[win10] Eenvoudige manier om shutdown te voorkomen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
Hallo,

Over het weekend heb ik mijn werkpc laten draaien om een testopstelling te monitoren. Op die testopstelling wordt continu flash beschreven tot het stuk gaat. de opstelling stuurt steeds statusupdates over een COM poort naar de PC.

Kom je op kantoor maandag... PC uit.

Gelukkig werkt de opstelling nog, dus niet perse iets verloren.

Power policy was gefixt (niet uit na x tijd idle), er leken geen updates te zijn (toch wel, win update heeft de boel natuurlijk weer verstiert).

Is er een (makkelijke) manier om dit soort dingen te voorkomen. Windows update uitzetten is helaas al ongeveer onmogelijk gemaakt zonder de halve pc te slopen (voor mijn gevoel).

Ik wil het ook niet permanent hebben. Ideaal zou een tooltje zijn waarin je "shutdown prevention" aan aanzetten. En een paar dagen later weer uit. In de tussentijd moet het gewoon onmogelijk zijn voor windows zelf, win update, client software of user om hem normaal af te sluiten.

Iemand hier ervaring mee?

alvast bedankt,
Timberleek

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hp-got
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-01-2021

hp-got

Moi

timberleek schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 09:44:[...]
In de tussentijd moet het gewoon onmogelijk zijn voor windows zelf, win update, client software of user om hem normaal af te sluiten.
Het enige dat ik kan verzinnen tegen een update reboot is om je internet connection op 'metered' te zetten (ik gebruik Engelstalige Win10, geen idee hoe dat in NL zou moeten heten......).
Als het goed is worden er dan geen updates meer geïnstalleerd.

Ik gebruik zelf een Power Plan dat 'Always ON' heet.
Daarin heb ik ingesteld dat de machine niet mag gaan slapen (dat heb jij ook gedaan begrijp ik), maar ook heb ik de functie van de Power knop gewijzigd, zie deze link voor Win7/Vista maar in Win10 is het niet veel anders.
Of je hiermee een vastberaden gebruiker belet de machine uit te zetten betwijfel ik.

Wellicht dat e.e.a. ook kan via een policy, maar dat hang ook af van de Windows versie die je gebruikt.

Als data het nieuwe goud is dan is je telefoon een goudmijn. | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Over welk OS gaat het? En draait de PC stand-alone of wordt er door derden iets beheerd?

En sowieso... waarom heb je niet voor het opstarten van een testtraject dat enkele dagen moet duren gecontroleerd of er updates waren? Zeker als je weet dat de vast patchdag nog steeds dinsdag is, kun je je updates (en reboots) op woensdag of donderdag plannen.
Mijn ervaring is dat in Windows10 updates weliswaar niet uit te zetten zijn, maar wel dat je een herstart kunt uitstellen (tot zeker een week in de toekomst). Moet je alleen af en toe naar de updates kijken. Die updates zijn over het algemeen ook met weken uit te stellen. Maar puntje bij paaltje wil Windows toch redelijk up-to-date blijven.

Voor de rest denk ik niet dat er tools zijn die zorgen voor "In de tussentijd moet het gewoon onmogelijk zijn voor windows zelf, win update, client software of user om hem normaal af te sluiten". Want hoe voorkom je stroomuitvallen, het uit de muur trekken van stekkers of soortgelijks?

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:38
Voor high availability kun je beter geen normale Windows installatie gebruiken.
Je langste interval optie is Windows Server. Zelfs LTSC (embedded) start automatisch opnieuw op.

Maar als het gaat om iets simpels als flash beschrijven is een alternatief OS wellicht de meest betaalbare oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
hp-got schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 10:20:
[...]
Het enige dat ik kan verzinnen tegen een update reboot is om je internet connection op 'metered' te zetten (ik gebruik Engelstalige Win10, geen idee hoe dat in NL zou moeten heten......).
Als het goed is worden er dan geen updates meer geïnstalleerd.
Dat is alleen van toepassing op downloaden toch? Als het eenmaal binnen is (Geen idee of dat van toepassing was) neem ik aan dat hij gewoon alsnog installeert.
Ik gebruik zelf een Power Plan dat 'Always ON' heet.
Daarin heb ik ingesteld dat de machine niet mag gaan slapen (dat heb jij ook gedaan begrijp ik).
...
Of je hiermee een vastberaden gebruiker belet de machine uit te zetten betwijfel ik.
Dat heb ik inderdaad ook gedaan. Op zich, de gebruiker is misschien wat overdreven gesteld. Dat is niet echt een factor. Het is mijn systeem, er ligt gewoon een briefje bij dat hij aan staat ivm een duurtest (de rest van de apparatuur moet ook aan blijven).
Jester-NL schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 10:21:
Over welk OS gaat het? En draait de PC stand-alone of wordt er door derden iets beheerd?
Win 10 pro. Wordt wel beheerd door de ICT afdeling. Al draaien ze voor de meeste dingen (vziw) "gewoon" de normale windows update. Enkel voor bedrijfsbrede software gebruiken ze een aangepast windows software center.
En sowieso... waarom heb je niet voor het opstarten van een testtraject dat enkele dagen moet duren gecontroleerd of er updates waren?
Het was niet een echt vooraf bedachte situatie. De verwachting was dat de chip snel stuk zou zijn. Hij had voor het weekend al een dag aan gestaan. Dus vrijdagmiddag maar besloten de boel te laten runnen over het weekend. Adhv de Com-poort output zou ik dan wel kunnen aflezen wanneer hij gestorven is.

