Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pockify
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 15-12-2024
Hallo allen!

Momenteel heb ik de Panasonic Lumix G85, maar wil de overstap maken naar een Full Frame camera.
Ik keek naar een Sony A7 II of Sony A7 III. Voornamelijk wil ik auto fotoshoots doen en portraitfotografie gaan doen. Sony's eye focus is geweldig hoor ik van velen dus zit er wel aan te twijfelen. Enkel de dure lenzen van Sony is een ware afknapper...

Wat de beste body voor ongeveer 1500-2000 euro, met inbody stabilization en touchscreen en voordelige lenzen?

Voor zover vind ik de batterij leven etc. van de G85 fantastisch voor mij, en zou dat ook terug willen zien.
Ik gebruik altijd de scherm op de achterkant om foto's te maken en nooit eigenlijks de viewfinder.

Alvast bedankt!

Mvg.
Sander de Kievit

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:14
Zou je nog even antwoord kunnen geven op onderstaanade vragen.
Waarom wil je over naar FF?
Wat denk je er mee op te schieten?
Wat kom je nu te kort aan je huidige camera?
Welke lenzen heb je nu?
Welke lenzen overweeg je aan te schaffen?
Is het voor professioneel gebruik of hobby?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pockify
Waarom wil je over naar FF?
Voor de meer depth of field, betere low-light performance en betere dynamic range.

Wat denk je er mee op te schieten?
Potretfotografie en autofotografie. Mix van dag en nacht shoots.
Soms productfotografie voor drukopdrachten zoals kookboeken bijv.

Wat kom je nu te kort aan je huidige camera?
Weinig depth of field. Bij weinig belichting moet ik snel sluitertijd hoger instellen en hogere ISO. Kleine bump in resolutie is altijd mooi meegenomen. En verhoogde dynamic range zodat ik minder kwaliteitverlies heb wanneer ik nabewerk in Lightroom.

Welke lenzen heb je nu?
Panasonic Lumix H-HS043E 42.5 mm - F/1.7
SIGMA 16MM F/1.4 DC DN
Kitlens 12-60 F3.5-5.6

Welke lenzen overweeg je aan te schaffen?
Hangt echt af van de camera. Maar zou wel een 35mm F1.4/F1.8 lens.
85mm F1.4/F1.8
150mm F2.8.

Is het voor professioneel gebruik of hobby?
Voornamelijk hobby.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-06 18:44
Ik ben zelf een Sony A-mount schieter (heb nog een oudje uit 2012, een Sony A65), wil uiteindelijk naar E-mount (ook full frame), simpelweg omdat de A99 II te duur is.
Je kan echter ook een A mount naar E mount adapter kopen. Dan komen er een paar leuke lenzen bij EN het hele arsenaal van Minolta (waar de A-mount eigenlijk van is).
De Minolta AF 50mm 1.8 is een erg fijne lens (check Dyxum voor alle sony lenzen). Daar wil ik nooit meer van af. ;)

https://www.sony.co.th/en...corders/articles/00095005
YouTube: Sony A to E-Mount Adapters - Making the Right Choice

[ Voor 14% gewijzigd door ixl85 op 07-10-2019 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pockify
Hmm. Interessant. Zal er vanmiddag eens een kijkje naar nemen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudstalen
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 00:54
Lijkt mij zonde om te investeren in lenzen van een dode mount. Sony E mount lenzen zijn zover ik weet van goede kwaliteit, maar ook vrij prijzig.

Als je Full Frame wilt dan zijn er ook te overwegen; Nikon F & Z, Canon EF & R. Ook daar zijn lensen met adapters aan te sluiten, mogelijk ben je daar goedkoper uit.
Pentax K is ook een optie, hoewel er niet veel modern FF glas is, hebben ze wel een lens line-up van 30+ jaar die er op past, als je kan leven zonder autofocus of minder snelle en accurate autofocus. Zeker tweedehands voor mooie prijzen te verkrijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ixl85
Goudstalen schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 11:54:
Lijkt mij zonde om te investeren in lenzen van een dode mount. Sony E mount lenzen zijn zover ik weet van goede kwaliteit, maar ook vrij prijzig.

