Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekeeghan
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-08-2024
Al jaren heb ik aanhoudend last van ruis over de speakers. Wordt typisch erger als ik applicaties start (games of pro audio zoals Ableton Live). Het lijkt dus wel dat het door de hardware veroorzaakt wordt. Ik heb al vanalles geprobereerd maar ik krijg het niet geëlimineerd.

Ik heb een speciale geluidsdichte kast gekocht (Fractal Design Define R5 Titanium) en heb een Native Instruments Komplete Audio 6 geluidskaart (1e gen) die met USB aangesloten is op de PC. Speakers zijn KRK Rockit 8 (Gen 3).

Ik heb allereerst gebalanceerde kabels genomen. Het zou een aardlus kunnen zijn en dus heb ik XLR pluggen die aarde omzeilen geprobeerd. Geen effect. De speakers op stopcontact helpt niet. Onboard mobo CPU uitgezet. Power settings in Bios getweaked. Ook niets. Op fora lees je zoveel verschillende problemen en oplossingen maar ik zie door de bomen het bos niet meer.

A mind once stretched by a new idea never regains its original dimensions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Heb je de ruis ook als ze nergens op aangesloten zijn behalve stroom?
Dit had ik ook met mijn speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

als je de speakers aanzet zonder enige kabel erin heb je dan ook ruis ?

zo niet vandaar steeds verder opbouwen totdat er ruis komt en hebt de bron gevonden

die usb geluidskaart pakt die ook zijn stroom via het moederbord / usb ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Welke kabels heb je precies gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekeeghan
De speakers geven heeeeeeel licht ruis zonder bron. Maar dat is minimaal. De storende ruis ontstaat echt later pas als ik applicaties draai. Ik heb een Devine gebalanceerde kabel: niets bijzonders maar lijkt me goed genoeg. De ruis is niet altijd aan, maar afhankelijk van wat ik doe, dus ik denk niet dat het aan speakerkabels ligt.

De geluidskaart gaat via USB in de computer. Ik denk zelf dat daar het probleem is. Maar ik kan die niet elektrisch ontkoppelen dmv een optische aansluiting oid omdat die niet op de audio interface zit.

[ Voor 24% gewijzigd door koekeeghan op 06-10-2019 19:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:14
Een trafo ertussen ontkoppelt wel (in je audio connectie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Kort door de bocht alle powered speakers ruisen.
Welke USB uitgang van de computer wordt gebruikt? Hoe lang is die kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

probeer eens een usb hub met externe voeding er tussen te zetten.

verder loop in je hele keten de gain stellingen na en kijk wat het beste resultaat geeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1248170

Powered bij usb? Zo ja andere interface

Reden dat ik een firewire interface van roland gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ari Gold
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18:06
Is je stopcontact geaard?

Kijk anders naar een Behringer HD 400.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Geen nieuwe informatie, maar een samenvatting van een paar posts:

Als ik het goed begrijp zijn er nu twee mogelijke oorzaken:
1. De aardlus die dankzij de gebalanceerde verbinding geluidskaart - speakers geen invloed op het analoge signaal zou moeten hebben, heeft dat toch. Dat kan als de fabrikant van de geluidskaart of luidspreker iets niet goed heeft gedaan. Lijkt me sterk, maar het schijnt voor te komen. Je kan dit controleren door een trafo tussen geluidskaart en luidsprekers te plaatsen, die stopt namelijk de aardlus.
2. De rommel op de 5 V-lijn die de geluidskaart voedt komt in het analoge signaal terecht. Dat zou je alleen bij de allergoedkoopste geluidskaarten verwachten. Hier zou een usb-hub met eigen voeding tegen helpen.

Heb je ook ruis als je de geluidskaart aansluit op een laptop in plaats van de pc, waarbij de laptop niet aangesloten is op zijn voeding?
koekeeghan schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 19:44:
Ik heb een Devine gebalanceerde kabel: niets bijzonders maar lijkt me goed genoeg.
Voor de zekerheid: welke precies? Ik vraag het omdat zulke onbeduidende zaken soms over het hoofd worden gezien. Dat iemand toch een jackkabel met alleen tip-sleeve gebruikt in plaats van tip-ring-sleeve, of een twee-aderige kabel met verloopjes naar gebalanceerde stekkers.

