PC wil niet meer opstarten, BIOS corrupt?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoF
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06-07 14:05
Hallo,

De Medion PC van mijn broer wil niet meer opstarten. (Medion AKOYA P5395 MD 8839). Dat wil zeggen, hij bleef hangen bij het Windows 10 laadscherm: het Medion logo staat in beeld, daar onder draaien de bekende witte bolletjes hun rondjes, maar er gebeurt niets. Ik heb geprobeerd een aantal keer het booten te onderbreken, om zo een Recovery te forceren, maar dat bood geen soelaas. Vervolgens heb ik de PC gestart met een WinPE stick, om te zien of de harde schijf nog te benaderen was. Dat werkte op zich, de schijf is gewoon leesbaar, maar Windows wilde nog steeds niet starten. Op een gegeven moment kwam ik na nog diverse herstarts in een herstelmodus van Medion (Cyberlink Power Recover) maar dat heb ik niet doorgezet, aangezien dat nog een recovery naar Windows 8 zou betekenen.
Vervolgens heb ik wat rondgesnuffeld in de BIOS, om te zien of daar iets vreemds te zien was, maar uiteindelijk niets gewijzigd. Vervolgens wilde ik weer via het boot selectie menu (F8) de USB stick kiezen om vanaf op te starten, maar F8 deed niets meer. Ik wilde nogmaals in de BIOS kijken, maar opeens lukt het ook niet meer om in de BIOS te komen, wat eerst dus wel werkte. En nu komt bij het booten de computer niet verder dan het weergeven van het Medion logo, Windows begint niet eens meer met laden. Kan de BIOS corrupt zijn?
Ik heb de batterij op het moederbord al vervangen, geprobeerd de PC met slechts 1 van de 2 RAM modules te starten, maar er gebeurt niets meer....
Heeft iemand nog een tips om deze PC weer aan de praat te krijgen?

Alvast bedankt!

Remco

Beste antwoord (via RemcoF op 07-10-2019 22:46)

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 26-09 15:58
Als je de HDD loshaalt en dan opstart, krijg je dan wel de optie om in het BIOS te komen weer?

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 26-09 15:58
Als je de HDD loshaalt en dan opstart, krijg je dan wel de optie om in het BIOS te komen weer?

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:32
Wylana schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 14:39:
En ook de USB stick. Ik heb wel eens een gare USB stick gehad waardoor het bootmenu én het BIOS niet meer benaderbaar waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Net een update gedaan, en dan heeft opstarten even tijd nodig. dan moet je niet geforceerd gaan afsluiten etc

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoF
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06-07 14:05
Wylana schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 14:39:
_/-\o_
Het kan zo eenvoudig zijn.... 8)7 even beide HDD's losgekoppeld en inderdaad weer toegang tot de BIOS. Zelfs weer even een herstelmodus van Windows kunnen starten, maar Windows blijft stuk.
De data op SSD en SATA schijf is via WinPE weer benaderbaar. Morgen maar even een backup maken van de SSD op de SATA, voor het geval er nog iets bewaard moet worden, en dan een schone installatie van Windows 10 op de SSD.

Dank voor de tips!