Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravetom
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 25-07 17:42
Goededag,

Ik heb een GTX 970 waar ik jaren fijn mee heb gegamed. De kaart heb ik vervangen met een GTX 1080. En nu heb ik een heel nieuwe computer gebouwd met de GTX 1080.

Ik heb mijn GTX 970, en oude i5 3570K met MSI Z77A-GD65 bord in oude kast gezet met een 10 jaar oude coolermaster silent pro m600watt voeding. Dit ging niet goed. Er kwam een smeulend geurtje uit de computer en ik heb gelijk alles uitgezet en stroom er van af. Ik heb rook sporen geconstateerd bij de uitlaat van de GTX 970. Ik heb gewacht tot ik een nieuwe goede voeding had om er verder iets mee te doen. En de oude CM M600 watt bij het vuilnis want dat vertrouw ik niet meer.

Ik heb nu getroubleshoot met een verse nieuwe voeding Seasonic focus plus gold 650watt. 970 underclocked en een Unigene Heaven benchmark gedraaid om te testen met de nieuwe drivers. Oude drivers gedeinstalleerd met DDU (Display Driver Uninstaller).

En een black screen of death tijdens de benchmark. De rest van de PC deed het nog. Ik heb de i5 configuratie nu zonder discrete videokaart getest en dat lijkt goed te gaan. De videokaart heb ik maar weer in de originele doos gedaan. Ik heb nauwelijks tijd om de videokaart verder te troubleshooten en/of eventueel te repareren. Ook heb ik die kennis en skills niet.

Nu de vraag: wat te doen met mijn GTX 970 die hoogstwaarschijnlijk niet meer goed is? Verkopen voor 30 euro? Met het verhaaltje erbij? Weg geven aan iemand die het wel wil aangaan om verder te troubleshooten en/of repareren? Ik zou het zonde en pijnlijk vinden om het maar in de prullenbak te dumpen.

Wat denken jullie?

[ Voor 13% gewijzigd door ravetom op 07-10-2019 14:05 . Reden: verdere uitleg troubleshooten, juiste proc en mobo toegevoegd ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:38
Het is vrij normaal dat je een blackscreen krijgt met die voeding videokaart combinatie. Deden mijn 3 Focus Plus Gold voedingen ook. Qua voeding heb je dan ook een slechte aankoop gedaan. Mail de klantenservice van Seasonic met je probleem dan sturen ze je nieuwe kabels op waarmee het blackscreen probleem opgelost zou moeten zijn of, wat een betere oplossing is, stuur de voeding terug naar de winkel onder het mom WKOA en haal een goede voeding. Corsair RMx 2018, be quiet Straight Power 11 ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravetom
Ik wil toevoegen dat ik de Seasonic Focus Plus Gold 650 een tijdje met een AMD 3700x proc, Crosshair VI mobo, GTX 1080 vga configuratie heb gedraaid en dat probleemloos ging.

[ Voor 4% gewijzigd door ravetom op 07-10-2019 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Kan zijn, maar met oa de Strix GTX 970 hebben ze problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Uszka schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 11:43:
Het is vrij normaal dat je een blackscreen krijgt met die voeding videokaart combinatie. Deden mijn 3 Focus Plus Gold voedingen ook. Qua voeding heb je dan ook een slechte aankoop gedaan. Mail de klantenservice van Seasonic met je probleem dan sturen ze je nieuwe kabels op waarmee het blackscreen probleem opgelost zou moeten zijn of, wat een betere oplossing is, stuur de voeding terug naar de winkel onder het mom WKOA en haal een goede voeding. Corsair RMx 2018, be quiet Straight Power 11 ofzo.
650w SS Focus kan makkelijk een GTX970 aan die geen 300w verbruikt. Het gaat om de combi 10j oude CM voeding die waarschijnlijk iets heeft gesloopt.(nieuwe batch SS ligt al in de winkel, en 650w is niet de 550w versie)

[ Voor 4% gewijzigd door Hackus op 07-10-2019 12:01 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
@Hackus Ik moet het eens zijn met @Uszka vanwege het feit dat Seasonic zelf om contact vraagt wanneer zoiets voor komt. https://knowledge.seasoni...tial-compatibility-issues

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Hackus schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 11:59:
[...]

