Stadsverwarming werkt niet op 1 radiator na

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Wij hebben bij ons koophuis stadverwarming van Eneco. Wij hebben een radiator die het wel doet (dit is een andere radiator dan alle anderen en waarschijnlijk later geplaatst). De radiator die het doet bevind zich in een convectorput. De verwarmingen die het niet doen zijn normale radiatoren waar Temset thermostaatknoppen op zitten, deze:
Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/cAgOWU/Knop_1.jpg

Deze doen het dus opeens allemaal niet meer. Ik heb hier Eneco al over gebeld (belde eerst het algemene nummer, ze verbond me door met een verkeerd nummer (10 minuten in de wacht gestaan), die verbonden me door met het juiste nummer (na ruim 3 kwartier in de wacht werd de verbinding verbroken).. Daarna weer 40 minuten in de wacht gestaan :|
Daar werd me verteld dat het niet aan Eneco kon liggen omdat 1 verwarming het wel doet. Ze konden me niet helpen en gaven me alleen de tip: ontluchten... Dat heb ik gedaan maar had geen effect. Ik heb wel bij een radiator een kraan opengedraaid (aan de onder kant, dus niet om te ontluchten), maar daar kwam zwart water uit, het water stonk niet. Is dat normaal? Daarna heb ik weer ontlucht.

Mijn vraag is nu, kan ik hier zelf nog wat aan doen of het een kwestie van een monteur inschakelen? In het laatste geval, heeft iemand nog tips voor een goede en betaalbare monteur?

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Beste antwoord (via miicker op 07-10-2019 13:26)

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:09
Nouja, ik lees wel van iemand die er binnen een maand een paar stuk had.

Maar.. zo te zien zie ik het probleem al. Uit mijn hoofd zouden de pinnen bij het verwijderen van de knoppen naar buiten moeten komen en de verwarming vol aan gaan. Als ik je foto zo zie zit de pin nog gewoon in de kraan en zit de pin dus vast. -> afgesloten verwarming/leiding.

Lol, ja wat de rest hieromheen dus ook zegt ;)

Paar tikjes.. of met een tangetje een beetje wiebelen ofzo. De kleppen lijken gewoon vervuild. Komt helaas wel vaker voor bij dit soort circuits waar je gewoon water van buiten krijgt. Daar zit nogal eens vuil in en soms zit daar nog een filter tussen en soms niet.

[ Voor 36% gewijzigd door Korvaag op 07-10-2019 13:19 ]

