Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Linux-laptop voor programmeur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• bluppfisk
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Dag

Ik ben op zoek naar een nieuwe laptop om de volgende vier jaar als werkpaard in te zetten.

Wat ga je met je laptop doen?
Programmeren en gerelateerde taken (documentatie lezen, surfen, ...) en alle zakelijke taken, basisfotobewerking. Belangrijk is dat ik code en documentatie naast elkaar kan weergeven. Gamen hoeft niet.

De computer moet een Dell XPS 13 (9350) vervangen. Een prima laptop, waar ik slechts drie opmerkingen op had: het had geen toptoetsenbord, geen "nub" (touchstick) en het scherm is met een 10:9 ratio niet ideaal voor weergave van verticale tekst.

Wat is je budget?
Prijs is onbelangrijk.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja: de laptop moet mobiel zijn en een volle werkdag op de batterij kunnen draaien. Liefst ook langer. Bouwkwaliteit moet ook stevig zijn en de laptop moet nagenoeg geruisloos werken voor niet-intensieve taken.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
- Next-day support. Deze laptop voorziet mijn levensonderhoud dus ik wil 'm niet langer dan twee dagen kwijt moeten zijn.
- Mat scherm
- Minimum Core i7
- Minimum 16 GB RAM
- Opladen over USB-C
- Snelle 512GB SDD
- Geen Apple.
- Liefst geen Chinese merken (vertrouw het zaakje niet)
- Een touchstick (nub) is een grote plus. Deze moet convex (bol) zijn.
- Graag een 16:10 scherm of toch iets groter dan dat van de Dell XPS 13

Modellen die ik overweeg
- Huawei Matebook X Pro (pro: 16:10, Linux, toetsenbord; con: Chinees; reflecterend scherm; geen touchstick; weet niet of ze next-day on-site support hebben?)
- Een nieuwe Dell XPS 13 (pro: batterij, design, linux; con: beetje te klein 10:9 scherm; geen touchstick)
- Dell XPS 15 (pro: snel, groot; con: 16:9 ratio; batterijduur mogelijk kort; dGPU + Linux...?)
- Lenovo Carbon X1 (pro: touchstick; toetsenbord; con: Chinees; 16:9 ratio)

[ Voor 0% gewijzigd door bluppfisk op 07-10-2019 15:28 . Reden: mat scherm ]

Alle reacties

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-11 15:39
Ik heb zelf een XPS15; heerlijke machine maar ik denk dat batterij wel een issue gaat worden.

Als ik Windows boot heb ik vrij lange batterijduur, maar het lijkt alsof Linux (Ubuntu) zeer slecht geoptimaliseerd is op dit gebied. Batterij vliegt werkelijk leeg.

In Windows haal ik wellicht tussen de 6 en 8 uur wel, in Ubuntu is het in minder dan een halve dag gedaan.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Volgens mij is Fujitsu de enige grote fabrikant die nog een substantieel deel van een laptop in Europa laat produceren (tenminste, de fabriek wordt volgend jaar gesloten meen ik), dus als je dat belangrijk vind, kan je kijken of een van de laptops die ze wellicht maken niet-Chinees genoeg zou zijn voor je.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:19

Thomg

Aww yiss

Ik heb zelf een XPS 15. Zeker als je de dGPU uitzet is performance meer dan uitmuntend. Met wat undervolt beweert de laptop dat hij 16+ uur meegaat.

Hoe waar dat is...
Enige echte minpunt die ik me kan bedenken is het gemis van een numpad...

[ Voor 18% gewijzigd door Thomg op 07-10-2019 14:53 ]

• bluppfisk
  • Niet online
begintmeta schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 14:26:
Volgens mij is Fujitsu de enige grote fabrikant die nog een substantieel deel van een laptop in Europa laat produceren (tenminste, de fabriek wordt volgend jaar gesloten meen ik), dus als je dat belangrijk vind, kan je kijken of een van de laptops die ze wellicht maken niet-Chinees genoeg zou zijn voor je.
Dank voor de reactie; wist niet dat Fujitsu buiten China produceerde. Echter, dat het in China geproduceerd is, daar leg ik me bij neer. Kun je moeilijk nog omheen en ik hoop dat niet-Chinese QA en controle betekenen dat er geen achterpoortjes in zitten. Van Fujitsu heb ik al lang niets meer gehoord op laptopvlak en hun website boezemt weinig vertrouwen in.

• bluppfisk
  • Niet online
XyritZz schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 14:19:
Ik heb zelf een XPS15; heerlijke machine maar ik denk dat batterij wel een issue gaat worden.

Als ik Windows boot heb ik vrij lange batterijduur, maar het lijkt alsof Linux (Ubuntu) zeer slecht geoptimaliseerd is op dit gebied. Batterij vliegt werkelijk leeg.

In Windows haal ik wellicht tussen de 6 en 8 uur wel, in Ubuntu is het in minder dan een halve dag gedaan.
Goed om weten! Kan het zijn dat de dGPU steeds opstaat in Linux? Ik las dat die aan/uit te zetten viel met een commando.

• XyritZz
bluppfisk schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 15:38:
[...]

Goed om weten! Kan het zijn dat de dGPU steeds opstaat in Linux? Ik las dat die aan/uit te zetten viel met een commando.
Klopt die heb ik ingeschakeld staan. Is eenvoudig te switchen, maar heeft volgens mij wel een reboot nodig. Al met al wel een optie als je van tevoren weet dat je langere tijd met de accu wil doen, maar ik heb het nog nooit geprobeerd.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

• bluppfisk
  • Niet online
XyritZz schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 16:17:
[...]

