TS heeft een master Nederlands Recht en dan is het aanbod van passend werk maar matig.
Ik zeg niet dat er 100 banen voor iemand klaarliggen, maar als ik zoek op ''recht'' in Groningen komen er toch wel een aantal vacatures naar boven.Rmg schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 11:44:
[...]
Filter je op fulltime dan zit je nog maar op 2000, doe je dan nog HBO/WO als filter zit je nog maar op 600 vacatures.
En dan is het spectrum vacatures van Ambulant medewerker tot Ikea sales manager tot aan Moleculair Analist, wat elk weer een heel andere skillset is.
Ja er zijn vacatures in Groningen, maar TS heeft een master Nederlands Recht en dan is het aanbod van passend werk maar matig.
https://www.indeed.nl/vac...ht&l=Groningen+%28stad%29
Ik zou dus echt wel eerst dat proberen ipv naar de randstad verhuizen voor een baan die misschien iets meer betaald, maar wel verder weg is van vrienden en familie.
Lekker een huisgenoot zoeken als je geen relatie hebt. Liefst iemand met wie je samen gaat zoeken naar een huis. Voor acceptabel geld zit je dan op een leuke plek in de stad. Alleen een huis vinden in een gemeente waar je niet staat ingeschreven gaat echt niet lukken ben ik bang.
Ik zou kijken hoe de spoorbanen lopen. (of heb je een auto)
Als je in utrecht werkt kan je heel goed kijken naar amersfoort of ede/arnhem.
Als je in rotterdam werkt zou je kijken of je richting zeeland kunt afzakken.
Hou er ook rekening mee dat je nu snel een groot kippenhok zoekt en dan rustig verder kan zoeken naar een woning (afhankelijk van hoe de baan echt bevalt)
Als je in utrecht werkt kan je heel goed kijken naar amersfoort of ede/arnhem.
Als je in rotterdam werkt zou je kijken of je richting zeeland kunt afzakken.
Hou er ook rekening mee dat je nu snel een groot kippenhok zoekt en dan rustig verder kan zoeken naar een woning (afhankelijk van hoe de baan echt bevalt)
[ Voor 26% gewijzigd door Batavia op 08-10-2019 12:54 ]
In Rotterdam kan je ook goed in bijvoorbeeld deelgemeente Ommoord, Prins Alexander, Prinsenland kijken. Daar heb je een goede verbinding met de Metro naar het centrum maar toch wat lagere prijzen. Reistijd naar het centrum ongeveer 15/20min. Daarnaast kan je hier ook gewoon normaal parkeren zonder vergunning.Verwijderd schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 09:35:
Ik heb besloten om uit Groningen te gaan verhuizen en na een week in de randstad te solliciteren heb ik al een aantal gesprekken deze week dus ik verwacht er ook spoedig werk te vinden. Nu zijn deze gesprekken in Utrecht,Amsterdam en Rotterdam maar in deze steden zelf wonen lijkt nogal prijzig te zijn en ik kan zo'n 900 incl aan huur per maand missen. Heeft iemand nog tips in welke aanliggende gemeente ik het beste woonruimte kan zoeken? De enige gemeente waar ik absoluut niet wil wonen is Almere. Ik zat zelf te denken aan Amersfoort
Genoeg tips gegeven, nu is @Verwijderd aanzet
"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"
Voor 900 euro de maand wil Almere jou ook niet hebben hoor.
Of je moet loting sociale huur gaan doen.
[ Voor 25% gewijzigd door SmurfLink op 08-10-2019 13:57 ]
I have stability. The ability to stab.
Rotterdam kun je inderdaad best een eind komen met 900 euro, hangt alleen wel af van de locatie en de eisen die je stelt aan een huis/buurt.
Ik woon nu zelf tegen de rand van Schiedam (Oud-Mathenesse) aan, in een 3 kamer appartement van 55 m2 voor 590 euro exl (prive sector).
Ik woon nu zelf tegen de rand van Schiedam (Oud-Mathenesse) aan, in een 3 kamer appartement van 55 m2 voor 590 euro exl (prive sector).
Of je komt terecht in de minder geweldige wijken zoals de stripheldenbuurt...SmurfLink schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 13:56:
Voor 900 euro de maand wil Almere jou ook niet hebben hoor.Of je moet loting sociale huur gaan doen.
