Zonnepanelen geaard of niet geaard. (NEN1010)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wfveennl
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:03
Goedendag,

In oktober 2017 zonnepanelen laten installeren. Vorige maand uitbreiding laten installeren met een andere leverancier waarbij deze installateur opmerkte dat de eerder opgeleverde installatie niet geaard is. De extra geïnstalleerde panelen heeft hij dus wel geaard.

Volgens de installateur is het vanwege de NEN1010 verplicht om een zonnepaneel installatie te aarden.

Ik heb dus een mail gestuurd naar de installateur van die de panelen in 10/2017 geïnstalleerd heeft en gevraagd waarom de installatie niet geaard is, en dit is zijn reactie:

NEN1010 is een richtlijn. Deze volgen we uiteraard zo goed mogelijk. De aardingsdiscussie is daarin een altijd terug komend iets met twee kampen. De komende uitgaven zullen er weer aanpassingen op dat vlak komen.

Aarding heeft geen functie anders dan vereffening. De oppervlakten van de paneelprofielen zijn dusdanig behandeld dat deze slecht geleiden en er vrijwel niets te vereffenen valt. Wij kiezen er daarom meestal voor om niet te aarden.

Is het nu wel of niet, en sinds wanneer, verplicht om een installatie te aarden en als dit wél het geval is hoe kan ik de installateur overreden, met verwijzing naar overheid of andere inspectie, om het aarden alsnog uit te komen voeren?

Op de website zie ik geen enkel logo van een vakorganisatie of een keurmerk. Is deze NEN1010 norm een wettelijke verplichting?

LG Therma V Split: binnen : HN091MR; buiten : HU071MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:38
In België is het verplicht aanraakbare metalen onderdelen te aarden, dus ook een metalen steunbalk (of hoe jullie een "potrel" noemen) bijvoorbeeld moet geaard worden. Onder die paraplu kan je de verplichting zoeken in Nederlandse wetgeving.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:31
WVB >>> DED

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
Lijkt wel op een woordspelletje, NEN 1010 zelf is inderdaad niet verplicht maar er is wel een verplichting om aan te tonen dat je met welke oplossing dan ook dezelfde veiligheid bereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Alle panelen die ik ken zijn dubbel geïsoleerd. Volgens deze websites mag je dubbel geïsoleerde toestellen niet aarden:
https://www.ikhebeenvraag...oestel-niet-geaard-worden
https://www.circuitsonline.net/forum/view/74762

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Basement
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-09 10:31
Er is al veel over geschreven en gezegd. Het (metalen) onderstel waar je panelen op bevestigd zijn moet een vereffening hebben. En meestal gebruik je het alu profiel van her paneel zelf om de andere rails mee te aarden (vereffenen).

De nieuwe NEN1010 (1 januari 2017) stelt het aarden van een PV-installatie verplicht. Het montagesysteem wordt gezien als een metalen constructie, en moet dus geaard worden. De zonnepanelen zijn dubbel geïsoleerd en hoeven niet geaard te worden.

https://www.installatiejo...eem-geaard-worden-1017332

Met nog een aanvulling:

NEN 1010 H.411:Alle metalen gestellen moeten via beschermings-leidingen met de aardelektrode of aardpunt van de installatie verbonden worden. De metalen gestellen van het PV-systeem zijn:

de omvormer;
de metalen delen van het montagesysteem.
de frames van de panelen.

[ Voor 20% gewijzigd door Basement op 07-10-2019 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wfveennl
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:03
Basement schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 19:37:
Er is al veel over geschreven en gezegd. Het (metalen) onderstel waar je panelen op bevestigd zijn moet een vereffening hebben. En meestal gebruik je het alu profiel van her paneel zelf om de andere rails mee te aarden (vereffenen).

De nieuwe NEN1010 (1 januari 2017) stelt het aarden van een PV-installatie verplicht. Het montagesysteem wordt gezien als een metalen constructie, en moet dus geaard worden. De zonnepanelen zijn dubbel geïsoleerd en hoeven niet geaard te worden.

https://www.installatiejo...eem-geaard-worden-1017332

Met nog een aanvulling:

NEN 1010 H.411:Alle metalen gestellen moeten via beschermings-leidingen met de aardelektrode of aardpunt van de installatie verbonden worden. De metalen gestellen van het PV-systeem zijn:

de omvormer;
de metalen delen van het montagesysteem.
de frames van de panelen.
Ik heb van installateur #1 een aantal zonnepanelen op een schuin dak en op een plat dak.
Installateur #2 heeft er op het platte dak nog een aantal bijgeplaatst en heeft deze samen met degene die er al lagen geaard.

De panelen die installateur #1 op het schuine dak heeft geplaatst zijn dus niet niet geaard.

Kun je ergens een klacht indienen over deze installateur? Deze zegt nl. dat het niet verplicht is om te aarden.

