Acties:
  • +2 Henk 'm!

• trenjeska
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 31-07 18:22

trenjeska

there can be only one (WC)

Topicstarter
Na aankoop van de NVME M.2 SSD wilde deze niet werken onder Windows 7; een missende driver...
Kingston zelf biedt geen drivers aan. Hun positie hierin is dat het alleen onder Windows 10 wordt ondersteund. Het kan echter ook werken onder Windows 7:

Microsoft HAD een patch hiervoor, maar weigert deze nog aan te bieden: Update to add native driver support in NVM Express in Windows 7 and Windows Server 2008 R2
De download link bovenaan is vervangen met een update naar een artikel dat je botweg maar windows 10 moet installeren. Ten eerste is dat niet altijd mogelijk (in mijn geval in theorie wel), en ten tweede is het niet wenselijk om daardoor gedwongen te worden terwijl het niet strikt noodzakelijk is (er IS een patch van MS om NVME te ondersteunen op Windows 7)

De update die nodig is, is KB2990941 en optioneel, als je een bepaalde BSOD krijgt hotfix 3087873.
The Hotfix Share heeft ze gelukkig nog wel: KB2990941 en hotfix 3087873

Hiermee hoop ik mensen die tegen dit probleem aanlopen wat uitzoekwerk te besparen.

njiestnag Trenjeska! (of zo iets)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18:17
En over een paar maanden alsnog W10 installeren omdat de ondersteuning voor W7 afloopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:03

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Windows 7 is echt een aflopende zaak voor regulier gebruik. Er zal steeds meer hardware komen die niet zal gaan functioneren. Er zijn al genoeg systemnuilders die werkstations leveren waar Windows 7 gewoon niet op geïnstalleerd kan worden of als dat al wel lukt nooit door zijn boot proces zal komen.

Feitelijk ondersteund Intel met zijn processoren Windows 7 alleen t/m de 6e generatie processoren en AMD heeft support laten vallen vanaf de Ryzen processoren 1 en 2.

en... Dat je niet over zou kunnen naar Windows 10 is grote onzin, het zal alleen in specifieke gevallen meer energie, recources en geld gaan kosten, maar dat zullen uitzonderlijke gevallen zijn die mogelijk anders opgelost kunnen worden. Dat zal je per geval moeten bekijken.

Zoals ik eerder al noemde voor regulier gebruik loopt Windows 7 echt op zijn laatste benen en waarom zou je niet upgraden en kan nog altijd gratis voor consumenten.

[ Voor 10% gewijzigd door _Dune_ op 07-10-2019 13:39 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10-09 16:48
Vaak werken Windows 7 drivers ook nog onder Windows 10.
Wild guess: je zou dat andersom ook eens kunnen proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:46

nelizmastr

Goed wies kapot

Ondersteuning toevoegen aan een bijna EOL
OS uit 2009, dat is wel een heel beperkte use case. Lekker laten varen die oude troep.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@trenjeska Waarom gebruik je nog W7 ?
(je kunt de key van W7 gebruiken voor W10)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trenjeska

trenjeska

Topicstarter
Ik heb 1 pc 1 keer geupgrade naar Win10...
Elke keer als ik netwerk settings wijzig worden die met de volgende update overschreven,
het kostte me weken om alle settings überhaupt aan te passen zodat elke vorm van sleep/idle uitgemoord was en nog gaat het netwerk/drives te snel in sleep mode. (het wordt gebruikt als file/webserver)
remote desktop connecties reconnecten niet meer na sleep van mijn gewone pc zonder dat ik een wachtwoord moet invullen en dan WEER gaan uitzoeken waarom dat dan weer anders werkt dan windows 7.

Nu weer is de anonymous signon voor shares om zeep... ik ben het gewoon zat dat windows bepaalt wat voor instellingen goed voor me zijn.

Edit:
nog zoiets: die irritante lockscreen plaatjes... aleen weg te halen met een directe registry wijziging. Ik wil niet dat je random content van het internet haalt als ik daar niet om vraag. en weer moeten uitzoeken waar dat nou weer uit te zetten is en er dan achter komen dat dat niet met een nomale setting uit te zetten is. Windows 10 is gewoon hopeloos irritant.

