LED dimmer aansluiten

Pagina: 1
Acties:

• MaZo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik bezit een hanglamp waar een aantal 1.5W LED lampen in zitten en heb moeite met het aansluiten van een LED dimmer.

Vreemd genoeg staat er op de website vermeld dat de lamp ook met een conventionele dimmer werkt (zo begrijp ik het althans):
PLEASE NOTE:
The LED-bulbs supplied with this lamp can be dimmed and this lamp is not suitable for electronic switches. Dimmable with a normal incandescent light bulb dimmer, called Leading edge TRIAC dimming.
Gezien het te hoge dimbereik van een conventionele dimmer wil ik een LED dimmer aansluiten.

Het punt waar ik de LED dimmer aan moet sluiten beschikt momenteel over een dubbele schakelaar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qtSAHOHED6KmWgZPl4ia47xe/thumb.jpg

Een bruine kabel zit er linksboven in (in zwart), een rode er vlak naast (in oranje - knop schakelaar links) en tot slot een oranje kabel onderin (ook in oranje - knop schakelaar rechts). Er staan helaas geen symbolen bij, maar ik neem aan dat op bruin de spanning staat is en de andere twee schakeldraden zijn.

Als ik de dimmer aansluit, met bruin in L en de rode en oranje draden in ~↑ dan doet de lamp het niet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/2e3kPErioJ6s17LlsOIEIhbD/thumb.jpg

Iemand een idee wat ik als leek fout doe?

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:22
Rood? Die kleur hoort niet in NL installatie. Waar is dit? Welke lamp wordt nog meer geschakeld met de tweede wipper? Welke dimmer heb je gekocht en welk schema hoort erbij? Werkt de lamp met een schakelaar wel?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• ethan..1
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 31-01 09:48
Señor Sjon schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 11:52:
Rood? Die kleur hoort niet in NL installatie. Waar is dit? Welke lamp wordt nog meer geschakeld met de tweede wipper? Welke dimmer heb je gekocht en welk schema hoort erbij? Werkt de lamp met een schakelaar wel?
Bij bus systemen zoals b.v. KNX word zeker rood/oranje gebruikt. :P

Heb je soms domotica sturingen in je huis ( groepenkast )

Wat voor kleur wordt er als schakeldraad gebruikt bij de lamp misschien heb je net de verkeerde.
bruin in L en de schakel naar je lamp ~↑ zou goed moeten zijn

[ Voor 23% gewijzigd door ethan..1 op 07-10-2019 12:02 ]

• MaZo
  • Niet online
Señor Sjon schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 11:52:
Sorry, ik woon in Zwitserland. :)

De lamp werkt prima met de schakelaar. De andere schakelaar in dezelfde wanddoos gaat naar een ander lichtpunt (die ik overigens niet gebruik).

De dimmer die ik heb gekocht is deze en het schema kan hier gevonden worden.

Ik ben onlangs verhuisd en de lamp stond in mijn vorige woning aangesloten op een niet-LED dimmer.
Dat werkte prima, echter was alles veel te fel door het hoge dimbereik.

Misschien werkt de lamp alleen met een conventionele dimmer en moet de LED dimmer retour voor een conventionele dimmer met een lager bereik?

[ Voor 7% gewijzigd door MaZo op 07-10-2019 12:02 ]

• Señor Sjon
ethan..1 schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 11:56:
[...]

Bij bus systemen zoals b.v. KNX word zeker rood gebruikt. :P

Heb je soms domotica sturingen in je huis ( groepenkast )

Wat voor kleur wordt er als schakeldraad gebruikt bij de lamp.?
En doorgeluste rookmelders ook, maar verwachtingsgewijs is het groen/geel, zwart, blauw en bruin dat de klok slaat in installaties. :P

@MaZo Heb je al de verschillende instellingen zoals reset gebruikt? Moet je de knop eerst indrukken om aan te zetten dat je dan pas kan draaien?

Wellicht moet je één van de twee oranje/rode afdoppen die niet naar de lamp gaat, de dimmer verwacht volgens het schema dan een wisselschakeling? Sluit eens aan als schema 0.

• MaZo
  • Niet online
Reset heb ik niet geprobeerd, maar uit de handleiding maak ik op dat dit alleen gaat zodra er stroom op staat (bij een reset gaat de lamp kort aan en uit).

Ik ben een leek en wilde de dimmer niet aanraken zolang er stroom op staat en de dimmer nog half uit de muur hangt. Ik heb de knop van de dimmer ingedrukt en de draaiknop volledig opengezet en vervolgens de aardlekschakelaar omhoog (aan) gezet om e.e.a. te kunnen testen.

• Señor Sjon
Misschien nog eens indrukken, wellicht heb je hem zelf uitgezet.

• MaZo
  • Niet online
Señor Sjon schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 12:12:
Misschien nog eens indrukken, wellicht heb je hem zelf uitgezet.
Dank, maar heb ik vanzelfsprekend al geprobeerd. :)

De lamp is een jaar of 5 oud. Bestaat er zoiets als LED lampen die niet dimbaar zijn met een nieuwe LED dimmer?

[ Voor 19% gewijzigd door MaZo op 07-10-2019 12:13 ]

Pagina: 1