Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen op 1440p max 144hz (nu vooral PUBG), bij voorkeur een beetje toekomstbestendig (>5 jaar met eventueel CGU upgrade)
Wat mag het systeem gaan kosten?
Geen vast budget, maar denk zo rond €2.000. Wil wel 'value for money'. Als ik bijv, met €300 minder geld slechts 5%-10% prestatieverlies heb, dan is dat een serieuze overweging (zal denk ik met name spelen bij CPU en CGU).
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alleen randapparatuur zoals muis/toetsenbord, rest helemaal nieuw
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Geheel nieuwe kast met inhoud + monitor
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeuren, gaat om de beste combi
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een beetje stil systeem vind ik wel belangrijk (heb nu bijv. een Fractal Design Define R4 en een Scythe Mugen op processor en vind het systeem mooi stil)
Ga je overklokken?
In principe niet, heb het nu wel gedaan om levensduur systeem met processor (i5 3570k) te verlengen i.c.m. nieuwe videokaart (GTX 1050ti). Maar is geen must en volgens mij maakt dat met nieuwe Rizens ook niet zo'n verschil.
Wat verwacht je van ons?
Ik zit nog steeds flink te dubben over enkele specifieke componenten en vooral de combi. Concreet:
Gamen op 1440p max 144hz (nu vooral PUBG), bij voorkeur een beetje toekomstbestendig (>5 jaar met eventueel CGU upgrade)
Wat mag het systeem gaan kosten?
Geen vast budget, maar denk zo rond €2.000. Wil wel 'value for money'. Als ik bijv, met €300 minder geld slechts 5%-10% prestatieverlies heb, dan is dat een serieuze overweging (zal denk ik met name spelen bij CPU en CGU).
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alleen randapparatuur zoals muis/toetsenbord, rest helemaal nieuw
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Geheel nieuwe kast met inhoud + monitor
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeuren, gaat om de beste combi
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een beetje stil systeem vind ik wel belangrijk (heb nu bijv. een Fractal Design Define R4 en een Scythe Mugen op processor en vind het systeem mooi stil)
Ga je overklokken?
In principe niet, heb het nu wel gedaan om levensduur systeem met processor (i5 3570k) te verlengen i.c.m. nieuwe videokaart (GTX 1050ti). Maar is geen must en volgens mij maakt dat met nieuwe Rizens ook niet zo'n verschil.
Wat verwacht je van ons?
Ik zit nog steeds flink te dubben over enkele specifieke componenten en vooral de combi. Concreet:
- CPU: Ga ik voor de 3700x of de 3600 (die in de laatste BBG staat)? Ik heb nu de 3700x gekozen i.c.m. met een wat goedkoper moederbord, met name met oog op toekomstbestendigheid.
- Mobo: Ga ik voor B450m, X470 of x570 moederbord? Ik zie daar echt door de bomen het bos niet meer. Ik had eerst een x570 bord (Gigabyte Aorus X570 ELITE) want toekomstbestendig? Toen een x470 (Asus PRIME X470-PR)) want goedkoper en nu een B450m (MSI B450 Tomahawk MAX) want nog goedkoper en als ik het zo lees heb je eigenlijk niet meer nodig.....? Wat me wel opviel was bijv. dat de B450m nog een wat oudere geluidschip heeft, maar of dat nou heel veel boeit in spellen als PUBG?
- Videokaart: een 5700XT, 2070 Super of 2080 Super? Heb nu eigenlijk voor mezelf besloten dat ik wel de €100 extra overheb voor de 2070 Super t.o.v. de 5700XT, maar niet nog eens de €200 extra voor de 2080 Super. Hier speelt met name de vraag of ik juiste balans heb in deze game PC: too much CPU met de 3700x voor te weinig CGU met de 2070 Super? Mijn redenatie is dat ik CGU kan vervangen over 2-3 jaar en CPU niet.
- Processorkoeler: had eerst de be quiet! dark rock 4 uit de BBG, maar €60 voor een koeler terwijl ik niet ga overclocken heeft me doen switchen naar de Cooler Master Hyper 212 Black Edition voor de helft van het geld. Maar ik overweeg ook nog steeds helemaal geen aftermarket koeler te nemen...
- Voeding: Ben nu o.b.v. review van Hardware.info voor de Corsair TX650 gegaan, want dacht dat 550W misschien wat beperkt zou zijn en de TX is goedkoper dan de RM versies. Is de TX i.v.m. de RM wel stil genoeg is dan volgens mij de vraag?
- Beeldscherm: De LG UltraGear 27GL850 staat bovenaan in de pricewatch en heeft alles lijkt me (1440p, IPS, 1ms, 144hz), maar ik heb geen enkel referentiekader.
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 7 3700X Boxed | € 335,- | € 335,- |
| 1 | Moederborden | MSI B450 Tomahawk MAX | € 109,- | € 109,- |
| 1 | Videokaarten | Gigabyte GeForce RTX 2070 Super Gaming OC 8G | € 618,- | € 618,- |
| 1 | Interne harde schijven | Seagate ST2000DM008, 2TB | € 56,- | € 56,- |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Meshify C | € 82,90 | € 82,90 |
| 1 | Monitoren | LG UltraGear 27GL850 Zwart | € 465,85 | € 465,85 |
| 1 | Besturingssystemen | Microsoft Windows 10 Home NL 64bit OEM DSP OEI | € 94,- | € 94,- |
| 1 | Processorkoeling | Cooler Master Hyper 212 Black Edition | € 30,40 | € 30,40 |
| 1 | Geheugen intern | Crucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D30AESB | € 144,- | € 144,- |
| 1 | Voedingen | Corsair TX650M V2 | € 75,99 | € 75,99 |
| 1 | Solid state drives | Kingston A2000 1TB | € 122,90 | € 122,90 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 2.134,04 | ||