Zoals de titel al zegt: ik ben benaderd door een bedrijf voor een openstaande vacature. Van wat ik nu gelezen en gehoord heb ben ik wel enthousiast en is dit wel een functie waar ik al eerder van heb gedacht dat ik die kant op zou willen. Nu ben ik echter pas een half jaar bij mijn huidige werkgever in dienst. Ik heb nu aangegeven dat ik graag eens wil praten. Gewoon om te kijken of het ook echt wat is. Maar stel nu dat ik het heel leuk vind, wat dan? Ik heb het op dit moment prima naar mijn zin bij mijn huidige werkgever en ben in die zin helemaal niet op zoek naar een andere baan. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben of tips kunnen geven hoe dit te benaderen of naar te kijken?
Vraag
Alle reacties
Stel dat je het niet doet, ga je er dan ONTZETTEND veel spijt van hebben dat je jaren later nog denkt: Had ik maar?
Die vraag beantwoordt jouw vraag. Al de rest is totaal niet relevant. Je krijgt het wel uitgelegd bij recruiters als ze er ooit naar vragen (als dat je vrees is).
Let wel: Als ICT'er krijg ik vrijwel wekelijks een aanbod of twee en ga ik tegenwoordig nergens meer op in omdat het toch allemaal hetzelfde is. Het moet dus echt iets zijn waarvan je denkt: WAUW (naar mijn mening).
Die vraag beantwoordt jouw vraag. Al de rest is totaal niet relevant. Je krijgt het wel uitgelegd bij recruiters als ze er ooit naar vragen (als dat je vrees is).
Let wel: Als ICT'er krijg ik vrijwel wekelijks een aanbod of twee en ga ik tegenwoordig nergens meer op in omdat het toch allemaal hetzelfde is. Het moet dus echt iets zijn waarvan je denkt: WAUW (naar mijn mening).
[ Voor 28% gewijzigd door matthewk op 07-10-2019 15:10 ]
Consultant - Autogek
Ga nou eerst dat gesprek in en open daarna een topic, if you need to. Maar ik denk dat als die nieuwe plek echt geweldig is, je een antwoord hebt. En als die plek dat niet is ook trouwens.engineer88 schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 14:59:
Zoals de titel al zegt: ik ben benaderd door een bedrijf voor een openstaande vacature. Van wat ik nu gelezen en gehoord heb ben ik wel enthousiast en is dit wel een functie waar ik al eerder van heb gedacht dat ik die kant op zou willen. Nu ben ik echter pas een half jaar bij mijn huidige werkgever in dienst. Ik heb nu aangegeven dat ik graag eens wil praten. Gewoon om te kijken of het ook echt wat is. Maar stel nu dat ik het heel leuk vind, wat dan? Ik heb het op dit moment prima naar mijn zin bij mijn huidige werkgever en ben in die zin helemaal niet op zoek naar een andere baan. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben of tips kunnen geven hoe dit te benaderen of naar te kijken?
Well ain't that just fucking fairies and dancing dildos, eh?
Je hebt het goed, je kunt nu kijken of het nog beter kan, mooie kans!
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
doe eens + en - van huidige job tegenover nieuwe job .. (voor ons)engineer88 schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 14:59:
- reisafstand
- salaris
- functie
enzv.
Tja het is niet ongewoon dat je benaderd word (cold call) uit het niks omdat je "matched" op een openstaande vacature.. en dan gelokt word met ja en je cv matcht 100% en (dat 1ne woordje "autocad" die je perongeluk in een verhaal had neergezet dus niet super exact of eerlijk maar ze hebben niemand beter en het is luier dag voor de recruiter ..die zijn geld toch wel vangt)
Ga eens vragen of ze met hun zekerheid ook bv een envelop klaar willen leggen "put your $$$$ where your mouth is" * vso denkt dat ze bluffen..
Tja vanalles
Wat voor contract heb je? Realiseer dat als je een jaar contract hebt, je deze ook dient uit te zitten tenzij je met je werkgever iets anders overeenkomt.
[ Voor 20% gewijzigd door Standeman op 07-10-2019 15:54 ]
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.
Je hoeft echt niet het hele jaar uit te zitten. Wel moet je je houden aan de opzegtermijnStandeman schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 15:54:
Wat voor contract heb je? Realiseer dat als je een jaar contract hebt, je deze ook dient uit te zitten tenzij je met je werkgever iets anders overeenkomt.
