Oude alarmpoortjes voor kledingwinkel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rann
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 30-09 08:28
Een vriendin is bezig een eigen kledingwinkel te openen, en ze heeft bij iemand op marktplaats twee alarmpoortjes met een lading labels gekregen voor de beveiliging van haar artikelen.

Nu krijgen we de alarmpoortjes niet werkend.. Er is geen handleiding en zelf heb ik niet héél veel elektronica ervaring, dus ik hoop hier met de hulp van een paar alwetende Tweakers ze werkend te krijgen ;-) Op de cover van deze poortjes zit nog een oud onderhoudsschema, waarbij het nog teruggaat tot 1990.

Poort1: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Q1KzPE25RklVQ4MnuKgdOC2E/thumb.jpg

Poort2: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7PTDwAjOcHKjYjBEHmd7LmAT/thumb.jpg

De kabels zijn verder afgeknipt, helaas, dus daar word ik niet heel veel wijzer van. Het betreft een rood/wit en een groen/witte kabel. Bij Poort1 zie je dat hij bij Slave/Mast nog verbonden is.
Bij poort2 is de alarmbel te zien aan de bovenkant.

Logischer wijs lijkt het me dat je daar de de tweede poort verbind, echter is mij niet duidelijk op welke plek dit verbonden moet worden.

De stroom spreekt verder voor zich. Zijn er Tweakers die een 'educated guess' kunnen doen hoe deze op elkaar aangesloten moeten worden? Of kunnen we dit beter bij het oud-ijzer zetten?

Er zitten verder geen namen/typenummers op de printplaten die ook daadwerkelijk zoekresultaten opleveren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marber
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-09 14:54
Heb je alleen de poortjes? geen aansturende hardware? Zit er ergens in de poortjes iets dat piept?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fidelity
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-09 12:58
Het is niet helemaal duidelijk op de foto te zien, maar bij poort 2. Wat zijn de laatste 3 inputs? In kan de beschrijving eronder net niet lezen.

Maar ik zou zeggen dat je daar de slave/master van poort 1 in moet verbinden. Maar dit is zoals je zelf al aangeeft een 'educated guess'.

[ Voor 10% gewijzigd door Fidelity op 07-10-2019 16:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Rann schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 16:06:
Of kunnen we dit beter bij het oud-ijzer zetten?
Zelfs al kun je er niks mee, gewoon neerzetten. Niemand hoeft te weten dat ze het niet doen.

Je houdt er misschien een gelegenheidsdiefje mee tegen die je anders niet zou tegenhouden.
De pro-dieven hebben toch wel een geprepareerde tas oid dus die hou je toch niet tegen

[ Voor 22% gewijzigd door ImNotnoa op 07-10-2019 16:19 ]

Try SCE to Aux

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:58

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Soms werkt het gewoon als je de fabrikant even een mail stuurt:
https://www.telsec-ess.ch/en/companies/article-surveillance/

Gewoon even de typenummers van de printen/poortjes doorgeven en vragen of ze een bedradingschema hebben.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rann
Marber schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 16:09:
Heb je alleen de poortjes? geen aansturende hardware? Zit er ergens in de poortjes iets dat piept?
Verder niets alles zit er in ook de bel zelf (zie TS)
memphis schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 16:38:

Gewoon even de typenummers van de printen/poortjes doorgeven en vragen of ze een bedradingschema hebben.
Top, dat bedrijf had ik nog niet gevonden! Heb ze direct een mail gestuurd !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rann
memphis schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 16:38:

Helaas heeft het bedrijf geen handleidingen meer beschikbaar van deze oude dingen.. Het word dus toch zelf uitvogelen ;-)

@Fidelity
ALOUT, SCA & SEL staat er bij de laatste twee aansluitingen. Niet echt iets veelzeggends helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:20

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Rann schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 16:06:

(...)

en ze heeft bij iemand op marktplaats twee alarmpoortjes met een lading labels gekregen

(...)

De kabels zijn verder afgeknipt
Misschien zijn deze poortjes zelf wel gestolen :+.

Kun je niet met een voltmeter de boel doormeten? Me dunkt dat je maar twee loops nodig hebt: eentje om ze van stroom te voorzien en eentje die de lus sluit als je iets "detecteert" een alarm af doet gaan, maar misschien denk ik te simpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loudwig
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 01-10-2022
Ik zou de 24V eens aansluiten en kijken hoe ver je dan komt.
Wat staat er naast SWEEP FREQ op het board?
Het lijkt erop dat dit model een sweep uitstuurt waarbij gedetecteerd wordt of ergens een dip ontstaat. De tags zullen dan een LC-kring bevatten. De LC-kring zal een dip veroorzaken, welke de ontvangende kant detecteert.
Voor dit systeem is er voor detectie geen fysieke verbinding nodig tussen de poorten. Voor de bel misschien wel, maar ik zou eerst een kijken of er überhaupt gedetecteerd wordt. Er zal toch vast ergens een LED gaan branden of iets dergelijks als een tag in de buurt komt. Ook ALOUT zal iets gaan doen, ik verwacht een maakcontact. Allemaal giswerk, maar wel een poging waard lijkt me.

edit:
8)7 Oh jawel, die verbinding is wel noodzakelijk, anders kan je de vergelijking niet maken tussen zenden en ontvangen. Kan je zien of de bouten bij AUX AMP (lees ik dat goed?) gebruikt zijn?

[ Voor 12% gewijzigd door loudwig op 09-10-2019 16:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:50

Yucon

*broem*

Probeer eens wat nr's die op de chips zitten door google te halen. Met wat geluk zit er op de een of andere manier een gerieke controller of radio chip in die meer duidelijkheid geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08:56
Rann schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 12:18:
[...]