[ Voor 131% gewijzigd door TBTL op 07-10-2019 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekeeghan
Ari Gold schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 23:40:
Is je stopcontact geaard?

Kijk anders naar een Behringer HD 400.
Ja, is geaard.
Anoniem: 1248170 schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 23:20:
Powered bij usb? Zo ja andere interface

Reden dat ik een firewire interface van roland gebruik.
Maar firewire is toch gewoon een elektrische verbinding? Alleen optisch is fysiek ontkoppeld.
TBTL schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 09:17:

Voor de zekerheid: welke precies? Ik vraag het omdat zulke onbeduidende zaken soms over het hoofd worden gezien. Dat iemand toch een jackkabel met alleen tip-sleeve gebruikt in plaats van tip-ring-sleeve, of een twee-aderige kabel met verloopjes naar gebalanceerde stekkers.
@TBTL Ik gebruik 'gewone XLR naar Jack' kabel van Devine. Er staat geen type op maar de Jack uitgang heeft 2 zwarte plastic ringen. Is dat wat je bedoelt?

[ Voor 88% gewijzigd door koekeeghan op 11-10-2019 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-06 20:26

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Ik zou allereerst een zuivere USB-voeding voor de geluidskaart proberen. Evt. zelfs een powerbank als die het trekt.
Wat zijn je bevindingen met een andere geluidsbron dan de geluidskaart?

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Ik had dit ook met mijn KRK-6's die ik op een los Denon mengpaneeltje had gekoppeld via een unbalanced jack kabel.
Het mengpaneel was op de line-out van de PC aangesloten.
Vooral bij games had ik fluctuerende tonen door de speakers heen. (ook als volume uit stond in windows)

Heb het wat rigoureuzer aangepakt, mengpaneel vervangen door een klein allen & heath mengpaneel met ingebouwde USB geluidskaart, en de speakers via XLR-XLR kabels aangesloten op dat paneel.

Nu zijn de speakers gewoon stil als er geen geluid is vanuit de pc of het mengpaneel.

Niet helemaal zoals jouw case, maar misschien helpt dit je in de juiste richting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
koekeeghan schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 12:18:
@TBTL Ik gebruik 'gewone XLR naar Jack' kabel van Devine. Er staat geen type op maar de Jack uitgang heeft 2 zwarte plastic ringen. Is dat wat je bedoelt?
Ja, twee plastic ringen betekent drie contacten, dus dat is inderdaad echt gebalanceerd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enola
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21-05 18:47
koekeeghan schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 19:44:
De speakers geven heeeeeeel licht ruis zonder bron. Maar dat is minimaal. De storende ruis ontstaat echt later pas als ik applicaties draai. Ik heb een Devine gebalanceerde kabel: niets bijzonders maar lijkt me goed genoeg. De ruis is niet altijd aan, maar afhankelijk van wat ik doe, dus ik denk niet dat het aan speakerkabels ligt.

De geluidskaart gaat via USB in de computer. Ik denk zelf dat daar het probleem is. Maar ik kan die niet elektrisch ontkoppelen dmv een optische aansluiting oid omdat die niet op de audio interface zit.
paar dingen. Je pc is een "elektric fire storm" van je PSU/GPU ect kan allemaal een ruis veroorzaken.

Je powerd monitors hebben altijd wat ruis door hun eigen versterker.

Ik heb eerst een extender kabel gekocht en mijn geluidskaart buiten mijn PC gehangen. Werkte goed. Later maar een Desktop dac gekocht,

Alle ruis is weg maar alleen de ruis van de verstekker in monitor is hoorbaar, moet het echt alles uitstaan voor dat ik die ruis hoor.

Try more

Pagina: 1