Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denzis
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 04-02 10:04
Allround laptop (met een klein beetje gaming)

Ik heb een prachtige Imac 27inch 5K late 2015 staan, echter gebruik ik deze te weinig. Ik ben op zoek naar een laptop met ongeveer een maximum budget van 700-1600 euro. Gezien ik Apple kwaliteit gewend ben wil ik geen ‘’standaard plastic’’ laptop maar minimaal een metaal of andere luxe bouwkwaliteitslaptop.

Ik ben van plan licht te gamen op de laptop (Total War series) en strategy, dus een groot scherm is belangrijk (tussen de 14 inch en 15.4) Verder gewoon de standaard dingen zoals word, lichte filmbewerkingsprogramma e.d. Verdere gaming zal vast in de toekomst wel via Google Stadia gaan.

Ik vind het fijn als de laptop mobiel is, zodat ik op meerdere plekken kan werken. Ook wil gewoon niet dat het een log ding is dat vind ik niet van deze tijd.

Het mag een een 2-1 laptop zijn en een touchscreen is een pre, een beetje tekenen of creatief zijn lijkt me best wel leuk.

Minimaal full HD maar ben wel een imac 5k gewend dus het moet wel echt een goede kwaliteit scherm zijn.

Een kleine footprint is wel een must, ik heb ooit een XPS 17 gehad dat was me echt te veel apparaat.

Ik heb geen merkvoorkeur dus alles mag, lenovo, dell, asus, (geen acer a.u.b.) HP.

Harde eisen:

SSD
Minimaal Full HD
Kleine Footprint
Goede bouwkwaliteit

Zelf heb ik een aantal in mijn lijstje maar merk ik toch dat er extreem veel laptops slecht leverbaar zijn, komen er binnekort veel nieuwe modellen uit?

Asus Zenbook 15 – Wel iets boven budget)
Lenovo Ideapad S540 pricewatch: Lenovo ideapad S540-15IWL GTX (81SW0029MH)
HP Envy X360 pricewatch: HP Envy x360 15-ds0760nd
XPS 15 Oled (Wel via marktplaats anders is het niet te doen)
Microsoft Surface Laptop 3 15 Inch met Ryzen 5

Het voordeel van de Ideapad is simpelweg de prijs/prestatie al is het nadeel dat het niet écht premiumn is.

De Zenbook is gewoon prachtig i.c.m. goede prestaties maar aardig aan de prijs en geen touchscreen
De HP Envy heeft ook een goede prijs kwaliteit verhouding vermoed ik, maar ik denk dat de videochip het niet gaat redden.

De XPS 15 voldoet aan alle boxes maar is wel erg aan de prijs.

Zoals jullie zien een vrij gemêleerde selectie, vandaar mijn vraag naar advies. Hoop dat jullie een idee hebben waar ik nog niet aan heb gedacht.

Gr. Dennis

https://www.youtube.com/@droommotor

Beste antwoord (via Denzis op 29-10-2019 11:07)

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:43
Denzis schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 13:36:
[...]

Vanwaar de afkeer tegen Oled? Bij tv's en telefoons (amoled) zweer ik erbij.
Dank voor je reactie. Ik had er eventueel bij moeten vermelden dat ik ik wel minimaal 512GB ''nodig'' heb met een goede game en een paar filmpjes zit 256GB al vol.

Ik ga even kijken naar de XPS.
Omdat je op een computerscherm veel meer statische content hebt dan op een TV en waarschijnlijk meer dan op een telefoon.
En op een telefoon brandt het al in (en niet zeggen dat het niet zo is want het is wel zo, al 2x meegemaakt).
Dus nee op een laptop zou ik mooi geen OLED nemen.

De 512MB XPS versie blijft ook onder de 1600 euro.

Maar je moet natuurlijk zelf de afweging maken of je het dat prijsverschil waard vindt ten opzichte van de Ideapad. Verschil is best groot, maar dat is de afweging tussen een snelle minder zuinige processor en een zuinige maar niet zo snelle processor.

[ Voor 17% gewijzigd door Arjant2 op 07-10-2019 13:43 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:42
wat is belangrijker: mobiel, overal meenemen etc of goede batterij met betere videokaart / processor etc. Want in mobiele laptops zitten vaak energiezuinige sets, zodat ze warmte en energie besparen (scheelt dus vaak ook in grote van de laptop, omdat er minder actieve ventilatie nodig is).

Voor rest is 16 GB atm nog overkill voor wat je ermee gaat doen, maar voor toekomst wel handig :).
i7 is net wat sneller dan de ryzen 7, maar daardoor ook stukje duurder.

Ik denk dat qua specs de laptops allemaal wel oke zijn, zeker voor wat je ermee wilt gaan doen. Belangrijkste gaat vormgeving zijn; gewicht, grootte, batterij, schermkwaliteit, glazend/mat etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
Een budget van max 700-1600? Je bedoelt dus gewoon maximaal 1600?

