Toon posts:

Is Mp4 minder betrouwbaar dan Mkv?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het is mij opgevallen in de laatste jaren dat mp4 bestanden nog wel eens vrij snel corrupt willen worden.
Dit in tegenstelling tot mkv bestanden waarmee nog nooit wat gebeurt is.

Nu weet ik, zowel mp4 and mkv zijn niets anders dan containers waar de video, audio en eventuele ondertiteling ingestopt worden, maar wat is de reden dat spontaan mp4 bestanden de geest geven?

Ik heb ook opgemerkt dat tijdens gamecapture wat ik wel eens doe, en ik daarbij twee output formaten heb,
namelijk avi of mp4, dat als tijdens het opnemen even er een kink in de kabel komt, dat het mp4 bestand gelijk corrupt is terwijl de avi gewoon nog werkt (maar uiteraard ook is afgebroken op dat punt).

Daarom kies ik er voor om screenopnames te maken in avi formaat en deze in de video editor te bewerken en vervolgens te encoderen in een mkv container, en geen mp4. Alleen het vervelende is, mp4 wordt op wat meer apparaten ondersteunt, en ook YouTube maakt gebruik van mp4, alhoewel je wel gewoon een mkv bestand naar YouTube kunt uploaden.

Dat terzijde, waarom is mp4 zo kwetsbaar?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18:29

Twazerty

AVCHDCoder developer

Klopt, MP4 is minder betrouwbaar, dit komt vanwege de manier hoe een MP4 is opgebouwd. Alle grote software pakketten hebben bij MP4 een waarschuwing staan: vMIX, OBS.

Over achteraf corrupt raken kan ik niets zeggen, alleen over onderbrekingen bij wegschrijven.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Moov atom naar het begin van de file plaatsen en problemen zijn opgelost.

Is optie bij meeste goeie encoders. Kan natuurlijk enkel bij een re-code, niet bij een live encoding. Daarvoor flv of ts of mkv gebruiken.

Je weet dat index op het einde ligt dus neen, het is niet minder betrouwbaar, het is gewoon minder geschikt voor live recordings...

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Even een schopje betreffende dit topic over mp4 en mkv.

Ik weet dat YouTube werkt altijd met MP4.

Als ik met mijn video editor een video maak en ik maak twee dezelfde bestanden,

1 x een mp4 bestand
1 x een mkv bestand

met compleet dezelfde instellingen, en ik upload beide naar YouTube, zal YouTube dan een hercompressie uitvoeren op het mkv bestand (naar mp4) (en dus de kwaliteit aantasten)? Als dat zo is dan kan ik beter naar mp4 encoderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:26
Probeer het, dan weet je het zeker.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-10 19:07

Compizfox

Bait for wenchmarks

Verwijderd schreef op zondag 17 november 2019 @ 23:31:
met compleet dezelfde instellingen, en ik upload beide naar YouTube, zal YouTube dan een hercompressie uitvoeren op het mkv bestand (naar mp4) (en dus de kwaliteit aantasten)? Als dat zo is dan kan ik beter naar mp4 encoderen.
Zover ik weet doet YouTube altijd een hercompressie, het is onmogelijk om je video op YouTube precies zo gestreamd te krijgen als je hem uploadt.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet hoe deze gozer het voor elkaar krijgt zijn Cities Skyline zo PERFECT mooi op YouTube te krijgen. Zelfs als ik 1440p probeer krijg ik het niet zo. Hij zal wel allerlei filters en andere dingen gebruiken in zijn editor, of een bepaalde gamecapture type software dat het beste opneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Zo mooi vind ik het niet (weinig gedetaileerde Cities Skyline beelden)

Probeer het eens op 4K te uploaden, dan is je bronmateriaal het hoogst

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Rob schreef op maandag 18 november 2019 @ 00:25:
Zo mooi vind ik het niet (weinig gedetaileerde Cities Skyline beelden)

Probeer het eens op 4K te uploaden, dan is je bronmateriaal het hoogst
Het probleem is dat mijn video editor erg slecht is in economisch coderen. In vergelijking met Handbrake is mijn video editor een drama. Echter de editor zelf is erg prettig in gebruik en heeft een zeer vriendelijke GUI en daarom had ik em ook gekocht. Wat ik niet wil is dubbel encoderen. Maar om met 4K op een fatsoenlijk haarscherpe kwaliteit uit te komen moet je toch minimaal 40 tot 50Mb/s aan bitrate hebben. In mijn video editor levert mij dit bestandsgroottes op van 15 tot 25 GB voor een half uurtje 4K beeld materiaal. Handbrake is veel efficiënter in coderen, maar is jammer genoeg geen editor. En mijn eigen editor heeft weer jammer genoeg geen raw output optie. Was dat maar waar, dan kon ik gewoon een raw output doen en met Handbrake naar mp4 coderen.

Dit is (één van de resultaten) van de encoder van mijn video-editor, met als output MKV. De bestandsgrootte was behoorlijk fors voor deze video. Ruim 15GB.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2019 20:06 ]

Pagina: 1