LG Therma V Split: binnen : HN091MR; buiten : HU071MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basement
wfveennl schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 20:49:
[...]

Ik heb van installateur #1 een aantal zonnepanelen op een schuin dak en op een plat dak.
Installateur #2 heeft er op het platte dak nog een aantal bijgeplaatst en heeft deze samen met degene die er al lagen geaard.

De panelen die installateur #1 op het schuine dak heeft geplaatst zijn dus niet niet geaard.

Kun je ergens een klacht indienen over deze installateur? Deze zegt nl. dat het niet verplicht is om te aarden.
Als de (slechte) installateur en verwijzing in het qbis register heeft zou je met deze organisatie contact op kunnen nemen. Hetzelfde geld als hij een Zonnekeur Installateur is. Je zou het bij techniek Nederland kunnen melden of... je laat het gaan... wat ik denk dat slimmer is, beter voor je hart en vrije tijd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:11
wfveennl schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 20:49:
[...]

Het is ook niet verplicht, de NEN is geen wet. Dan wordt dus de vraag of jij een bedrijf dat niet werkt volgens de NEN bij jou werk wil laten uitvoeren.
Er kan ook eigenlijk niets mis gaan met een installatie zonder aarding, voor 2017 deed niemand zonnepanelen systemen uit zichzelf aarden. Die aarding, of vereffening, is alleen bedoeld om te zorgen dat als jij op het dak klimt en je pakt dat metalen frame vast om van de ladder af te stappen dat je er geen schok krijgt van een lekstroom/statische elektriciteit en van schrik van het dak lazert.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-09 15:23

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

No Hands schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 21:52:
[...]
Die aarding, of vereffening, is alleen bedoeld om te zorgen dat als jij op het dak klimt en je pakt dat metalen frame vast om van de ladder af te stappen dat je er geen schok krijgt van een lekstroom/statische elektriciteit en van schrik van het dak lazert.
Waarom je vooral aarding wilt is om brand te voorkomen, JUIST bij zonnepanelen! De kans is niet heel groot, maar elke vorm van risico moet je uitsluiten.

Het kost op het totaal plaatje nauwelijks extra.

De nen1010 toepassen is trouwens geen vereiste, maar ik zou eerlijk gezegd niet met een installateur in zee gaan die het niet garandeert.

Het werken op de norm is gewoon een werkwijze. Een bedrijf dat werkt volgens de norm heeft zijn zaken gewoon beter op orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:27
En dan uit interesse, hoe aard je zoiets?

Mijn panelen liggen op een zinken dak en zijn dus bevestigd aan dit dak. Maar dit dak is niet geaard vermoed ik.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:11
Luchtbakker schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 21:56:
[...]

Waarom je vooral aarding wilt is om brand te voorkomen, JUIST bij zonnepanelen! De kans is niet heel groot, maar elke vorm van risico moet je uitsluiten.
Hoezo zijn alle ongeaarde systemen die voordat de NEN zei dat je moest aarden dan niet in brand gevlogen? Brand en aarding hebben naar mijn idee niets met elkaar te maken.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basement
No Hands schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 21:52:
[...]

Het is ook niet verplicht, de NEN is geen wet. Dan wordt dus de vraag of jij een bedrijf dat niet werkt volgens de NEN bij jou werk wil laten uitvoeren.
Er kan ook eigenlijk niets mis gaan met een installatie zonder aarding, voor 2017 deed niemand zonnepanelen systemen uit zichzelf aarden. Die aarding, of vereffening, is alleen bedoeld om te zorgen dat als jij op het dak klimt en je pakt dat metalen frame vast om van de ladder af te stappen dat je er geen schok krijgt van een lekstroom/statische elektriciteit en van schrik van het dak lazert.
Met een kleine kanttekening dat bij nieuwbouw je onder het bouwbesluit valt en die eist wel de nen1010, en dus voor nieuwbouw word de norm de wet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basement
NiGeLaToR schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 21:59:
En dan uit interesse, hoe aard je zoiets?

Mijn panelen liggen op een zinken dak en zijn dus bevestigd aan dit dak. Maar dit dak is niet geaard vermoed ik.
Met een aarde draad die uiteindelijk verbonden met het aardingspunt in de meterkast ;-)

Je knijpt met een amp tang een oog aan de aarde draad, en jast hem met een parker vast in de montagerail.
(ik doe voor zekerheid 2 keer) Het metalen of (alu) frame neemt die functie verder over zo word het andere deel van het frame ook geaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Basement schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 22:21:
[...]

Met een aarde draad die uiteindelijk verbonden met het aardingspunt in de meterkast ;-)

Je knijpt met een amp tang een oog aan de aarde draad, en jast hem met een parker vast in de montagerail.
(ik doe voor zekerheid 2 keer) Het metalen of (alu) frame neemt die functie verder over zo word het andere deel van het frame ook geaard.
Had ik dat geweten toen ik de 20 meter die kant op kabels aan het trekken was, incl openbreken bestrating. Aardedraad van bestaande WCD gebruiken is dus geen optie :+

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basement
NiGeLaToR schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 22:24:
[...]