Op dat moment zag ik geen meldingen van updates, maar duidelijk heb ik niet goed genoeg gekeken.
Want hoe voorkom je stroomuitvallen, het uit de muur trekken van stekkers of soortgelijks?
Tja, dat schaar ik onder overmacht in deze. Bij stroomuitval, valt de testsetup ook uit trouwens.
jeroen3 schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 10:30:
Maar als het gaat om iets simpels als flash beschrijven is een alternatief OS wellicht de meest betaalbare oplossing.
Een (linux) boot erbij nemen is natuurlijk een optie. Het voelt alleen enorm als met een kanon op een mug schieten. Ik zou een >incidenteel< weekendje aan blijven ook niet echt omschrijven als high-availability.

Het lijkt zo'n simpel ding, maar heb er al vaker mee lopen worstelen.
Ook in studietijd, data verwerkingsscripts in Matlab die een paar uur duren laten runnen door de nacht. Kom je 's ochtends bij een lege desktop onder het mom van "je was niks aan het doen, dus dan mag ik vast wel alles afsluiten". Ja na het verwerken opslaan kan, en dat is uiteindelijk ook wel geweest waar het op uitkwam. Maar waarom moet het zo moeilijk zijn |:(

En ja, ik snap dat de gemiddelde consument hier geen baat bij heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-09 20:48
Of er draait een netwerk policy die alle workstations in het weekend afsluit.
Of de computer crashed en zet hem uit. Wat zeggen de logs?

PSN: plexforce (ps4)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hp-got
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-01-2021

hp-got

Moi

timberleek schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 11:33:
[...]Dat is alleen van toepassing op downloaden toch? Als het eenmaal binnen is (Geen idee of dat van toepassing was) neem ik aan dat hij gewoon alsnog installeert.
Als er een re-boot nodig is zie je dat toch in de notificaties? De melding dat er in de in-actieve uren een restart gepland is?

Als alternatief voor metered zou je misschien de internetkabel er uit kunnen trekken zo lang de test loopt? Als dat tenminste kan voor je test.....

[ Voor 15% gewijzigd door hp-got op 07-10-2019 11:40 ]

Als data het nieuwe goud is dan is je telefoon een goudmijn. | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
Heb nog even verder gekeken in event viewer. Kon wel zien dat hij gister rond 18:00 uit is gegaan, maar niet waarom. Maar inmiddels wel gevonden.

Windows update KB4515842. Toch al anderhalve week oud, maar kan er eigenlijk geen melding van herinneren.

Maar goed, de oorzaak is wat mij betreft niet heel relevant. Het ging mij meer om de "issue" in zijn algemeenheid. Heb (ook in het verleden) wel een aantal keer gehad dat de boel even moest blijven draaien (overnight oid) en dat de boel vrolijk afgesloten wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

timberleek schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 12:03:
... Het ging mij meer om de "issue" in zijn algemeenheid. Heb (ook in het verleden) wel een aantal keer gehad dat de boel even moest blijven draaien (overnight oid) en dat de boel vrolijk afgesloten wordt
Heb je de vraag al eens bij de IT-afdeling van het bedrijf neergelegd?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuccie
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
Instellingen, Bijwerken en beveiliging, Windows Update, Geavanceerde opties, Updates onderbreken:

'U kunt de installatie van updates op dit apparaat tot 35 dagen tijdelijk onderbreken. Wanneer de onderbrekingslimiet wordt bereikt, moet dit apparaat eerst nieuwe updates krijgen voordat u opnieuw kunt onderbreken.'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:28

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ga eerst eens even bij je lokale IT'ers te raden. Wat jij wilt is controle over je eigen werkstation. Die controle ligt niet bij jou maar bij je beheerders.
Snap je proefopstelling, maar maak er dan ook een echte losstaande proefopstelling van. Je lokale IT'ers hebben vast wel een oud PCtje liggen dat je even mag lenen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-09 13:16

EMP

Krulloos!

Caffeïne houdt je PC wakker, maar beschermd niet tegen geforceerde shutdown/reboots. Heb ik goede ervaringen mee.

Verder heb je wel shutdown blockers zoals deze, maar daar heb ik geen ervaring mee.

[ Voor 42% gewijzigd door EMP op 08-10-2019 13:55 ]

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Pagina: 1