Op dinsdag 31 juli 2001 00:51 schreef Exirion het volgende:
[..]
Een 800@1000 loopt op z'n teentjes, dus die kan een minder hoge temperatuur hebben dan een 800@800. Hoe lager de temperatuur, hoe verder je kunt overclocken. Als een bepaald exemplaar maar net de 1GHz kan halen, dan kan ie al bij vrij lage temperatuur instabiel worden.
Exquise uitgelegd door mijn collega Exirion
Er zijn natuurlijk ook uitzonderingen.
Ik zit dit nu te typen met een kussen voor de intake fan om de boel lekker op te stoken.
Duron600@1060 bij een Vcore van 2,08 Volt.
(Inmiddels zit de processor temperatuur na een minuutje of 10 / 15 op 61,5 graden, terwijl ik schrijf is CPUburn de CPU aan het opwarmen..

)
Met instabiliteit en warmte bij overklokken loop je tegen de Vcore aan. Een CPU heeft een Vcore waarde 'x' nodig bij snelheid 'y' om de logische 0 of 1 te kunnen doorgeven aan de rest van de electronica. Hoe hoger de kloksnelheid is, hoe meer moeite de CPU heeft om op tijd die signalen door te geven (stijgtijd van een blokgolf alsudatwatzegt..).
Hoe sneller je een specifieke CPU instelt wat klok betreft, hoe meer Vcore je nodig hebt. Het verschilt per CPU en is (een van) de dingen die een fabrikant test om na produktie te bepalen wat voor mooie sbelheid op de CPU mag prijekn.
Bij overklokken, of gewoon warm weer :
met warmte loopt het verlies en dus de weerstand in de CPU op, en heb je meer Vcore nodig. En een hogere Vcore maakt de CPU weer warmer..
U snapt het al, er zit dus een grens aan wat een CPU kan halen in snelheid..
De opties die je hebt is
1)Vcore hoger
2)Lagere kloksnelheid instellen
3)meer of betere koeling
Of zoals een echte diehard tweaker alles eruit halen met een extreme koeling en voltage erop...