Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• braek
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 11-09 19:50
Mijn vraag

Mijn vriendin heeft gisteren een verkeersongeval gehad, zonder gewonden, maar met veel schade aan beide wagens. Zij was niet in de fout, maar ik vond het zeer degoutant van de tegenpartij dat die daar keihard stonden te liegen tegen de politie om toch maar hun gelijk te halen. Nu wil ik dat eerlijk gezegd nooit meer meemaken en denk ik eraan om voor ons allebei een dashcam te kopen (met een maximumbudget van 200 euro per dashcam met eventueel aparte, grotere SD card).

Relevante software en hardware die ik gebruik

Ik heb vroeger wel eens een actioncam van Sony gehad, maar die kan ik niet gebruiken als dashcam. Tot zover dus mijn eigen probeersels. :-)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Mijn oog was gevallen op 2 dashcams:
  • Garmin Dashcam Mini
  • BlackVue DR590W-1CH
Die hebben de features die ik het belangrijkste vind: Full HD beelden (minstens 30 fps) en je kan de beelden uitlezen via een app op de smartphone. Vanuit dat perspectief is de Garmin prijs-kwaliteit misschien wel de betere.

Ik las echter in een review dat de "super capacitor" een korte run time van 1 seconde heeft.

https://www.pcworld.com/a...dash-cam-mini-review.html

De BlackVue heeft echter ook een super capacitor en waarschijnlijk soortgelijk nadeel? Maar ik vraag me ook af of dit echt een nadeel is? Als de stroomkabel uit gaat (door bijv. een zwaar verkeersongeval), dan neemt de camera geen beelden meer op, maar dat lijkt mij eigenlijk ook niet erg? Je wil toch vooral de oorzaak/aanleiding van een verkeersongeval weten, i.p.v. de "aftermath".

Edit

De productlink naar de pricewatch klopt niet voor de BlackVue. Het gaat wel degelijk om de BlackVue DR590W-1CH en niet de BlackVue DR590.

[ Voor 4% gewijzigd door braek op 07-10-2019 13:24 ]

MacBook Pro 2021 - 16 inch - M1 Pro - 32 GB memory - 1 TB storage

Beste antwoord (via braek op 22-02-2020 21:09)

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-09 15:23

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Precies de reden waarom ik een dashcam heb. Ik reed 70k per jaar en er gebeurt veel.

Ik heb de BlackVue DR590W-2CH, de gene die jij wilt maar dan alleen voor; en ik kan je hem aanbevelen. Super ding!

Als je video's wilt kan ik je op verzoek wel wat toesturen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:00
Ik geef dit topic een schopje naar Foto & Video Aankoopadvies :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Precies de reden waarom ik een dashcam heb. Ik reed 70k per jaar en er gebeurt veel.

Ik heb de BlackVue DR590W-2CH, de gene die jij wilt maar dan alleen voor; en ik kan je hem aanbevelen. Super ding!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinhardt
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 04-11-2024
Als gratis alternatief zou je kunnen kijken naar dashcam apps op je telefoon. Ik gebruik al tijden de gratis versie van AutoGuard op Android. Je kunt zelf instellen tot hoe lang hij de gegevens bewaart. Ook is het mogelijk om snelheid en gps gegevens te loggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Reinhardt schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 17:40:
Als gratis alternatief zou je kunnen kijken naar dashcam apps op je telefoon. Ik gebruik al tijden de gratis versie van AutoGuard op Android. Je kunt zelf instellen tot hoe lang hij de gegevens bewaart. Ook is het mogelijk om snelheid en gps gegevens te loggen.
Dit is het slechtste advies wat je kan geven. Een telefoon heeft geen lens wat geschikt is om normale voertuigen mee te identificeren als je 120KM/h rijdt. Een goede Dashcam is scherp genoeg om kentekens te herkennen en hangt op de ideale positie kwa zicht. Een telefoon is daar niet voor gemaakt. Daarnaast vreet het accu en is slijtage aan je toestel erg hoog.

Nee, dat moet je niet willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:48

RvV

Zelf heb ik al een tijdje de 70Mai (tegenwoordig 70Mai 1S)
Voldoet aan je requirements als ik het zo lees. Ik heb er ooit in de actie bij Banggood 27 euro voor gegeven. Dus als geld een rol speelt is dat misschien ook nog een optie.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

RvV schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 17:46:
Zelf heb ik al een tijdje de 70Mai (tegenwoordig 70Mai 1S)
Voldoet aan je requirements als ik het zo lees. Ik heb er ooit in de actie bij Banggood 27 euro voor gegeven. Dus als geld een rol speelt is dat misschien ook nog een optie.
Kan ik je deels gelijk geven. Het is een hele mooie dashcam en heb ik hangen in mijn privé auto. Maar kentekens zien tijdens het rijden kan je wel vergeten, maar daar is de prijs ook naar.