Als je Full Frame wilt dan zijn er ook te overwegen; Nikon F & Z, Canon EF & R. Ook daar zijn lensen met adapters aan te sluiten, mogelijk ben je daar goedkoper uit.
Pentax K is ook een optie, hoewel er niet veel modern FF glas is, hebben ze wel een lens line-up van 30+ jaar die er op past, als je kan leven zonder autofocus of minder snelle en accurate autofocus. Zeker tweedehands voor mooie prijzen te verkrijgen.
Ahhaah echt?! Dan heb je je nog niet in oude lenzen verdiept! Weet je hoeveel vette 'dode mount lenzen' er zijn. Ik heb een paar juweeltjes uit de M42 vatting (een Helios 44-2 en een Carl Zeiss Jenna 135mm). De Minolta AF lenzen gaan ook niet voor niks voor 350/400 euro over de toonbank. De AF50 F1.8 kan je voor ongeveer 120 krijgen. De F1.2 voor 300,-. De Minolta 35mm gaat soms wel voor 500,-.
Daarnaast moet je de A-mount lenzen niet onderschatten. Een adapter hoeft geen afbreuk te doen aan de kwaliteit. Het opent juist meer deuren en een levendige 2ehands markt! Heel veel M42 lenzen hebben ook een bepaald (uniek, per lens) uiterlijk. Zo zijn er Helios 55mm lenzen met een fout waar mensen grof geld voor geven. Ik heb er zelf ook een weten te pakken. Je krijgt er het volgende effect mee (zonder nabewerking):
De swirley Bokeh
Afbeeldingslocatie: https://media.karousell.com/media/photos/products/2016/01/24/crazy_swirly_bokeh_with_helios_442_58mm_f2_1453648664_270aede1.jpg

De M42 MIR 1b 37mm f2.8 is nog een erg fijne lens die hoog op m'n verlanglijstje staat.

Mijn meest gebruikte primes zijn 'oud' lenzen. De enige nieuwe lens die ik regelmatig gebruik is een Tokina 11-18.
De A-mount maakt dat mogelijk met een simpele adapter van 4 euro. Dit kan ook bij de E-mount. De prijzen voor zo'n verloop weet ik niet. Maar check Ebay en Ali ;)
Zolang er geen glas in hoeft, zit je goed.

Voor wat meer info:
https://www.flickr.com/search/groups/?text=m42

De gedachte dat alleen nieuwe lenzen goed en scherp zijn is een fabel. En zolang de stabilisatie in je body zit, kan je genieten van oude lenzen met stabilisatie! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudstalen
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 00:54
@ixl85 Ik ben het absoluut met je eens dat er oudere lenzen zijn die erg goed en goedkoop zijn (gebruik zelf met plezier Pentax lenzen van 30 jaar oud op een Sony a6000).

Mijn punt was meer; ik zou de keuze voor de mount niet laten liggen aan de lenzen die je kunt adapteren, aangezien elk merk camera wel adapters beschikbaar heeft met een legio aan lenzen. En als je de keuze wel wilt baseren op de te adapteren lenzen dan is het misschien handiger om te kiezen voor een mount waar nog voor geproduceerd wordt, dan heb je waarschijnlijk zowel in de eerstehands en tweedehands markt meer keuze nu en in de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:42

bobcom

Dedicated dabbler

sander739 schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 10:55:
Hallo allen!

....Wat de beste body voor ongeveer 1500-2000 euro, met inbody stabilization en touchscreen en voordelige lenzen?.....

Alvast bedankt!

Mvg.
Sander de Kievit
Simpel antwoord: is er niet. Enige touchscreen opties met IBIS binnen / aan de rand van het budget zijn de Nikon Z6 en de Sony A7iii - en de lenzen van alletwee gaan kosten een hele forse duit. Een A7iii met een basale 35, 50 en 85 mm kost je 3K, en dat is niet echt neusje van de zalm op AF-gebied. Autofocus met adapted Nikon AF-lenzen is een optie, maar dan kom je in dezlfde buurt uit - en echt compact is het ook niet. De Panasonic S1 zet je budget nog verder op achterstand.
De Pentax K1 komt nog het dichtst in de buurt - maar ook daar tillen de lenzen je riant over je budget heen. Een full frame set is nou eenmaal duur, zeker als je flink wat noten op je zang hebt.