Almere is niet zo slecht als de naam die het heeft.
Houdt er rekening mee dat je voor die 900/maand al gauw in de mindere wijken terecht komt in de randstad, of in woningen die niet echt meer bijtijds zijn. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.
Persoonlijk zou ik dan nog eerder in een Deventer of Meppel gaan wonen en dan een langere reistijd accepteren.
“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice
Neem vooral ook een kijkje op https://www.coelo.nl/inde.../lokale-lasten-calculator om de lokale lasten tussen gemeentes met elkaar te vergelijken.
Op basis waarvan sluit je Almere al direct uit?
Ben je er al ooit eens geweest? Ja, Almere heeft slechtere wijken (Stedenwijk, Stripheldenbuurt en vast nog wel een paar meer). Maar Almere heeft naar mijn mening ook wel mooie locaties (Overgooi
(alhoewel ik dat er nooit voor zou betalen), bepaalde delen van Poort en bepaalde delen van Haven).
En hoe is je bedrag van 900 euro tot stand gekomen?
Je geeft aan in gesprek te zijn met een aantal partijen. Is het op basis van het salaris dat je daar wellicht gaat verdienen? Of is het gewoon een random bedrag wat je maximaal wilt uitgeven?
Overigens zou ik het anders aanpakken:
Kijken waar je zou willen wonen en daar in de buurt (of op acceptabele reisafstand) een baan zoeken.
Ben je er al ooit eens geweest? Ja, Almere heeft slechtere wijken (Stedenwijk, Stripheldenbuurt en vast nog wel een paar meer). Maar Almere heeft naar mijn mening ook wel mooie locaties (Overgooi
Je geeft aan in gesprek te zijn met een aantal partijen. Is het op basis van het salaris dat je daar wellicht gaat verdienen? Of is het gewoon een random bedrag wat je maximaal wilt uitgeven?
Overigens zou ik het anders aanpakken:
Kijken waar je zou willen wonen en daar in de buurt (of op acceptabele reisafstand) een baan zoeken.
Ik denk dat de kans dat een starter meer dan dat aan huur kan/mag betalen erg klein is. Je zit op een gegeven moment aan normen dat je maar 30% van je bruto inkomen aan huur mag besteden. Zelfs al zou TS meer willen betalen.BastaRhymez schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 15:27:
Ik vraag me zelfs af of 900 euro al haalbaar is want veel (academische) opleidingen hebben een startsalaris van onder de 3k
Verwijderd
Als mede ervaringsdekundige kan ik dit helaas NIET bevestigen.twisterNL schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 11:29:
[...]
Als je dit niet kunt bevestigen impliceert dat dat je wel werk hebt kunnen vinden, waarom dan helaas?Verwijderd schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 16:00:
[...]
Als mede ervaringsdekundige kan ik dit helaas NIET bevestigen.
Ik denk dat Kneddah bedoelt dat het hem zelfs in de IT (of de zorg) niet gelukt is werk te vinden.Verona27 schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 16:08:
[...]
Als je dit niet kunt bevestigen impliceert dat dat je wel werk hebt kunnen vinden, waarom dan helaas?
Je moet de eerste gesprekken nog hebben, maar weet nu al dat je 900 euro per maand kan missen? Je hebt zo'n 3k bruto aan startsalaris nodig wil je dat rondzetten.
Dat bieden ze (zelfs in de IT) lang niet overal.
Je huurcontract sluit je af met de verhuurder (en niet met de gemeente, dus dat maakt je vraag een beetje gek), en die hebben heel vaak zeer strenge eisen waar je gewoon een bepaald inkomen voor nodig hebt. Dan is die 3k waarschijnlijk nog niet eens genoeg voor de meeste woningcorporaties.
Het idee 'samen met een vriend huren' wordt zeer regelmatig niet geaccepteerd door verhuurders.
De echt particuliere verhuurders willen vaak meer dan die 900 hebben.
Als je netto geld wil overhouden moet je helemaal niet in de Randstad gaan wonen, dan kan je beter een baan voor die ~2500 aannemen in het noorden of oosten, en een woning huren die netto toch al snel 200-300 euro netto goedkoper is.
