Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• canonchiel
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06-11 21:06
goeie dag, mijn zolder is redelijk tot niets geïsoleerd

Mijn dakopbouw vanaf buiten gezien

Pannen
Panlatten
dampwerende folie
3 cm piepschuim
Houten schrootjes
Tevens meteen afwerking van binnen

De schrootjes zie ik ook aan de binnenkant

Nu zit ik dus met de vraag,
Hoe kan ik dit vanaf binnen het beste isoleren?
Ivb met vocht en andere dingen zoals condens en lucht opsluiten

Groetjes Chiel

[ Voor 6% gewijzigd door canonchiel op 07-10-2019 12:03 ]

I7 3930k, Asus Gtx 680 DC2Top , Asus Rampage iv Formula, Antec HCP 1200 Watt

Alle reacties

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 25-11 19:01
die schroten, is dat je dakbeschot, of aftimmering aan de binnenkant? Ik neem aan dat je ook nog ergens panlatten hebt?

• canonchiel
Iets aangepast zie hierboven

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 25-11 19:01
Dat piepschuim is "dampdicht". Dat betekent dat je aan de binnenkant dus iets moet doen om vocht kwijt te kunnen raken. Volgens mij moet je dan dus "klimaatfolie" gebruiken.

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:17
@Meester_J Ik heb een lange tijd geleden eens wat DM's uitgewisseld met @Roy_89 en die zei het volgende:
Eps is om te beginnen dampopen. (Het laat vocht door) Al denken veel mensen van niet. En tenzij de beste man een condenspuntberekening kan overhandigen en verzekerd dat er zich geen condens zal gaan optreden binnen in de constructie. (Ik verwacht het niet) Altijd dampfolie aan de warme zijde toepassen!! En de isolatie strak tegen het dakbeschot aanbrengen geen luchtspouw overlaten. (een veel gemaakte fout)

• Shocked
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:41
@vinom Ja, dat advies kreeg ik zaterdag ook. Ik heb weliswaar een bitumen schuin dak, maar safe was de constructie klimaatfolie warme kant, isolatie tot tegen het dakbeschot aan (geen spouw).

De actieve klimaatfolie is deze :https://www.isolatiemater...tive-folie-150x30m-45-m2/
Ook werd het gebruik van PIR afgeraden omdat PIR (meestal bedekt met alufolie, migratie van eventueel opgesloten vocht, tegen zou werken. Gewoon glaswol zou prima zijn.

Verder kreeg ik nog de opmerking dat 'volledig dampdicht' niet bestaat, ondanks zorgvuldig werken. Volgens de beste man, die volgens mij goed kundig was, kan je dan beter meteen het beste intelligente actieve (open) folie aanbrengen zodat je meteen klaar was zonder vraagtekens.

Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:52
vinom schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 12:40:
@Meester_J Ik heb een lange tijd geleden eens wat DM's uitgewisseld met @Roy_89 en die zei het volgende:

[...]
Misschien handig om te vermelden waarom @Roy_89 meer autoriteit heeft op dit gebied dan andere bronnen. Over de dampdichtheid van PUR is namelijk ook veel discussie net zoals over het nut van een luchtspouw. Als je iemand met een zekere stellingname adviseert is het dus goed om te weten waarom jouw willekeurige advies op een anoniem forum meer gewicht heeft dan elders. Ik kan dat oprecht niet inschatten op basis van jouw informatie, net zo min als van sommige andere bronnen.

Ik heb in ieder geval gemerkt dat er over weinig onderwerpen zoveel tegenstrijdige informatie te vinden is als over het isoleren van je schuine dak. Ik heb tussen al die informatie een schifting gemaakt en uiteindelijk een uitwerking gekozen waar ik me goed bij voel. Over 20 jaar zien we wel of dat terecht was.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

CurlyMo schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 14:03:
[...]

Misschien handig om te vermelden waarom @Roy_89 meer autoriteit heeft op dit gebied dan andere bronnen. Over de dampdichtheid van PUR is namelijk ook veel discussie net zoals over het nut van een luchtspouw. Als je iemand met een zekere stellingname adviseert is het dus goed om te weten waarom jouw willekeurige advies op een anoniem forum meer gewicht heeft dan elders. Ik kan dat oprecht niet inschatten op basis van jouw informatie, net zo min als van sommige andere bronnen.