Je twee meest voor de hand liggende opties zijn nmm: a: heroverwegen of het echt full frame moet zijn (De Fuji X-H1 is overal in de uitverkoop, en Fuji heeft prima glas, niet goedkoop, maar wel betaalbaarder dan full frame glas)
of. b: budget verdubbelen.

(edit)
en c: uiteraard wat @Ventieldopje ook zegt: een betaalbare full frame body aanschaffen zonder touch screen, eye autofocus en IBIS en met goed glas op full frame aan de slag gaan. (fwiw: eye af stelt niet scherp op koplampen)

[ Voor 8% gewijzigd door bobcom op 07-10-2019 15:57 ]

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:16

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

ixl85 schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 14:16:
[...]

Ahhaah echt?! Dan heb je je nog niet in oude lenzen verdiept! Weet je hoeveel vette 'dode mount lenzen' er zijn. Ik heb een paar juweeltjes uit de M42 vatting (een Helios 44-2 en een Carl Zeiss Jenna 135mm). De Minolta AF lenzen gaan ook niet voor niks voor 350/400 euro over de toonbank. De AF50 F1.8 kan je voor ongeveer 120 krijgen. De F1.2 voor 300,-. De Minolta 35mm gaat soms wel voor 500,-.
Daarnaast moet je de A-mount lenzen niet onderschatten. Een adapter hoeft geen afbreuk te doen aan de kwaliteit. Het opent juist meer deuren en een levendige 2ehands markt! Heel veel M42 lenzen hebben ook een bepaald (uniek, per lens) uiterlijk. Zo zijn er Helios 55mm lenzen met een fout waar mensen grof geld voor geven. Ik heb er zelf ook een weten te pakken. Je krijgt er het volgende effect mee (zonder nabewerking):
De swirley Bokeh
[Afbeelding]

De M42 MIR 1b 37mm f2.8 is nog een erg fijne lens die hoog op m'n verlanglijstje staat.

Mijn meest gebruikte primes zijn 'oud' lenzen. De enige nieuwe lens die ik regelmatig gebruik is een Tokina 11-18.
De A-mount maakt dat mogelijk met een simpele adapter van 4 euro. Dit kan ook bij de E-mount. De prijzen voor zo'n verloop weet ik niet. Maar check Ebay en Ali ;)
Zolang er geen glas in hoeft, zit je goed.

Voor wat meer info:
https://www.flickr.com/search/groups/?text=m42

De gedachte dat alleen nieuwe lenzen goed en scherp zijn is een fabel. En zolang de stabilisatie in je body zit, kan je genieten van oude lenzen met stabilisatie! :)
Waarom is dit volgens jou dan alsnog een reden om te investeren in een (wat je zelf ook noemt) dode mount? Een M42 adapter is voor iedere denkbare mount wel te krijgen en daar is inderdaad wel leuk glas voor maar het kan niet opboksen tegen modern glas.

Als je dan persé A-mount glas wil schieten, koop dan gewoon zo'n body voor er bij.
sander739 schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 10:55:
Hallo allen!

Momenteel heb ik de Panasonic Lumix G85, maar wil de overstap maken naar een Full Frame camera.
Ik keek naar een Sony A7 II of Sony A7 III. Voornamelijk wil ik auto fotoshoots doen en portraitfotografie gaan doen. Sony's eye focus is geweldig hoor ik van velen dus zit er wel aan te twijfelen. Enkel de dure lenzen van Sony is een ware afknapper...

Wat de beste body voor ongeveer 1500-2000 euro, met inbody stabilization en touchscreen en voordelige lenzen?

Voor zover vind ik de batterij leven etc. van de G85 fantastisch voor mij, en zou dat ook terug willen zien.
Ik gebruik altijd de scherm op de achterkant om foto's te maken en nooit eigenlijks de viewfinder.

Alvast bedankt!