Ja, er is meer keuze in de Randstad en qua groei kan je wel een discussie aangaan... maar als starter? Het netto verschil slaat eerder uit naar 'de rest van Nederland'.
Sowieso heeft de gemeente er geen drol mee te maken. Die 100 euro meer of minder per jaar op afvalstoffenheffing gaat het verschil niet maken. Het valt of staat bij het woningaanbod. Waarvan er niks is in de Randstad en bijna niks in de rest van Nederland.
Almere is underrated. Jammer genoeg weten heel veel mensen dat inmiddels ook en zijn de prijzen behoorlijk dichtbij Amsterdam gekomen. Leuk dat je er niet heen wil, maar ook daar gaat het je niet lukken
Echt: blijf nog een jaar of 2 bij je ouders of in je cheapass studentenkamer in het prachtige Groningen en accepteer die baan voor een paar eurootjes minder. Spaar, hoop dat de markt een keertje instort, en maak dán met je werkervaring een veel grotere, interessantere salarisstap naar de Randstad.
Wil je echt weg: in dat geval zoek een werkgever die je OV volledig vergoed (die zijn er best veel) - en check het aanbod op sites als ikwilhuren.nu (via daar verhuurt particuliere woningcorporatie MVGM z'n appartementjes - middels loting, met relatief acceptabele voorwaarden). Check daarna de (intercity)stations, daar zijn wel eens wat appartementjes dichtbij gelegen.
Je hebt dan een heel OV-netwerk aan mogelijkheden op korte reistijd en bovendien zonder verdere reiskosten. Mocht trein bij een toekomstige werkgever geen optie zijn, dan zijn stations ook vaak dichtbij de snelweg gelegen. Goedkoop is het niet, maar als je kijkt welke plekken in Nederland je kan bereiken binnen 1 uur reistijd, heb je ruime keuze.
En ga stemmen voor een partij die de woningmarkt op orde wil brengen. Oh wacht die zijn er niet
Dat bieden ze (zelfs in de IT) lang niet overal.
Je huurcontract sluit je af met de verhuurder (en niet met de gemeente, dus dat maakt je vraag een beetje gek), en die hebben heel vaak zeer strenge eisen waar je gewoon een bepaald inkomen voor nodig hebt. Dan is die 3k waarschijnlijk nog niet eens genoeg voor de meeste woningcorporaties.
Het idee 'samen met een vriend huren' wordt zeer regelmatig niet geaccepteerd door verhuurders.
De echt particuliere verhuurders willen vaak meer dan die 900 hebben.
Als je netto geld wil overhouden moet je helemaal niet in de Randstad gaan wonen, dan kan je beter een baan voor die ~2500 aannemen in het noorden of oosten, en een woning huren die netto toch al snel 200-300 euro netto goedkoper is.
Ja, er is meer keuze in de Randstad en qua groei kan je wel een discussie aangaan... maar als starter? Het netto verschil slaat eerder uit naar 'de rest van Nederland'.
Sowieso heeft de gemeente er geen drol mee te maken. Die 100 euro meer of minder per jaar op afvalstoffenheffing gaat het verschil niet maken. Het valt of staat bij het woningaanbod. Waarvan er niks is in de Randstad en bijna niks in de rest van Nederland.
Almere is underrated. Jammer genoeg weten heel veel mensen dat inmiddels ook en zijn de prijzen behoorlijk dichtbij Amsterdam gekomen. Leuk dat je er niet heen wil, maar ook daar gaat het je niet lukken
Echt: blijf nog een jaar of 2 bij je ouders of in je cheapass studentenkamer in het prachtige Groningen en accepteer die baan voor een paar eurootjes minder. Spaar, hoop dat de markt een keertje instort, en maak dán met je werkervaring een veel grotere, interessantere salarisstap naar de Randstad.
Wil je echt weg: in dat geval zoek een werkgever die je OV volledig vergoed (die zijn er best veel) - en check het aanbod op sites als ikwilhuren.nu (via daar verhuurt particuliere woningcorporatie MVGM z'n appartementjes - middels loting, met relatief acceptabele voorwaarden). Check daarna de (intercity)stations, daar zijn wel eens wat appartementjes dichtbij gelegen.