Ik heb in ieder geval gemerkt dat er over weinig onderwerpen zoveel tegenstrijdige informatie te vinden is als over het isoleren van je schuine dak. Ik heb tussen al die informatie een schifting gemaakt en uiteindelijk een uitwerking gekozen waar ik me goed bij voel. Over 20 jaar zien we wel of dat terecht was.
Ik heb dezelfde insteek gehad, en uiteindelijk gekozen voor glaswol, met folie en gipsplaat.. kwa effect levert me dit netto ongeveer 200 kuub minder verbruik op .. vind ik best wel wat.

Maar zou je adviseren een "kant enklaar" product zoals eps + gipsplaat als je dat kwijtkan .. je bent wel meer geld kwijt maar het gemak + installatie ellende c.q afwerking betaalt het zich in terug.

kijk anders eens bij woonwijzerwinkel.nl(ook fysieke locatie)

Tja vanalles

• canonchiel
Helaas heb ik maar zoon 5 cm totaal ter beschikking . Anders is de ruimte ineens een heel stuk kleiner,
Vooral doorloop hoogte onder balk door

Dus wat zou de beste optie zijn? Klimaat folie?

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:17
CurlyMo schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 14:03:
[...]

Ik kan dat niet beoordelen of hij meer autoriteit heeft op dit gebied, maar ik vond het wel het vermelden waard voor de TS. Wat goed of fout is, kan ik niet beoordelen, mede omdat ik ook zoveel verschillende zaken lees over het isoleren van je dak. Het staat bij mij ook nog steeds op de planning, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik lees alleen af en toe met een schuin oog mee als ik weer een topic zie :)

• Shocked
canonchiel schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 14:21:
Helaas heb ik maar zoon 5 cm totaal ter beschikking . Anders is de ruimte ineens een heel stuk kleiner,

Je zou eventueel iets op kunnen dikken met een latje naar 7,5 cm.

Maar er is een nieuw soort isolatiedingetje op de markt "Superfoil". Zie https://www.superfoil.nl/product/sf40bb/
Dit heeft een beter rendement per mm dan glaswol of zelfs PIR.

SF19BB Isolatiefolie : Rd-waarde 2,53 en 40 mm dik (kan je dus gebruiken zonder opdiklatje)

SFSF40BB Isolatiefolie : Rd-waarde 3,98 en 75 mm dik (opdiklatje nodig)

Daarover nog klimaatfolie en eventueel gipsplaatje erop.

Ter vergelijking:
90 mm Glaswol Rd-waarde2,8
120 mm Glaswol Rd-waarde 3,75

50 mm PIR Rd-waarde 2,27
81 mm PIR Rd-waarde 3,65

Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120

• vso
  • Niet online

vso

tja...

canonchiel schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 14:21:

Het beste is een R waarde van 4 tot 5. hoe meer ruimte je hebt hoe "goedkoper" je kan gaan en omgekeerd evenredig.
Pak je "gas' nota je jaarverbruik is 1200kuub en je betaalt (inclusief belasting) 1500,- dus dat is meer dan een euro per kuub .. hoemeer R hoe meer je bespaart .. (tot een max van ..)
Stel met 7cm bespaar je 40 kuub en met 16 cm 120kuub is het verschil over 10 jaar dan de "investering" waard. .?
Vergeet ook niet dat je in de zomer iets meer moet koelen .. en in de winter (veel) minder hoeft te verwarmen..
Tel dit allemaal bij elkaar op .. is dit het dan waard ? in het verlies van ruimte c.q besparing.

Voor mij is 16cm isolatie a 200 tot 250 kuub per jaar en een prettige (behagelijke) zolder (woongenot) het zeker wel waard zeker dat de investering ook bijdraagt aan energie label van het huis.
totale investering = 4,000 euro hele zolder verbouwt en geisoleerd. zeg 50% v.d verbouwing = "gratis' doordat het zichzelf terug verdient.