650w SS Focus kan makkelijk een GTX970 aan die geen 300w verbruikt.
Dat zou je volgens de specs wel verwachten ja.
(nieuwe batch SS ligt al in de winkel, en 650w is niet de 550w versie)
Nieuwe batch? Het enige wat gewijzigd is is de verhoogde OPP zodat de voeding niet uitschakelt als er een Vega 56/64 aan vast zit echter gaat de ripple dan weer door het dak. De kabels is in de doos niets aan gewijzigd. je moet er nog steeds zelf achteraan om andere kabels te regelen. Het is niet voor niets dat er na amper 2 jaar al een opvolger van de Focus Gold/Platnum is waar Seasonic normaal 5 jaar of langer met een serie doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

bierschuit schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 12:05:
@Hackus Ik moet het eens zijn met @Uszka vanwege het feit dat Seasonic zelf om contact vraagt wanneer zoiets voor komt. https://knowledge.seasoni...tial-compatibility-issues
Dat is vanwege de 550w serie uit 2017(die in 2018 nog in de winkel lag)

@ravetom zegt;
Ik heb mijn GTX 970, en oude i5 3470k met MSI bord in oude kast gezet met een 10 jaar oude coolermaster silent pro m600watt voeding. Dit ging niet goed. Er kwam een smeulend geurtje uit de computer en ik heb gelijk alles uitgezet en stroom er van af. Ik heb rook sporen geconstateerd bij de uitlaat van de GTX 970. Ik heb gewacht tot ik een nieuwe goede voeding had om er verder iets mee te doen. En de oude CM M600 watt bij het vuilnis want dat vertrouw ik niet meer.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
@Hackus
Hmm ja inderdaad.. Ik moet ook gewoon negeren wat ie allemaal aankondigt.

Het meest voor de hand liggend is dan dat er een sluiting is geweest bij de powerconnectors. Er vanuitgaand dat wanneer een mosfet doorbrandt er totaal geen werking meer is van de kaart. Hij zou die oude PCI-E connectors van de M600 voeding moeten controleren en de connectors op de kaart. En de neus kan je ook goed helpen als het niet goed te zien is.

Dat de kaart begint met een grafische test zou betekenen dat hij niet kapot hoeft te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Hackus schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 12:18:
[...]

Dat is vanwege de 550w serie uit 2017(die in 2018 nog in de winkel lag)

@ravetom zegt;
Ik heb mijn GTX 970, en oude i5 3470k met MSI bord in oude kast gezet met een 10 jaar oude coolermaster silent pro m600watt voeding. Dit ging niet goed. Er kwam een smeulend geurtje uit de computer en ik heb gelijk alles uitgezet en stroom er van af. Ik heb rook sporen geconstateerd bij de uitlaat van de GTX 970. Ik heb gewacht tot ik een nieuwe goede voeding had om er verder iets mee te doen. En de oude CM M600 watt bij het vuilnis want dat vertrouw ik niet meer.
Dat wil nog niet zeggen dat de videokaart kapot is. Met de SS is niet uit te sluiten dat de videokaart kapot is omdat de SS zelf problemen heeft met die videokaart. Er zal toch echt met een andere voeding getest moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmaNL
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 21:48
Die GTX970 is gefrituurd, weggooien of met een eerlijk verhaal aan iemand slijten voor een paar tientjes. Als de rook eruit is werken elektronische apparaten doorgaans niet meer.

[ Voor 25% gewijzigd door EnigmaNL op 07-10-2019 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravetom
Dank jullie allen! Ik heb besloten de GTX970 op te sturen naar iemand die er naar wilt kijken.

Edit: ik zal ook eerst de kaart testen met een geheel andere voeding voor ik het helemaal opstuur. En dat ik nou juist een voeding gekocht heb voor mijn i5 PC die niet compatible zou kunnen zijn met juist die ene grafische kaart die ik heb. Ik heb de voeding onderzocht en niet zomaar uitgekozen. En dat ene heb ik dan gemist 8)7
Nogmaals dank.

Edit 2: Na nog even de kabels van de oude voeding (CM600) na te hebben gekeken heb ik geen sporen van smelten of beschadiging gevonden.

Edit3: vandaag heb ik de kaart opgestuurd naar iemand die het wil testen en eventueel repareren. No cure no pay. Op hoop van zegen. Het is zelfs vandaag helemaal geen slechte kaart om een beetje Doom op te spelen ofzo :)

Edit4: De GTX970 is na testen door Omnifiek Hardware in prima werkende staat. Besloten de kaart te verkopen en dat ging met een gunstige prijs aan Omnifiek. Ik ben goed geholpen. Het zou voor mij toch een hoop gedoe zijn geweest om de 970 en die SS voeding samen te laten werken, in een systeem dat waarschijnlijk toch zou zijn gaan verstoffen. Het i5 systeem weet ik wel iemand voor, dat krijgt waarschijnlijk nog een goed plekje bij iemand.

[ Voor 117% gewijzigd door ravetom op 11-10-2019 13:32 ]

Pagina: 1