@Fidelity
ALOUT, SCA & SEL staat er bij de laatste twee aansluitingen. Niet echt iets veelzeggends helaas
ALOUT is denk ik Alarm-OUT, ofwel het signaal voor een speaker, danwel een logische poort die je kan doorverbinden naar een alarmsysteem. Als je het werkend krijgt, even kijken met een multimeter wat voor een soort signaal er vanaf komt.

SDA en SCL zijn communicatiepoorten voor I²C (inter-IC communicatie). Ik denk niet dat je deze hoeft te gebruiken, deze zullen misschien ooit zijn gebruikt voor het inprogrammeren van de aansturende controller.

Ik zou beginnen met 24 volt op het systeem te zetten en kijken wat er gebeurt. Dit soort apparatuur werkt als volgt:

"Als het etiket zonder betaling bij de kassa niet is gedeactiveerd, reageert de tag op een elektromagnetisch zendsignaal van een detectiepoortje bij de uitgang van de winkel door typisch resonantiegedrag op de resonantiefrequentie. Het poortje detecteert een dip in het radiospectrum waardoor het poortje een diefstalalarm af laat gaan."
bron: Wikipedia: RF-artikelbeveiligingssysteem

Beide poorten hebben +24V nodig, dus het is niet zo dat één van de twee poorten passief werkt. Je zult ze beiden, ook in de juiste opstelling moeten zetten om te kijken of het werkt. Ik vermoed dat je een signaal krijgt op ALOUT als je de opstelling goed neerzet en een tag tussen de poortjes houdt (afgaande dat de instellingen nog steeds correct zijn; deze apparaatjes werken met de resonantiefrequentie en een verkeerde ingestelde frequentie op de detectiepoortjes zal ervoor zorgen dat het alarm niet met die tags af gaat. Ik neem aan dat de instellingen ongewijzigd zijn toen de opstelling is gedemonteerd, dus laat dat vooral ook zo staan!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:50

Yucon

*broem*

Zouden die SDA/SCL niet nodig zijn om tags ID in een centrale database te verifieren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08:56
Yucon schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 10:48:
Zouden die SDA/SCL niet nodig zijn om tags ID in een centrale database te verifieren?
Lijkt mij niet, of TS heeft een bijzonder modern setje poortjes gekocht.

De tags die hiervoor gebruikt worden bevatten geen data, maar bevatten een simpele antenne met een kleine condensator. De antenne is een spoeltje, aan dat spoeltje zit de kleine condensator, en samen zorgen die voor een LC-resonantie. Deze resonantie kost energie, en dat wordt opgemerkt aan de andere kant in het ontvangende poortje die merkt dat het energieniveau van de radiogolven die aankomt plotseling lager is.
Tevens zijn er de zogenaamde 'chiploze tags', die gebruikt worden voor eenvoudige identificatie zoals diefstalpreventie. Dit zijn strikt genomen geen RFID-tags omdat ze geen uniek identificatienummer (ID) bevatten. Ze bestaan namelijk uit een afgestemde resonantiekring die op een specifieke frequentie energie absorbeert.
De tags bevatten geen data, zoals je RFID-bankpas dat wel heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rann
Top, tot zover bedankt, van het weekend gaan we waarschijnlijk weer bezig.. dus dat word even proberen..

Kijken of we hem werken kunnen krijgen ;-)

Wat ik begrijp hoeft de master/slave dus niet aangesloten te worden, omdat ze allebei al ingesteld staan op een bepaalde frequentie, merkt het poortje de frequentie wijziging op

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:58

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Let er bij dit soort poorten ook op dat ze niet te ver uit elkaar staan. Ik ken ze intern niet, maar bij een winkel waar ik ooit werkte stonden ze ook, maar net te ver, waardoor in het midden een strook van soms een halve meter (afhankelijk van atmosferische omstandigheden) was waarin niks werd gedetecteerd. Niet heel handig, want in die strook liepen de meeste klanten.

Op de print de blauwe tonnen, dat zijn de piepers.
ALOUT is zo goed als zeker een logische uitgang waarmee op een andere plek ook een alarm aan gestuurd kan worden (bijv. als je een extra alarm in een ruimte achterin wil hebben).

Ik zou persoonlijk eens beginnen door beide poortjes 24V voeding te geven en ze 2 meter uit elkaar te plaatsen en te testen wat er gebeurd als je met een label in de buurt komt. Grote kans dat ze direct veel lawaai gaan maken.

Maar wat ook al gezegd is, verwacht niet te veel van de werking. Een diepvriestas met metaalfolie voering is vaak al genoeg om te voorkomen dat een tag gedetecteerd wordt...

En een brutale dief heeft gewoon bij ome Ali een tooltje besteld om de tags te kunnen verwijderen...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorlon
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 28-09 13:04
Dat zijn idd Telsec poortjes. Dat is/was het budget merk van Crosspoint. Als ik me goed herinner is de manier van syncen ook hetzelfde. Ik zou even moeten kijken of het AM of FM poortjes zijn. Wat voor tags heb je erbij?

"You are not ready for immortality yet" - Kosh Nararek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:57
@deepbass909 voor veel gelegenheidsdieven is een poortje wellicht afschrikwekkend. Zie het als een alarm sticker op het raam van je auto of huis. Mensen die echt voorbereid komen hou je sowieso lastig tegen als je niet iedereen tegelijk in de gaten kunt houden. Poortjes geven je allicht een beetje basis.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Pagina: 1