Tja vanalles

• poing
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
vinom schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 12:40:
Eps is om te beginnen dampopen. (Het laat vocht door) Al denken veel mensen van niet.
[...]
Ja hij heeft gelijk; EPS is dampopen, maar heel beperkt.

Daarom twijfel ik nog steeds om buitengevel isolatie te plaatsen, want dat is steeds EPS. Een bevriend aannemer bevestigde dat binnenmuren met EPS vochtiger zijn dan met wol. Langs de andere kant heb ik een condenspuntberekening gemaakt, daar blijkt alles nog oké te zijn. Samen met een ventilatie systeem hoef ik niet te vrezen.

Kan de TS niet isoleren tussen de balken van zijn zolder vloer? Dan is de ruimte daaronder toch al beter geïsoleerd. Er kan nog 4cm pur extra in het dak, maar veel is dat niet.

Hoe oud is het dak? Het is een beetje zonde van het geld als je over 10 jaar je dak moet vernieuwen, dan kan je beter wat isolatie op de zoldervloer leggen.

[ Voor 19% gewijzigd door poing op 07-10-2019 15:37 ]

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Shocked schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 14:55:
[...]SFSF40BB Isolatiefolie : Rd-waarde 3,98 en 75 mm dik (opdiklatje nodig)

Daarover nog klimaatfolie en eventueel gipsplaatje erop.

Ter vergelijking:
90 mm Glaswol Rd-waarde2,8
120 mm Glaswol Rd-waarde 3,75

50 mm PIR Rd-waarde 2,27
81 mm PIR Rd-waarde 3,65
in mijn percerptie is dit geen volledig correcte vergelijking
Op hun website in de tabel staat nl :
R-value Rd inclusief luchtspouwen 3.98
Core R value Rd van kernmateriaal zonder spouwen 2.9
En dan is de kale waarde van dat 75 mm spul R=2.9 iets beter dan 90 mm Glaswol Rd-waarde=2,8.

Toch?
De waarde van 3.98 inclusief luchtspouwen ... hoe breed moeten die dan zijn?

• Shocked
route99 schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 15:42:
[...]

De waarde van 3.98 inclusief luchtspouwen ... hoe breed moeten die dan zijn?
Ja, ik heb net ook even zitten spitten hoe dat zit, het klinkt wel erg mooi.
Volgens wat forums (in de UK) wordt er met de luchtspouw bedoeld wanneer het materiaal helemaal vrij uitgedijd is, zonder compressie. Zeg maar zonder samendrukking.

Nietemin zijn wel vele een beetje sceptisch, ik ook hoor.

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:52
vinom schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 14:27:
[...]
Wat goed of fout is, kan ik niet beoordelen, mede omdat ik ook zoveel verschillende zaken lees over het isoleren van je dak. Het staat bij mij ook nog steeds op de planning, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik lees alleen af en toe met een schuin oog mee als ik weer een topic zie :)
Precies mijn punt inderdaad :)

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Shocked schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 16:26:
[...]
Ja, ik heb net ook even zitten spitten hoe dat zit, het klinkt wel erg mooi.
Volgens wat forums (in de UK) wordt er met de luchtspouw bedoeld wanneer het materiaal helemaal vrij uitgedijd is, zonder compressie. Zeg maar zonder samendrukking.

Nietemin zijn wel vele een beetje sceptisch, ik ook hoor.
waar ben je sceptisch voor ? meten is weten

mijn zolder had in de winter een "koude" gevoel, en als je daar werkte was een kachel aanzetten wel nodig . Toen ik ging isoleren medio september/oktober merkte we dat de kachel minder lang aanstond/zuiniger en het was sneller behagelijk. Nadeel is in de zomer dat je wel op moet letten met de warmte want eenmaal warm krijg je het lastig koel. maar die paar dagen wegen niet op tegen minder stookkosten en behagelijker de rest van het jaar.
het scheelt ruimt 2 a 3 graden als we niet stoken nu (ten opzichte voor het isoleren)

Er zijn vele isolatie wegen, ook ik verzoop .. alleen ik koos voor glaswol omdat steenwol bij vocht slechter gaat isoleren .. en glaswol heeft daar geen/minder last van.
Tja al creëer je een "luchtspouw" door gipsplaten en geen isolatie er tussen zal het effect hebben, natuurlijk heeft glaswol (met aluminum laag) + dampwerende/remmendefolie meer effect.