Waarom een DELL XPS OLED?
Ik zou gaan voor een XPS maar dan zonder OLED. Sowieso ben ik geen voorstander van OLED op een PC scherm.
Zit overigens wel een groot verschil tussen de laptops die je zelf voorstelt. Die X360 is lang niet zo geschikt voor gamen bijvoorbeeld, dus die zou ik sowieso af laten vallen, anders moet je een duurdere variant daarvan nemen. De XPS mag dan een stuk duurder zijn maar heeft in tegenstelling tot de andere opties geen U-variant processor maar een 9750H. En dat is toch wel erg prettig als je een spelletje speelt of met een videobewerkingsprogramma bezig bent.

Als je overigens naar de Dell XPS prijzen kijkt op de website moet je er even 12% afhalen, want met SAVE12 krijg je korting en die zit nog NIET in de prijzen verwerkt zoals je daar ziet.

Dus een Dell 15 XPS heb je voor 1407 euro inclusief bezorgen met deze specs:
Processor
9e generatie Intel® Core™ i7-9750H (12 MB cache, tot 4,5 GHz, 6 cores)
Besturingssysteem
Windows 10 Home, 64-bit – engelsk, hollandsk, fransk, tysk, italiensk
Videokaart
NVIDIA(R) GeForce(R) GTX 1650 met 4 GB GDDR5 grafisch geheugen
LCD-scherm
15,6” Full HD Platinum Silver IPS HS LED Infinity HD met antireflectiecoating
Geheugen
8 GB, 2 x 4 GB, DDR4, 2666 MHz
Harde schijf
256 GB M.2 PCIe NVMe Solid State-schijf

Daarmee blijf je in ieder geval ruim binnen budget.

[ Voor 57% gewijzigd door Arjant2 op 07-10-2019 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denzis
Arjant2 schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 12:05:
Een budget van max 700-1600? Je bedoelt dus gewoon maximaal 1600?

Waarom een DELL XPS OLED?
Ik zou gaan voor een XPS maar dan zonder OLED. Sowieso ben ik geen voorstander van OLED op een PC scherm.
Zit overigens wel een groot verschil tussen de laptops die je zelf voorstelt. Die X360 is lang niet zo geschikt voor gamen bijvoorbeeld, dus die zou ik sowieso af laten vallen, anders moet je een duurdere variant daarvan nemen. De XPS mag dan een stuk duurder zijn maar heeft in tegenstelling tot de andere opties geen U-variant processor maar een 9750H. En dat is toch wel erg prettig als je een spelletje speelt of met een videobewerkingsprogramma bezig bent.

Als je overigens naar de Dell XPS prijzen kijkt op de website moet je er even 12% afhalen, want met SAVE12 krijg je korting en die zit nog NIET in de prijzen verwerkt zoals je daar ziet.

Dus een Dell 15 XPS heb je voor 1407 euro inclusief bezorgen met deze specs:
Processor
9e generatie Intel® Core™ i7-9750H (12 MB cache, tot 4,5 GHz, 6 cores)
Besturingssysteem
Windows 10 Home, 64-bit – engelsk, hollandsk, fransk, tysk, italiensk
Videokaart
NVIDIA(R) GeForce(R) GTX 1650 met 4 GB GDDR5 grafisch geheugen
LCD-scherm
15,6” Full HD Platinum Silver IPS HS LED Infinity HD met antireflectiecoating
Geheugen
8 GB, 2 x 4 GB, DDR4, 2666 MHz
Harde schijf
256 GB M.2 PCIe NVMe Solid State-schijf

Daarmee blijf je in ieder geval ruim binnen budget.
toon volledige bericht
Dank voor je reactie. Ik had er eventueel bij moeten vermelden dat ik ik wel minimaal 512GB ''nodig'' heb met een goede game en een paar filmpjes zit 256GB al vol.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
Denzis schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 13:36:
[...]

Omdat je op een computerscherm veel meer statische content hebt dan op een TV en waarschijnlijk meer dan op een telefoon.
En op een telefoon brandt het al in (en niet zeggen dat het niet zo is want het is wel zo, al 2x meegemaakt).
Dus nee op een laptop zou ik mooi geen OLED nemen.

De 512MB XPS versie blijft ook onder de 1600 euro.

Maar je moet natuurlijk zelf de afweging maken of je het dat prijsverschil waard vindt ten opzichte van de Ideapad. Verschil is best groot, maar dat is de afweging tussen een snelle minder zuinige processor en een zuinige maar niet zo snelle processor.

[ Voor 17% gewijzigd door Arjant2 op 07-10-2019 13:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Denzis
Het is uiteindelijk een prijs kwaliteit keuze geworden.

Ik heb de Lenovo S540 gekocht met i7 512GB SSD en GTX 1650 Max q.
Bied voor de prijs (850 met studentenkorting) veel waar voor je geld... Voor het prijsverschil zou ik zelfs nog een aardige pc ernaast kunnen bouwen. Toch iedereen bedankt voor de hulp!

Pagina: 1