UNOX: The worst operating system

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 29-06 00:40
Heeft het nooit gewerkt of werkt het ineens niet meer? Als de radiatoren lange tijd dicht hebben gezeten kan het ventiel vastzitten, dat heb ik op het werk wel een keer gehad nadat we verhuisd waren naar een ruimte die voorheen niet extra verward werd. Knop eraf draaien en met de hamer een tikje op de pin en hij was weer los. Ik weet alleen niet of dat bij deze kranen ook kan.
Dat hij vast zat voelden we aan dat de knop geen weerstand had, bij het openen en dichtdraaien drukte hij de pin namelijk niet in.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
GWBoes schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 12:05:
Heeft het nooit gewerkt of werkt het ineens niet meer? Als de radiatoren lange tijd dicht hebben gezeten kan het ventiel vastzitten, dat heb ik op het werk wel een keer gehad nadat we verhuisd waren naar een ruimte die voorheen niet extra verward werd. Knop eraf draaien en met de hamer een tikje op de pin en hij was weer los. Ik weet alleen niet of dat bij deze kranen ook kan.
Dat hij vast zat voelden we aan dat de knop geen weerstand had, bij het openen en dichtdraaien drukte hij de pin namelijk niet in.
De knop heeft wel weerstand, dit is de eerste keer dat we de verwarmingen weer aan doen sinds de winter, dus laatste keer zal ergens in maart zijn geweest vermoed ik. Van 3 van de 5 radiatoren die nu niet warm worden weet ik zeker dat ze het deden. De andere 2 gebruiken we eigenlijk nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17:45
Voelen de aanvoer leidingen wel warm? Die zouden namelijk (als de verwarmingspomp aan slaat wel warm moeten worden) als dat wel het geval is dan kan het zijn dat je thermostaat kraan 'vast' zit.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
DonJunior schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 12:11:
Voelen de aanvoer leidingen wel warm? Die zouden namelijk (als de verwarmingspomp aan slaat wel warm moeten worden) als dat wel het geval is dan kan het zijn dat je thermostaat kraan 'vast' zit.
Nee die blijven ook koud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Kan zijn dat de pin die je radiatorknop bedient vast zit. Radiatorknop eraf halen en dan kijken of je de pin kan indrukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
Dan zit het probleem niet bij je radiator. Doet je verwarmingspomp het wel goed? Dit vraag ik omdat de mijne ook veel geluid maakte maar deze dus vast bleek te hangen.
Voel ook eens aan de retour leiding van de verwarming die wél warm wordt.. wordt die retourleiding ook warm of niet? Heb je nog ergens een verdeelpunt zitten of zit alles serieel geschakeld.
In het eerste geval zou ik beginnen te zoeken bij het verdeelpunt. In het laatste geval zoeken naar de eerste verwarming en gewoon buizen gaan voelen.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:12
Heb je een systeem met een warmtewisselaar of stroomt het stadsverwarmingswater direct door je radiatoren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Korvaag
@DonJunior
Met stadsverwarming heb je (meestal) geen pomp. Daarnaast: als er geen water stroomt doordat een verwarming niets vraagt (dicht zit) dan wordt een leiding ook niet warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
@Korvaag .. Ik heb stadsverwarming.. en ik heb een pomp (twee zelfs),

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
@DonJunior en daarom zeg ik ook 'meestal'.... Er zijn nogal wat verschillende systemen op de markt en een heleboel werken er zonder pomp.

Het hangt er naast het type ook vanaf of de verwarmingslus open of gesloten is om het maar even zo te zeggen. Vaak krijg je het water voor de verwarming op de lagere verdiepingen direct vanuit de hoofdleiding. Op hogere verdiepingen (denk aan een flat) wordt dat anders omdat er niet genoeg druk op het systeem staat om die verdiepingen te halen. Dan heb je nog wel eens een tussenlus met nog eens een extra gebouw-warmtewisselaar met een pomp die het warme water weer naar boven pompt (waarna het daar weer bij je eigen warmtewisselaar uitkomt).

Eneco is meestal pomploos (al kan ik niet garanderen dat het altijd zo is, maar ik heb meerdere malen Eneco gehad en ze ook 1 keer als technische commissie onder beheer gehad dus ik heb er wel wat ervaring mee).

TS: je zou eens kunnen kijken of je meerdere electrische kleppen hebt (vaak merk Honeywell). Dat is een (vaak) grijze unit in een leiding en hij wordt gevoed door een adapter. Omdat die andere verwarming later is aangelegd zou het zo kunnen zijn (al zou ik het wel raar vinden) dat 1 serie radiatoren wel achter die klep zit en 1 radiator niet.

Als je klep dan kapot is kan het zijn dat een deel het wel doet en een deel niet. Heb je een thermostaat? of echt alleen thermostaatknoppen?

[ Voor 100% gewijzigd door Korvaag op 07-10-2019 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Ik heb er helaas niet veel verstand van. Ik weet dus niet zeker of ik een pomp heb. Dit is een foto van mijn meterkast:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/fq0xCwF/DSC-0169.jpg

Ik kan er nog wel een maken van het onderste gedeelte als dit niet duidelijk is, maar deze had ik toevallig nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
@miicker Heb je een thermostaat of alleen thermostaatknoppen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Korvaag schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 12:49:
@miicker Heb je een thermostaat of alleen thermostaatknoppen ?
Ik heb alleen thermostaatknoppen. De radiator die het wel doet had echter voorheen een andere thermostaatkraan (geen temset). De knop die er op zat heb ik vervangen met een Tado slimme radiatorknop, en die heeft dus wel een ingebouwde thermostaat, ik heb voor die knop ook nog een losse thermostaat aangeschaft omdat anders de temperatuur in de convectorput gemeten werd (en dat was dus niet accuraat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
miicker schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 12:50:
[...]