[ Voor 21% gewijzigd door trenjeska op 08-10-2019 20:23 . Reden: meer frustratie ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:03

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Zo te lezen komt jouw frustratie voornamelijk door het feit dat jij een product gebruikt voor iets waar het niet voor bedoeld is en dan loop je te klagen? Als simpele fileserver kun je ook een NAS inzetten, als een Windows Server te duur is.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chocola
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 27-07 12:51
@_Dune_ het product Windows 10 kan prima gebruikt worden als simpele file share. Dit is ook een van de use-cases en functionaliteiten van Windows 10. Sterker nog, er zijn genoeg professionele/enterprise tools die hiervan gebruik maken zodat er geen Windows Serverlicenties aangeschaft hoeven te worden. Wij gebruiken het ook gewoon op best practice basis in productie.

Bovendien ga je enorm selectief in op de reactie van @trenjeska . Hij/zij heeft het o.a. ook over verdwijnende netwerksettings, problemen met sleep settings en remote desktop. Wat is de relevantie en het nut van jouw reactie? Het ontgaat mij volledig om eerlijk te zijn.

@trenjeska Die issues ben ik vaker tegengekomen. Om eerlijk te zijn moet ik je denk ik teleurstellen: Windows 10 (en in mindere mate Windows 8(.1)) houdt zich in verschillende componenten niet aan de settings die door de gebruiker ingesteld worden. Dit gaat om systeemsettings, maar nog erger: ook om privacysettings. Ik heb hier een oplossing voor gevonden in de vorm van group policy objects. Daar hoef je niet per se een domeincontroller voor in te richten, want dat kan ook prima lokaal. Sinds ik alles via GPO regel heb ik geen problemen meer ervaren met Microsoft die mijn configuratie niet respecteert of mijn privacy verder gaat schenden zonder mijn expliciete toestemming.

Maar toegegeven... Het is geen echte oplossing in die zin dat het het echte probleem niet oplost en bovendien ook nog eens extra tijd kost voor de gebruiker. Wat dat betreft is het meer een lapmiddel. Mede hiervoor ben ik alles wat op Linux/FreeBSD kan draaien gaan migreren naar CentOS en FreeBSD. Dat kun je ook nog overwegen.

edit:
En wellicht ten overvloede nog een reactie op Windows 7: dit OS is praktisch gezien EOL en moet je echt niet meer gebruiken. Hier heeft Dune zeker een terecht punt gemaakt. Nu is het een NVMe-drive die je niet aan de praat krijgt, maar dit probleem wordt alleen maar groter in de toekomst. Na verloop van tijd krijg je geen beveligingsupdates meer e.d., en die zijn wat mij betreft altijd essentieel. EOL besturingssystemen gebruiken is een serieus risico en een bad practise.

[ Voor 12% gewijzigd door Chocola op 09-10-2019 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trenjeska

trenjeska

Topicstarter
Dankje. Een echte reactie.
Ja ik ben inderdaad met gpedit in de groupspolicies gedoken en heb veel op kunnen lossen.
Het verschrikkelijkste is inderdaad dat het je zo moeilijk wordt gemaakt om simpele dingen als alle phone home zooi uit te zetten en bestanden in huis te delen. Iets wat ik al 20 jaar gewoon via windows shares doe, maar met elke release van windows weer irritanter wordt gemaakt.
Ik moet nu in de GPO zelfs een exacte lijst instellen van share names die via anonumous logon ge deeld kunnen worden. Ook in windows 7 nu (dit is met updates ook hierin verwerkt)

Ik zit inderdaad te kijken om de huisserver maar op linux/bsd te gaan draaien, maar dat is ook weer uitzoekwerk, maar dat is blijkbaar waardevoller dan tijd steken in windows uitzoekwerk.
Chocola schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 14:59:
@_Dune_ het product Windows 10 kan prima gebruikt worden als simpele file share. Dit is ook een van de use-cases en functionaliteiten van Windows 10. Sterker nog, er zijn genoeg professionele/enterprise tools die hiervan gebruik maken zodat er geen Windows Serverlicenties aangeschaft hoeven te worden. Wij gebruiken het ook gewoon op best practice basis in productie.