Een tijdelijk contract is in principe niet op te zeggen, tenzij anders overeengekomen.aljooge schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 17:18:
[...]
Je hoeft echt niet het hele jaar uit te zitten. Wel moet je je houden aan de opzegtermijn
Dan moet het er wel expliciet instaan, wat vziw zelden het geval is.aljooge schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 17:18:
[...]
Je hoeft echt niet het hele jaar uit te zitten. Wel moet je je houden aan de opzegtermijn
Is het echt zo'n geweldig aanbod of is het een recruiter met een bak hete lucht?
zou dat eerst ff afwachten, me na het gesprek pas druk gaan maken als het echt leuk blijkt te zijn. Let wel, gesprek met de echte werkgever, niet met een recruitment toko!
zou dat eerst ff afwachten, me na het gesprek pas druk gaan maken als het echt leuk blijkt te zijn. Let wel, gesprek met de echte werkgever, niet met een recruitment toko!
I have stability. The ability to stab.
Anoniem: 224360
Is juist redelijk standaard. Een werknemer die wil vertrekken ben je liever sneller kwijt.Standeman schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 17:24:
[...]
Dan moet het er wel expliciet instaan, wat vziw zelden het geval is.
Zelf 2x jaar contract gehad toen 1x gesprek (half jaar eerder je moet weg straks) 2 maand van te voren een aanbod gehad en dit klonk super. aanbod aangenomen en contract ondertekent 2 weken voordat ik wegging kreeg ik te horen we willen je graag aannemen ik heb toen geweigerd omdat ik dacht dat de nieuwe baan leuker zou zijn. helaas was de recruiter enthousiaster dan mij na 3 weken. persoonlijk kijk na wat je nu hebt en zet de + en - min punten naast elkaar.
@ts ben je benaderd door de nieuwe werkgever zelf of door een extern bureau?
OFF-TOPIC: ik wil niet lullig doen, maar dit is werkelijk waar niet te lezen... Interpunctie doet een hoop.Buzz134 schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 18:27:
Zelf 2x jaar contract gehad toen 1x gesprek (half jaar eerder je moet weg straks) 2 maand van te voren een aanbod gehad en dit klonk super. aanbod aangenomen en contract ondertekent 2 weken voordat ik wegging kreeg ik te horen we willen je graag aannemen ik heb toen geweigerd omdat ik dacht dat de nieuwe baan leuker zou zijn. helaas was de recruiter enthousiaster dan mij na 3 weken. persoonlijk kijk na wat je nu hebt en zet de + en - min punten naast elkaar.
ON-TOPIC
Ik zou lekker dat gesprek aangaan. Nee heb je, ja kun je altijd krijgen.
Lekker blijven zitten waar je nu zit.engineer88 schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 14:59:
stabiel bedrijf waar je werkt
plezier in je werk
leuke beloning (meer loon is niet altijd 'fijner werk')
goede toekomstmogelijkheden
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
Ik heb het zelf nog nooit zien staan in een contract. Niet in de contracten van mijn werkgever (software developers) en al helemaal niet in de contracten van een productie bedrijf die ik regelmatig onder ogen zie.Anoniem: 224360 schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 18:16:
[...]
Is juist redelijk standaard. Een werknemer die wil vertrekken ben je liever sneller kwijt.
Die laatste hebben liever een ontevreden werknemer op de vloer dan een gat in de bezetting.
Toch heb ik in mijn contract voor bepaalde tijd het volgende staan:
"
Deze arbeidsovereenkomst kan door beide partijen tusentijds worden opgezegd met inachtneming van de wettelijke bepalingen en een opzegtermijn van één maand.
"
Dat lees ik al dat de werknemer na 1 maand weg kan en de werkgever de werknemer na 2 maanden kan laten wieberen (bij een hele goede reden).
"
Deze arbeidsovereenkomst kan door beide partijen tusentijds worden opgezegd met inachtneming van de wettelijke bepalingen en een opzegtermijn van één maand.
"
Dat lees ik al dat de werknemer na 1 maand weg kan en de werkgever de werknemer na 2 maanden kan laten wieberen (bij een hele goede reden).
