SHA256 hash verschil na downloaden Alpine Linux

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechNoobs
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-01 13:46
Mijn vraag
Sinds enige tijd ben ik aan het strugglen met een nieuwe thuis server setup draaiende op ProxMox. Op een of andere manier krijg ik geen stabiele Alpine Linux installatie gerealiseerd. Ik heb de Standard, Extended en Virtual versies geprobeerd en elke keer als ik de setup-alpine run dan hangt de installatie maar helaas ook nog random gedurende de setup. De ene keer tijdens het mounten van de hdd, dan weer tijdens indexatie na selectie van APK repositories etc...

Heb inmiddels een memory test en HDD test gedaan en nu begon ik te twijfelen aan de installatie bestanden die ik gedownload heb. Na een check met get-filehash in Powershell krijg ik een verschi in de hash.

Wellicht dat ik iets over het hoofd gezien ben, gezien dit alles nog nieuw voor me is maar de hash verschillen vond ik toch best vreemd.

Ubuntu heb ik geinstalleerd gekregen maar ik was juist gecharmeerd van de Alpine omdat het zo compact is en weinig resources gebruikt.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Optiplex i5 4590, 16GB DDR3, 128GB Hynix SSD op het moment run ik Proxmox 6.04

Heeft iemand enig idee waarom ik verschillende hashes krijg tussen het ISO en sha256 bestand?

Alvast bedankt.

Technoob

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Heb je de ISO al opnieuw gedownload? Als de SHA256 hash afwijkt zijn er maar weinig mogelijkheden: Alpine publiceert een onjuiste hash of de ISO is gemanipuleerd na het maken van de hash (verdacht). Al kan in theorie ook gewoon een fout gemaakt zijn met het maken van één van de hashes.
Maar waarschijnlijk is er tijdens het downloaden gewoon iets fout gegaan. Zo had ik zelf in het verleden soms (reproduceerbare) fouten in downloads die door een virusscanner veroorzaakt werden.