Wat is de ervaring met lamelparket?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichardKim06
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:53
Binnenkort krijgen wij de sleutel van ons nieuwe huis. Ik heb in ons huidige huis een massief eiken vloer liggen, hij ziet er werkelijk schitterend uit, erg warme uitstraling. Ik heb helaas een haat-liefde verhouding met deze vloer want als het regent (dus de luchtvochtigheid gaat omhoog) dan gaat de vloer kraken als een malle. De vloer ligt zwevend dus dit is natuurlijk oorzaak nummer één. Wij hebben de vloer volledig volgens advies van de leverancier gelegd die ons verzekerde dat dit prima kon met deze vloer. Achteraf toch een grote teleurstelling gebleken qua geluid.

Nu vind ik de uitstraling zo mooi dat ik eraan denk om in ons nieuwe huis lamelparket te leggen. Doordat dit uit drie lagen bestaat die haaks op elkaar zijn verlijmd, schijnt deze soort niet tot nauwelijks te werken, dus ook niet te kraken.

Aangezien ik al eens slecht advies heb gehad m.b.t. de eiken vloer, ben ik benieuwd wat hier de ervaring is met lamelparket met de focus op het gekraak.

Ik hoor graag van jullie :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-05 16:07

Releases

Ja maar!

- edit -
Als alles netjes geplaatst word en verlijmt dan zou dit geen gekraak etc moeten opleveren.

[ Voor 57% gewijzigd door Releases op 07-10-2019 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:46
Ik kan je zeggen: hou bij die eikenvloer een halve tot hele cm speling aan de randen, en eigenlijk een mm tussen de planken, als je hem net legt.
Ik heb zelf parket, nadeel: net als met eikenhouten vloer wordt deze OOK "vochtig", en wordt dan erg "stroef". Als je hem dan wilt schoonmaken met stofzuiger / vloerwisser, dan blijft alles hangen / plakken / glijdt niet goed. Kan ook bij eikenhout gebeuren natuurlijk, maar ik wilde je even ervoor waarschuwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:34

_Arthur

blub

Lamelparket werkt niet. Ik heb Amerikaans Esdoorn, cq Hard Maple (in lamel parket; boven laag x-mm 'echt' hout verlijmd op multiplex) en is zwevend gelegd en aan elkaar genageld. Geen enkele werking in lengte en/of breedte. Enige loopgeluiden is dat het zwevend gelegd is.

Wil je die ook niet; laat de vloer dan verlijmd (op de ondervloer) leggen.

[ Voor 10% gewijzigd door _Arthur op 07-10-2019 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-05 10:23
Hebben op de bovenverdieping ook lamelparket zwevend liggen en nergens last van met kraken. Onderling goed verlijmen en een beetje aandacht met leggen en geen centje pijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NRJ020
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:14
Hier ook laminaat parket (visgraat). Ook verlijmd. Kraakt helemaal nergens.

Itho Amber 95 + WPV-H 240L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:27
Jaren lamellen parket gehad, zwevend en onderling verlijmd. En opgespannen met veren. Was heerlijk, in de hard wax gezet, weinig onderhoud en gewoon te dweilen.
Heerlijke vloer die leeft maar niet kraakt of bol stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Het mijne wel. Dat van jou vast ook wel; "alles" zet uit met warmte en hout ook nog extra met vochtopname. Maar je ziet het niet als het goed is aangebracht en het langer/korter worden van de planken door de plint verborgen wordt ;)

Kraken heb ik niet. Werken is op een paar plekken zichtbaar doordat er wat lijmrandjes tussen planken zijn losgeraakt. En daar ontstaan dan wel duidelijke naden tussen de planken, maar dan is meestal minder dan een millimeter.

Ik heb op 2 plekken waar een kort plankje los zit, daar loopt de naad op tot een halve centimeter als het heel droog is. Die plankjes worden dan simpelweg een stukje verder 'onder de plint' geschoven bij het uitzetten van de grotere plank en keren niet vanzelf meer terug als het weer krimpt. En ja, ik ben te lui om daar lijm tussen te stoppen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:41
Ik heb in mijn nieuwe woning een redelijk kostbare laminaat vloer laten leggen, dit laminaat heeft zelfs speciale groeven met een soort van 'anti kraak technologie' erin... helemaal volgens de richtlijnen gelegd en ik kan je vertellen dat dit ook wel kan kraken. Niet zo erg als de houten vloer van moeders, maar als het koud is in huis en de verwarming gaat aan dan hoor ik hier en daar wel een kraakje, zeker als ik eroverheen loop... gaat na een paar uurtjes ook wel over en het is gelukkig geen luid gekraak, gewoon kleine piepjes en krakjes.

Want zoals al genoemd, alles werkt bij verschillende temperaturen in meer of mindere mate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:12
Wij hebben beneden een lamelparket eiken vloer van solidfloor.
Deze bestaat uit 4mm eiken op 18mm underlayment, totaal 22mm dik.

Wij heben een balken met houten ondervloer (grotendeels underlayment).
Hierop hebben we de lamelparketvloer volledig laten verlijmen op de ondervloer. (dus niet zwevend)
Nooit een kraakje, ligt superstrak.

Het bevalt zo erg goed, dat we volgende week boven dezelfde vloer laten leggen.
(We moeten ivm verbouwing een nieuwe vloer boven)
Deze laten we ook weer volledig verlijmen op de ondervloer.

[ Voor 9% gewijzigd door FRANQ op 08-10-2019 08:09 ]

Pagina: 1