Mvg.
Sander de Kievit
Imho is het zonde om 2k aan een body uit te geven en het vervolgens met matig glas te moeten doen omdat het geld op is. Overigens kun je ook naar een DSLR van Canon of Nikon kijken als je toch alleen het schermpje gebruikt, al hebben de fullframe DSLRs geen draaibaar schermpje als je dat handig vind.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pockify
Erg lastig. Ik merk dat de nieuwe Mirrorless camera's echt beperkt zijn met lenzen en hartstikke duur zijn inderdaad. Misschien moet ik dan meer kijken naar camera's zoals 6D ii. Lenzen van Canon zijn over het algemeen een stuk beter betaalbaar (EF lenzen). Wat als ik een adapter gebruik op de body van de A7 iii bijv. met een Canon EF lens.
Of ik moet kijken meer naar een 6D Mark II bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:36
Il zou niet meer gaan voor een spiegelreflex, die worden de komende jaren uitgefaseerd.

Goedkoopste optie voor een fullframe systeemcamera is op dot moment de Canon EOS RP. Neem je die in combinatie met een Canon EOS R 24-105 f4, dan heb je het equivalent van een 12-52,5mm f2 op je Panasonic G85. Lijkt me voorlopig voldoende. Kost je net geen €2500.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:51

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Kwintessens schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 21:44:
Il zou niet meer gaan voor een spiegelreflex, die worden de komende jaren uitgefaseerd.

Goedkoopste optie voor een fullframe systeemcamera is op dot moment de Canon EOS RP. Neem je die in combinatie met een Canon EOS R 24-105 f4, dan heb je het equivalent van een 12-52,5mm f2 op je Panasonic G85. Lijkt me voorlopig voldoende. Kost je net geen €2500.
Dat DSLRs uitgefaseerd worden, betekent toch niet dat je er geen eentje meer moet kopen nu. Als je nu een FF DSLR vindt die alle boxes tikt en mooie betaalbare lenzen heeft, zou ik die gewoon aanschaffen en dan kun je jaren vooruit.

Als je een goede betaalbare FF camera wilt met goede AF, zou ik serieus een Nikon D750 overwegen. Beest van een camera alleen moet je het dus doen zonder touch screen en eye AF.

Maar als ik de doeleinden lees waar de TS de camera voor wil gebruiken, vraag ik me af waar die snelle AF en hoge dynamic range voor nodig is. Zijn allemaal onderwerpen die qua AF en DR weinig uitdagend zijn.

Ik denk dat investeren in paar goede lampen en nog paar wijdere primes ook al een heel stuk helpt en de "noodzaak" voor een FF camera redelijk weg neemt. Ik schiet af en toe portretten met de 75mm F1.8 op MFT en dan heb je bij headshots de neus en oren al behoorlijk onscherp hoor. Met nog minder DoF wordt het erg lastig om de ogen scherp te houden. En die lens is ook haarscherp.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-07 13:51
@sander739 Twee dingen vallen mij op in je lens-verzameling: Je hebt er 2 primes inzitten, mogelijk vanwege de achtergrond-onscherpte. En je langste lens is 60mm maar dan wel de kitlens op f5.6.

Je hebt één ding nog niet geprobeerd met je huidige camera, en dat is een langere brandpuntafstand.
Als je een langer brandpunt hebt, zeg 75, 100 of nog hoger, en je gaat dichter op je onderwerp, dan krijg je een enorme achtergrond-onscherpte.
Hier is een experimentje:

https://www.flickr.com/ph...7485148061/in/dateposted/

Mijn tip is: Voordat je je camera inruilt, ga even langs een fotozaak en probeer een lange lens uit, liefst de Olympus 40-150 Pro. Daarmee is het effect echt heel sterk. Probeer een portretje te schieten met zoveel mogelijk achtergrond-onscherpte; zoom in tot 100-120mm, ga zo dicht bij staan als je kunt en zorg dat je model liever verder van de achtergrond staat dan dicht erop.
Succes gegarandeerd.
Schiet dan met diezelfde lens ook nog even een closeup plaatje van iets van dichtbij; ingezoomd ergens tussen de 100 en de maximale 150; zo dichtbij als de lens scherp stelt (ongeveer 15-20cm). Wederom scherpte-ondiepte gegarandeerd.