Ook hier kan ik TS wat video's van toesturen als vergelijkingsmateriaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-09 11:39
@braek
Ik heb zelf een dashcam van Yi die aan jou voorwaarden voldoet:
https://www.aliexpress.co...01602_,searchweb201603_53

Via Spanje was hij binnen een week binnen bij mij.

Kaartje moet je bij data io kopen, zijn het goedkoopste:
https://www.dataio.nl/mic...filter_toepassing=dashcam

Techmoan heeft veel dashcams gereviewd: YouTube: Dash Cam REVIEWS

[ Voor 10% gewijzigd door chrisborst op 07-10-2019 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinhardt
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 04-11-2024
[quote]Luchtbakker schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 17:45:
[...]
Dit is het slechtste advies wat je kan geven.
Is het uitgeven van maximaal 400 euro aan iets wat wellicht geen enkele meerwaarde gaat hebben bij het claimen van eventueele schade wel het beste advies? Verzekeringen werken al decennia met gekrabbelde situatie schetsen, ik denk dat zelfs een 140p video al een verademing voor ze kan zijn om te zien welk stuk blik tegen welke aan rijdt.
Een telefoon heeft geen lens wat geschikt is om normale voertuigen mee te identificeren als je 120KM/h rijdt.
Het gaat om het snelheidsverschil. Als beide wagens 120km/h rijden staan de kentekens in verhouding van elkaar stil en is deze makkelijk vast te leggen. Als er een van de twee stilstaat is dit natuurlijk een ander verhaal. Maar dat zal ook niet lukken met een dashcam van 200 euro.
Een goede Dashcam is scherp genoeg om kentekens te herkennen en hangt op de ideale positie kwa zicht.
Een hedendaagse smartphone is prima in staat kentekens vast te leggen tot wellicht een meter of 10? Natuurlijk hangt het sterk af van de kwaliteit van je smartphone camera. Daarnaast zal in ver uit de meeste gevallen de tegenpartij niet doorrijden en is het vastleggen van het kenteken overbodig. Als er wel doorgereden wordt heb je waarschijnlijk weinig aan je kenteken omdat deze toch onverzekerd is o.i.d.
Een telefoon is platter dan een dashcam, en is dus nog beter te plaatsen :+
Een telefoon is daar niet voor gemaakt. Daarnaast vreet het accu en is slijtage aan je toestel erg hoog.
Een telefoon is prima in staat om te filmen, het zit immers bij 100% van de smartphones ingebakken. Accu verbruik valt reuze mee, het scherm kan uit tijdens het opnemen.

Natuurlijk heeft een dashcam voordelen. Maar ik zie persoonlijk niet genoeg voordelen om een dikke jaarpremie aan verzekeringskosten uit te geven aan iets wat mijn telefoon, die ik toch al op zak heb, ook kan doen. Bezit jij immers nog een los navigatiesysteem, videocamera, fotocamera, mp3 speler etc.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• braek
Luchtbakker schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 17:39:

Vind je een 2de camera een grote meerwaarde? In België is het zo dat iemand die "in het gat" van iemand anders rijdt, altijd in fout is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• braek
Reinhardt schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 19:17:
[quote]Luchtbakker schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 17:45:
[...]

[...]

Is het uitgeven van maximaal 400 euro aan iets wat wellicht geen enkele meerwaarde gaat hebben bij het claimen van eventueele schade wel het beste advies? Verzekeringen werken al decennia met gekrabbelde situatie schetsen, ik denk dat zelfs een 140p video al een verademing voor ze kan zijn om te zien welk stuk blik tegen welke aan rijdt.

[...]

Het gaat om het snelheidsverschil. Als beide wagens 120km/h rijden staan de kentekens in verhouding van elkaar stil en is deze makkelijk vast te leggen. Als er een van de twee stilstaat is dit natuurlijk een ander verhaal. Maar dat zal ook niet lukken met een dashcam van 200 euro.

[...]

Een hedendaagse smartphone is prima in staat kentekens vast te leggen tot wellicht een meter of 10? Natuurlijk hangt het sterk af van de kwaliteit van je smartphone camera. Daarnaast zal in ver uit de meeste gevallen de tegenpartij niet doorrijden en is het vastleggen van het kenteken overbodig. Als er wel doorgereden wordt heb je waarschijnlijk weinig aan je kenteken omdat deze toch onverzekerd is o.i.d.
Een telefoon is platter dan een dashcam, en is dus nog beter te plaatsen :+

[...]