Ik heb alleen thermostaatknoppen. De radiator die het wel doet had echter voorheen een andere thermostaatkraan (geen temset). De knop die er op zat heb ik vervangen met een Tado slimme radiatorknop, en die heeft dus wel een ingebouwde thermostaat, ik heb voor die knop ook nog een losse thermostaat aangeschaft omdat anders de temperatuur in de convectorput gemeten werd (en dat was dus niet accuraat).
Okee dan heb je dus waarschijnlijk ook geen electrische klep en krijg je (zoals het er nu uitziet) gewoon direct heet water uit de grote boze buitenwereld en dat loopt dan zonder pomp via de meter richting je radiatoren (als ik het goed zie).

Als je radiatoren dicht zitten -> geen flow
Als je radiatoren open zijn -> flow
(althans, dat zou het moeten zijn).

Dan is nu even de vraag hoe de radiatoren geschakeld zijn. In serie of parallel. In serie zou niet direct logisch zijn omdat de 2e en 3e (stel je hebt drie radiatoren) het dan niet doen als de eerste niet openstaat, maar ik verbaas me inmiddels nergens meer over met dit soort instalalties :P

Feit is dat 1 radiator het nog wel doet, dus met de warmte-aanvoer naar je huis lijkt niets mis.

Wat is trouwens 'opeens' in je verhaal? Je zegt dat ze het opeens niet meer doen. Is dat na installatie Tado knop of echt van de 1 op andere dag?

Ik zou in ieder geval toch eens inzetten op het loshalen van de knoppen en eens zien of het handmatig bedienen van de pinnetjes werkt (en ze het daarmee doen). Die temset knoppen hebben nogal eens de neiging kapot te gaan (lees ik) dus het zou net toevallig raak kunnen zijn dat er 2 kapot zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Korvaag op 07-10-2019 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Korvaag schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 13:02:
[...]

Okee dan heb je dus waarschijnlijk ook geen electrische klep en krijg je (zoals het er nu uitziet) gewoon direct heet water uit de grote boze buitenwereld en dat loopt dan zonder pomp via de meter richting je radiatoren (als ik het goed zie).

Als je radiatoren dicht zitten -> geen flow
Als je radiatoren open zijn -> flow
(althans, dat zou het moeten zijn).

Dan is nu even de vraag hoe de radiatoren geschakeld zijn. In serie of parallel. In serie zou niet direct logisch zijn omdat de 2e en 3e (stel je hebt drie radiatoren) het dan niet doen als de eerste niet openstaat, maar ik verbaas me inmiddels nergens meer over met dit soort instalalties :P

Feit is dat 1 radiator het nog wel doet, dus met de warmte-aanvoer naar je huis lijkt niets mis.

Wat is trouwens 'opeens' in je verhaal? Je zegt dat ze het opeens niet meer doen. Is dat na installatie Tado knop of echt van de 1 op andere dag?
Na de installatie van Tado heeft het nog gewerkt. Ik denk niet dat ze in serie geschakeld zijn. Ik heb boven een ruimte waar ik zit als ik thuis aan het werk ben, daar zette ik voor de zomer regelmatig de verwarming aan zonder dat ergens anders een verwarming aan stond. Die verwarming doet het nu dus ook niet.

De verwarming doet het nu dus niet meer na de verwarming een zomer niet gebruikt te hebben. Voor de zomer werkte het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
@miicker
Zie mijn snelle edit ;)
Ik zou de knoppen loshalen om even handmatig te spelen met de pinnetjes. Je hoort/merkt snel genoeg of er flow is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Korvaag schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 13:06:
@miicker
Zie mijn snelle edit ;)
Ik zou de knoppen loshalen om even handmatig te spelen met de pinnetjes. Je hoort/merkt snel genoeg of er flow is.
Ik kan het proberen, maar dan zouden 5 knoppen kapot zijn? :p 5 van de 6 radiatoren doen het namelijk niet.
De kraan ziet er trouwens zo uit na het verwijderen van de knop:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/F3hQSsD/Knop-3.jpg

Dus heb ook niet heel veel om mee te spelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:12
Geef eens wat tikken tegen dat pinnetje en kijk of het weer naar buiten komt.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +6 Henk 'm!