Als je dat doet, dan weet je wat je huidige camera nog kan doen.

Met vintage lenzen kun je dit ook bereiken;
een 135mm lens + adapter kost nog geen €60. Als je die lens in dezelfde mount koopt als een Helios-44 heb je aan één adapter genoeg. Dan heb je een 58mm lens op f/2: een forse stap vooruit in plaats van je huidige 60mm op f5.6.

Want als je dit soort effecten wilt bereiken met een FF camera, ben je niet klaar met kitlensje op je dure camera. Dan zul je grote en dure lenzen moeten kopen.
Ik heb zelf 6x zoveel uitgegeven aan lenzen als aan mijn camera, en dat was de juiste keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hatsa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:19
Ja, of bijvoorbeeld de Olympus 75mm, als je into primes bent (zoals ik denk op te maken uit je aan te willen schaffen lenzen) O+ De 42.5mm zou je ook nog kunnen vervangen door z’n 1.2 Leica-broertje. De relatief nieuwe Olympus PRO-primes worden ook goed ontvangen, en geven je ook meer lichtsterkte. Mocht je de kitlens veel gebruiken zou die ook geüpgraded kunnen worden naar een f2.8-variant.

Zet bij een fotowinkel ook eens de m43 en full-frame pakketten naast elkaar en op de weegschaal, en bepaal ook voor jezelf of je dat wilt dragen. Zoals ook al is genoemd zou je ook nog naar Fuji kunnen kijken. Zit er met APS-C net tussenin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
Ventieldopje schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 15:35:
[...]

Waarom is dit volgens jou dan alsnog een reden om te investeren in een (wat je zelf ook noemt) dode mount? Een M42 adapter is voor iedere denkbare mount wel te krijgen en daar is inderdaad wel leuk glas voor maar het kan niet opboksen tegen modern glas.

Als je dan persé A-mount glas wil schieten, koop dan gewoon zo'n body voor er bij.
Ik haal de term dood aan, omdat die term (door jou) genoemd wordt. Voor mij is het allesbehalve dood.
De A-mount = Sony
De E-mount = Sony
De adapter = Sony (kan).
Veel mensen die gear kopen houden van het merk/hetzelfde merk aan te houden. Persoonlijk doet me dat niet veel.
Echter, gezien ik de Sonycamera’s het lekkerste vind werken (body, software op de camera, opties, de iso-waardes en de output daarvan), is de keuze Sony A7*** snel gemaakt en borduur ik door op deze keuze.
De TS vind E-mount lenzen duur. Dat zijn ze ook. Zeker de Sony lenzen. Dan kan je voor weinig A-mount lenzen halen op MP. Gezien veel mensen overstappen van A naar E, is hier een goede markt in.
TS haalt aan op zoek te zijn naar een paar leuk primes. Budget is een optie. Ik zeg simpel weg dat goede lenzen niet duur hoeven te zijn als je naar oudere lenzen kijkt.
Je kan ook beginnen met 1 A++ lens en wat goedkopere alternatieve en in de loop van de tijd de goedkopere (A mount/Minolta, M42?) inwisselen voor E-mount, als je dat nog wilt.

Voordeel van een E-mount met Amount adapter is dat standaard ook alle Minolta lenzen er op kunnen, welke erg goed zijn.

Ik geef simpelweg een optie die vele Sony gebruikers met mij bewandelen.
Als je A wilt schieten, stel je voor een A body te kopen. Dat is duurder en je hebt meer gear/gewicht.
Ik zou zelf 1 body kopen met extra batterijen, grip, etc.

Dit is slechts een optie voor het schieten met Sony. Er is geen goed of fout. Slechts een visie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Ik gebruik Sony al een aantal jaren, vooral vanwege de mogelijkheden om oude lenzen een nieuw leven in te blazen. Maar ik zou zeker niet zeggen dat ik de camera's het lekkerst vind werken: daarvoor is het menusysteem te krukkig, en zit er te weinig consistentie in de feature set. Als ik moest kiezen voor het systeem dat het prettigst werkt zou ik denk ik kiezen voor Fuji - hoewel ook daar de in menu's verstopte extra toeters en bellen tegenwoordig het nodige van de toegankelijkheid afsnoepen.