Je hebt dan een heel OV-netwerk aan mogelijkheden op korte reistijd en bovendien zonder verdere reiskosten. Mocht trein bij een toekomstige werkgever geen optie zijn, dan zijn stations ook vaak dichtbij de snelweg gelegen. Goedkoop is het niet, maar als je kijkt welke plekken in Nederland je kan bereiken binnen 1 uur reistijd, heb je ruime keuze.
En ga stemmen voor een partij die de woningmarkt op orde wil brengen. Oh wacht die zijn er niet
[ Voor 19% gewijzigd door Richh op 08-10-2019 16:22 ]
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Was dat maar zo, bepaalde gebieden is er weinig keuze, natuurlijk prima buiten de Randstad maar de uiterste uithoeken in het land kan je het gewoon vergeten.Ernemmer schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 11:07:
Ga ergens wonen waar je je thuis voelt, werk is er bijna overal wel te vinden.
Mag je eerst een werkgever vinden dat bereid is een enkeltje 3u rijstijd te willen betalen, en/of je dat zelf wel wilt zoveel reistijd.
Maar dat iedereen perse in het Westen van het land wil wonen begrijp ik ook niet, zoals Zwolle is ook prima.
[ Voor 12% gewijzigd door mr_evil08 op 08-10-2019 16:19 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Amersfoort of Apeldoorn
Beide steden hebben een goede OV verbinding richting het westen...Amersfoort is iets meer stad...Apeldoorn is iets meer dorp...kijk wat je voorkeur is
.
Beide steden hebben een goede OV verbinding richting het westen...Amersfoort is iets meer stad...Apeldoorn is iets meer dorp...kijk wat je voorkeur is
https://wren.co/join/Devian
Begin met een baan en daarna een woonplaats zou ik zeggen. In de randstad kan de reistijd ook zo oplopen naar 1,5u enkele reis. Overweeg ook andere regio’s als Brabantse stedenrij en Arnhem/Nijmegen als je toch zo flexibel bent.
Verwijderd
Uit mijn (studie-)netwerk zijn het juist de Medici en ITers die richting randstad vertrekken en de mensen die rechten en accountancy hebben gestudeerd werken nog in Groningen. Meer om aan te geven dat ik persoonlijk iets anders zie dan degene waarop ik reageer. Uiteindelijk is het dus gewoon een kwestie van perspectief en referentie kadersnoppus schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 16:12:
[...]
Ik denk dat Kneddah bedoelt dat het hem zelfs in de IT (of de zorg) niet gelukt is werk te vinden.
Is het aantal banen in Groningen dan zo veel minder om het niet waard te maken om daar te wonen? Ik zag het juist als de enige manier om buiten de randstad dichtbij je werk te wonen als IT'er (behalve eindhoven dan)
Een appartement of huis huren midden in de grote steden voor 900 € gaat een uitdaging worden. Je zal voor jezelf moeten uitdokteren waar je wilt werken en of je met het OV wilt reizen bij dat laatste, zoek dan voor Den Haag/Rotterdam/Utrecht een middelgrote plaats met een treinstation voor de verbindingen, Alphen aan de Rijn, Gouda, Woerden. Terwijl Utrecht dan goed aan te reizen is van Amersfoort en Zeist, Veenendaal Ede Wageningen. Amsterdam is een andere verhaal, Haarlem en Zaandam zullen ondertussen boven budget zijn.
Als je met de auto gaat reizen: een niet-populair dorpje in de randstad (in de aanvliegroute van Schiphol of zoiets)
Als je met de trein gaat: buiten de randstad, dicht bij het treinstation.
Overigens: pas een beetje op met het hele 'ik ga bij mijn werk wonen', sommige werkgevers vinden het benauwend als je je hele toekomst lijkt in de richten rondom 1 baan: dan wordt het immers al snel een drama om je te dumpen als je je werk niet goed doet.
(En soms is 'je woont te ver weg' een smoesje van werkgevers die je om een andere reden niet willen aannemen, en dat kan gewoon zijn dat je cv op zich prima is maar dat de klik er niet is)
Overigens: pas een beetje op met het hele 'ik ga bij mijn werk wonen', sommige werkgevers vinden het benauwend als je je hele toekomst lijkt in de richten rondom 1 baan: dan wordt het immers al snel een drama om je te dumpen als je je werk niet goed doet.