Als ik het opnieuw zou doen zou ik wel eerder kiezen voor een "pur" oplossing ipv glaswol .. Maar dat heeft meer met het hoeveelheid werk te maken ..

Je zolder doe je ook niet helemaal zelf snel isoleren want je moet vooruit denken over CV leidingen, mechanische ventilatie boxen, elektra aansluitingen, netwerk, wasmachine/droger ..als die er staat .. vloer en andere dingen maar je bent er daarna wel heel lang vanaf.

Tja vanalles

• route99

route99

https://www.superfoil.nl/...hrift-Wand-en-Plafond.pdf

er staat...
de maximale isolerende werking wordt verkregen met een luchtspouw van 25 mm tussen de verschillende lagen van SuperFoil producten.
??? Dus als je maar één van zo een laag gebruikt dat krijg je het geclaimde surplus aan R-waarde NIET.
Althans zo gebruik ik de tekst in hun eigen aanleg folder.
Dan dus alleen:
R-value Rd inclusief luchtspouwen 3.98
Core R value Rd van kernmateriaal zonder spouwen 2.9
Je kunt ze niks verwijten..... want ze schrijven het, dus je moet goed hun definitie kennen wat zij onder spouwen verstaan: Die met hun eigen materiaal dus... er wordt met geen woord over andere materialen geschreven aan de andere kant van de spouw.

Begrijp me niet verkeerd: Ik ben zeer geïnteresseerd in de multi-laags folies maar dan ook transparant communiceren. Stop er een duidelijke tekening bij wanneer je 2.9 hebt en wanneer je 3.98 hebt...
(3.98.... kun je dat echt zo "nauwkeurig" meten... het met zoveel digits achter de komma opgeven.... imho een gruwel zonder onderbouwing).

[ Voor 48% gewijzigd door route99 op 07-10-2019 19:59 ]

• canonchiel
Momenteel zit mijn situatie op.

Spouw muren zijn geïsoleerd in 1990 met korrels, wel gelijmd , met warmte beeld camera gekeken en het zag er goed uit.

Zolder is houten vloer
Tussen 1 verdieping en zolder zit 10 cm steenwol in,

Nu wil ik op het zolder een leuk kamertje maken , maar dan moet wel het nodige isolatie tegen het dak aan, want het is zo weg,

Heb thuis alles op 30 graden cv water Berekend
En momenteel is het op 30 graden cv water beneden 22 graden , en boven zoon 21 graden overal.
Slaapkamer heb ik de knop al dicht gedraaid

. Maar gebruik van vloerverwarming en convector radiatoren jaga tempo

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:37
route99 schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 19:49:
https://www.superfoil.nl/...hrift-Wand-en-Plafond.pdf

er staat...

[...]

??? Dus als je maar één van zo een laag gebruikt dat krijg je het geclaimde surplus aan R-waarde NIET.
Althans zo gebruik ik de tekst in hun eigen aanleg folder.
Dan dus alleen:

[...]

Je kunt ze niks verwijten..... want ze schrijven het, dus je moet goed hun definitie kennen wat zij onder spouwen verstaan: Die met hun eigen materiaal dus... er wordt met geen woord over andere materialen geschreven aan de andere kant van de spouw.

Begrijp me niet verkeerd: Ik ben zeer geïnteresseerd in de multi-laags folies maar dan ook transparant communiceren. Stop er een duidelijke tekening bij wanneer je 2.9 hebt en wanneer je 3.98 hebt...
(3.98.... kun je dat echt zo "nauwkeurig" meten... het met zoveel digits achter de komma opgeven.... imho een gruwel zonder onderbouwing).
Al die folies schaar ik toch een beetje onder gebakken lucht. Werken met reflectie en stilstaande lucht. Reflecteren kun je maar 1 keer, dus waarom meerdere lagen folie dan. En stilstaande lucht creëren is erg lastig onder een schuin oppervlak. En als er maar ergens een kiertje zit, niet meer stilstaand en dus isolatiewaarde nihil. En dat ze allemaal op hun website nergens echt duidelijk over zijn, rekenen met vanalles behalve een duidelijk gedefinieerde Rd waarde, ik weet het niet. Dan maar gewoon lekker steenwol of PIR. Dat is gewoon duidelijk.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Ozzi
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:01

Ozzi

??

