Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 23:10
Ubuntu 19.04/Budgie (PC met Intel Core i3/16GB) herkent direct de via USB aangesloten Brother MFC-L2750DW en ik kan print opdrachten geven maar de printer reageert daar niet op.

Vervolgens via Installer Tool van de Brother website gebruikt (eerst de printer verwijderd maar die verschijnt direct automatisch weer, ook de printerkabel eruit getrokken voor installatie maar dat maakt niks uit): geen verschil.

Vervolgens heb ik op de Brother site op het .deb driver file geklikt en daar staan Installatie Notes bij.
Deze heb ik netjes uitgevoerd en het .deb file geinstalleerd: geen verschil!

De printer werkt prima op Windows en op een Macbook pro. Hoe krijg ik hem werkend op Ubuntu 19.04 (Budgie?).

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09 22:48

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Heb je in de eerste plaats al de logs van Cups bekeken? Want daar staat dan gegarandeerd wat er aan de hand is, in geval er een error plaats vind.

En wat is je definitie van 'het werkt niet'? Komt er geen pagina uit? Print het verkeerd? Heb je ook al gekeken of er niet toevallig een proces met de naam 'gs' op de achtergrond druk bezig is?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
Hero of Time schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 19:41:
Heb je in de eerste plaats al de logs van Cups bekeken? Want daar staat dan gegarandeerd wat er aan de hand is, in geval er een error plaats vind.

En wat is je definitie van 'het werkt niet'? Komt er geen pagina uit? Print het verkeerd? Heb je ook al gekeken of er niet toevallig een proces met de naam 'gs' op de achtergrond druk bezig is?
Ik heb nog nooit eerder een printer onder Linux geinstalleerd en het leek plug & play te zijn.
Heb zojuist pas cups ontdekt.

De printer reageert niet. Meer kan ik er niet van maken. Geen enkele reactie. Ik ga eens kijken waar ik logs van cups kan vinden.
Met Windows/MacOS wordt de printer vanzelf wakker (deze staat op standby) en gaat printen. Onder Ubuntu blijft de printer slapen.

Access Log:
https://pastebin.com/14yc39CU
Error Log:
https://pastebin.com/AjChR083

Het gros van de foutmeldingen zijn "already exist". Ik word er nog niet helemaal wijs uit..

[ Voor 23% gewijzigd door Jazco2nd op 06-10-2019 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik zie ook niet echt iets duidelijks om aan te wijzen als 'dat is het probleem'. De meldingen 'unable to add document to print job' is het enige wat het zou verklaren dat er niets geprint wordt. Maar waarom het maken van de job niet lukt staat er weer niet. Iets in de systeemlogs, zoals journalctl uitvoer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

offtopic:
Waarom doe je zo moeilijk? Je printer heeft wifi; hang 'm gewoon in je netwerk

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Helpt het als je van driver verandert; van brlaser naar PCL6? Bijvoorbeeld "Generic PCL 6/PCL XL Printer - CUPS+Gutenprint v5.2.13"

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
De printer is compatible, zowel met FOSS drivers als met de binary drivers. Lijkt er op dat je probleem iets specifiek met jouw opstelling te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Brahiewahiewa schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 23:25:
offtopic:
offtopic:
En dan? Zit je nog steeds met de aansturing ervan. USB of netwerk maakt in dat geval geen verschil. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
Brahiewahiewa schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 23:25:
offtopic:
Printer heeft alleen 2.4GHz wifi. In mijn huis zijn er 30+ SSIDs op deze band.
Ik heb thuis alleen 5GHz en houd dat graag zo. Alle apparaten werken daarop. Deze pc zal ook als NAS dienen dus wil uiteindelijk de printer wel delen vanuit de server (cups). Maar dan moet ik hem eerst werkend krijgen en dat moet gewoon kunnen via USB.
0xDEADBEEF schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 01:50:
Helpt het als je van driver verandert; van brlaser naar PCL6? Bijvoorbeeld "Generic PCL 6/PCL XL Printer - CUPS+Gutenprint v5.2.13"
Dat ga ik proberen, thanks!
johnkeates schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 02:06:
De printer is compatible, zowel met FOSS drivers als met de binary drivers. Lijkt er op dat je probleem iets specifiek met jouw opstelling te maken heeft.
Systeem:
Fujitsu D3644-B mATX mobo, Intel Core i3 9100, 2x 16GB ECC non-registered, Intel 660p SSD. HDDs heb ik nog niet aangesloten.