Klopt die heb ik ingeschakeld staan. Is eenvoudig te switchen, maar heeft volgens mij wel een reboot nodig. Al met al wel een optie als je van tevoren weet dat je langere tijd met de accu wil doen, maar ik heb het nog nooit geprobeerd.
Is die van jou de nieuwe 7590 (2019)? Daarmee lijkt het dat je het met een commando kunt doen zonder opnieuw op te starten. Maar de onzekerheid erover weerhoudt me ook nog van een aankoop.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:19

Thomg

Aww yiss

Ben je dan ook van plan de dGPU te gebruiken (in linux)?
Ik dual boot alleen en gebruik de gpu eigenlijk alleen in windows...

• XyritZz
bluppfisk schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 20:21:
[...]

Is die van jou de nieuwe 7590 (2019)? Daarmee lijkt het dat je het met een commando kunt doen zonder opnieuw op te starten. Maar de onzekerheid erover weerhoudt me ook nog van een aankoop.
Ja, de nieuwe. Maar heb nog niet geprobeerd om te wisselen van gpu; zit hier ook met een setup met in totaal drie schermen en dat schijnt ook nogal een uitdaging te zijn met Ubuntu dus zodra ik m'n hele werkplek werkend had ben ik er verder vanaf gebleven.

Heb je een linkje naar iets van documentatie hoe het zou moeten? Dan wil ik het best eens voor je uitproberen of ik kan wisselen zonder reboot.

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-11 00:04

EMP

Krulloos!

Heb je de Microsoft Surface laptops ook bekeken?

Met een 3:2 scherm heb je nòg meer hoogte mee te werken, en is er met goede specs (i7, 16GB, 512GB SSD, hoge resolutie (welke hangt ook af of je het 13.5" of 15" model kiest) etc.)

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Verwijderd

Ik heb nog geen enkele laptop kunnen ontdekken die bij continu gebruik een werkdag volhoudt. Ik heb dat zelf opgelost door een extra accu te kopen en mee te nenem voor de dagen dat e het niet redt.

In de praktijk werk ik meestal ca. 60 van de dag met de laptop als ik onderweg ben zonder stroom aansluiting. Dat red ik dan net met alle energy saving functies op max en alleen de iGPU. Op kantoor hang ik hem gewoon aan het stroomnet.

• DataGhost
  • Laatst online: 24-11 00:23

DataGhost

iPL dev

Ik heb zelf een Lenovo Thinkpad W520 uit 2011, destijds zo ongeveer het topmodel met quadcore i7-2820QM, inmiddels geupgraded zodat er 32GB geheugen in zit, een 1TB SSD, 512GB SSD en een 2TB HDD. Dat ding werkt nog steeds prima en ik gebruik hem nog dagelijks. Op de originele accu ging 'ie al 5-10 uur mee afhankelijk van het gebruik. Ik heb er een slice battery onder gezet, deze verbindt aan de docking-connector en is gewoon een tweede 9-cell accu zodat 'ie 10-20 uur meegaat. Ook de service ben ik erg over te spreken, dat was standaard 5 jaar next business day on-site, dus er komt gewoon iemand langs met nieuwe hardware en fixt het ter plekke. Hij is een aantal keer gevallen en iemand is er ooit op gaan staan, allemaal zonder problemen. De accuduur gaat natuurlijk achteruit na verloop van tijd maar (mijn geluk) vanwege een terugroepactie heb ik zowel een nieuwe slice als een nieuwe normale accu gekregen een paar jaar geleden (buiten de garantieperiode).
Je betaalt misschien wat meer (ik was destijds iets van 2.5k kwijt), maar het is je broodwinning zeg je. Verder voldoet 'ie aan al je eisen behalve opladen via USB-C (want dat bestond toen nog niet). Ga dus eens kijken in de echte Thinkpad-lijn ipv Carbon, en hetzelfde geldt denk ik ook voor de Dell en HP zakelijke lijnen. Qua scherm zou je misschien richting 1440p willen, dan heb je verticaal de pixels en horizontaal genoeg ruimte om twee dingen lekker naast elkaar te houden.

• bluppfisk
  • Niet online
Dank aan eenieder voor de tips. Ik wacht nog op reviews van het keyboard van de nieuwe XPS 13 2-in-1. Als dat toetsenbord ok typt, dan wordt het die, want het heeft een 16:10 scherm, en verder ook Ice Lake en 18u bewezen werktijd. Geen touchstick wel, maar dat valt nog te pruimen.

En anders allicht de Thinkpad X1 Carbon wanneer die met Ice Lake op de proppen komen.
XyritZz schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 10:26:
[...]

Heb je een linkje naar iets van documentatie hoe het zou moeten? Dan wil ik het best eens voor je uitproberen of ik kan wisselen zonder reboot.
Ik heb er niet veel aandacht aan besteed aangezien ik het niet kon testen, maar ik had een aantal dingen gezien. Volgens mij vind je op de wiki van Arch Linux wel een en ander: https://wiki.archlinux.or...PS_15_7590#NVIDIA_Optimus

[ Voor 26% gewijzigd door bluppfisk op 11-10-2019 18:59 ]

Pagina: 1