Bovendien ga je enorm selectief in op de reactie van @trenjeska . Hij/zij heeft het o.a. ook over verdwijnende netwerksettings, problemen met sleep settings en remote desktop. Wat is de relevantie en het nut van jouw reactie? Het ontgaat mij volledig om eerlijk te zijn.

@trenjeska Die issues ben ik vaker tegengekomen. Om eerlijk te zijn moet ik je denk ik teleurstellen: Windows 10 (en in mindere mate Windows 8(.1)) houdt zich in verschillende componenten niet aan de settings die door de gebruiker ingesteld worden. Dit gaat om systeemsettings, maar nog erger: ook om privacysettings. Ik heb hier een oplossing voor gevonden in de vorm van group policy objects. Daar hoef je niet per se een domeincontroller voor in te richten, want dat kan ook prima lokaal. Sinds ik alles via GPO regel heb ik geen problemen meer ervaren met Microsoft die mijn configuratie niet respecteert of mijn privacy verder gaat schenden zonder mijn expliciete toestemming.

Maar toegegeven... Het is geen echte oplossing in die zin dat het het echte probleem niet oplost en bovendien ook nog eens extra tijd kost voor de gebruiker. Wat dat betreft is het meer een lapmiddel. Mede hiervoor ben ik alles wat op Linux/FreeBSD kan draaien gaan migreren naar CentOS en FreeBSD. Dat kun je ook nog overwegen.

edit:
En wellicht ten overvloede nog een reactie op Windows 7: dit OS is praktisch gezien EOL en moet je echt niet meer gebruiken. Hier heeft Dune zeker een terecht punt gemaakt. Nu is het een NVMe-drive die je niet aan de praat krijgt, maar dit probleem wordt alleen maar groter in de toekomst. Na verloop van tijd krijg je geen beveligingsupdates meer e.d., en die zijn wat mij betreft altijd essentieel. EOL besturingssystemen gebruiken is een serieus risico en een bad practise.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chocola
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 27-07 12:51
Misschien nog een tip uit eigen ervaring: ik draai tegenwoordig overal FreeNAS en dat had ik veel eerder moeten doen :-). FreeNAS is dedicated NAS-software, dus voor sharing en storage e.d. erg geschikt. Je kunt het ook uitbreiden qua functionaliteit met plugins. Het voordeel is dat er een web GUI is waarmee je vrijwel alles kunt beheren, terwijl je op een kale BSD of Linuxbak veel moet regelen via CLI (wat voor beginners vaak een behoorlijk obstakel is). Maar of je nou voor Windows 10 + GPO, LinuxBSD of FreeNAS kiest, in alle gevallen zal je tijd moeten investeren om er comfortabel mee te raken ;-).
trenjeska schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 10:49:
Dankje. Een echte reactie.
Ja ik ben inderdaad met gpedit in de groupspolicies gedoken en heb veel op kunnen lossen.
Het verschrikkelijkste is inderdaad dat het je zo moeilijk wordt gemaakt om simpele dingen als alle phone home zooi uit te zetten en bestanden in huis te delen. Iets wat ik al 20 jaar gewoon via windows shares doe, maar met elke release van windows weer irritanter wordt gemaakt.
Ik moet nu in de GPO zelfs een exacte lijst instellen van share names die via anonumous logon ge deeld kunnen worden. Ook in windows 7 nu (dit is met updates ook hierin verwerkt)

Ik zit inderdaad te kijken om de huisserver maar op linux/bsd te gaan draaien, maar dat is ook weer uitzoekwerk, maar dat is blijkbaar waardevoller dan tijd steken in windows uitzoekwerk.

[...]

[ Voor 7% gewijzigd door Chocola op 10-10-2019 11:31 ]

Pagina: 1