(En soms is 'je woont te ver weg' een smoesje van werkgevers die je om een andere reden niet willen aannemen, en dat kan gewoon zijn dat je cv op zich prima is maar dat de klik er niet is)
Bij mij is reistijd werktijd dus dan verveelt dat een stuk minder;)CrazyOne schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 10:27:
Op zoek gaan naar een huisgenoot?
Wellicht kan TS zijn eventuele thuiswerk dag in de trein gedaan krijgen en wint zo een 'vrije' dsg
Dat zal hier niet spelen. Op en neer vanuit Groningen is een vele male groter probleem. Gegarandeerd burnout binnen een jaar.selena81 schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 17:50:
Als je met de auto gaat reizen: een niet-populair dorpje in de randstad (in de aanvliegroute van Schiphol of zoiets)
Juist in de randstad heb je ook makkelijker wat anders dus kunnen ze snel van je af
Leuk dat je 900 euro kunt missen, maar zeker dat "incl" komt maar weinig voor, je zal dus naar goedkopere woningen moeten kijken. Hou er ook rekening mee, dat veel verhuurders een minimum aan inkomen eisen, vaak zie je dat rond de huurprijs * 4 je minimum bruto loon moet zijn. Dus voor een woning van 800 euro zou je toch wel minimaal 3200 euro bruto moeten verdienen.Verwijderd schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 09:35:
Nu zijn deze gesprekken in Utrecht,Amsterdam en Rotterdam maar in deze steden zelf wonen lijkt nogal prijzig te zijn en ik kan zo'n 900 incl aan huur per maand missen.
[ Voor 3% gewijzigd door yodeluxe op 09-10-2019 09:41 ]
Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!
Als je plaatsen als Apeldoorn zou overwegen zou ik gewoon daar werk zoeken. Toch is de randstad ook prima te doen volgens mij. Ik zag veel jonge collega’s ook vaak zat er bewust voor kiezen om een jaar op kamers te gaan. Niet in een studentenhuis, maar er zijn zat huizen waar jonge werkende mensen wonen. Wel de voordelen van op kamers (gezellig, betaalbaar) en niet de nadelen (vies, tot laat herrie).
Vandaaruit kan je dan bedenken wat je wil (je moet passen in de randstad als Groninger, al zal dat in al die dorpen om de grote steden heen wel makkelijker zijn) en daar dan een plan op maken.
En ik denk overigens niet dat Apeldoorn veel makkelijker is qua woning krijgen, hooguit dat je ene iets goedkoper appartementje zou kunnen kopen dan in de randstad.
Vandaaruit kan je dan bedenken wat je wil (je moet passen in de randstad als Groninger, al zal dat in al die dorpen om de grote steden heen wel makkelijker zijn) en daar dan een plan op maken.
En ik denk overigens niet dat Apeldoorn veel makkelijker is qua woning krijgen, hooguit dat je ene iets goedkoper appartementje zou kunnen kopen dan in de randstad.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren
Ben ook starter (iets minder dan 3k/pm), nu versneld studieschuld afbetalen
en daarna ook maar zoeken naar kamers ofzo. Ja woon tijdelijk weer thuis, echter viel het mij op dat ik niet de enige was
. Nul vermogen dus begin ook echt op nul (nouja, eigenlijk met een 1-0 achterstand). Gekke tijden met die hoge huur- en koopprijzen. Als je in Groningen iets kan vinden zou ik lekker daar blijven, dat reizen in de randstad komt je neus uit!!
Ik 36 jaar woon met 2 kinderen en me vrouw ook bij mijn moeder ivm we net terug zijn na 10 jaar buitenland.
Ik ga echt niet voor 900 tot 1000 euro p/m huren op een eenverdiener salaris van 2800 bruto.
Ik spaar nu keihard om straks in een keer een huis te kunnen kopen en 30/40k eigen inleg klaar te hebben, dat raad ik je aan. ik heb 10 jaar gehuurd in het buitenland 1000 euro per maand... niets aan overgehouden behalve 10 jaar een dak boven mijn hoofd (kon ook niet anders ivm ik geen passpoort daar had alleen een visum)
Maar toch, huren doe ik never nooit meer 120k euro "down the drain"gewoon bij je ouders in wonen als dat nog een mogelijkheid is, ik zie het massaal gebeuren nu in NL, 20+ plusssers met vriendin inwonend bij moeders en fulltime job.