Je zou geen dampdichte folie moeten gebruiken, maar een zogeheten klimaatfolie. Deze laat het vocht in de winter buiten je constructie en in de zomer eruit.

Ik heb bij mijzelf trouwens resolplaten (dampopen) en isover xtrasafe folie gebruikt

geen

• route99

route99

@No Hands Voor daken van buitenaf lijkt folies niet makkelijk tav "lekken" naar boven. Van binnenuit tussen de gordingen heb je compartimenten en die kun je met tape lijkt me wel goed afsluiten en dan nog een plaat gips eroverheen, dat geeft me een beter gevoel dat de door hen beschreven noodzakelijke spouw tussen 2 van hun lagen, echt dicht is.
Dus niet helemaal gebakken lucht: Ik zie ook wel voordelen in folies waar de lucht in kleine bubbeltjes opgesloten zit, waardoor je binnen in de folies geen luchtverplaatsing naar boven kijgt, hooguit in het bubbeltje zelf.
Wil je dat laatste ook nog voorkomen, zul je naar de vacuum technologie moeten gaan. Dan zijn er te weinig moleculen aanwezig om te botsen en is de warmte overdracht daardoor nihil, dus ook het warmteverlies nihil. Maar daar was iets mee met de prijs van die panelen ..... ;w

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:37
route99 schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 07:42:

Ik zie ook wel voordelen in folies waar de lucht in kleine bubbeltjes opgesloten zit, waardoor je binnen in de folies geen luchtverplaatsing naar boven kijgt, hooguit in het bubbeltje zelf.
Ja, dat is toch exact zoals het in elke harde isolatieplaat werkt. En binnenin een stuk steenwol. Klein hoeveelheden lucht zitten opgesloten en kunnen niet bewegen. Plaat of steenwol klap je er zo in, folie. gips. Klaar.
In plaats van aluminiumfolie straktrekken en afplakken en hopen dat het voor altijd zo blijft zitten,

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Shocked
route99 schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 19:49:

Ik vermoed -helaas- dat je gelijk hebt. De communicatie is idd zeer verwarrend en dat zal wel expres zo gedaan zijn. Vooral niet duidelijk maken dat je meerdere lagen (extra pakken dus) nodig hebt, waardoor je toch weer extra ruimte nodig hebt.

Voor de topicstarter zou wellicht ook nog Kingspan Kooltherm K12 50 mm kunnen als hij dampopen nodig hebt en slechts 5 cm kan gebruiken, zoals hij aangeeft. Die heeft een Rd van 2,5, wat nog net acceptabel is voor een 1e isolatiestap. Maar bij een pannendak kan hij beter wellicht het goedkopere PIR gebruiken met dampdichte folie.

Mijn rijtje tot dusver na alles 's doorgespit te hebben:

A) dak onzeker of bitumen (dampdichte laag)

1) glaswol + intelligente klimaatfolie (Miofol) + gips afwerking
2) Kingspan Kooltherm K12 + intelligente klimaatfolie + gips afwerking
3) PUR tegen beschotting aanspuiten (laten uitvoeren) + gips afwerking

Met als belangrijkste verschil: glaswol is dikker bij gelijkwaardige Rd. Glaswol is veel goedkoper dan Kingspan. Kingspan is leuk als je ruimte tekort komt.

B dak open / pannendak

1) PIR alulaag + dampdichte folie + gips afwerking
2) Glaswol + dampdichte folie + gips afwerking

Ook hier heeft glaswol eigenlijk de voorkeur (goedkoop, betere geluidsisolatie), maar neemt ruimte in.

• canonchiel
Bedankt voor alle goeie antwoorden ik ga dit maar eens verder uitzoeken en kijken wat haalbaar is

Pagina: 1