Soundbar, receiver of huidige setup anders aansluiten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ethereal81
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 25-06 16:51
Ik zoek een?
Makkelijke manier om fatsoenlijk geluid in 5.1 bij mijn TV te krijgen. Hoeft niet van topkwaliteit, puur om het tv-geluid te verbeteren en films fijn in 5.1 te kunnen bekijken. Om muziek te luisteren heb ik een kwalitatief goede stereoset met fatsoenlijke speakers staan.

Wat is je budget?
300 euro

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Het geluid bij mijn tv te verbeteren en vooral het gebruikersgemak te verbeteren.

Wat heb je zelf?
Ik heb een Philips 50PUS7303 als TV (KPN-boxje voor de televisiebeelden), een Pioneer VSX1020 als receiver, een simpele JBL 5.1 speakerset en wat randapparatuur als een Raspberry Pi (als mediaspeler) en wat last-gen consoles (Xbox360, Wii U) .

KPN-box gaat via HDMI naar de tv en via optical naar de receiver. Beide consoles lopen voor zowel audio als video via HDMI naar de receiver en via daar naar de TV. Dit wil ik voor de KPN-box echter liever niet omdat dan mijn vrouw en dochter dan minimaal 2 apparaten aan moeten zetten om gewoon tv te kijken dus vandaar de optische kabel. Er loopt tevens een optische kabel vanuit de tv naar de receiver voor de ingebouwde apps als Netflix en Youtube.

Welke vragen heb je hier nog over?
In principe werkt alles dat ik nu heb. Echter vereist het meerdere handelingen en afstandsbedieningen en dat is (vooral voor mijn vrouw/dochter) niet ideaal. Een Harmony heb ik geprobeerd en ligt hier in huis maar dat werkt voor mij niet lekker. Traag en omslachtig waardoor ik elke keer toch weer gewoon naar de normale AB's grijp of gewoon naar de tv-speakers luister.

Ideale situatie zou zijn dat mijn receiver (of toekomstige soundbar) automatisch aanspringt als de TV aangaat en reageert op de volumewijzigingen van mijn tv-AB. Dat werkt bij mijn tv en receiver prima via CEC, totdat ik de speakers op de tv wil uitschakelen. Op dat moment weigeren alle mogelijkheden via CEC en schakelt de receiver direct uit. Ik kan in de instellingen op mijn tv namelijk kiezen tussen tv-speakers, HDMI-geluidssysteem en speakers uit. Met de tweede (en meest logische) optie werkt het prima maar draaien de tv-speakers vrolijk mee. Die krijg ik slechts voor 99,9% lipsynchroon met de receiver. Met het oog totaal niet te zien, maar doordat ik dus zowel de receiver als de tv-speakers actief heb krijg je zo'n lekker hol geluid omdat het nét niet perfect synchroon loopt. Geen optie dus. Wat ik ook probeer, 100% lipsync lijkt niet te lukken omdat ik dan een negatieve delay nodig ga hebben en dat niet bestaat. Ik heb wat met andere beeldverbeteraars lopen prutsen (heb ik standaard allemaal uitstaan) maar dit lijkt weinig tot niets te helpen.

Nu was ik in de veronderstelling dat een soundbar (via HDMI-ARC) mijn problemen op zou lossen. Echter lees ik over ARC dat het nogal hit or miss is qua überhaupt functioneren, en dat vooral lipsync nogal een issue is. Daar ben ik érg gevoelig voor, en was voor mij juist een van de redenen om eens goed in de ARC te duiken.

Wat is wijsheid? Kan ik de hele handel anders aansluiten zodat alles wél werkt zoals ik wil, of kom ik toch aan een nieuwe aanschaf toe? Mijn receiver kan nu geen 4k aan dus een upgrade daarin zou ik niet erg vinden. Echter lijkt me een soundbar ook wel lekker: minder kabels, minder gehannes, minder opties en mogelijkheden die vaak in een receiver zitten en ik toch niet gebruik. Alleen wil ik dan wél dat het geluid van de tv perfect synchroon loopt, ongeacht wat deze uitspuugt (Netflix, gewoon lineare televisie, consoles, etc). Daarvoor heb ik nu meerdere inputs op mijn receiver nodig.

Ergo conclusio: lang verhaal, maar tl;dr: wil beter geluid, maar wel altijd lipsync. Wat is wijsheid?