Randapparatuur:
Internet via netwerkkabel. 1 USB draadloze ontvanger voor keyboard/muis aangesloten en via DisplayPort een monitor aangesloten.
Met een USB stick Ubuntu 19.04 (Budgie) erop gezet. Printer aangesloten.

Die werd direct herkend/geinstalleerd (ook als ik hem verwijder wordt hij weer geinstalleerd). Alles lijkt idd netjes Plug&Play te gaan maar de printer geeft geen kik.

Dus hoe het dan aan mijn opstelling kan liggen, die is erg generiek.

Ik ga gewoon alle commando's van de Installatie Notes van Brother ongedaan maken, alle drivers die zijn geinstalleerd proberen te verwijderen. Duiken in permissions (weet ik echt niks vanaf onder Linux) en dan opnieuw beginnen denk ik (eerst de tip van Deadbeef proberen).

[ Voor 6% gewijzigd door Jazco2nd op 08-10-2019 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychicist
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 05-08 16:04
Misschien wordt je printer nog niet ondersteund en dan zou je misschien informatie over je printer kunnen doorgeven, zoals op https://github.com/pdewacht/brlaser beschreven staat.

Ik heb zelf een Brother DCP-1612W en die deed het inderdaad met de drivers op de website. Maar later vertelden mensen me op het internet dat die ook zou kunnen werken met brlaser. En dat was inderdaad het geval, zodat ik vanaf machines op allerlei architecturen zonder problemen kan afdrukken naar dezelfde printer.

Alleen het scangedeelte werkt nog niet, maar wellicht komt daar ook nog wel een oplossing voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
psychicist schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 01:37:
Misschien wordt je printer nog niet ondersteund en dan zou je misschien informatie over je printer kunnen doorgeven, zoals op https://github.com/pdewacht/brlaser beschreven staat.

Ik heb zelf een Brother DCP-1612W en die deed het inderdaad met de drivers op de website. Maar later vertelden mensen me op het internet dat die ook zou kunnen werken met brlaser. En dat was inderdaad het geval, zodat ik vanaf machines op allerlei architecturen zonder problemen kan afdrukken naar dezelfde printer.

Alleen het scangedeelte werkt nog niet, maar wellicht komt daar ook nog wel een oplossing voor.
De printer werkt prima met linux, zowel met binaries van brother als met GPL drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
Na een vakantie gister gewoon Ubuntu Budgie 19.10 op een stick gezet en een schone installatie gedaan. Vervolgens de installatie notes van Brother exact gevolgd en de printer werkt nu.

Je moet dus niet de printer inpluggen en verwachten dat het direct werkt al wordt de printer herkent.

Nu nog het scanner gedeelte maar dat is iets minder spannend nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_MdB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 17-09-2021
Hey,

Ik heb een soortgelijk probleem. Heb je nog specifiek iets veranderd aan je installatie om het werkend te krijgen? Heb je bijvoorbeeld de aanwijzing van psychicist toegepast?

Groeten,

Martin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
NL_MdB schreef op maandag 2 december 2019 @ 09:01:
Hey,

Ik heb een soortgelijk probleem. Heb je nog specifiek iets veranderd aan je installatie om het werkend te krijgen? Heb je bijvoorbeeld de aanwijzing van psychicist toegepast?

Groeten,

Martin
Ik heb een clean install van Ubuntu gedaan, printer was niet aangesloten. Vervolgens echt woord voor woord de Installation Notes gevolgd.

Edit: directe link naar de instructies, de download start dan ook maar die moet je even negeren:
https://support.brother.c...0_000&flang=4&type3=10283

[ Voor 21% gewijzigd door Jazco2nd op 02-12-2019 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
NL_MdB schreef op maandag 2 december 2019 @ 09:01:
Hey,

Groeten,

Martin
Was het jou nog gelukt? Ik doe een nieuwe install, Ubuntu Budgie 19.10. Helaas geeft de printer geen enkele kik. Instructies van Brother gevolgd. Het brlaser package bleek trouwens al geinstalleerd, komt standaard met Ubuntu blijkbaar.
Heb het met een laptop en gewone computer geprobeerd, printer via USB aangesloten. Helemaal.niks. 0 reactie.

Op Win10 werkt de printer direct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Jazco2nd schreef op zondag 3 november 2019 @ 19:07:
Na een vakantie gister gewoon Ubuntu Budgie 19.10 op een stick gezet en een schone installatie gedaan. Vervolgens de installatie notes van Brother exact gevolgd en de printer werkt nu.