Iets wat al jaren en jaren dood normaal in azie is trouwens. No shame in it.
Ik ga echt niet voor 900 tot 1000 euro p/m huren op een eenverdiener salaris van 2800 bruto.
Ik spaar nu keihard om straks in een keer een huis te kunnen kopen en 30/40k eigen inleg klaar te hebben, dat raad ik je aan. ik heb 10 jaar gehuurd in het buitenland 1000 euro per maand... niets aan overgehouden behalve 10 jaar een dak boven mijn hoofd (kon ook niet anders ivm ik geen passpoort daar had alleen een visum)
Maar toch, huren doe ik never nooit meer 120k euro "down the drain"gewoon bij je ouders in wonen als dat nog een mogelijkheid is, ik zie het massaal gebeuren nu in NL, 20+ plusssers met vriendin inwonend bij moeders en fulltime job.
[ Voor 19% gewijzigd door Wowhead op 10-10-2019 08:44 ]
Ik 34 heb gewoon mazzel gehad qua timing en net voordat het allemaal 'mis ging' een huis kunnen kopen, maar daar gaat het niet om. Ik snap je hele verhaal wel, en omdat je tegenwoordig al student moet lenen en deze ook meegenomen wordt bij de hypotheek kan je een lagere hypotheek ontvangen. Tel daarbij op dat de huizen bijna overal duurder worden en het is enorm lastig geworden een huis te vinden.Wowhead schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 08:42:
Ik 36 jaar woon met 2 kinderen en me vrouw ook bij mijn moeder ivm we net terug zijn na 10 jaar buitenland.
Dat gezegd hebbende hebben we de hypotheek op 2 lonen gestart, maar onderhouden we die op 1 loon (maar goed ook, want anders hadden we hier niet meer gewoond.. maar dat is een ander verhaal) wat e.e.a. ook wel gemakkelijker maakte. Momenteel op 1 loon een huis kopen, zonder (enorm) veel spaargeld is bijna niet te doen.
Een collega van me is 36 en die woont sinds 5 jaar op zichzelf, heeft tot zijn 31e bij zijn moeder gewoond en enorm kunnen sparen. In die situatie is het tegenwoordig te doen om in je eentje een huis te kopen, maar anders eigenlijk niet meer.
Dat is het grootste probleem. Veel jongeren sparen niet meer voor een huis tegenwoordig. Dat noem ik de lease/leen generatie. Zoveel mogelijk lenen is wat ze geleerd hebben.noslen schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 19:31: . Nul vermogen dus begin ook echt op nul (nouja, eigenlijk met een 1-0 achterstand).
Je hebt wel wat vermogen nodig idd. Ik heb altijd de huizen waar ik in woon en gewoond heb op 1 salaris betaald. Eerste huis op het hoogste punt voor de crisis gekocht. Vorig jaar gelukkig niet op de top gekocht en nu de overwaarde gelukkig vergroot. Gewoon zorgen dat je al vroeg begint met sparen.Wowhead schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 08:42:
Gelukkig is het tegenwoordig supersimpel om zonder studieschuld af te studerenfisherman schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 16:52:
[...]
Dat is het grootste probleem. Veel jongeren sparen niet meer voor een huis tegenwoordig. Dat noem ik de lease/leen generatie. Zoveel mogelijk lenen is wat ze geleerd hebben.
[...]
Je hebt wel wat vermogen nodig idd. Ik heb altijd de huizen waar ik in woon en gewoond heb op 1 salaris betaald. Eerste huis op het hoogste punt voor de crisis gekocht. Vorig jaar gelukkig niet op de top gekocht en nu de overwaarde gelukkig vergroot. Gewoon zorgen dat je al vroeg begint met sparen.

Je hebt toch ouders neem ik aan? Zij waren niet van de lease of leen generatie en hebben als het goed is gespaard voor je studie.twisterNL schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 16:58:
[...]