• Korvaag
Nouja, ik lees wel van iemand die er binnen een maand een paar stuk had.

Maar.. zo te zien zie ik het probleem al. Uit mijn hoofd zouden de pinnen bij het verwijderen van de knoppen naar buiten moeten komen en de verwarming vol aan gaan. Als ik je foto zo zie zit de pin nog gewoon in de kraan en zit de pin dus vast. -> afgesloten verwarming/leiding.

Lol, ja wat de rest hieromheen dus ook zegt ;)

Paar tikjes.. of met een tangetje een beetje wiebelen ofzo. De kleppen lijken gewoon vervuild. Komt helaas wel vaker voor bij dit soort circuits waar je gewoon water van buiten krijgt. Daar zit nogal eens vuil in en soms zit daar nog een filter tussen en soms niet.

[ Voor 36% gewijzigd door Korvaag op 07-10-2019 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboynova
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-06 23:11
Pin ziet zo te zien vast (dicht).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Het grappige is dat de foto die ik plaatste een oude foto is. Ik zag nu dat het pinnetje op de foto juist een stuk meer uit stak dan dat ie nu doet. Heb nu twee verwarmingen gedaan, heb er wat WD40 in gespoten en met een hamer op getikt, die twee werken nu weer! Bedankt allemaal! Scheelt me weer wat geld :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
En klaar, 5 radiatoren dus met hetzelfde probleem, wat een top knoppen zeg 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
miicker schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 13:56:
En klaar, 5 radiatoren dus met hetzelfde probleem, wat een top knoppen zeg 8)7
Nou ja, het kan dus vuil zijn. Wat wij in de flat hadden was dat eens per (zeg) jaar de verwarming op het hele complex het niet/slecht deed en dan zat het filter van het onderstation weer eens vol (onze flat had nog een eigen hoofdaansluiting zegmaar). Dat water zit gewoon vol troep wat gaat opsparen her en der. Als ik zo de knoppen zie, zie ik ook vervuiling aan de buitenkant (maar dat heb je zelf al opgelost) maar aan de binnenkant kan alles ook vol zooi zitten. Paar keer goed heen en weer met die pennen en dan is het wellicht weg of iig minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

'de boel' even goed reinigen en kruipolie gebruiken ipv WD40 (veel WD40 busjes op de markt zijn afgekeurd en zorgen voor roest. oa van action)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Hackus schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 15:48:
'de boel' even goed reinigen en kruipolie gebruiken ipv WD40 (veel WD40 busjes op de markt zijn afgekeurd en zorgen voor roest. oa van action)
Kruipolie kan ik ook nog gebruiken, voor nu heb ik ze allemaal ingespoten met WD40. Heb je een bron wat betreft die afgekeurde WD40?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

miicker schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 16:41:
[...]

Kruipolie kan ik ook nog gebruiken, voor nu heb ik ze allemaal ingespoten met WD40. Heb je een bron wat betreft die afgekeurde WD40?
Kennis van mij werkt bij de woningbouw, en hun mogen geen WD40 meer gebruiken. Ik heb zelf de scharnieren van mijn schuur ermee ingespoten en het zit nu vol roest.(ook van Action gekocht - dat is dan wel buitenshuis gebruik)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jns1986
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-06 08:19
Hackus schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 15:48:
Licht off-topic maar op google is daar niks over te vinden, kun je die stelling nog toelichten?

zie dat ik niet de eerste was die daarover viel..

[ Voor 8% gewijzigd door Jns1986 op 07-10-2019 16:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:50
Jns1986 schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 16:52:
[...]

Licht off-topic maar op google is daar niks over te vinden, kun je die stelling nog toelichten?
Of een mooi verkoopverhaal van de vertegenwoordiger van <<concurrerend middel>> om de concurrent zwart te maken :( .
Pagina: 1