Hoe dan ook, werken met adapted AF-lenzen is een hobbelige weg. Met een (stinkdure) Metabones adapter of een (niet volledig compatibele) MC-11 adapter, een moderne ILCE-body (>A7iiI) en moderne Canon EF-lenzen kom je in de buurt van de mogelijkheden van native glas. De Techart adapter belooft hetzelfde voor Nikon lenzen op E-mount, maar is vooral in stilte gehuld. Voor A-mount-lenzen op een ILCE geldt afaik hetzelfde als voor Canon: A-mount-lenzen met ingebouwde scherpstelmotor - niet direct de voordeligste - gedragen zich op een LA-EA3-adapter redelijk native, voor ander lenzen zit je vast aan een lompe en beperkte LA-EA4-adapter.

De adapted-weg werkt het best voor Canon EF-naar R-mount of Nikon AF- naar Z-mount - zeg maar binnen het eigen ecosysteem. Geen wonder, er worden tonnen R&D-geld gestopt in het buiten de bijt houden van vreemde eenden. Maar de consequentie daarvan is m.i. wel dat ts, gezien zijn verlanglijstje en concessiebereidheid, beter af is als hij kiest voor één ecosysteem waarbinnen hij de meeste van zijn wensen vervuld ziet dan wanneer hij gaat bloemlezen in de opties die verschillende merken bieden.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-11-2024
Kwintessens schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 21:44:
...
Eens met Kwintessens. Met de laatste firmware update is de autofocus volgens veel recensies voor 90% net zo goed als die van Sony. In het donker is de autofocus sowieso beter van de Canons. Ik ben er ook erg tevreden over.

Canon lens met adapter op Sony-body: Ik heb gemixte ervaringen. Ik heb een A7III met Sigma MC11 en Metabones IV geleend en getest met m'n lenzen, met de één geen problemen, maar met de ander wel, zoals: geen AF-C, geen oog detectie mogelijkheden (in AF-C), langzamere scherpstelling. Het is een kwestie van uitproberen.
Canon lens met Canon RF-EF mount adapter op Canon body: Probleemloos.

Verder het ruimste aanbod aan 2de hands lenzen aanwezig bij Canon, bijv. tweedehandse prijzen voor een 35/2 IS (ong €350), 85/1.8 (ong €275) en een 135/2 (ong €650).

De RP body is klein en licht, maar FF glas is vaak groter en zwaarder dan MFT glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pockify
Ontzettend bedankt voor alle reacties!
Zal er goed over na denken met de keuzes en houd in rekening of ik misschien wel de overstap zal moeten nemen. Er komt echt even veel bij kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:27

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
sys64738 schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 22:09:
Dat DSLRs uitgefaseerd worden, betekent toch niet dat je er geen eentje meer moet kopen nu. Als je nu een FF DSLR vindt die alle boxes tikt en mooie betaalbare lenzen heeft, zou ik die gewoon aanschaffen en dan kun je jaren vooruit.
DSLR's worden sowieso niet uitgefaseerd, dat is onzin. Feit is wel dat de meeste innovatie en nieuwe modellen in het MILC segment te vinden zijn, maar toch zie je ook gewoon nog nieuwe DSLR modellen uit komen.
Het gaat er inderdaad meer om wat je wensen zijn en als je die met een MILC beter kunt invullen dan moet je daar voor gaan, kan je dat beter met een DSLR dan moet je daar voor gaan.

De tip van @Tarquin om ook eens kritisch te kijken naar je lenzen en het gebruik is wel een goede, maar houd wel rekening met perspectief. Bijvoorbeeld portretten ineens met een lange lens gaan schieten geeft niet altijd het gewenste effect. ;)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
sander739 schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 15:54:
Ontzettend bedankt voor alle reacties!
Zal er goed over na denken met de keuzes en houd in rekening of ik misschien wel de overstap zal moeten nemen. Er komt echt even veel bij kijken.
De overstap naar FF is het waard. Op alle fronten. Ik zou het echter gefaseerd doen. Koop de body met 1 goede lens (die je het meeste zal gebruiken).
1. Je kan je oude camera houden en hier mee schieten indien je een andere lens nodig hebt en spaart rustig door voor de andere lenzen.
2. Je verkoopt je oude camera en koopt wat 'tijdelijke' lenzen/goedkopere en spaart rustig voor de ultieme setup.