Je moet dus niet de printer inpluggen en verwachten dat het direct werkt al wordt de printer herkent.

Nu nog het scanner gedeelte maar dat is iets minder spannend nu.
Dus alles werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
Voor even, ik had Docker nodig en die kreeg ik niet op 19.10 geïnstalleerd, moest naar 19.04. heb een verse 19.04 installatie gedaan en kreeg toen al de printer niet aan de praat.
Nu geüpgrade naar 19.10 en krijg nog steeds de printer niet aan de praat. Heb inmiddels ook een HP Probook, Ubuntu 19.10 op gezet, schone installatie.
Ook daarop exact de stappen gevolgd en geen kik van de printer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Niet online
Jazco2nd schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 21:04:
[...]

Voor even, ik had Docker nodig en die kreeg ik niet op 19.10 geïnstalleerd, moest naar 19.04. heb een verse 19.04 installatie gedaan en kreeg toen al de printer niet aan de praat.
Nu geüpgrade naar 19.10 en krijg nog steeds de printer niet aan de praat. Heb inmiddels ook een HP Probook, Ubuntu 19.10 op gezet, schone installatie.
Ook daarop exact de stappen gevolgd en geen kik van de printer..
Op 19.10 kan je dit gebruiken.
https://nspeaks.com/install-docker-on-ubuntu-19-10/

Als het in 19.10 werkt, wat is er in 19.04 veranderd en welke guide heb je gevolgd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
Berlinetta schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 22:14:
[...]

Op 19.10 kan je dit gebruiken.
https://nspeaks.com/install-docker-on-ubuntu-19-10/

Als het in 19.10 werkt, wat is er in 19.04 veranderd en welke guide heb je gevolgd?
Als we het weer over de printer hebben (het feit dat je Docker niet kon installeren toen 19.10 uit was, is al erg veel over geschreven online, op tweakers en www):

Wat ik nu heb ontdekt:
De drivers van Brother zijn 32-bit en werken niet op 64-bit Ubuntu.
De instructies van Brother zijn gekrompen, je moest eerst ook een aantal bestanden installeren. Die instructies missen nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
En de oplossing, hier de volledige instructies! Dit is alleen voor het print gedeelte. Het scangedeelte moet ik nog uitzoeken.

1.
Packages noodzakelijk om de 32bits drivers van Brother de ondersteunen. Deze info mist sinds kort op de Brother site.
code:
1
sudo apt-get install lib32z1 libncurses5:i386 lib32stdc++6

2.
Download de Linux driver van de Brother site, bijvoorbeeld voor de Brother MFC-L2750DW mfcl2750dwpdrv-4.0.0-1a.i386.deb en installeer het:
code:
1
dpkg  -i mfcl2750dwpdrv-4.0.0-1a.i386.deb

3.
Doe een check:
code:
1
 dpkg  -l  |  grep  Brother

4.
Open een browser en ga naar [url]http://localhost:631/[/url]

5.
Klik bovenin op Printers, klik op de printer (mogelijk staan er 2, check ze beide) en zorg ervoor dat bij "Connection" usb://printermerk/modelnummer staat. Voor de MFC-L2750DW ziet dat er zo uit:
code:
1
usb://Brother/MFC-L2750DW%20series?serial=E78310G8N287107

Of het deel vanaf het % teken noodzakelijk is weet ik niet. Maar dit is wel wat er bij mij staat.

6.
Check dat bij Driver zoiets staat "Brother MFCL2750DW for CUPS (grayscale, 2-sided printing)"

7.
Reboot. Daarna moet je kunnen printen. Verwijder eventueel de dubbele printer via de webUI van stap 4.

[ Voor 4% gewijzigd door Jazco2nd op 16-04-2020 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Niet online
[quote]Jazco2nd schreef op zondag 1 maart 2020 @ 11:32:
[...]
Als we het weer over de printer hebben (het feit dat je Docker niet kon installeren toen 19.10 uit was, is al erg veel over geschreven online, op tweakers en www):
Aha, geen idee, ik had er geen last van.
Wat ik nu heb ontdekt:
De drivers van Brother zijn 32-bit en werken niet op 64-bit Ubuntu.
De instructies van Brother zijn gekrompen, je moest eerst ook een aantal bestanden installeren. Die instructies missen nu.
Dat is best logisch, fijn dat het nu werkt.
Pagina: 1