Een telefoon is prima in staat om te filmen, het zit immers bij 100% van de smartphones ingebakken. Accu verbruik valt reuze mee, het scherm kan uit tijdens het opnemen.

Natuurlijk heeft een dashcam voordelen. Maar ik zie persoonlijk niet genoeg voordelen om een dikke jaarpremie aan verzekeringskosten uit te geven aan iets wat mijn telefoon, die ik toch al op zak heb, ook kan doen. Bezit jij immers nog een los navigatiesysteem, videocamera, fotocamera, mp3 speler etc.?
Ik vind dat ze allebei (dedicated dashcam of smartphone) zijn voor- en nadelen hebben. Voor mij is er nog een extra reden om een dedicated dashcam te willen i.p.v. hetzelfde doen met een smartphone. Ik vrees dat dat wel eens kan vallen in de grijze zone van "telefoongebruik achter het stuur" (ja akkoord, de smartphone "hangt" maar tegen je scherm, maar toch). In België is er sinds kort een provincie waar je dan onmiddellijk voor de politierechter moet verschijnen. Het is maar een kwestie van tijd dat andere provincies hierin volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

braek schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 18:22:
[...]

Vind je een 2de camera een grote meerwaarde? In België is het zo dat iemand die "in het gat" van iemand anders rijdt, altijd in fout is.
Jazeker, bij kop-staart aanrijdingen.

Ik heb recent een kop-staart aanrijding gehad (iemand achter op mij) en ik had spijt dat ik diegene niet gefilmt had. En aan de voorkant zag je natuurlijk niks.

Kwa verzekering heb je er weinig aan.

[ Voor 4% gewijzigd door Luchtbakker op 10-10-2019 18:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• braek
Luchtbakker schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 18:38:
[...]

Jazeker, bij kop-staart aanrijdingen.

Ik heb recent een kop-staart aanrijding gehad (iemand achter op mij) en ik had spijt dat ik diegene niet gefilmt had. En aan de voorkant zag je natuurlijk niks.

Kwa verzekering heb je er weinig aan.
Ik heb besloten om voor de BlackVue DR590W-1CH/2CH te gaan. Ik ga de Black Friday deals wel even afwachten. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

braek schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 14:33:
[...]

Ik heb besloten om voor de BlackVue DR590W-1CH/2CH te gaan. Ik ga de Black Friday deals wel even afwachten. :-)
Kies je dan voor de 1CH of 2CH? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• braek
Luchtbakker schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 15:03:
[...]

Kies je dan voor de 1CH of 2CH? :P
Dat laat ik nog even van de Black Friday deals afhangen. :-) Ik ben zelf wel overtuigd dat een 2de camera nuttig kan zijn en gelukkig kan je die apart bijkopen bij BlackVue. Ik parkeer zelf wel eens op parkings zonder camerabewaking, dus zou voor mij wel extra gemoedrust zijn tegen diefstal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

braek schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 15:19:
[...]

Dat laat ik nog even van de Black Friday deals afhangen. :-) Ik ben zelf wel overtuigd dat een 2de camera nuttig kan zijn en gelukkig kan je die apart bijkopen bij BlackVue. Ik parkeer zelf wel eens op parkings zonder camerabewaking, dus zou voor mij wel extra gemoedrust zijn tegen diefstal.
Houd er rekening mee dat parking mode alleen werkt als je continu stroom hebt. Anders zal je van Blackvue zo'n box moeten kopen waar een accu in zit. Die zijn wel aan de prijs trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 08:28

racoon

mooowwww

Vandaag de Xiaomi 70Mai Engelse versie besteld, ben benieuwd hoe hij werkt en hoe goed

[ Voor 73% gewijzigd door racoon op 10-01-2020 19:43 ]

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• braek
Het heeft nog een tijdje geduurd vooraleer ik uiteindelijk tot aankoop ben overgegaan. Maar sinds deze week moet ik voor mijn job terug meer kilometers doen en dan heb ik toch maar een dashcam gekocht.

Ik ben gegaan voor de BlackVue DR590W-2CH (met front en rear cam) en die bevalt mij erg goed!

Ik heb er ook gelijk maar een SD-kaartje van 128GB bij gekocht van SanDisk. Dat SD-kaartje leek eerst niet te werken, maar het was out-of-the-box geformatteerd als exFAT. Ik heb het geformatteerd naar FAT32 en toen werkte alles prima.

Pagina: 1