Het voordeel van een goede FF met de lenzen die je wilt; Je kan hier je hele leven mee schieten en je niet ergeren aan de restricties van de crop sensor. Of je een camera je hele leven wilt houden is een tweede… ;)
Ik zou daarom ook geen 'matige' FF kopen, maar eentje waar je de aankomende 15 jaar mee kan werken (dat is lang, maar zeker wel mogelijk als je niet de nieuwste features wilt hebben).

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Nou doet'ie het alweer! Full frame is niet "beter" dan crop. Wel anders. Als je een kanariepiet beeldvullend in die boom op tachtig meter afstand wilt schieten heb je meer aan een mft-camera met een lange lens dan aan een full frame. Als je een mooie macro van die mier op je tuintafel wilt schieten dan levert je macrolens op crop je meer scherptediepte op dan een full frame.

Maar het lijkt wel alsof iedereen die ooit een digitale camera heeft vastgehad stijf en strak volhoudt dat alleen plaatjes met een hele krappe dof (die dan ook heel deftig "bokeh" wordt genoemd) echte foto's zijn. Een portret is alleen een portret als het geschoten is op een full frame camera met een f/1.2 lens - en bijvoorkeur met eye af aan, zodat het linkeroog scherp is en het neuspuntje al behoorlijk vaag begint te worden.En landschappen zijn alleen mooi als ze met een Zeiss lens op medium formaat geschoten zijn - de uiterste concessie die je kan doen is een 60 Mp full frame camera, maar die Zeiss lens is verplicht.

En dat alles wordt dan bij voorkeur niet geprint op hoogglans A2-formaat, maar gepresenteerd op een superdeluxe monitor, waarop je de pixels desgewenst per stuk kan bekijken -. maar het hele plaatje niet groter is dan 60 centimeter in diagonaal.

Fotografie is niet kopen tot alles wat je hebt volgens de media en de marketing "state of the art" is, maar een keuze maken en vervolgens net zolang blijven proberen en weggooien tot je het beste bereikt hebt dat er met je middelen mogelijk is. Het antwoord op de vraag "hoe maak ik mooiere foto's" is niet "koop een betere camera / lens" maar "word een betere fotograaf". "Upgraden" zoals dat zo trendy heet is niet de eerste stap op weg naar betere fotografie, maar de laatste.
[\rant mode off]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
Wie doet wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Komt uit Asterix, weet niet meer welke strip. Had een winkje bij gemogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:08
Ik weet niet hoe ver je staat in je hobby, maar ik sta nog niet zo ver dat mijn creativiteit beperkt wordt door de mogelijkheden van mijn camera.
Ik koop gewoon tweedhands, en dan meestal mid segment. Nu heb ik de Sony A77 (2 jaar geleden gescoord voor 350€).
Die body was 2.5 jaar oud en had nog geen 1000 clicks. Slijtage... denk het niet.

Dat de A-mount dood gaat zal me wordt wezen. Kan ik goedkoop lenzen scoren, en misschien wel eens een FF body van een paar jaar geleden.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• leendertv
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-08-2022
Ik ben eigenlijk wel benieuwd: Kun je een paar foto's laten zien die je gemaakt heb met de G85 waar je trots op ben?

En kun je wat foto's van anderen laten zien die je graag zou willen gaan maken met je nieuwe camera en lenzen?

Lijkt me goed om het eerst even wat minder technisch te maken voordat je direct naar camera's en lenzen ga kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-08-2022
Owja, je kunt ook eens kijken naar de Sigma 56mm 1.4 voor m43 als je de overstap naar FF toch te duur vind.
Dat is echt een super goede portretlens voor een mooie prijs.
Ik zou deze zelf kiezen boven de m.Zuiko 75mm f1.8.
Lees bijvoorbeeld eens dit: https://mirrorlesscompari...-1-4-vs-olympus-75mm-1-8/
Pagina: 1