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023
Anoniem: 224360
Dit is ook die standaardbepaling waar ik op doel. @Standeman Deze ben ik dusver altijd tegengekomen in de contracten die ik gezien heb bij grotere en middelgrote bedrijven. Alleen is een hele goede reden voor de werkgever enkel een geldig ontslag. Mensen zijn wel eens bang dat de werkgever ze ook zomaar op straat kan zetten met die bepaling, niet dus.gr8-jen schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 08:03:
Toch heb ik in mijn contract voor bepaalde tijd het volgende staan:
"
"
Ik zal eerst goed uitzoeken of die baan inderdaad veel leuker is.
Zo ja, goed opzeggen is het belangrijkste wat je kan doen. Dus niet de groeten ik ga veel meer verdienen maar een mooie brief waarin je uitspreekt hoe fijn je hebt gehad bij je huidige werkgever en dat je graag had gebleven maar de kans die nu langskomt precies is waar je je studie hebt gedaan enz enz
Dat zorgt er voor dat de deur openblijft en dan kan je altijd terugvallen als het niet zo is, de kans is zelfs groter dat als je dan terug komt bij je oude bedrijf dat ze door je slijm opzegbrief je nog leuker vinden.
Zo ja, goed opzeggen is het belangrijkste wat je kan doen. Dus niet de groeten ik ga veel meer verdienen maar een mooie brief waarin je uitspreekt hoe fijn je hebt gehad bij je huidige werkgever en dat je graag had gebleven maar de kans die nu langskomt precies is waar je je studie hebt gedaan enz enz
Dat zorgt er voor dat de deur openblijft en dan kan je altijd terugvallen als het niet zo is, de kans is zelfs groter dat als je dan terug komt bij je oude bedrijf dat ze door je slijm opzegbrief je nog leuker vinden.
Festina lente
Het is hoe dan ook helemaal prima om gewoon af en toe met een ander bedrijf koffie te gaan drinken, gewoon om te kijken wat er verder nog te koop is, en wat zij je waard vinden. Begin dus daar; als je na zo'n gesprek echt het gevoel hebt dat je over wil stappen; dan is dat het moment om je druk te gaan maken over wat je huidige werkgever er van gaat vinden. Leuk zullen ze het niet vinden, maar het is en blijft een baan, het is geen relatie ofzo. Je moet toch vooral voor jezelf kiezen. En of die nieuwe baan beter is dan wat je nu hebt, is iets wat je echt zelf moet bepalen.engineer88 schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 14:59:
Wat betreft de feedback op je opzegtermijn: het klopt dat bij een tijdelijk contract zonder expliciete opzegtermijn je in principe dit contract uit moet zitten. Maar een werkgever heeft over het algemeen niet de behoefte om een salaris te betalen aan iemand die niet productief is, dus daar kom je meestal wel uit.
https://niels.nu
Zoals eerder aangegeven. Ga lekker het gesprek aan. Je kan altijd horen wat ze te zeggen hebben. Je geeft zelf al aan dat het een functie is die je interesse heeft... wellicht krijg je er anders later spijt van.
Ik ben benaderd door de directeur van het bedrijf via LinkedIn. Dat van de plusen en minnen is zeker iets wat ik ga doen, mocht het heel interessant zijn.
Over de tijdsduur van mijn contract durf ik het niet met 100% zekerheid te zeggen, maar ik ben vrij zeker dat ik enkel een opzegtermijn heb. Het is overigens wel een jaarcontract, maar als ik had moeten tekenen voor minimaal een jaar had ik het destijds niet gedaan.
Voor nu ga ik inderdaad gewoon het gesprek aan en zie wel. Mij lijkt dat ik de kaarten in de hand heb, aangezien ik niets moet en alles mag.
Over de tijdsduur van mijn contract durf ik het niet met 100% zekerheid te zeggen, maar ik ben vrij zeker dat ik enkel een opzegtermijn heb. Het is overigens wel een jaarcontract, maar als ik had moeten tekenen voor minimaal een jaar had ik het destijds niet gedaan.
Voor nu ga ik inderdaad gewoon het gesprek aan en zie wel. Mij lijkt dat ik de kaarten in de hand heb, aangezien ik niets moet en alles mag.
En controleer even of deze directeur ook echt een goed verhaal heeft. Heb ooit een keer aan tafel gezeten bij een net gestarte ondernemer met een prachtig verhaal en een duidelijke toekomstvisie... echter na 2 maanden was mij al duidelijk dat er geen toekomst zat in het bedrijf, grote verhalen, veel toezeggingen maar geen daden.
Pagina: 1