Had ik dat geweten toen ik de 20 meter die kant op kabels aan het trekken was, incl openbreken bestrating. Aardedraad van bestaande WCD gebruiken is dus geen optie :+
Uiteindelijk is die aarde draad van de bestaand wcd ook verbonden met dat centrale aardpunt aan het einde van de rit. Alleen dat is niet heel gebruikelijk. Van de andere kant, beter die aarde dan dan helemaal geen aarde.

Normaliter leg je gewoon een 3x2,5 of 5x2,5 en daar zit je aarde al in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Basement schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 22:29:
[...]

Uiteindelijk is die aarde draad van de bestaand wcd ook verbonden met dat centrale aardpunt aan het einde van de rit. Alleen dat is niet heel gebruikelijk. Van de andere kant, beter die aarde dan dan helemaal geen aarde.

Normaliter leg je gewoon een 3x2,5 of 5x2,5 en daar zit je aarde al in.
Aan m'n PV zit gelijkstroomdraden 6mm2 ofzo, van die rode speciaal voor PV. Die gaat eerst naar de inverter een meter of 12 verderop, vanaf daar heb ik inderdaad 5 x 2,5mm2.

Maargoed, goede nieuw is dat m'n huis aan de voor- en achterzijde volledig metaal is en het zou raar zijn als die niet geaard is. Toch heb ik bij het dakdeel waar de panelen aan zitten soms dat ik 'lekstroom' voel. Vandaar dat ik het niet zeker weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_rick
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 10-09 17:23
Het metalen frame moet geaard worden, maar moeten de panelen ook apart geaard worden? Ik denk zelf van niet maar ik heb daar wel eens een discussie over gehad... wie weet dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basement
NiGeLaToR schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 22:35:
[...]

Aan m'n PV zit gelijkstroomdraden 6mm2 ofzo, van die rode speciaal voor PV. Die gaat eerst naar de inverter een meter of 12 verderop, vanaf daar heb ik inderdaad 5 x 2,5mm2.

Maargoed, goede nieuw is dat m'n huis aan de voor- en achterzijde volledig metaal is en het zou raar zijn als die niet geaard is. Toch heb ik bij het dakdeel waar de panelen aan zitten soms dat ik 'lekstroom' voel. Vandaar dat ik het niet zeker weet.
In de nen1010 staat ook dat elke metalen constructie geaard moet zijn, dus als het goed is, is dat bij jou het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Basement schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 22:41:
[...]

In de nen1010 staat ook dat elke metalen constructie geaard moet zijn, dus als het goed is, is dat bij jou het geval.
Ok. ga ik nog wel ff checken.. somehow :)
tis geen heel oud huis, dus dit moet haast wel goed zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basement
m_rick schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 22:35:
Het metalen frame moet geaard worden, maar moeten de panelen ook apart geaard worden? Ik denk zelf van niet maar ik heb daar wel eens een discussie over gehad... wie weet dit?
Op het moment dat deze op het frame gedrukt worden door de beugel op het onderframe word de metalen rails van het paneel automatisch mee ge-aard. De rest van het paneel niet en mag ook niet want deze is dubbel geïsoleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basement
NiGeLaToR schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 22:43:
[...]

Ok. ga ik nog wel ff checken.. somehow :)
tis geen heel oud huis, dus dit moet haast wel goed zijn.
http://www.euronorm.net/content/template2.php?itemID=391

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_rick
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 10-09 17:23
Basement schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 22:43:
[...]

Op het moment dat deze op het frame gedrukt worden door de beugel op het onderframe word de metalen rails van het paneel automatisch mee ge-aard. De rest van het paneel niet en mag ook niet want deze is dubbel geïsoleerd.
Helder. Er zitten we oogjes op de panelen om te aarden. Is dat bedoeld voor een indak systeem? (als je een kunststof montagesysteem hebt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Christian M.
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:20
Ik vraag me eigenlijk af wat het verschil is tussen een bliksemafleider en geaarde zonnepanelen.
Waar de bliksemafleider via een spriet met een 25mm2 mooi aan de buitenkant langs de gevel naar zijn eigen aardpin gaat zie ik bij solar installaties soms creatieve oplossingen als vanaf een gigantisch metalen vangnet (de zonnepanelen) op het dak via een 2,5mm2 of een 4 mm2 het huis binnengaan om dan op het frame van de omvormer af te vloeien via het stopcontact en de rest van het huis naar de centrale aardpin.

Ik heb dan ook mijn zonnepanelen bewust niet geaard. Of het nu moet of niet.
Pagina: 1