fdisk en grote hd (60 gb)

Pagina: 1
Acties:

• Molybdenum
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-01 08:42
ik heb een 61.5 GB IBM HD en die heb ik ingedeeld als volgt: primary: C: 25% (~15 GB)
en D: 75% (~45 GB). mooi zo!

overigens fdisk van een WinME diskette.

in dos geeft hij lekker 15 GB aan voor C: en 45 GB voor D:

in WinME geeft hij 8.2 GB voor C: en 43 vood D:

nu, voor D: is het maar een klein verschil, kwestie van rekenen zou ik zeggen, maar C: is toch echt te klein in de ogen van WinME.
mijn huisgenoot heeft hetzelfde probleem.

is het een fdisk artifact of is het een WinME artifact?

kan iemand een oplossing geven?

• The Jester
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-11-2024

The Jester

The fool escaped from paradise

Hmm, lijkt mij (in ieder geval voor een deel) te zitten in het verschil tussen 1024^3 en 1000^3, ofwel: (60*10^9)/1024^3 = 55GB.

Die 8.2 en 43 geeft 51,2GB en dat zou wel eens accuraat kunnen zijn. Fabrikanten doen graag stoer v.w.b. de capaciteit van hun schijven. Geldt overigens niet alleen voor schijven: denka maar aan de eerste RAMBUS advertenties: 144MB (waarvan 16 voor ECC, maar dát vermelden ze niet :r )

Oeps: verkeerd gelezen...
Zéér waarschijnlijk wil de ME fdisk géén grotere primaire partitie maken dan 8GB.

Ik raad je aan even Partition Magic er op los te laten. Waarschijnlijk zie je dan een stuk unassigned staan!

As you grow up and leave the playground where you kissed your prince and found your frog...

• Homerius
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05:55
Check het volgende topic eens, gaat over hetzelfde probleem: [topic=12828]
In dit topic heeft iemand het over een fdisk-bug, maar helaas wordt er geen bevredigende oplossing aangedragen. Misschien moet je detopic-starter heeft eens vragen of het al opgelost is!

Success :)