Gelukkig is het tegenwoordig supersimpel om zonder studieschuld af te studeren
Tja, tenzij die een woekerpolis bij de Aegon hadden en dat volledig is verdampt. Ik begon lekker op 0, maar had wel mijn studie volledig zelf betaald en afbetaald toen ik klaar was door ernaast te werken. Het is toch echt niet zo makkelijk om al voor een huis te sparen als je studeert. En ja, ik woonde thuis en betaalde kostgeld.fisherman schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 17:38:
[...]
Je hebt toch ouders neem ik aan? Zij waren niet van de lease of leen generatie en hebben als het goed is gespaard voor je studie.

[ Voor 8% gewijzigd door SmurfLink op 10-10-2019 17:42 ]
I have stability. The ability to stab.
Oke boomerfisherman schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 17:38:
[...]
Je hebt toch ouders neem ik aan? Zij waren niet van de lease of leen generatie en hebben als het goed is gespaard voor je studie.
Svp generalisaties en off-topic-praat achterwege laten. Tevens moet dit niet het zoveels "Bespreek hier de woningmarkt"-topic worden.
Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!
Wat is er onduidelijk aan de modbreak hierboven?
[ Voor 83% gewijzigd door Ardana op 11-10-2019 10:01 ]
[ Voor 94% gewijzigd door Ardana op 11-10-2019 10:02 ]
[ Voor 90% gewijzigd door Ardana op 11-10-2019 10:02 ]
Maar goed, dit dreigt zo wel heel erg een woning-topic te worden die er al in overvloede zijn/waren.
Juist. Dus ik herhaal: wat is er onduidelijk aan de modbreak hierboven?
Juist. Dus ik herhaal: wat is er onduidelijk aan de modbreak hierboven?
[ Voor 82% gewijzigd door Ardana op 11-10-2019 10:03 ]
“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice
ZieMaar! schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 13:34:
Verder zou ik TS aanraden om eerst een (goedbetaalde) baan te vinden en vervolgens te kijken vanuit waar je die goed kunt bereiken. Als je een leaseauto krijgt wil je bijvoorbeeld dicht bij een snelweg wonen, krijg je die niet wil je dicht bij OV wonen. Daarnaast weet je dan je salaris en wat er in je budget valt. Met vrienden iets huren is ook een goede optie.
Ik mis even wat vooronderzoek vanuit de TS. Je hebt dus besloten dat je weg wil uit Groningen bent gaan solliciteren en toen...?
Lijkt mij handig dat je zelf wat vooronderzoek doet naar je mogelijkheden. Niet alleen met betrekking tot wonen en de beschikbaarheid/betaalbaarheid hiervan, maar ook bijvoorbeeld transport. Als je wordt aangenomen in de haven van Rotterdam kan ik mijzelf indenken dat je hele andere keuzes maakt dan wanneer je wordt aangenomen in hartje Utrecht.
Lijkt mij handig dat je zelf wat vooronderzoek doet naar je mogelijkheden. Niet alleen met betrekking tot wonen en de beschikbaarheid/betaalbaarheid hiervan, maar ook bijvoorbeeld transport. Als je wordt aangenomen in de haven van Rotterdam kan ik mijzelf indenken dat je hele andere keuzes maakt dan wanneer je wordt aangenomen in hartje Utrecht.
Als je overweegt als ZZP'er aan de slag te gaan of zelf een bedrijfje te starten; Barneveld is nogal eens MKB-vriendelijkste gemeente van NL. Iig in 2015 en 2019 meen ik, goede uitvalsbasis naar het Westen, aan de snelweg.
Verwijderd
Ik heb in Veenendaal nog wel een keer een verhuurder gehad die me terugmailde en wou kijken naar mogelijkheden. Ik verdiende 1900 netro en wilde een woning van 790 kaal huren. Inkomenseis was 4x790 per maand. Kleinere partijen willen heel sporadisch wel coulant zijn.
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2019 20:14 ]
Flevoland is een goede optie, maar inderdaad Almere en Lelystad zou ik niet willen wonen. Neem bijvoorbeeld Dronten, Zeewolde en Biddinghuizen, vanaf daar heb je genoeg opties. Dronten heeft een treinverbinding met Amsterdam en Zwolle.
[ Voor 18% gewijzigd door Zenix op 12-10-2019 21:42 ]
Pagina: 1